AnonymBruker Skrevet 9. august #21 Del Skrevet 9. august Jeg sletter folk jeg ikke har relativt regelmessig kontakt med. De har ingen interesse av å se meg poste bilder av hverdagen min tenker jeg. Og jeg har ikke behov for respons på bilda heller fra de. Spesielt de som deler en del bilder av barn. Ikke fordi jeg har noe imot barn men fordi jeg synes det er ubehagelig å ha innsyn i livene til det som faktisk er fremmede barn. Jeg synes også det er helt naturlig at foreldre sletter eller begrenser hvem som får se bildene av barna deres. Anonymkode: 098fe...ae5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #22 Del Skrevet 9. august Jeg har ryddet mye i vennene mine på facebook. I starten la man til alt og alle, inkludert mennesker man knapt hadde hilst på i virkeligheten. Disse har jeg ikke noe behov for å dele ting med, og da rydder jeg. Venner jeg bare har mistet litt kontakt med har jeg ikke nødvendigvis fjernet, men jeg trenger ikke oppdatere eller oppdateres på livet til Henrik i 4B som jeg ikke hadde noen relasjon til og ikke har sett siden ungdomsskolen. Jeg deler ikke så mye på facebook, men disse jeg ikke hadde en ordentlig relasjon til og ikke har hatt kontakt med, er ukjente mennesker for meg nå. Hvorfor skal de ha tilgang til opplysninger om meg? Jeg synes bare det er litt ekkelt at vi deler så mye med et hav av mennesker vi egentlig ikke kjenner. Siden jeg ikke deler så veldig mye så er det ikke like nøye, men hadde jeg delt alt mulig så hadde jeg kanskje ikke ønsket å dele det med en barndomsvenninne jeg ikke hadde hatt kontakt med siden. Jeg kjenner henne ikke lenger, og har ingen forutsetninger for å vite om hun er noen jeg ville stolt på. Anonymkode: d4e39...4ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #23 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sletter folk jeg ikke har relativt regelmessig kontakt med. De har ingen interesse av å se meg poste bilder av hverdagen min tenker jeg. Og jeg har ikke behov for respons på bilda heller fra de. Spesielt de som deler en del bilder av barn. Ikke fordi jeg har noe imot barn men fordi jeg synes det er ubehagelig å ha innsyn i livene til det som faktisk er fremmede barn. Jeg synes også det er helt naturlig at foreldre sletter eller begrenser hvem som får se bildene av barna deres. Anonymkode: 098fe...ae5 Enig i dette. Jeg deler ikke så mye av det, og det jeg legger ut er på min private instagram hvor jeg kun følges av "nære og kjære + noen fler", men etter at jeg fikk barn ble jeg veldig kritisk til hvem jeg ville beholde. Da røk det jo en del mennesker jeg ikke har kontakt med som jeg ikke har forutsetninger for å vurdere som "trygge" rundt delingen min. Anonymkode: d4e39...4ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 9. august #24 Del Skrevet 9. august Jeg sletter jevnlig. Folk jeg ikke har kontakt med, folk som ikke lenger er en del av livet mitt av ulike årsaker og som jeg ikke ser noen grunn til å beholde på vennelista. Facebook er det sosiale mediet hvor jeg er mest privat og personlig, så grensen for hvem jeg ønsker skal ha innsyn blir deretter. Andre bruker det på andre måter og har andre grenser. Derfor tar jeg det heller ikke ille opp når noen sletter meg, jeg antar at det handler om deres prioriteringer, ikke vår relasjon (særlig hvis den relasjonen ikke lenger eksisterer andre steder). 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #25 Del Skrevet 9. august Folk har ulike forhold til facebook-venner. Mens noen legger til folk de kun har møtt en gang, sletter andre alle de ikke har snakket med siste året. Jeg har forresten et par jeg lurer litt på. Begge personene hadde lagt meg til, ikke omvendt, men slettet meg etter en tid. De er ikke venner, men begge er sånne som har stort nettverk og veldig mange facebookvenner. Jeg tenkte først de hadde ryddet på vennelista, men begge har fremdeles godt over 1000 venner på lista. Da lurer jeg litt på hva som er greia her ... Anonymkode: 46b7f...9fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kinksten Skrevet 9. august #26 Del Skrevet 9. august Jeg forstår TS veldig godt, det er utrolig sårt å bli slettet fra Facebook, fordi noen slår jo da opp med deg som venn. Selv har jeg slettet noen tidligere nære venner fra Facebook, men det er fordi de har skuffet meg noe veldig - f.eks gjentatte ganger ikke inkludert meg hvor det var naturlig. Da tenker jeg at jeg trenger ikke å sitte å følge med på det de ikke inkluderer meg i, det blir bare vonde påminnere, også da kan jeg slette de - selv om det ikke er mange gangene det har skjedd. Så er så klart terskelen lavere for å slette andre som man ikke har hatt nære relasjoner med, f.eks om man har møtt noen på en fest for noen år siden, og ikke har noe kontakt med. Men samtidig så har man fått mye medvind oppigjennom årene ved å ha mange folk på SoMe, f.eks kan det slå ut på muligheten for å få seg ulike jobber. Men mest av alt vil jeg si at det er fryktelig trist å slette folk på Facebook, fordi jeg liker skikkelig godt slik vi brukte Facebook i begynnelsen - en plass å ha innsikt i livene til folk som vi bryr oss om, men som vi kanskje har vokst i fra. F.eks har man gått på skole med folk som har flyttet til andre deler av landet, eller som har tatt veldig alternative stier i livet, på godt og vondt. Selv om vi er forskjellige, og jeg ikke vil leve samme liv som dem, så syntes jeg det er fint å kunne gå innom en sjelden gang for å se hvor de er i livet. Bor de i Spania enda? Har de fått seg barn? Lever de enda? Det er en fin greie. Ut i fra hvordan jeg ser mine foreldre bruker Facebook, så tror jeg det er en ting som kommer med med alderen også. Når man er 25, så bryr man seg kanskje ikke så mye om han plagsomme geeken fra ungdomsskola. Men når man blir 50, så kanskje man har lettere for å mimre tilbake og tenke på de man hadde relasjoner med tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #27 Del Skrevet 9. august Som andre sier, dere har ikke hatt kontakt på mange år, og det er naturlig for mange å fjerne folk fra vennelisten de ikke regelmessig prater med. Ts, du sier også at hun brukte å legge ut bilder av barna. Kan det tenkes at hun har endret litt syn på å legge ut bilder av barna på sosiale medier, men samtidig ønsker en lett måte å dele med sine nærmeste? Da er det godt mulig at hun har slettet alle med unntak av familie og svært nære venner. Jeg tenker at forklaringen på at hun har slettet deg ikke har noe som helst med deg å gjøre med mindre du på et tidspunkt har gitt henne grunn til å mislike deg, men heller en preferanse for hvordan hun bruker sosiale medier. Anonymkode: 10fb3...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #28 Del Skrevet 9. august 18 minutter siden, AnonymBruker said: Som andre sier, dere har ikke hatt kontakt på mange år, og det er naturlig for mange å fjerne folk fra vennelisten de ikke regelmessig prater med. Ts, du sier også at hun brukte å legge ut bilder av barna. Kan det tenkes at hun har endret litt syn på å legge ut bilder av barna på sosiale medier, men samtidig ønsker en lett måte å dele med sine nærmeste? Da er det godt mulig at hun har slettet alle med unntak av familie og svært nære venner. Jeg tenker at forklaringen på at hun har slettet deg ikke har noe som helst med deg å gjøre med mindre du på et tidspunkt har gitt henne grunn til å mislike deg, men heller en preferanse for hvordan hun bruker sosiale medier. Anonymkode: 10fb3...212 Jeg hører mange sier dette, men hvis Facebook er den eneste kontakten man har, så er det vel like greit å beholde den kontakten? Av og til deler de jo informasjon som er greit å få med seg, f.eks at de har fått barn, eller at foreldre eller besteforeldre (som du også kjente) har gått bort. Jeg synes også det er greit å se når folk legger ut bilder av seg selv, sånn at jeg vet hvordan de ser ut (de har gjerne forandret seg siden barneskolen for 30 pr siden) Jeg har flyttet mye og har bare sporadisk kontakt med venner irl eller over telefon (jeg hater å snakke i telefon). Hvis jeg skulle slettet alle jeg ikke har jevnlig kontakt med så ville min Facebook bestått av toppen 10 personer. Anonymkode: b8538...f34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 9. august #29 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så det vil si at du har også slettet din tidligere bestevenner osv? Anonymkode: 8736a...f43 Tidligere ja - hvis jeg ikke har hatt kontakt med mennesker på mange år så spiller det egentlig ingen rolle for meg hvor nær vi en gang var... Mange av disse har jo forandret seg masse på den tiden, og det er ikke interessant å følge med på det de poster på sosiale medier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #30 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hører mange sier dette, men hvis Facebook er den eneste kontakten man har, så er det vel like greit å beholde den kontakten? Av og til deler de jo informasjon som er greit å få med seg, f.eks at de har fått barn, eller at foreldre eller besteforeldre (som du også kjente) har gått bort. Jeg synes også det er greit å se når folk legger ut bilder av seg selv, sånn at jeg vet hvordan de ser ut (de har gjerne forandret seg siden barneskolen for 30 pr siden) Jeg har flyttet mye og har bare sporadisk kontakt med venner irl eller over telefon (jeg hater å snakke i telefon). Hvis jeg skulle slettet alle jeg ikke har jevnlig kontakt med så ville min Facebook bestått av toppen 10 personer. Anonymkode: b8538...f34 Det er din preferanse for bruk av sosiale medier, men ikke alle har behov for å titte inn i andres liv, eller dele fra eget liv i tilfelle noen man ikke har pratet med på 7 år, er litt nyskjerrig. Og uansett, i dette tilfellet har ikke ts hatt kontakt med den tidligere venninnen på mange år. Hvorfor skal hun få innsyn i denne personen sitt liv når de uansett ikke har kontakt? Hvorfor skal denne personen holde innsynet åpent for noen som ikke har vist noe interesse for livet hennes de siste årene? Om denne personen kun ønsker nære venner og familie på vennelisten fordi hun for eksempel ønsker å kunne dele bilder fra familielivet uten å utlevere barna til 259 andre mennesker hun ikke har pratet med på mange år, så er det hennes valg. Mange velger å bare ha noen få på vennelisten, og andre velger å ha hundrevis av folk på vennelisten og deler flittig. Jeg har bare familie og nære venner på vennelisten. Jeg poster aldri noe, jeg har ikke profilbilde eller andre bilder. Jeg trykker aldri "liker" på noe som helst. Jeg har Facebook kun så jeg kan ta i bruk messenger, for det er der jeg prater med venner og hvor familien skriver, opplyser og deler bilder. Jeg føler absolutt ingen trang til å måtte dele og legge ut ting på Facebook så noen jeg gikk på barneskolen med, vet hvordan jeg ser ut i dag. Og de har ingen rett til å forvente dette av meg heller. Om noen er oppriktig interessert i å høre hva som skjer i livet mitt, så er de velkommen til å sende meg en melding på messenger og spørre. Man velger selv hvordan man bruker sosiale medier og hvor mye man velger og dele av seg selv. Anonymkode: 10fb3...212 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #31 Del Skrevet 9. august Rebecca30 skrev (14 timer siden): Hun har fått seg mann og barn, og det er så klart en ny fase i livet hennes. Man utvikler seg, og folk får nye prioriteringer. Du vet vel at det er lett å miste kontakten når livet tar en annen retning? Kanskje hun bare vil holde livet sitt privat nå, eller kanskje hun rett og slett er drittlei av gamle relasjoner som ikke gir noe. Slutt å overtenke. Hvis hun har valgt å slette deg, så er det hennes valg, og det er ikke nødvendigvis et personlig angrep mot deg. Respekter det og gå videre. Ho kan angre seg den dagen det blir slutt med gubben. Folk verdsetter ikke vennskap høyt nok. Har gjort samme feilen selv. Har ingen venninner igjen og jeg forstår dem godt Anonymkode: 2186c...309 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #32 Del Skrevet 9. august Dere er jo ikke så nære venner lengre, når du møtte henne på en butikk for noen år siden og slo av en prat. Så den slettingen er jo naturlig. Anonymkode: b4516...3d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #33 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Visste faktisk ikke at folk tenkte sånn, når man har vært venner i flere år og har mistet kontakten på grunn av forskjellige årsaker ser jeg ikke noe i veien for å likevel beholde dem som venner på Facebook, da vi har en fortid sammen og flere minner. ts Anonymkode: 8736a...f43 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nettopp, har ikke så mye tid til venner selv. Men, sletter de jo ikke heller på sosiale medier. Synes det bare er koselig å like bilder de deler eller omvendt.. ts Anonymkode: 8736a...f43 Jeg er enig med deg, Ts. Det er det jeg bruker Facebook til, å holde litt kontakt med mennesker man kjenner som man av forskjellige grunner ikke har så ofte kontakt med lenger. Jeg sletter ikke noen med mindre det er en grunn til det. Men folk oppfører seg forskjellig, så jeg vil tro grunnen er at hun tenker slik mange andre i tråden, og det må være lov. Tror ikke du skal konkludere med at hun er sur på deg. Anonymkode: 810c3...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #34 Del Skrevet 9. august Jeg ble slettet av en god venninne, fordi jeg fortsatt var venn med ex mannen hennes. Jeg vslgte å ikke velge side når de gikk fra hverandre, det var ikke greit for henne. Anonymkode: 63a96...71d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #35 Del Skrevet 9. august Veldig mange barndomsvenner av meg fra barneskolen og ungd har også slettet meg. Er lite aktiv så er ikke pga spam hvertfall. Synes det er leit, men tenker jo det er pga vi ikke har kontakt lenger bare, synes fortsatt det er hyggelig å se litt hva de jeg var gode venner med tidligere i livet hvertfall fortsatt driver med, men det er jo ikke alle som tenker likt. Anonymkode: f15a7...b6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #36 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Visste faktisk ikke at folk tenkte sånn, når man har vært venner i flere år og har mistet kontakten på grunn av forskjellige årsaker ser jeg ikke noe i veien for å likevel beholde dem som venner på Facebook, da vi har en fortid sammen og flere minner. ts Anonymkode: 8736a...f43 De minnene er jo i hodet, de ligger ikke på facebook. De av oss over tretti har måtte lagre minner i hodet og hjertet, ikke på SoMe.. Tidligere venner er jo ikke lenger venner, bekjente. Bekjente burde ikke sitte på bilder av barna dine. Vi går ikke rundt og deler ut bilder av ungene våre, så det skulle bare mangle at man begrensa tilgangen på SoMe også... Anonymkode: 867ef...706 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #37 Del Skrevet 9. august Jeg sletter folk primært av disse grunnene: - De "spammer" med masse sitater eller artikler osv - De deler det som blir for mye for meg. Dvs mye av det samme, god morgen og god natt status hver dag, drama i status, sjekker inn her og der og når noen spør om hva som skjer så er det hemmelig - De som skriver stygge eller rasistiske kommentarer - De som jeg ikke hadde naturlig slått av en prat med om jeg hadde møtt på dem - De som jeg ikke ser på som venner lenger av ulike grunner Anonymkode: 880ab...e0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #38 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Visste faktisk ikke at folk tenkte sånn, når man har vært venner i flere år og har mistet kontakten på grunn av forskjellige årsaker ser jeg ikke noe i veien for å likevel beholde dem som venner på Facebook, da vi har en fortid sammen og flere minner. ts Anonymkode: 8736a...f43 Regner med at hun fremdeles hilser og slår av en prat om dere møtes tilfeldig? Fb er passé og ikke noe man kalkulerer vennskap på. Jeg har slettet mange perifere venner der og om noen drar dette langt opp i nesen og føler seg dumpet, er det ikke mitt problem. Det er grenser for hvor mange tomater man gidder å se fra drivhuset selv om jeg gjerne slår av en prat i butikken om vi ses. Eller takken for hyggelig middag sammen i helga til én tagget person som dukker opp på veggen til 400 venner. Altså, jeg fatter ikke opplegget. Some er fordummende og avler overtenkende nervevrak. Anonymkode: ef745...795 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #39 Del Skrevet 11. august Jeg vet ikke hvem jeg er "venner" med eller ikke, haha, er aldri der inne, tror profilen min er nokså tom. Kunne like godt ha vært uten facebook... Anonymkode: a0c62...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #40 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 9.8.2024 den 15.00): Regner med at hun fremdeles hilser og slår av en prat om dere møtes tilfeldig? Fb er passé og ikke noe man kalkulerer vennskap på. Jeg har slettet mange perifere venner der og om noen drar dette langt opp i nesen og føler seg dumpet, er det ikke mitt problem. Det er grenser for hvor mange tomater man gidder å se fra drivhuset selv om jeg gjerne slår av en prat i butikken om vi ses. Eller takken for hyggelig middag sammen i helga til én tagget person som dukker opp på veggen til 400 venner. Altså, jeg fatter ikke opplegget. Some er fordummende og avler overtenkende nervevrak. Anonymkode: ef745...795 Det var da voldsomt 😂 Anonymkode: 8736a...f43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå