AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #21 Del Skrevet 9. august 2024 Olivenolje er vel noe av det mest kaloritette matvarene, så det er vel heller motsatt Anonymkode: 52f39...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #22 Del Skrevet 9. august 2024 Kan du ikke heller ta en spiseskje tran? Det er jo også veldig sunn olje. Jeg vil tro at om du tenker kalorier, så er det vel lite forskjell på om du tar tran eller olivenolje. Jeg tipper du og mannen må legge om noen vaner. Hva med å gå en tur når du holder på å sette deg i sofaen og spise noe godt? Istedenfor å sette deg ned. Anonymkode: 99e0c...4f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #23 Del Skrevet 9. august 2024 vivana skrev (18 timer siden): Problemet mitt er kosemat på kvelden. Kan gå størstedelen av dagen uten så mye mat, men så har jeg en god middag og mye kosemat foran TV. Mannen min er også glad i snacks om kveldene, han lager alltid noe til oss begge. Klassiske kjærestekiloer... Tenkte at hvis jeg føler meg mett, så hjelper det å avstå fra snacks. Måltidsplan er jo også noe som jeg har prøvd før, men det sklir liksom ut etter 3-4dager... Få i deg mer proteiner på ettermiddagen, og spis deg mett, så slipper en ofte denne snopehungeren om kvelden. Største feilen folk gjør er jo å sulte seg igjennom dagen, så de er utsulta og snopesyk om kvelden, da er det jo lettere og finne seg noe lettvint og, for en er trøtt og sliten og orker ikke lage skikkelige måltid. Anonymkode: ace82...1dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #24 Del Skrevet 9. august 2024 Kutt heller ut hele frokosten, kanskje det er uvant i starten, men så spiser du heller en sunn og mettende lunsj. Gjerne med litt olivenolje på. Anonymkode: fc36c...34e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #25 Del Skrevet 9. august 2024 Har en kompis som går på lavkarbo som bruker denne oljen, en spiseskje hver dag. https://www.tights.no/butikk/sunnrask-mct-olje-500ml-ny-versjon-3-pack/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw_Na1BhAlEiwAM-dm7PVq4EnP3AakbbKz9JYKqXv3xoOltnaDhaurjS6gbNJIctseuS6LbxoCZiIQAvD_BwE Anonymkode: 40faf...a94 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. august 2024 #26 Del Skrevet 9. august 2024 En spiseskje olivenolje inneholder ca 115 kalorier. Er det noen vits å dytte i seg for å slanke seg? Vet ikke hvor du hadde hørt det "tipset", men det høres ut som noe som kan ha motsatt av ønsket effekt. Har mer tro på å bytte ut kveldskosen med sunnere saker som grønnsaker, og å redusere middagsporsjonenes størrelse. Kanskje også tenke over hva man lager til middag, men det kan være vanskelig med tre barn i hus, da barn som kjent ofte kan være kresne. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 9. august 2024 #27 Del Skrevet 9. august 2024 vivana skrev (22 timer siden): Har prøvd det meste når det gjelder slanking, men det har ikke hatt stor effekt. Har nylig lest at å drikke 1ss olivenolje kan hjelpe på vektreduksjon, men er det noen her som har prøvd dette, og har det hjulpet? Jeg er 42, 3 barn og har blitt mye tyngre etter barn nr 3. Vet at det er ikke noe quickfix, men kanskje det er sant at olivenolje gir metthetsfølelse? Har nå prøvd det i to dager, kjøpt ekstra virgin olivenolje, har noe redusert sultfølelse, men er det noe jeg bare innbiller meg? Del gjerne erfaringer! Det er "sunt" i form av sunne fettsyrer, men olivenolje har 9 kalorier pr gram og det hjelper overhode ikke for vektnedgang. Hvis du inntar 1 spiseskje (=15 ml) olivenolje om dagen får du i deg ca 120 kalorier ekstra om dagen. 120 kalorier x 365 dager = 43.000 kalorier i året = 8 kg ekstra kroppsfett, alt annet likt. Mulig du blir litt mindre sulten av det og at det kompenserer litt, men nei, dette høres ikke lurt ut hvis du skal ned i vekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vivana Skrevet 10. august 2024 Forfatter #28 Del Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva er tanken bak dette? Olje har jo enorme mengder kalorier. Man kan nesten spise en liten frokost på samme mengde kcal som i 1ss olje. Anonymkode: 0d655...7f1 Utifra det jeg har lest på nettet så er tanken at ja, man får i seg kalorier fra oljen, men at den gir metthetsfølelse og man konsumerer mindre i løpet av dagen sånn at det blir kaloriunderskudd. Vet ikke om det er sant, derfor spør etter erfaringer 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 10. august 2024 #29 Del Skrevet 10. august 2024 vivana skrev (På 8.8.2024 den 20.44): Har prøvd det meste når det gjelder slanking, men det har ikke hatt stor effekt. Har nylig lest at å drikke 1ss olivenolje kan hjelpe på vektreduksjon, men er det noen her som har prøvd dette, og har det hjulpet? Jeg er 42, 3 barn og har blitt mye tyngre etter barn nr 3. Vet at det er ikke noe quickfix, men kanskje det er sant at olivenolje gir metthetsfølelse? Har nå prøvd det i to dager, kjøpt ekstra virgin olivenolje, har noe redusert sultfølelse, men er det noe jeg bare innbiller meg? Del gjerne erfaringer! For å gå ned i vekt må du innta færre kalorier enn du forbrenner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 10. august 2024 #30 Del Skrevet 10. august 2024 Ingenting gir mindre metthetsfølelse per kalorier enn olje.. Vil du ha metthetsfølelse per kalori så velger man grønnsaker og vann. Google "foods with low energy density". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #31 Del Skrevet 12. august 2024 Olivenolje inneholder en del kalorier... Bare 1 ss inneholder jo over 100 kalorier. Da vil faktisk å drikke en kopp kaffe eller grønn te være bedre for forbrenningen og har nesten ingen kalorier. Anonymkode: d3687...e04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #32 Del Skrevet 12. august 2024 Men er du sulten på kvelden eller er det kos som gjør at du spiser? Om det er kos vil ikke metthetsfølelse hjelpe overhodet. Anonymkode: 62be8...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #33 Del Skrevet 12. august 2024 Det er jo en velkjent sak at man "klarer seg fint" uten særlig mat gjennom dagen, for så å gå på en smell om kvelden. Det er fordi kroppen faktisk trenger den maten du ikke spiser tidligere på dagen. Spis gjerne litt frokost, men iallefall en solid lunch. Pøs på med grønnsaker og andre ingredienser som gir volum uten mange kalorier. Det tok en lang stund før jeg tok til meg dette rådet selv. Jeg tenkte lenge at jeg uansett kom til å snackse om kvelden og en stor lunch ville bare gjøre at jeg spiste meg totalt. Men etter kort tid endret vanene seg, og jeg var verken sulten eller godtesugen om kvelden lenger. Anonymkode: 2a555...33b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #34 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 21.06): Har mer tro på å drikke et stort glass vann med sitron. Anonymkode: d2eeb...fa4 Selv liker jeg sprudlevann, altså vann med kullsyre. Kalorifritt og veldig mettende Blir jeg sulten på feil tid eller når jeg faster så er det bare å ta et glass farris så er problemet løst. TS: Har du sjekket ut periodisk faste? Sjekk ut boka "Fast like a girl". Er selv 42, to barn, og har vel aldri hatt bedre kropp enn etter jeg startet med periodisk faste. Perfekt for meg i tidklemma. Ganske genialt, lett å bruke tid på å IKKE gjøre noe. Anonymkode: 1e841...4e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #35 Del Skrevet 12. august 2024 vivana skrev (På 8.8.2024 den 20.44): Har prøvd det meste når det gjelder slanking, men det har ikke hatt stor effekt. Har nylig lest at å drikke 1ss olivenolje kan hjelpe på vektreduksjon, men er det noen her som har prøvd dette, og har det hjulpet? Jeg er 42, 3 barn og har blitt mye tyngre etter barn nr 3. Vet at det er ikke noe quickfix, men kanskje det er sant at olivenolje gir metthetsfølelse? Har nå prøvd det i to dager, kjøpt ekstra virgin olivenolje, har noe redusert sultfølelse, men er det noe jeg bare innbiller meg? Del gjerne erfaringer! Du må spise nok protein og fett. Ellers går du rundt med et sug hele tiden. Slett apper på telefonen som tar opp tiden din og gjør at du blir passiv og stillesittende. Den teskjeen med olivenolje har ikke en dritt å si. Det handler om at kroppen din trenger hjelp til å produsere metthetshormoner, og dette gir sunt fett deg (og ozempic, men det er noe annet) Anonymkode: 9c36b...d17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #36 Del Skrevet 12. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Olivenolje inneholder en del kalorier... Bare 1 ss inneholder jo over 100 kalorier. Da vil faktisk å drikke en kopp kaffe eller grønn te være bedre for forbrenningen og har nesten ingen kalorier. Anonymkode: d3687...e04 Poenget er at fett gir metthetsfølelse for de fleste. Jeg pleier ikke å være sulten når jeg står opp. I dag var jeg det, og tok en spiseskje smør før jeg startet dagen. Da var jeg helt mett og tilfreds i fire timer etterpå. Hadde jeg startet dagen med knekkebrød eller andre karbohydrater ville jeg vært sulten igjen etter en time. Så selv om vi bare bruker banal kaloritelling kan fett være svært gunstig for vektnedgang. Sannsynligvis er mettet fett som smør litt bedre enn umettet fett som olje. Men generelt metter fett og protein mye mer enn karbohydrater. Anonymkode: 8902a...8ef 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #37 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Poenget er at fett gir metthetsfølelse for de fleste. Jeg pleier ikke å være sulten når jeg står opp. I dag var jeg det, og tok en spiseskje smør før jeg startet dagen. Da var jeg helt mett og tilfreds i fire timer etterpå. Hadde jeg startet dagen med knekkebrød eller andre karbohydrater ville jeg vært sulten igjen etter en time. Så selv om vi bare bruker banal kaloritelling kan fett være svært gunstig for vektnedgang. Sannsynligvis er mettet fett som smør litt bedre enn umettet fett som olje. Men generelt metter fett og protein mye mer enn karbohydrater. Anonymkode: 8902a...8ef Tror ikke jeg hadde følt meg noe som helst mett etter en spiseskje med olje eller smør. Hadde nok heller bare blitt kvalm. For meg så er opplevelsen min at det er bedre å fylle opp med noe som har lite kalorier og mye volum. Da føler jeg meg mett. Å drikke en del vann, kaffe eller grønn te hjelper derfor meg mye mer en å skulle hive innpå fra smørboksen. Agurk eller gulrot er også kjempefint. Sunt og kan spises i store mengder uten at det blir mye kalorier. Da får man også i seg vitaminer og mineraler. Anonymkode: d3687...e04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #38 Del Skrevet 12. august 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Tror ikke jeg hadde følt meg noe som helst mett etter en spiseskje med olje eller smør. Hadde nok heller bare blitt kvalm. For meg så er opplevelsen min at det er bedre å fylle opp med noe som har lite kalorier og mye volum. Da føler jeg meg mett. Å drikke en del vann, kaffe eller grønn te hjelper derfor meg mye mer en å skulle hive innpå fra smørboksen. Agurk eller gulrot er også kjempefint. Sunt og kan spises i store mengder uten at det blir mye kalorier. Da får man også i seg vitaminer og mineraler. Anonymkode: d3687...e04 Du kan strengt tatt ikke vite om te fungerer bedre enn smør for deg om du ikke har prøvd. En full magesekk kan gi en viss metthetsfølelse, så lenge den er full. Men metthet kommer også av å ha nok energi og næring tilgjengelig. Og smør gir begge deler. Noe av grunnen til at ketogent kosthold er så effektivt for mange handler sannsynligvis delvis om at kroppen blir "flinkere" til å bruke fett som energi. Hvis man derimot er vant til å kjøre mest på karbohydrater, blir man fort sulten selv om kroppen er stappet med energi i form av fett. Anonymkode: 8902a...8ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vivana Skrevet 22. august 2024 Forfatter #39 Del Skrevet 22. august 2024 AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 10.53): Men er du sulten på kvelden eller er det kos som gjør at du spiser? Om det er kos vil ikke metthetsfølelse hjelpe overhodet. Anonymkode: 62be8...223 Ja akkurat, det er kos... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vivana Skrevet 22. august 2024 Forfatter #40 Del Skrevet 22. august 2024 Oppdatering etter ca 10 dager: ingen endring i vekt whatsoever. Ja, det var litt skuffende etter alt det positive jeg har lest på nettet. Men jeg skal fortsette en stund og kommer med ny oppdatering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå