AnonymBruker Skrevet 8. august #1 Del Skrevet 8. august Føler på så mye frustrasjon nå. I kveld prøvde jeg å lage proteinrike pannekaker. Havregryn, cottage cheese, melk, egg.... Hørtes ok ut, tenkte jeg. Nei, det smaker høgg. Dynker det i lønnesirup og bacon for at det skal smake ok. Orket ikke engang steke ferdig røren, syns ikke det var godt. Ble nok engang skuffet fordi jeg ikke finner noe som er raskt å lage og sunt for meg, og samtidig smaker godt. Jeg har levd på take-away og ferdigpizza i over et halvt år. Jeg har gått skikkelig lei av mat, det er ingenting som smaker godt lenger. Nei, ferdigpizzaen og take-away maten smaker ikke godt den heller. Det bare metter raskt. Maten er tilgjengelig raskt. Det blir dyrt i lengden, men jeg bryr meg ikke, jeg har råd til det. McDonalds har de ekleste burgerne i verden, likevel så spiser jeg de to ganger i uka. Når jeg prøver å lage meg mat så smaker det ikke godt. Jeg bruker tid på å lage mat som jeg ikke liker. Mat jeg har brukt å være glad i, liker jeg ikke lenger. Men jeg får ikke meg selv til å lage sunn middag likevel. Faller stadig tilbake på take-away. Jeg er tjukk. Veier 90 kg på 170 cm. Jeg er lei av mat, lei av å tenke på at jeg er tjukk, lei av å ikke klare å nyte mat og lei av å trykke i meg kaloririk mat slik at vekten ikke går ned. Den går heldigvis ikke opp, men går selvsagt ikke nedover heller. Eneste jeg liker er søtsaker. Det kan jeg glede meg til å spise og nyte å spise. Men overspiser ikke. Jeg har ingen spiseforstyrrelse. Vet ikke helt hvor jeg vil med denne posten.. Jeg bor alene, det er trist å lage mat alene og spise alene. Men sånn er det og kommer alltid til å være sånn så det må jeg bare finne meg i. Hele livet mitt har kostholdet vært dårlig, jeg har kunnskap om hvilken mat som er bra, jeg har lest mye om ultraprosessert mat, jeg er oppdatert, men jeg klarer ikke gjennomføre noe eller endre noe. Har vurdert å prøve OMAD (one meal a day) for å se om det kanskje hjelper. Men får da aldri i verden i meg nok proteiner på den måten, så om jeg går ned i vekt vil jeg miste muskelmasse og jeg er allerede kjempe svak. Nei dette er slitsomt og bare surt og trist. Anonymkode: 5d03b...7e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #2 Del Skrevet 8. august Periodisk faste. Eller begynn med å faste så lenge du klarer for å resette systemet. Når du er så matlei, er såpass overvektig, og ingenting smaker godt uansett så ville jeg prøvd det. Gjerne en 24, eller 48 timers faste om du klarer å bruke litt viljestyrke. Før jeg begynte med fasting så "likte jeg ikke grønnsaker". Dvs jeg ville spy av alt rått eller kokt, men tolererte gratinerte grønnsaker med masse ost, eller stappede rotgrønnsaker med fløte eller smør. Men rene grønnsaker...🤮 Etter å ha fastet første gang så brøt jeg fasten med vannmelon. Det smakte himmelsk. Det beste jeg hadde smakt i hele mitt liv. Fordi da var jeg sulten nok, og smaksløkene var nullstilt. Til middag laget jeg meg en salat og jeg smakte for første gang i mitt liv forskjell på alt det grønne. Fargene hadde smak. Sklir det ut igjen med drittmat så gjør jeg det samme. Ikke gjør kroppen din til en søppeldunk. Den fortjener bedre ❤️ Anonymkode: a742e...ad8 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 8. august #3 Del Skrevet 8. august Har du vurdert å be legen om en av de moderne slankelegemidlene? De demper appetitt og søtsug 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #4 Del Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Har vurdert å prøve OMAD (one meal a day) for å se om det kanskje hjelper. Men får da aldri i verden i meg nok proteiner på den måten, så om jeg går ned i vekt vil jeg miste muskelmasse og jeg er allerede kjempe svak. Anonymkode: 5d03b...7e8 Ok, her må du jobbe med fokuset ditt. Du har en BMI som tilsvarer fedme. Du er inaktiv. Du kan ikke drive å tenke på "muskelmasse" og proteiner når du ikke bruker musklene dine, og vekten din består av fett. Ideelt så bør du begynne å trene samtidig som du går ned i vekt for å ikke "miste muskler" (som du ikke i utgangspunktet har når du ikke trener). Eller så kan du kjøre hardt på OMAD, periodisk faste, lengre faste for å vekke smaksløker og matglede for ren mat og forstå at fettlagrene dine vil forsyne deg med den energien kroppen din trenger selv om du er i stort underskudd noen dager. Prøv, og prøv igjen. Det verste som kan skje er at det ikke funker for deg. Men da har du uansett spart masse penger på prosjektet. Anonymkode: a742e...ad8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #5 Del Skrevet 8. august Hvorfor kjøper du heller ikke Fjordland eller pakker fra Tren og Mat? Da teller du kalorier lett, og slipper lage maten. Ikke er det dyrt heller. Anonymkode: 6028b...fad 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #6 Del Skrevet 8. august Er enig ang festing. Jeg prøver også å gå ned, har fastet bort avhengighet av sukker blant annet. Det er veldig effektivt. Anonymkode: 2e375...6e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #7 Del Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Føler på så mye frustrasjon nå. I kveld prøvde jeg å lage proteinrike pannekaker. Havregryn, cottage cheese, melk, egg.... Hørtes ok ut, tenkte jeg. Nei, det smaker høgg. Dynker det i lønnesirup og bacon for at det skal smake ok. Orket ikke engang steke ferdig røren, syns ikke det var godt. Ble nok engang skuffet fordi jeg ikke finner noe som er raskt å lage og sunt for meg, og samtidig smaker godt. Jeg har levd på take-away og ferdigpizza i over et halvt år. Jeg har gått skikkelig lei av mat, det er ingenting som smaker godt lenger. Nei, ferdigpizzaen og take-away maten smaker ikke godt den heller. Det bare metter raskt. Maten er tilgjengelig raskt. Det blir dyrt i lengden, men jeg bryr meg ikke, jeg har råd til det. McDonalds har de ekleste burgerne i verden, likevel så spiser jeg de to ganger i uka. Når jeg prøver å lage meg mat så smaker det ikke godt. Jeg bruker tid på å lage mat som jeg ikke liker. Mat jeg har brukt å være glad i, liker jeg ikke lenger. Men jeg får ikke meg selv til å lage sunn middag likevel. Faller stadig tilbake på take-away. Jeg er tjukk. Veier 90 kg på 170 cm. Jeg er lei av mat, lei av å tenke på at jeg er tjukk, lei av å ikke klare å nyte mat og lei av å trykke i meg kaloririk mat slik at vekten ikke går ned. Den går heldigvis ikke opp, men går selvsagt ikke nedover heller. Eneste jeg liker er søtsaker. Det kan jeg glede meg til å spise og nyte å spise. Men overspiser ikke. Jeg har ingen spiseforstyrrelse. Vet ikke helt hvor jeg vil med denne posten.. Jeg bor alene, det er trist å lage mat alene og spise alene. Men sånn er det og kommer alltid til å være sånn så det må jeg bare finne meg i. Hele livet mitt har kostholdet vært dårlig, jeg har kunnskap om hvilken mat som er bra, jeg har lest mye om ultraprosessert mat, jeg er oppdatert, men jeg klarer ikke gjennomføre noe eller endre noe. Har vurdert å prøve OMAD (one meal a day) for å se om det kanskje hjelper. Men får da aldri i verden i meg nok proteiner på den måten, så om jeg går ned i vekt vil jeg miste muskelmasse og jeg er allerede kjempe svak. Nei dette er slitsomt og bare surt og trist. Anonymkode: 5d03b...7e8 Syns du høres litt deppa ut. Hva med å begynne med å bevege deg og finne en aktivitet som kan gi litt glede? Finn noen lyspunkt så kommer energien etter. når du nå har et kosthold nå som ikke gjør at du øker mer i vekt så er det ikke så mye som skal til for å snu det. Gjør grep i livet ditt som gjør deg glad, søk hjelp om det er det som skal til. Anonymkode: 0a9f0...abf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #8 Del Skrevet 8. august Spis kort egg, havregryn og melk, frukt, rå grønnsaker. Hvis du er lei kan du kjøpe varmmat i varmmatdisken på butikken. Trapp ned gradvis på sukkeret. Du er ikke så stor, og har gode muligheter til å gå ned Anonymkode: 9cdef...334 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #9 Del Skrevet 8. august Hvis Hvis du tror proteinpannekaker dynket i lønnesirup og bacon er sunt har du misforstått veldig mye. Mer usunt skal du lete lenge etter. Gjør det enkelt og ikke tenk på om du synes det er så spennende og godt. Spis moderat med vanlig mat. Hva med 1(-2) grove brødskiver med 1 egg el f eks skinke på til frokost. I tillegg noen salatblader, tomat og agurk. ( Ikke smør el majones el lign). Vann og kaffe uten sukker/melk. Lunsj kan være en blandet salat med bønner/kikerter, egg, skinke. Ikke pasta, dressing eller ost i. Vann og kaffe uten melk el sukker. Middag kan være 150-200 g rent kjøtt el fisk, en skje eller to med ris/pasta/potet og mye grønnsaker. 1-2 spiseskjeer saus hvis du trenger. Vann til drikke. Utover det kan du spise 1-2 gulrot, banan eller et eple i løpet av dagen. Anonymkode: 6059d...336 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #10 Del Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis Hvis du tror proteinpannekaker dynket i lønnesirup og bacon er sunt har du misforstått veldig mye. Mer usunt skal du lete lenge etter. Gjør det enkelt og ikke tenk på om du synes det er så spennende og godt. Spis moderat med vanlig mat. Hva med 1(-2) grove brødskiver med 1 egg el f eks skinke på til frokost. I tillegg noen salatblader, tomat og agurk. ( Ikke smør el majones el lign). Vann og kaffe uten sukker/melk. Lunsj kan være en blandet salat med bønner/kikerter, egg, skinke. Ikke pasta, dressing eller ost i. Vann og kaffe uten melk el sukker. Middag kan være 150-200 g rent kjøtt el fisk, en skje eller to med ris/pasta/potet og mye grønnsaker. 1-2 spiseskjeer saus hvis du trenger. Vann til drikke. Utover det kan du spise 1-2 gulrot, banan eller et eple i løpet av dagen. Anonymkode: 6059d...336 Jeg tror da ikke det er sunt, jeg gjorde det for å kamuflere smaken av de sunne proteinpannekakene som ikke smakte godt. Det kommer tydelig frem i posten..... Poenget var at jeg laget noe SUNT som jeg ikke likte smaken på så jeg gjorde det USUNT. Ser man det, du kan også misforstå ting. Beklager altså men gidder ikke lese mer av det du skriver. Når du tror jeg er så dum så er nok resten av innlegget ditt nedlatende også. Gå et annet sted Anonymkode: 5d03b...7e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #11 Del Skrevet 8. august Ikke all mat trenger å smake kjempegodt. Lag mat som er bedre for deg og spis den. Selvom det kanskje blir noen mer stusselige måltider for smaksløkene, får kroppen det den trenger, du blir mett og ferdig med saken. Jeg personlig er veldig, veldig, veldig glad i lettvinte løsninger, take-away og ønsker å velge de ofte. Da må jeg ta meg selv i nakkeskinnet, skikkelig, og få på et par kjeler på komfyren å lage meg selv et bedre alternativ. 10 minutter etter måltidet er inntatt føles det mye, mye, mye bedre for kropp og sinn. Jeg personlig hadde trilla om jeg ikke hadde tatt meg sammen litt. En følelse som er veldig god, er når dagens første måltid er et bra måltid, og det fortsetter i samme dur igjennom dagen. Enda bedre blir følelsen når man ser at bevisste matvalg og litt fysisk aktivitet hjelper på vekta, energi og humøret. Dette fikser du, her fikk jeg en god magefølelse!😁👊🏻 Anonymkode: 6fd90...687 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #12 Del Skrevet 8. august Spis mest mulig råvarebasert når du er matlei. Drit i protein-dittogdatt, det smaker høgg alt sammen. Spis heller mat som er naturlig rik på proteiner, som kylling, skyr, fisk, mager ost osv. Hold det så enkelt som du klarer, og minimer unødvendige smaksforsterkere som har mye kalorier (kebabdressing osv). Prøv heller soyasaus, siracha, friske urter (jeg er glad i basilikum, koriander og rosmarin) osv. Begynn med å lære deg hvordan du lager pasta bolognese-saus fra bunn, det er en enkel rett som lett kan justeres etter hvor sunn du vil være. Velg karbonadedeig over kjøttdeig. De fleste tomatbaserte sauser er lette å lage uten masse fløte og fett og de smaker masse. Du kan fint ha litt ost på toppen (litt = 20-50 gram), men pass på at du spiser mer kjøtt og grønnsaker enn pasta. Lykke til! Anonymkode: 16f89...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #13 Del Skrevet 8. august Hold deg unna poteter og hvetemel, så enkelt er det. Det krever litt innsats å sette seg inn i det fra starten av, men et par timers googling fikser det. Anonymkode: 067bf...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #14 Del Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Føler på så mye frustrasjon nå. I kveld prøvde jeg å lage proteinrike pannekaker. Havregryn, cottage cheese, melk, egg.... Hørtes ok ut, tenkte jeg. Nei, det smaker høgg. Dynker det i lønnesirup og bacon for at det skal smake ok. Orket ikke engang steke ferdig røren, syns ikke det var godt. Ble nok engang skuffet fordi jeg ikke finner noe som er raskt å lage og sunt for meg, og samtidig smaker godt. Jeg har levd på take-away og ferdigpizza i over et halvt år. Jeg har gått skikkelig lei av mat, det er ingenting som smaker godt lenger. Nei, ferdigpizzaen og take-away maten smaker ikke godt den heller. Det bare metter raskt. Maten er tilgjengelig raskt. Det blir dyrt i lengden, men jeg bryr meg ikke, jeg har råd til det. McDonalds har de ekleste burgerne i verden, likevel så spiser jeg de to ganger i uka. Når jeg prøver å lage meg mat så smaker det ikke godt. Jeg bruker tid på å lage mat som jeg ikke liker. Mat jeg har brukt å være glad i, liker jeg ikke lenger. Men jeg får ikke meg selv til å lage sunn middag likevel. Faller stadig tilbake på take-away. Jeg er tjukk. Veier 90 kg på 170 cm. Jeg er lei av mat, lei av å tenke på at jeg er tjukk, lei av å ikke klare å nyte mat og lei av å trykke i meg kaloririk mat slik at vekten ikke går ned. Den går heldigvis ikke opp, men går selvsagt ikke nedover heller. Eneste jeg liker er søtsaker. Det kan jeg glede meg til å spise og nyte å spise. Men overspiser ikke. Jeg har ingen spiseforstyrrelse. Vet ikke helt hvor jeg vil med denne posten.. Jeg bor alene, det er trist å lage mat alene og spise alene. Men sånn er det og kommer alltid til å være sånn så det må jeg bare finne meg i. Hele livet mitt har kostholdet vært dårlig, jeg har kunnskap om hvilken mat som er bra, jeg har lest mye om ultraprosessert mat, jeg er oppdatert, men jeg klarer ikke gjennomføre noe eller endre noe. Har vurdert å prøve OMAD (one meal a day) for å se om det kanskje hjelper. Men får da aldri i verden i meg nok proteiner på den måten, så om jeg går ned i vekt vil jeg miste muskelmasse og jeg er allerede kjempe svak. Nei dette er slitsomt og bare surt og trist. Anonymkode: 5d03b...7e8 Om du er lei mat, så har du egentlig et greit utgangspunkt. Det er de som elsker all mulig mat og tenker på mat 24/7 som virkelig sliter med vekta. Det du må gjøre er å tenke på mat som ‘medisin’. Om du likevel ikke har glede av mat. Velg noe enkelt sm glir ned og i tillegg inneholder noe næringsrikt. Er jo helt på tryne å hive innpå med tomme kalorier når du ikke en gang like det noe spesielt. Fortsetter du sånn bli du jo syk. Om du bare får i deg noe næringsrikt hver dag kan du heller unne deg noen søtsaker i tillegg. Kroppen tåler søtsakene bedre om den inneholder noe sunt i tillegg. Anonymkode: 5c7ee...3be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshineyellow Skrevet 9. august #15 Del Skrevet 9. august Du har bestilt veldig usunn mat, men hjemme skal du lage sunn mat.. hva med å lage vanlig mat hjemme. Ikke tenk at den skal være sunn. Om du lager hamburger hjemme, så ha på salat, tomat osv. Du kan kjøpe frosne grønnsaker, så tar du litt hver dag til middag. Om du velger å starte ned periodisk faste, så trenger du ikke å gjøre det hver dag. Dersom du jobber, kan det være lettere å gjøre det de dagene du er på jobb. Du trenger ikke å være så streng på tiden heller. I begynnelsen er det nok at du kutter ut ett måltid. Du kommer til å feile og overspise drittmat. Men det er greit. Da starter du bare på nytt. Tenk over hvor mye du spiser og hvor fort du spiser. Du kan også spise litt paprika før du spiser nuggets. (At du ikke trenger å lage en salat, men spise noe sunt før du spiser det usunne). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #16 Del Skrevet 9. august 11 hours ago, AnonymBruker said: Hold deg unna poteter og hvetemel, så enkelt er det. Det krever litt innsats å sette seg inn i det fra starten av, men et par timers googling fikser det. Anonymkode: 067bf...296 TS spiser McDonalds/ junk-food, men poteter og hvetemel er synderne? 🙈 Ikke rart sunn mat smaker dritt når du har mishandlet smaksløker og kropp/hode med junk-food. Ser at du ikke liker smaken av det heller, så om du er skikkelig matlei burde det være det samme hva du spiser? Fjordland som andre skriver her går også fort og er lett tilgjengelig. Når jeg er møkk-lei av middag spiser jeg brødskiver, kjapt og enkelt. Anonymkode: 727c2...ee8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #17 Del Skrevet 9. august Fjorland kan være en fin måte å komme i gang på. Det ga meg en kickstart ihvertfall. Da har man full oversikt over kaloriene i middagen. Anonymkode: 956ea...3a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #18 Del Skrevet 9. august Her er det mye som er «galt». Og jeg tror kanskje at før du tenker på vektnedgang, så må du fikse forholdet ditt til mat. Det er mulig å endre hvordan man spiser mat og opplever det, men det krever litt innsats, og om man er lei og demotivert før man begynner så blir det umulig. Jeg vet av egen erfaring at etter ca 2 uker med å tvinge i meg grønnsaker så begynner jeg å crave det, men da er det tvang i starten. Det som hjelper er jo å bli flink på dette med smak. Flink å bruke krydder og oljer. Før du begynner å tenke på vektnedgang, så ville jeg anbefalt deg å begynne å eksperimentere litt med smaker. Du må finne en glede i mat og smak. Ikke hopp på cottage cheese og andre slike TikTok «health» trender. For mange av oppskriftene, de kan kreve en viss smakssans for å nyte, og om man er der du er så er det ikke tingen. Tro meg jeg har vært der i dumpa. Det er mulig å komme seg ut av den, men igjen her må du gjøre jobben. Legg fra deg tanker på at du må få i deg masse proteiner, vektnedgang og alt som er stressende faktorer, og prøv å jobbe deg inn mot et mer normalt kosthold som ikke involverer masse take away. Og så derifra vil veien mot vektnedgang være kortere, da kan du nesten enkelt kun gjøre små justeringer for å ligge i kaloriunderskudd. Anonymkode: fed48...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå