AnonymBruker Skrevet 8. august #1 Del Skrevet 8. august Jeg er overvektig og i dårlig form, men jobber med kondisen med å gå i motbakker. Jeg bor et sted hvor det masse oppoverbakker overalt. Det jeg lurer på er hva som er mest effektivt for å øke kondisjonen (og evt også forbrenne mest fett): 1. Tyne seg selv opp en bakke uten pause, noe som gjør jeg mer sliten og andpusten men som reduserer kraftig tempoet jeg klarer å gå i. 2. Ta pauser i bakken og dermed kunne gå resterende lengde i høyere tempo, men som da samtidig gjør det mindre slitsomt. Anonymkode: 5d278...6d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #2 Del Skrevet 8. august Hadde gjort begge for variasjon for du trener på en måte forskjellige ting som begge bidrar til økt kondisjon og også fettforbrenning, men på litt forskjellig måte. Nr. 1 blir mer som en slags høyintensitets-trening der du presser pulsen veldig opp. Nr. 2 blir roligere trening som også er veldig bra for å øke kondisjonen og det å brenne fett. Hadde gjort flere økter med nr. 2 enn med nr. 1. Du kan også vurdere å kjøpe en pulsklokke, da kan du få enda bedre oversikt og ha enda mer kontroll på hvilken sone du trener i. Anonymkode: 299f5...ac3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #3 Del Skrevet 8. august 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde gjort begge for variasjon for du trener på en måte forskjellige ting som begge bidrar til økt kondisjon og også fettforbrenning, men på litt forskjellig måte. Nr. 1 blir mer som en slags høyintensitets-trening der du presser pulsen veldig opp. Nr. 2 blir roligere trening som også er veldig bra for å øke kondisjonen og det å brenne fett. Hadde gjort flere økter med nr. 2 enn med nr. 1. Du kan også vurdere å kjøpe en pulsklokke, da kan du få enda bedre oversikt og ha enda mer kontroll på hvilken sone du trener i. Anonymkode: 299f5...ac3 Takk for bra tips! TS Anonymkode: 5d278...6d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #4 Del Skrevet 8. august Jeg ville kjørt to harde økter i uka, der du skikkelig får opp pulsen slik du beskriver i alternativ 1 og 2. Varm opp først med litt rask gange i 15 min med noe forhøyet puls. Så begynner du på de harde delen: Gå hardt oppover i for eksempel 1 minutt, gå ned igjen og gjenta dette fem ganger. Deretter «nedkjøling» med rask gange i ca 15 min. Du kan jo variere de harde delene med for eksempel gå hardt oppover i 2 min med 1 min pause, pyramide på 1-2-3-2-1 min hard gange med pause mellom dragene. I tillegg til de to harde øktene, så ville jeg tatt to økter hvor du går i 60 min. Anonymkode: c0ca0...2e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #5 Del Skrevet 8. august 28 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville kjørt to harde økter i uka, der du skikkelig får opp pulsen slik du beskriver i alternativ 1 og 2. Varm opp først med litt rask gange i 15 min med noe forhøyet puls. Så begynner du på de harde delen: Gå hardt oppover i for eksempel 1 minutt, gå ned igjen og gjenta dette fem ganger. Deretter «nedkjøling» med rask gange i ca 15 min. Du kan jo variere de harde delene med for eksempel gå hardt oppover i 2 min med 1 min pause, pyramide på 1-2-3-2-1 min hard gange med pause mellom dragene. I tillegg til de to harde øktene, så ville jeg tatt to økter hvor du går i 60 min. Anonymkode: c0ca0...2e7 Mener du alt 1 eller 2? For det er to ulike måter å gjøre det på. Det du beskriver er nok temmelig optimalt, men for å være ærlig så tror jeg ikke jeg har motivasjon til på kjøre på slik. Jeg går turer som har en del oppoverbakker og da lurer jeg først og fremst på om det er best å tyne seg opp en bakke uten stopp selv om det går kraftig utover tempoet man klarer gå i, eller om det er bedre å ta korte pauser hvis