Gå til innhold

Vil feire julaften hjemme.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ett år siden fikk vi endelig kjøpt oss hus. To barn på 4 og 6 år, og noe av det koseligste var å få feire julaften hjemme. Det er noe vi ønsker å fortsette med.

Nå har mine foreldre kjøpt seg ny leilighet og ønsker derfor å ha julaften hos seg (første jul i nytt hus). Jeg mener at de har fått ha julaften hjemme i alle år og nå kan gi stafettpinnen videre. 

Hvem bør gi seg?

Anonymkode: 56ac4...f8c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For ett år siden fikk vi endelig kjøpt oss hus. To barn på 4 og 6 år, og noe av det koseligste var å få feire julaften hjemme. Det er noe vi ønsker å fortsette med.

Nå har mine foreldre kjøpt seg ny leilighet og ønsker derfor å ha julaften hos seg (første jul i nytt hus). Jeg mener at de har fått ha julaften hjemme i alle år og nå kan gi stafettpinnen videre. 

Hvem bør gi seg?

Er da bare å si at dere skal feire hjemme? 😅 Helt normalt å feire hjemme når man har barn, tenker at enten får de komme til dere eller så får de vel feire alene i sin nye leilighet. 

Anonymkode: 1b361...408

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Tenker 2 sider...at de synes nok det hadde vært koselig å ha jul i sitt nye hjem....men skjønner at dere vil ha det hjemme.

Men hva om dere feiere jul hjemme hos dere ( med foreldre) og 1 eller 2 juledag hos dem

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det kun er de og dere, så bør de jo la dere få være hjemme - som har barn. Må da være bedre at de kan legge seg når de er slitne.

Anonymkode: 37f62...9b2

• Liker 2
Skrevet

Vi bare sa at nå vil vi feire hjemme med barna. Dere er velkommen til å feire med oss:) De kom.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Selvfølgelig skal foreldrene dine gi seg. Det er åpenbart at de har hatt sin tid i rampelyset. Nå er det din tur til å skape tradisjoner i ditt eget hjem. De kan godt invitere til andre anledninger, men julaften skal du ha hjemme i ditt eget hus, spesielt når du har jobbet hardt for å få det til. Sikkert ikke lett å finne ut av, men de må bare forstå at det er din tur til å ha julaften med barna dine i ditt nye hus. Nå må du stå på og sette ned foten. Det er du som bestemmer hvordan du vil feire høytidene med din familie.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Rebecca30 skrev (26 minutter siden):

Selvfølgelig skal foreldrene dine gi seg. Det er åpenbart at de har hatt sin tid i rampelyset. Nå er det din tur til å skape tradisjoner i ditt eget hjem. De kan godt invitere til andre anledninger, men julaften skal du ha hjemme i ditt eget hus, spesielt når du har jobbet hardt for å få det til. Sikkert ikke lett å finne ut av, men de må bare forstå at det er din tur til å ha julaften med barna dine i ditt nye hus. Nå må du stå på og sette ned foten. Det er du som bestemmer hvordan du vil feire høytidene med din familie.

Og de bestemmer hvordan de vil feire. 

Anonymkode: 297fe...a4f

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ingen som kan tvinge deg til å feire jul annetsteds ts, bare feir jul hjemme dere og så sier dere at foreldrene dine er hjertelig velkomne.

• Liker 4
Skrevet

«Vi vil skape tradisjoner for ungene i eget hjem. Dere må gjerne komme og feire med oss. Eventuelt kan vi komme til dere 1. juledag» 😊

Eller en annen dag. Å feire jul hjemme er fantastisk 🎄

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvem bør gi seg?

Ingen trenger å gi seg, er bare å feire hver for dere og møtes en annen dag i jula. 

Anonymkode: 0b10e...71c

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker en slik diskusjon er et tegn på at man bør feire hver for seg. Starter diskusjonen i august wtf. Det er tydelig at dere kvir dere. Utrolig stress at alt skal være så idyllisk på julaften, når det egentlig bare er vondt å være sammen!

Anonymkode: 1c90e...8d8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må jo som familie bare snakke åpent om slik, om fordeler, ulemper og praktiske forhold. I ditt tilfelle er det gjerne to barn som skal sove. Er det ikke slik får dere mulig heller gjøre litt ulike ting i en overgangsfase. Det var slik vi gjorde det, slik at endringen ikke ble for brå. Og nå, mange år etterpå med våre tradisjoner, skulle jeg gjerne igjen opplevd en hjemme-jul med gamle tradisjoner, og foreldre som var i livet. 

Det er typisk KG svar at man bare skal trumfe i gjennom. Men det gir aldri god stemning i en familie over tid. 

Anonymkode: a1e7b...10c

Skrevet

Vi hade en liknande utmaning när vi köpet hus i 2009, och barnen var 3-6 år.
Jag bjöd in min mor och hennes sambo för att fira jul i vårt nya hus.

De kontrade några dagar senare med att sambons dotter (~50) ville fira hemma hos pappa, och då ville de att alla skulle samlas där. De hade nog bara varit sambos i ett eller två år då.

Så så blev det, med knytkalas/spleiselag.
Hans två barn med respektive och deras barn, vi två med våra barn. Trevligt men det var inte vad vi helst hade önskat, fira jul med extended family som vi aldrig firat något med tidigare, när vi hade ett fint eget julpyntat hus.

AnonymBruker
Skrevet

Her etter vi kjøpte rekkehus,ble det uten noen diskusjon til at julaften feirer vi her hos oss. Min familie kommer til oss.

Anonymkode: bdeb2...a1e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når våre foreldre levde så feiret vi annenhver jul hos dem frem til vi fikk barn. Når vi fikk barn så feiret de annet hvert år hos oss. Altså ene året svigerforeldre og det andre året mine foreldre. Det ble helt naturlig og de andre årene var de sammen med søskenene våre. Det var ingen som reagerte noe særlig på at vi ønsket å feire jul hjemme så barnet kunne åpne og leke med gavene sine på juleaftenen. I tillegg ble det roligere for barnet å kunne legge seg når den tiden kom, og vi voksne kunne sitte litt videre og snakke sammen.

Ellers så var vi på besøk hos svigers lille juleaften de årene de ikke var hos oss. Mine foreldre bodde så langt unna, så det gikk ikke å besøke dem i romjula. Men de årene de ikke var hos oss på jula kom de på besøk for et før-juls besøk.

Så jeg ville bare fortalt at jeg ønsket å feire hjemme pga barn, og at de var hjertelig velkommen.

Endret av Wit
Skrevet (endret)

Alle kan feire jul akkurat hvor de vil, men man kan ikke forvente at alle andre skal feire sammen med dem. Hvis dere vil feire i eget hus så gjør det, men foreldrene dine trenger ikke feire hos dere om de heller vil være hos seg selv. Når det er sagt synes jeg det er rart hvis begge bare skal stå på sitt som trassige barn i stedet for at dere alle snakker sammen. Er dere enige om at dere helst vil feire sammen må dere komme fram til en ordning som alle er fornøyd med, f.eks. at dere feirer hos dere og hos foreldrene dine annethvert år (hvor dere har feiret tidligere er irrelevant, det er ikke sånn at dere har krav på x antall års julefeiring fordi dere har feiret hos foreldrene dine tidligere) eller at dere har julaften ett sted og 1. juledag et annet. Snakk sammen. 

Endret av Arkana
  • Liker 3
Skrevet

Bare si dere skal feire hjemme og at de er hjertlig velkomne om de vil. Så spør du de en gang senere hva planen deres er. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvem bør gi seg?

Ingen bør eller må gi seg. Enten blir dere enig om noe eller så ferier dere jul hver for dere. Man MÅ ingenting. 

Vi feirer jul hos oss selv, familien er hjertelig velkommen hvert år - de som ønsker å feire her kommer, de som vil feire annet sted gjør det. 

Anonymkode: 46145...b86

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at mormor og morfar+ min søster plutselig må ta et valg. Om vi holder fast på å feire hjemme, så må de ta stilling til om de skal komme til oss eller mine foreldre. Derfor synes jeg mine foreldre kan komme til oss, men pappa er så ufattelig sær 😔 

• Hjerte 2
Skrevet

Ingen er sære fordi de vil feire jul hos seg selv. Dere kan feire akkurat hvor dere vil og det kan dine foreldre også, men da må man akseptere at man kanskje må feire alene fordi øvrig familie vil feire hos den andre. Dere kan ikke tvinge alle andre til å feire hjemme hos dere, dere kan bare velge for dere selv. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...