Gå til innhold

R&R - Marius Borg Høiby

Anbefalte innlegg

Aricia skrev (4 timer siden):

Dette handler jo ikke om hvilket standpunkt man måtte ha i saken debatten gjelder, men om måten debatten føres på. 

Ja. Jeg tenker at voldssaken handler om den siktede ene og alene, selv om det aldri hadde fått det omfanget i mediedekningen som det har fått om siktede ikke var sønn av kronprinsessen. Så har mediedekningen utviklet seg fra den gang til å omfatte påstander om rus og tunge kriminelle nettverk inne på Skaugum, og på den måten involveres kongehuset i påstander knyttet til MBH.

Jeg kan derfor forstå dem som hevder at dette henger sammen med hverandre, og derfor bør ha plass i samme tråd. Det blir litt som når prinsesse Märtha Louise blander rollene og involverer institusjonen - da har kongehuset blitt en del av diskusjonen i tråden om henne.

Jeg tror problemet i tråden om MBH ble at kritikken av kongehuset utviklet seg til å bli et langdrygt regelbrudd av spekulasjoner og krenkelser på individnivå, fremfor å rette kritikken mot institusjonen som sådan. Altså det du skriver: det handler om måten debatten føres på. Her vil det alltid være føringer for hvordan opptre, både på og utenfor nett. Nekter man å innrette seg, har det sine naturlige konsekvenser. Det burde ikke overraske noen. 

Med høyde for at jeg kan ta feil. Kanskje ville det uansett blitt ansett som adskilte temaer av de forumansvarlige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hevdes at Mette Marit har et spesielt vern eller at vi forsøker/ønsker å kneble debatten. Det gjør vi ikke, og dere må gjerne diskutere Mette Marit sin rolle som kronprinsesse, hva hun har gjort i fortiden, hennes utdannelse eller mangel på sådan osv, men ikke i tråden om Marius. Hvordan Mette Marit håndterer Marius-sakene kan dere selvfølgelig diskutere i tråden, da dette direkte relaterer seg til Marius. Dette gjelder forøvrig også Haakon Magnus.

Vil også minne om at Mette Marits søsken ikke er offentlige personer og deres person tillates ikke diskutert på forumet. 

Granitta skrev (6 timer siden):

Det burde dere når dere har slike tråder liggende.

Det hadde selvfølgelig vært optimalt, men som tidligere nevnt har vi fulltidsjobber og familier i tillegg til moderering, og arbeidsgiverne våre hadde neppe tillatt at vi modererte i arbeidstiden. 

Sol, admin.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius er nevnt i pressen og i forumer nettop fordi han er stesønn av vår kommende monark og oppdradd av ham og sin mor( vår neste dronning). Det er like unormalt å leke stilleleken her inne på KG som det er at norsk presse synes å drive skadekontroll ved å tie det ihjel som best de kan.
Er det ikke nettopp denne berøringsangsten som har latt «problemet Marius» vokse og gro til det nå har spunnet ut av kontroll og ikke lenger lar seg skjule?

Marius og hans familie er så absolutt relatert på flere måter enn genetisk. Like it or not…

Endret av Sølvkatt
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkatt skrev (10 timer siden):

Marius er nevnt i pressen og i forumer nettop fordi han er stesønn av vår kommende monark og oppdradd av ham og sin mor( vår neste dronning). Det er like unormalt å leke stilleleken her inne på KG som det er at norsk presse synes å drive skadekontroll ved å tie det ihjel som best de kan.
Er det ikke nettopp denne berøringsangsten som har latt «problemet Marius» vokse og gro til det nå har spunnet ut av kontroll og ikke lenger lar seg skjule?

Marius og hans familie er så absolutt relatert på flere måter enn genetisk. Like it or not…

Dette her gir jo ikke mening.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken om Marius Borg Høiby ties jo ikke akkurat ihjel hverken her eller i pressen (og i hvert fall ikke i andre sosiale medier). 

For én uke siden hadde det iflg VGs oversikt blitt publisert 2900 oppslag om siktelsen og saken for øvrig i pressen: https://www.vg.no/nyheter/i/OoExab/ekspert-om-mediedekningen-rundt-marius-borg-hoeiby-bekymret

Og tråden om Marius Borg Høiby på Rampelys er i skrivende stund over 700 sider lang, selv etter gjentatte omfattende ryddinger. Så helt taleforbud er det nå ikke akkurat. I tillegg er opptil flere av de som har varslet sin sorti fra forumet og tråden fremdeles aktive i dag, så ingen virker vel direkte kneblet. Et triks vil være å slutte med brukerangrep, ryktespredning og kommentarer til moderering i tråden, så vil det bli langt lettere å unngå at det man har på hjertet blir slettet pga regelbrudd.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner. Dette er ikke tråden for debatt rundt Marius saken, videre debatt vil bli fjernet. 

Forumansvarlig

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen timer senere:

Det er nitrist at regelbruddene bare fortsetter i begge trådene selv om det varsles forumflukt ad nauseaum og admins har tatt avgjørelser. Sjelden har jeg hatt så mye forståelse for at modereringsjobben krever sabla mye av fritiden.👏👏👏

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (På 1.10.2024 den 13.21):

Vi har nå gjort en bestemmelse på dette. Tråden handler om MBH og skal fortsette med dette. Det finnes allerede tråder om kongehuset, evt diskusjoner rundt disse tas i trådene som allerede eksisterer da vi ikke ønsker dobbeltråder. Valget ville vært å stenge tråden som nå fantes siden den da var om personer som allerede hadde tråder, det ønsket vi ikke å gjøre.

Å diskutere privatpersoner tar vi fortsatt veldig alvorlig og er såklart ikke lov. 

En kommentar til uttalelsen om at KG ikke ønsker dobbelttråder om kongehuset:

Etter debatten om Marius Borg Høiby-tråden de siste dagene synes enkelte å ha fortsatt diskusjonen om og rundt ham med innlegg som ellers ville blitt postet på Rampelyset i denne tråden på Aktuelle saker og politikk: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1786479-støtter-du-fremdeles-monarkiet-etter-hendelsene-nå-i-sommer/page/19/#comments

Flere gir i innlegg uttrykk for å være fornøyde med å ha oppdaget dette "smutthullet". Blir ikke dette da i praksis også en "dobbelttråd"? 

Siden Aktuelle saker også har andre moderatorer enn Rampelyset regner jeg med at dette også gjør det vanskeligere å få oversikt over ryddingen av alle kongehus-trådene.

Endret av Aricia
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (3 minutter siden):

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1786479-støtter-du-fremdeles-monarkiet-etter-hendelsene-nå-i-sommer/page/19/#comments

Etter debatten om Märtarius Borg Høiby-tråden de siste dagene synes enkelte å ha fortsatt med innlegg som ellers ville blitt postet på Rampelyset i en tråd om støtte til monarkiet på Aktuelle saker og politikk. Flere synes å være fornøyde med å ha oppdaget dette "smutthullet". Blir ikke dette da i praksis også en "dobbelttråd"? 

Siden Aktuelle saker også har andre moderatorer enn Rampelyset regner jeg med at dette også gjør det vanskeligere å få oversikt over ryddingen av alle kongehus-trådene.

det er også veldig forvirrende med overlappet med en tredje tråd som heter noe med "alle de andre i kongehuset", i tillegg til Märthatråden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djeeeez Louise, hvor mange tråder om temaet finnes det🧐

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revenge o'Cavatina skrev (1 time siden):

Djeeeez Louise, hvor mange tråder om temaet finnes det🧐

Jeg setter nå i hvert fall pris på at flyktningkrisen ble moderert bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (17 timer siden):

Etter debatten om Marius Borg Høiby-tråden de siste dagene synes enkelte å ha fortsatt diskusjonen om og rundt ham med innlegg som ellers ville blitt postet på Rampelyset i denne tråden på Aktuelle saker og politikk: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1786479-støtter-du-fremdeles-monarkiet-etter-hendelsene-nå-i-sommer/page/19/#comments

Flere gir i innlegg uttrykk for å være fornøyde med å ha oppdaget dette "smutthullet". Blir ikke dette da i praksis også en "dobbelttråd"? 

Takk. Tråden på aktuelle omhandlet om man støttet monarkiet, jeg har midlertidig skjult den for moderering, da det er dette tråden handler om, ikke diskusjon rundt kongefamilien. 

MissLucy skrev (17 timer siden):

det er også veldig forvirrende med overlappet med en tredje tråd som heter noe med "alle de andre i kongehuset", i tillegg til Märthatråden.

Pr nå, om jeg ikke har gått glipp av noen er det en tråd om Märtha og Durek, der hvor disse er tema, så er det en om kongehuset, dette omfatter da de som er en del av dette, altså ikke Märtha, Durek og Marius. Det vil nok være noe overlapp, som feks Mette Marit sine handlinger rundt Marius saken, disse er det da helt ok at havner i Mariustråden, men diskusjoner rundt fravær, sykdom, gjøremål o.s.v. for Mette Marit tilhører Kongehuset tråden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Forumansvarlig skrev (2 timer siden):

Takk. Tråden på aktuelle omhandlet om man støttet monarkiet, jeg har midlertidig skjult den for moderering, da det er dette tråden handler om, ikke diskusjon rundt kongefamilien. 

Pr nå, om jeg ikke har gått glipp av noen er det en tråd om Märtha og Durek, der hvor disse er tema, så er det en om kongehuset, dette omfatter da de som er en del av dette, altså ikke Märtha, Durek og Marius. Det vil nok være noe overlapp, som feks Mette Marit sine handlinger rundt Marius saken, disse er det da helt ok at havner i Mariustråden, men diskusjoner rundt fravær, sykdom, gjøremål o.s.v. for Mette Marit tilhører Kongehuset tråden. 

Snakk om å gjøre det så vanskelig at folk ikke gidder mer - bortsett fra de som elsker at det blir sammenblandinger så trådene blir stengte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Snakk om å gjøre det så vanskelig at folk ikke gidder mer - bortsett fra de som elsker at det blir sammenblandinger så trådene blir stengte. 

Den kritikken må du nesten rette til dem som har opprettet alle trådene. Da "Kongehuset og de øvrige" ble dannet rapporterte jeg faktisk en stund med forslag om å slå den sammen med tråden om Marius Borg Høiby, fordi de samme diskusjonene gikk parallelt begge steder, men det ble ikke tatt til følge av admins.

Så jeg har i hvert fall ikke noe ønske om en jungel av tråder om mer eller mindre samme tematikk - men antar de som har startet dem har hatt en eller annen hensikt med det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (4 timer siden):

Kan det være en løsning å slå sammen Marta og Durek tråden, sammen med tråden de kongelige og øvrige familie (fritt etter hukommelsen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (5 timer siden):

Det er jo verdt å merke seg det du skriver om at det hovedsaklig nå ryddes for brukerdebatt. Forumledelsen må gjerne se litt på hva som leder opp til dette. Det jobbes tidvis hardt med å dra opp temperaturen, og konsekvensen blir stenging. Det er bare å ta en titt på hva som skjer i denne tråden, ment til å være kommunikasjon med moderator. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
caremore skrev (22 timer siden):

Kan det være en løsning å slå sammen Marta og Durek tråden, sammen med tråden de kongelige og øvrige familie (fritt etter hukommelsen). 

Tråden om M og D er en eldre tråd, vi ønsker ikke å blande den inn i nye tråder. 

Grunnen til at det ble adskilte tråder var fordi MBH saken og bryllupet skjedde samtidig, i tillegg til at det ble store avsporinger om hvor dårlig resten av kongehuset behandletsaken om MBH. Dette ble det klage høyt på da folk tydeligvis hadde lite interesse av å diskutere kongehusets oppgaver i tråden om MBH, og det ble opprettet en egeen tråd om kongehuset. Det er også brukere som vil diskutere monarkiet og da er heller ikkte tråden om MBH passende da det vil drukne i debatten. 

NordreSving skrev (21 timer siden):

Det er jo verdt å merke seg det du skriver om at det hovedsaklig nå ryddes for brukerdebatt. Forumledelsen må gjerne se litt på hva som leder opp til dette. Det jobbes tidvis hardt med å dra opp temperaturen, og konsekvensen blir stenging. Det er bare å ta en titt på hva som skjer i denne tråden, ment til å være kommunikasjon med moderator. 

Det er ikke noe nytt på rampelys dessverre, og er ganske unikt for de forumene. Vii har flere andre forum, riktignok mindre, men der er dfet særdeles lite brukerdebatt, og det er det også på resten av KG sitt forum. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Forumansvarlig jeg synes fortsatt (eller igjen) det går over alle støvleskaft inne i denne tråden. 
Det fyres løs - både til høyre og venstre. Mye omtaler om andre enn  MBH, og ville spekulasjoner, påstander og rykter formulert som "bare hva jeg tror-meninger". Anbefaler en større opprydning!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (2 minutter siden):

@Forumansvarlig jeg synes fortsatt (eller igjen) det går over alle støvleskaft inne i denne tråden. 
Det fyres løs - både til høyre og venstre. Mye omtaler om andre enn  MBH, og ville spekulasjoner, påstander og rykter formulert som "bare hva jeg tror-meninger". Anbefaler en større opprydning!

Tråden blir ryddet flere ganger daglig, men det legges ikke alltid igjen ryddemelding, derav meldingen på toppen av siden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig vært innom tråden og kan ikke se at den har blitt ryddet på et par dager utfra regelbrudd som står der?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...