det fører til at man klarer å gå opp resten i høyere tempo. Anonymkode: 5d278...6d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #6 Del Skrevet 8. august Just now, AnonymBruker said: Mener du alt 1 eller 2? For det er to ulike måter å gjøre det på. Det du beskriver er nok temmelig optimalt, men for å være ærlig så tror jeg ikke jeg har motivasjon til på kjøre på slik. Jeg går turer som har en del oppoverbakker og da lurer jeg først og fremst på om det er best å tyne seg opp en bakke uten stopp selv om det går kraftig utover tempoet man klarer gå i, eller om det er bedre å ta korte pauser hvis det fører til at man klarer å gå opp resten i høyere tempo. Anonymkode: 5d278...6d9 TS Anonymkode: 5d278...6d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #7 Del Skrevet 8. august Du bør gjøre begge deler, feks annenhver tur. Anonymkode: ef4f0...65c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #8 Del Skrevet 8. august 1 hour ago, AnonymBruker said: Du bør gjøre begge deler, feks annenhver tur. Anonymkode: ef4f0...65c Takk for tips, er nok det jeg kommer til å gjøre. TS Anonymkode: 5d278...6d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #9 Del Skrevet 8. august Roligere økter med lavere puls: Man forbrenner fett mer effektivt på lavere puls. Så kjør noen roligere økter i behagelig tempo, du skal kjenne at pulsen stiger, men ikke blodsmaksliten. Dersom du har pulsklokke er sone 2 fint. Pauser er helt ok, men de bør ikke være for lange, kun for å hente seg inn. Når du blir i bedre form kutter du pausene. Majoriteten av treningen bør ligge her. Kvalitetsøkter med høyere puls: Videre for å jobbe med kondisen bør pulsen opp, her kan du holde det tempoet du orker opp motbakken eller heller være litt snillere med deg selv å kjøre disse øktene på et flatere terreng. Hadde jeg vært deg hadde jeg droppet motbakke og hatt et litt raskere tempo på flatere terreng. Det er ikke nødvendig å sprenge seg helt på disse øktene. Jeg pleier å kjøre øvre sone 3 eller sone 4. Sone 5 unngår jeg. Fokuset i startfasen bør være på de rolige øktene. Både for å forebygge skade og ikke å miste motivasjonen. Anonymkode: 8ce63...2e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #10 Del Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du bør gjøre begge deler, feks annenhver tur. Anonymkode: ef4f0...65c Dette ville jeg også gjort 👍 Å gå i motbakke er genial trening når man er overvektig og/eller utrent (og også for folk som er normalvektige og/eller "normalt" trent). Det er lett å få opp pulsen og kondisjonen, samtidig som risikoen for belastningsskader/skader generelt er minimal sammenlignet med feks løping! Anonymkode: b50ff...977 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #11 Del Skrevet 8. august 8 minutter siden, AnonymBruker said: Roligere økter med lavere puls: Man forbrenner fett mer effektivt på lavere puls. Så kjør noen roligere økter i behagelig tempo, du skal kjenne at pulsen stiger, men ikke blodsmaksliten. Dersom du har pulsklokke er sone 2 fint. Pauser er helt ok, men de bør ikke være for lange, kun for å hente seg inn. Når du blir i bedre form kutter du pausene. Majoriteten av treningen bør ligge her. Kvalitetsøkter med høyere puls: Videre for å jobbe med kondisen bør pulsen opp, her kan du holde det tempoet du orker opp motbakken eller heller være litt snillere med deg selv å kjøre disse øktene på et flatere terreng. Hadde jeg vært deg hadde jeg droppet motbakke og hatt et litt raskere tempo på flatere terreng. Det er ikke nødvendig å sprenge seg helt på disse øktene. Jeg pleier å kjøre øvre sone 3 eller sone 4. Sone 5 unngår jeg. Fokuset i startfasen bør være på de rolige øktene. Både for å forebygge skade og ikke å miste motivasjonen. Anonymkode: 8ce63...2e5 Takk for tips! Hvilket utbytte får jeg de gangene jeg tyner meg opp en bakke uten pause? TS Anonymkode: 5d278...6d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #12 Del Skrevet 8. august ...og du trenger absolutt ikke å trene rolig fordi "rolig trening forbrenner mer fett". Det forbrenner forholdsmessig mer fett enn høyintensitetstrening, men høyintensitetstrening forbrenner mer kcal pr. tid og gir også en mulig "etterforbrenningseffekt". Tren gjerne rolig om du liker det, om det gjør dørstokkmila kortere og om du vil trene rolig for å ikke bli så utslitt. Men ikke fordi andelen forbrent fett av total energiforbruk er relativt høyere enn ved høyintensitetstrening! Om du "bare" går noen turer i uka kan du (i alle fall etter litt innkjøring/opptrening/tilvenning) kjøre ganske hardt på hver eneste tur om du vil. Anonymkode: b50ff...977 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #13 Del Skrevet 8. august Dette er jo litt forvirrende, fordi her har jeg fått ulike råd i tråden. Noen sier å gå mest for alt 2, noen sier gå for begge deler, noen snakker om avansert intervall, noen mener jeg bør holde meg til alt 1. Per nå har jeg gjort begge deler. Noen ganger kjører jeg på og går opp på ren viljestyrke, selv om det gjør at beina er tunge som bly og at det blir ett steg om gangen for å nå toppen. Andre ganger tar jeg det roligere og tar pauser underveis. Ikke lange pauser, bare nok til at jeg henter inn pusten nok til å klare resten. Jeg tenker vel at siden jeg er overvektig og i dårlig form så vil alt være bedre enn ingenting, så en slik blandet versjon vil funke så langt. TS Anonymkode: 5d278...6d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #14 Del Skrevet 8. august Jeg ville også vekslet på det. Ved høy intensitet (og altså puls) i kortere perioder mange ganger, så vil du bygge opp kondisen din raskere. Det er utbyttet du får av å pushe hardt. Fettforbrenning får du mest av med vedvarende aktivitet med litt lavere intensitet. Altså ta litt pauser eller bare gå litt roligere, men holde på lengre. Derfor er en kombinasjon av disse en god løsning. Men du trenger ikke mer enn en økt med høy intensitet i uka nå mens du er litt fersk til dette. Resten lav intensitet. Så kan du heller øke til to når kondisen blir bedre. Og det vil du nok raskt merke at den blir 😊 Og du, godt jobba!! Anonymkode: 3b1fe...522 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #15 Del Skrevet 8. august Og en ting til.. hvis du kun trener på høy intensitet, eller gjør det for ofte, så vil det tidvis kunne være til hinder for å komme seg ut ofte fordi du får så mye melkesyre. Derfor anbefales ofte utrente å trene oftere på lavere intensitet. Derfor tenker jeg at en sånn hard-økt i uka er mer enn nok i starten. Så du ikke detter av lasset.. Anonymkode: 3b1fe...522 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #16 Del Skrevet 8. august 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville også vekslet på det. Ved høy intensitet (og altså puls) i kortere perioder mange ganger, så vil du bygge opp kondisen din raskere. Det er utbyttet du får av å pushe hardt. Fettforbrenning får du mest av med vedvarende aktivitet med litt lavere intensitet. Altså ta litt pauser eller bare gå litt roligere, men holde på lengre. Derfor er en kombinasjon av disse en god løsning. Men du trenger ikke mer enn en økt med høy intensitet i uka nå mens du er litt fersk til dette. Resten lav intensitet. Så kan du heller øke til to når kondisen blir bedre. Og det vil du nok raskt merke at den blir 😊 Og du, godt jobba!! Anonymkode: 3b1fe...522 Takk, det var oppklarende. TS Anonymkode: 5d278...6d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #17 Del Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Takk for tips! Hvilket