AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #1 Del Skrevet 8. august 2024 Inspirert av en annen tråd her, og generelt inntrykk jeg har av å høre hundeeiere snakke om katter og kattehold. Så lurer jeg på hva dere som aldri har hatt katt, men hund, tenker/vet om kattehold? Dette er altså et oppriktig spørsmål av nysgjerrighet, ikke et forsøk på å henge ut noen. Jeg overhører til stadighet hundeeiere som uttaler seg om katter og kattehold som om de kan og vet mye, men så er det de sier totalt feil (f.eks at man kan dressere en katt slik som en hund, eller «vise hvem som er sjefen»). Er dette normen eller har jeg bare møtt på «feil folk»? Anonymkode: ad76a...859 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSkog Skrevet 8. august 2024 #2 Del Skrevet 8. august 2024 Jeg er ‘Team katt’, og har aldri hørt noen si dette om katter noen sinne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 8. august 2024 #3 Del Skrevet 8. august 2024 Tror du har møtt feil folk. «Alle» vet at katter og hunder er temmelig ulike å ha i hus. Jeg har for ordens skyld hatt begge deler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #4 Del Skrevet 8. august 2024 De eneste jeg har hørt dette av er noen katte mennesker i den forbindelsen når jeg snakker om hvor mange ulike områder en kan bruke en hund og hvor mye den kan trenes og katte mennesker hiver seg på med "ja det kan katter også så det så". "Njææææi de kan nok ikke trenes i den grad en hund kan" sier jeg gjerne da, og følger gjerne på med at det er helt ulike dyr og kan ikke sammenlignes. Men katte mennesker er veldig påståelig med at de kan trene katten sin opp til det samme jeg har trent min hund til og er laminat like smsrte og lette å trene som en hund. Jeg jobber på et dyresykehus og selv om jeg bare har hatt hunder privat vet jeg en del om hvordan en leser smerter ut ifra en katt sitt kroppspråk, at katter foretrekker vide matskåler så ikke værhår kommer i kontakt med maten eller skåler hvor det ikke er gjenskinn og andre vesentlig fakta som er greit å vite når en jobber med dyr men ikke jobber primært med katter. Men igjen eks i hi om dresering og trening har jeg bare hørt katte mennesker si noe om selv. Anonymkode: 05ad9...43c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #5 Del Skrevet 8. august 2024 Jeg har bare hatt hund og har aldri tenkt at katter kan eller bør trenes slik som en hund. Jeg mener heller ikke at man skal "vise hvem som er sjefen" overfor verken hunder eller katter. Anonymkode: 34cc7...198 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 8. august 2024 #6 Del Skrevet 8. august 2024 Har aldri eid katt, så vet svært lite om kattehold. Har vært hundemenneske i mange år og liker hunder best. Katter har jeg lite sansen for, med et par unntak. Jeg kan telle på en hånd de kattene jeg har likt opp gjennom årene. Kommer aldri til å skaffe meg katt. Jeg synes de er lunefulle og ikke til å stole på. Dessuten liker jeg å ha et dyr som jeg kan "bruke" til noe og da er definitivt hunder best. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 8. august 2024 #7 Del Skrevet 8. august 2024 Jeg har aldri hørt noen si noe sånt om katt. Men man kan faktisk trene katt med lignende metoder som man bruker på hund. Katter som kan triks har stort sett lært det med shaping, lokking, klikker/ros og belønning akkurat som en hund. Og akkurat som belønningsbasert trening av alle mulige typer pattedyr og fugler i dyrehage. I detaljene er det såkalte ulikt, men grunnleggende brukes samme metoden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #8 Del Skrevet 8. august 2024 Anonymbruker*** skrev (1 time siden): Jeg har aldri hørt noen si noe sånt om katt. Men man kan faktisk trene katt med lignende metoder som man bruker på hund. Katter som kan triks har stort sett lært det med shaping, lokking, klikker/ros og belønning akkurat som en hund. Og akkurat som belønningsbasert trening av alle mulige typer pattedyr og fugler i dyrehage. I detaljene er det såkalte ulikt, men grunnleggende brukes samme metoden. Man kan nok trene en katt som er motivert for det til å gjøre ulike triks, men man kan ikke dressere en katt slik som man gjør med en hund. Det er en grunn til at det ikke finnes dressurkurs for katter, fordi de er en art som har som sterkt særpreg å være selvstendig, i motsetning til hunder. Katter er familiedyr men ikke flokkdyr, mens hunder er flokkdyr og totalt avhengige av flokken. Og man kan heller ikke f.eks trene en katt til å ikke kaste opp i en sofa eller ikke gå ut en åpen dør, slik en jeg snakket med påstod. Anonymkode: ad76a...859 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 8. august 2024 #9 Del Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man kan nok trene en katt som er motivert for det til å gjøre ulike triks, men man kan ikke dressere en katt slik som man gjør med en hund. Det er en grunn til at det ikke finnes dressurkurs for katter, fordi de er en art som har som sterkt særpreg å være selvstendig, i motsetning til hunder. Katter er familiedyr men ikke flokkdyr, mens hunder er flokkdyr og totalt avhengige av flokken. Og man kan heller ikke f.eks trene en katt til å ikke kaste opp i en sofa eller ikke gå ut en åpen dør, slik en jeg snakket med påstod. Anonymkode: ad76a...859 Nå er det ikke så lett å trene en hund som ikke er motivert heller. Da må man isåfall bygge på straff og frykt. Men det er klart at hund er et dyr som har mye mer indre motivasjon for trening og blir mye mer motivert av å glede mennesker. Noe "dresserte" vi ialf katten hjemme til å ikke gjøre; ikke gå på bord, hoppe opp på kjøkkenbenken, klatre i gardinen. Morsomt nok forsto den sitt og ordet "nei". Noe den bare hadde plukket opp fra å dele hus med en hund. Sa man nei til at den skulle hoppe opp på fanget lot han være, men ble bra snurt stakkars. Gjorde sjeldent det da. Noe kan man lære en katt. Noe kan man lære en rev for den saks skyld. Men det måler seg selvfølgelig ikke med hva man kan lære en hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #10 Del Skrevet 8. august 2024 Anonymbruker*** skrev (1 time siden): Nå er det ikke så lett å trene en hund som ikke er motivert heller. Da må man isåfall bygge på straff og frykt. Men det er klart at hund er et dyr som har mye mer indre motivasjon for trening og blir mye mer motivert av å glede mennesker. Noe "dresserte" vi ialf katten hjemme til å ikke gjøre; ikke gå på bord, hoppe opp på kjøkkenbenken, klatre i gardinen. Morsomt nok forsto den sitt og ordet "nei". Noe den bare hadde plukket opp fra å dele hus med en hund. Sa man nei til at den skulle hoppe opp på fanget lot han være, men ble bra snurt stakkars. Gjorde sjeldent det da. Noe kan man lære en katt. Noe kan man lære en rev for den saks skyld. Men det måler seg selvfølgelig ikke med hva man kan lære en hund. Haha, det trodde jeg også at jeg hadde gjort med min katt, men så installerte jeg dyrekamera i stua. Den hadde det mye moro på natta, gitt. Den gjør det bare ikke når du er tilstede... Anonymkode: ad76a...859 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 9. august 2024 #11 Del Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Haha, det trodde jeg også at jeg hadde gjort med min katt, men så installerte jeg dyrekamera i stua. Den hadde det mye moro på natta, gitt. Den gjør det bare ikke når du er tilstede... Anonymkode: ad76a...859 Sånn er det 😆 Hundene vi har hatt var ikke helt fremmed for slikt heller. Hoppet aldri opp i sofaen når man var i huset, men kunne legge seg der når de var alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #12 Del Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Inspirert av en annen tråd her, og generelt inntrykk jeg har av å høre hundeeiere snakke om katter og kattehold. Så lurer jeg på hva dere som aldri har hatt katt, men hund, tenker/vet om kattehold? Dette er altså et oppriktig spørsmål av nysgjerrighet, ikke et forsøk på å henge ut noen. Jeg overhører til stadighet hundeeiere som uttaler seg om katter og kattehold som om de kan og vet mye, men så er det de sier totalt feil (f.eks at man kan dressere en katt slik som en hund, eller «vise hvem som er sjefen»). Er dette normen eller har jeg bare møtt på «feil folk»? Anonymkode: ad76a...859 Høres ut som du omgås med mye innavl😂 Anonymkode: b4975...576 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #13 Del Skrevet 9. august 2024 Anonymbruker*** skrev (1 minutt siden): Sånn er det 😆 Hundene vi har hatt var ikke helt fremmed for slikt heller. Hoppet aldri opp i sofaen når man var i huset, men kunne legge seg der når de var alene. Så da kan man jo spørre seg om man virkelig har «dressert»/trent den til å gjøre det Anonymkode: ad76a...859 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #14 Del Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres ut som du omgås med mye innavl😂 Anonymkode: b4975...576 Har iallefall stilt store spørsmålstegn til bakgrunnene for nevnte uttalelser 😆 det er minimum ekstremt lite refleksjon ute og går ved slik tankegang. Anonymkode: ad76a...859 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 9. august 2024 #15 Del Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så da kan man jo spørre seg om man virkelig har «dressert»/trent den til å gjøre det Anonymkode: ad76a...859 Om man har lært et dyr til å ikke gjøre noe når man er tilstede har man jo lært de noe, selv om det ikke er innlært godt nok til å holde når de er alene. Jeg er kjempefornøyd med at hunden min ikke løper etter vilt om hun ser det på tur, men holder seg i nærheten av meg. Hadde hun vært i en innhegning alene med en hjort derimot, regner jeg jo med at hun hadde jaget den om ikke før, så ihvertfall siden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #16 Del Skrevet 9. august 2024 Hva vil du vite? Hatt katt i 20 år, og har nå hund Anonymkode: 9da90...78f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #17 Del Skrevet 9. august 2024 Har begge deler, og vil si at folk som er veldig opptatt av å vise at man er sjefen setter jeg ingen lit til, hverken når det gjelder katt eller hund. Å lære bort triks og sånt er jo helt likt på katt og hund. Det går ikke an å lære det bort hvis ikke dyret er motivert, men har man noe som dyret vil ha kan man bruke klikker og shaping til å lære både katt og hund å gjøre ting. Å finne noe som motiverer kan være vanskelig også på hunder. Hadde en gang en hund som ble bedømt som «meget hard» på mentaltest, det vil si en veldig selvstendig hund som i bunn og grunn ikke er spesielt interessert i å jobbe for at mennesket skal bli fornøyd. Ganske som en katt altså. Med denne hunden måtte jeg jobbe mye med belønningene og å finne noe den hadde veldig lyst på før der var aktuelt å trene på noe som helst. Jeg hadde raskere fremgang med kattene enn med denne hunden, men fikk da lært bort det jeg trengte til slutt. Men «vanlige» hunder er mye lettere å trene enn katter med samme metoder. Når det er sagt er det jo ikke 100% likt med hund og katt. For eksempel bruker jeg mye funksjonelle belønninger når jeg trener hund (f. Eks holder igjen i båndet til hunden sitter pent og venter på klarsignal til å gå ut døren). Sånt går jo ikke med katt siden den ikke er i bånd. En annen ting er jo at man ikke har behov for å trene katten like mye. Den skal jo ikke være med rundt om kring sammen med eier, så det er ikke samme behov for hverdagslydighet. Anonymkode: 2e9cf...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå