Gå til innhold

Vil feire julaften hjemme.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen trenger å gi seg, er bare å feire hver for dere og møtes en annen dag i jula. 

Anonymkode: 0b10e...71c

Ja, eller feire annethvert år i nytt hus/ny leilighet. Vi tar det fra år til år hvor vi er på julaften, hos oss eller hos foreldrene mine. Ser ikke noen grunn til å lage drama rundt det. Dessuten er det deilig å være et annet sted på julaften også, mye mindre stress med matlaging og vasking og ordning. 

Anonymkode: 8844b...024

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa bare at jeg gidder ikke å drasse med meg mange gaver også skal jeg ha med meg enda mere pakker hjem igjen. Fikk da til svar helt utrolig at du har gidda så lenge. Så mine foreldre kommer annen hvert år til oss og til min søster. Og det har jeg sagt til mine barn å. Bare si ifra når dere vil begynne å ha jul hjemme. Så kommer vi. Men ingen av dem har barn enda så ingen som vil ha jul enda. For da mener dem at jeg skal lage maten til dem. Og da kan jeg heller gjøre det her hjemme mener jeg da. 

Anonymkode: 0a069...169

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at det er en selvfølge å få bestemme selv hvor og hvordan man vil feire jul. Men jeg ville absolutt invitert om jeg hadde en nær slektning som måtte feire jul alene uten å ønske det.

Jeg liker rolige julaftener. Man kan samles mange en dag i romjula heller. Eller feire nyttårsaften med storfamilien.

Anonymkode: f5419...cf5

AnonymBruker
Skrevet

Både dere og de kan feire jul akkurat der dere ønsker. 
Og ingen av dere kan bestemme hvor de andre skal feire. 

Men om begge parter egentlig ønsker å feire sammen, så må dere faktisk bli enige om en løsning på hvor og hvordan det skal skje. 

Hva er deres viktigste argumenter for å feire hjemme hos dere? 
Hva er foreldrenes viktigste argumenter for å feire hjemme hos seg? 

Er det flere enn de to partene du snakker om, som bør ha påvirkning på valget av sted for julefeiringen? (Søsken, svigerforeldre?) 

Kan dere løse problemstillingen ved å finne kompromisser? (Som at julaften er hos dere, mens dere kommer til dem første juledag.) 

Selv fant vi på et tidspunkt ut at det å trekke ungene ut på besøk på julaften, var mye mer stress enn det var verd. 
Det ble håpløst å tilpasse feiringen til noe som lignet barnas rutiner. Og det ble enorme mengder med ting som måtte fraktes frem og tilbake. 
Dessuten var det kontinuerlig kamp om hvilke besteforeldre vi skulle tilbringe julen med. 
Så vi bestemte oss for at vi feiret julen hjemme, på barnas premisser, og så var både foreldre, svigerforeldre, besteforeldre og søsken velkomne til oss. (Men det var opp til dem om de ønsket å komme eller ikke.) 
For å gjøre ting enklere for oss selv, som tross alt hadde små barn, og mye stress med feiringen, så avtalte vi med de som kom, at de bidro med deler av julemiddagen. Så ribbe og dessert og alt kom ferdig tilberedt sammen med gjestene. 

Ettersom barna ble større, så endte vi mer og mer med at noen av besteforeldrene savnet å drikke juleøl til middagen. (De skulle kjøre hjem fra oss, og kunne ikke drikke.) Og ettersom det var bare oss og dem som feiret sammen, så ble vi enige om at vi begynte å feire hos dem istedenfor.  

Altså, vi hører hverandres ønsker, og tilpasser oss etter beste evne, slik at alle får en så hyggelig feiring som mulig. 
Det blir til tider folksomt, og trangt rundt bordet, når det inkluderes flere søsken med familier, og deres svigerforeldre. Men det blir jo også veldig hyggelig. 
Men mye løses jo også med velvilje. Og har noen spesialønsker for egen tradisjonsmat, så er de alltid velkomne til å si ifra og ta med seg denne maten. De fleste av oss synes det er spennende med  utvalg. Også i julematen.

Anonymkode: 5dd2a...891

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Problemet er at mormor og morfar+ min søster plutselig må ta et valg. Om vi holder fast på å feire hjemme, så må de ta stilling til om de skal komme til oss eller mine foreldre. Derfor synes jeg mine foreldre kan komme til oss, men pappa er så ufattelig sær 😔 

Anonymkode: 56ac4...f8c

Har din søster barn? Om hun ikke har det, og hun + dine besteforeldre også inviteres til dere, synes jeg foreldrene dine er kjipe. Det er klart det er enklere å feire hjemme når msn har små barn (og msn selv orker og vil stelle i stand). Om din søster har barn så synes jeg dere i år kan vurdere å feire hos foreldrene dine, for då at dere feirer hos dere neste år.

Avstand kan jo også spille inn.. Kjøre/gåavstand eller må manovernatte? Bor dere langt unna hverandre - dere, dine foreldre, søster og besteforeldre? Blir det vesentlig lenger å reise for noen om dere feirer hos dere kontra foreldrene dine?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Problemet er at mormor og morfar+ min søster plutselig må ta et valg. Om vi holder fast på å feire hjemme, så må de ta stilling til om de skal komme til oss eller mine foreldre. Derfor synes jeg mine foreldre kan komme til oss, men pappa er så ufattelig sær 😔 

Har de noen gode argumenter for å feire hjemme da? Ut over "vi har ny leilighet", som for meg ikke akkurat er et fantastisk argument for hvorfor akkurat julaften er viktig å feire i denne leiligheten. 
Den er like mye ny leilighet og har like mye julestemning om dere møtes de samme menneskene der 1. eller 2. juledag. 

Da synes jeg det er bedre argument at barna er små, og kan leke med tingene de får til jul. (Og legge seg i egen seng når det er leggetid.) 

Om man skal feire julaften borte med et barn på 4 år, og har litt reisevei, så betyr jo gjerne det at man må spise middag 15.00, for å rekke middag og gaveåpning før man må reise hjem for å legge barn i 18.00-tiden. (Om man da skal kjøre i 30 min, og har 30min leggerutine, så er jo barnet kanskje i seng til 19.00.) 

Mens er man hjemme, så kan man spise 16.00, rekke samme gaveåpning, og så kan en av foreldrene være med gjestene videre, mens 4-åringen og den andre forelderen tar de 30 min leggerutine.

Anonymkode: 5dd2a...891

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er vel voksen og bestemmer selv. Har foreldrene dine andre å be, så la de arrangere jul hos seg. Betyr det at de blir sittende alene, ville jeg gitt dem jula. Det er jo vanlig det går litt på omgang. Eller du kan sette deg på bakbeina og nekte. 

Mange er ensomme i jula og lage et problem ut av at noen ønsker det samme som deg selv er spesielt.

Anonymkode: e4a91...f4e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi feira jul hjemme for første gang i fjor (noe ufrivillig, vi skulle egentlig reise bort men et barn ble sykt). Og det var så deilig å ikke stresse med å reise i de få dagene mellom skole/jobb-slutt og julaften, at vi kommer til å gjøre det sånn heretter. Reiste og besøkte familie til nyttår i stedet, og det var mye mer behagelig for alle. 

Anonymkode: 54f91...c7d

Skrevet

Er jo bare å si at dere skal feire hjemme og at de er velkomne om de ønsker å være med å feire.

Det er mye lettere med barn å få være hjemme å feire jul.

AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg synes det var deilig å komme til dekket bord,når ungene var små. Har kanskje noe med at vi er så mange på juleaften.Det er ikke snakk om å sitte å kose seg med tv på formiddagen hvis vi har feiringen her hjemme. Kan hende dine foreldre tenker at de letter situasjonen ved å invitere dere🤔

Anonymkode: 46786...895

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da kan dere vel bytte på det; feire julaften annen hvert år hos hverandre?

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars dere, må være fryktelig å stå i et slik dilemma.

Anonymkode: 05406...91a

AnonymBruker
Skrevet

Synes hensynet til øvrige familiemedlemmer er viktigst. Sørge for at ingen blir sittende alene.

Anonymkode: 73660...d86

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (1 time siden):

Da kan dere vel bytte på det; feire julaften annen hvert år hos hverandre?

Ønsker ikke det, ønsker å være hjemme. Mine foreldre har fått ha julaften hjemme i 40 år, hver eneste jul. Nå har jeg små barn og ønsker å være i mitt eget hjem.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ønsker ikke det, ønsker å være hjemme. Mine foreldre har fått ha julaften hjemme i 40 år, hver eneste jul. Nå har jeg små barn og ønsker å være i mitt eget hjem.

Bli hjemme. Problem løst. 

Anonymkode: 5544c...6b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi feirer alltid hjemme, uten gjester. 

Jeg mener at du kan bestemme over deg selv og foreldrene dine kan bestemme over seg selv. 

Ingen trenger å gi seg. Feir hver for dere eller kom til en ordning. Skjønner ikke at det er noe problem. 

Anonymkode: b6d4f...571

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da blir dere hjemme da. Du har jo bestemt deg, hva er problemet? Trenger du støtte for ditt valg her på Kvinneguiden? Det tror jeg du har 👌

Anonymkode: b6d4f...571

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dine foreldre vil feire hos seg, du vil feire hos deg. Så gjør det da, er vel ikke noe å kverulere om. Besteforeldre og søster er vel voksne nok til å ta sine egne valg hvor de vel være.

Anonymkode: 35066...b7b

Skrevet

Problemet her er vel ikke at TS ønsker å feire jul hjemme, det kan hun gjøre som hun vil, problemet er at hun i tillegg ønsker å bestemme hvor alle andre skal feire jul. Hun vil at de skal feire hos henne og det har hun ikke makt over. Man bestemmer bare over seg selv. Hvis det viktigste er å feire i eget hus så gjør du det helt uavhengig av hvor mange eller få som feirer sammen med dere. Hvis det er viktig for deg at dere alle feirer sammen må du kommunisere bedre med familien slik at dere kan komme til en enighet som alle er fornøyd med. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men har de plass til så mange gjester + at dere med små barn overnatter i ny leilighet da? De vil sikkert gjerne feire med barnebarna sine? Kjedelig om dere må dra hjem fra dem kl. 19...

Anonymkode: 55543...719

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...