utbytte får jeg de gangene jeg tyner meg opp en bakke uten pause? TS Anonymkode: 5d278...6d9 De øktene er rettet mot å øke kondisjonen din, altså øke VO2 max. Dette oppnår du ved å få opp pulsen din. Men det er ikke nødvendig med så mange slike økter i startfasen. Og kanskje ikke du trenger noen slike økter i startfasen, om du synes det er et blodslit og ork. Eller om du føler du mister motivasjonen av de harde øktene er det bedre å fokusere på de rolige i første omgang. Utrolig mange går tøft ut som medfører enten at man mister motivasjonen eller får vondter. Fokuset bør være i startfasen å etablere seg gode rutiner som føles overkommelig, slik det blir en vane. Kanskje man ser frem til turene sine der man kan koble av og høre på musikk, en podcast eller fuglekvitring. Så kan man etterhvert øke intensitet gradvis. Anonymkode: 8ce63...2e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 8. august #18 Del Skrevet 8. august 57 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er jo litt forvirrende, fordi her har jeg fått ulike råd i tråden. Noen sier å gå mest for alt 2, noen sier gå for begge deler, noen snakker om avansert intervall, noen mener jeg bør holde meg til alt 1. Per nå har jeg gjort begge deler. Noen ganger kjører jeg på og går opp på ren viljestyrke, selv om det gjør at beina er tunge som bly og at det blir ett steg om gangen for å nå toppen. Andre ganger tar jeg det roligere og tar pauser underveis. Ikke lange pauser, bare nok til at jeg henter inn pusten nok til å klare resten. Jeg tenker vel at siden jeg er overvektig og i dårlig form så vil alt være bedre enn ingenting, så en slik blandet versjon vil funke så langt. TS Anonymkode: 5d278...6d9 En blanding av 1 og 2 vil egentlig tilfredsstille mange av rådene du har fått. Bytt på annenhver gang, men hvis 1 er tungt for deg kan du også begrense det til bare en gang i uka (hvis du ofte går tur...). Å gå turer med mye oppoverbakker vil fungere som intervalltrening også. Følg først og fremst motivasjonen, push deg litt, men ikke så mye at du mister gleden eller blir så utslitt at du ikke orker å gå tur på lenge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #19 Del Skrevet 8. august 1 hour ago, AnonymBruker said: De øktene er rettet mot å øke kondisjonen din, altså øke VO2 max. Dette oppnår du ved å få opp pulsen din. Men det er ikke nødvendig med så mange slike økter i startfasen. Og kanskje ikke du trenger noen slike økter i startfasen, om du synes det er et blodslit og ork. Eller om du føler du mister motivasjonen av de harde øktene er det bedre å fokusere på de rolige i første omgang. Utrolig mange går tøft ut som medfører enten at man mister motivasjonen eller får vondter. Fokuset bør være i startfasen å etablere seg gode rutiner som føles overkommelig, slik det blir en vane. Kanskje man ser frem til turene sine der man kan koble av og høre på musikk, en podcast eller fuglekvitring. Så kan man etterhvert øke intensitet gradvis. Anonymkode: 8ce63...2e5 Jeg har alltid gått ut 100% max, fordi det er hva jeg føler jeg "må" gjøre. Det er luksus hvis jeg noen ganger kan "få lov" til å hente meg inn og gå resten av bakkene med en kort pause. TS Anonymkode: 5d278...6d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #20 Del Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har alltid gått ut 100% max, fordi det er hva jeg føler jeg "må" gjøre. Det er luksus hvis jeg noen ganger kan "få lov" til å hente meg inn og gå resten av bakkene med en kort pause. TS Anonymkode: 5d278...6d9 Det kan du absolutt. Det er ikke meningen at alle ukens treningsøkter skal være «kjellerøkter» der man må grave dyyypt.. Selv ikke for de som er godt trent.. Anonymkode: 3b1fe...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå