Gå til innhold

R&R - Marius Borg Høiby

Anbefalte innlegg

CAPS LOCK skrev (15 minutter siden):

Moderatorene på Rampelys får betaling for jobben de gjør 

Bra! Da bør de rydde. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kattedama skrev (21 timer siden):

@Sol Rampelyset @Måne Rampelyset @Forumansvarlig det er brudd på forumreglene fra side 1057-1062 +++. Det er nesten umulig å rapportere uten at det oppfattes som spam. 

Usikker på hva du mener med her? Spamming av rapporter er en regel det er vanskelig å bryte. Da må man rapportere store mengder innlegg som ikke inneholder regelbrudd, og som ikke inneholder noe i nærheten av noe som kan oppfattes som regelbrudd. Det kommer ikke nok innlegg mellom hver rydding til å engang nærme seg en vurdering av spamrapportering i denne tråden.

Denne tråden er samtidig ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner. Minner samtidig om at tråden blir ryddet minimum en gang i døgnet, som oftest er jeg innom 4-6 ganger daglig, men det er ikke alltid det blir lagt igjen ryddemelding nettopp fordi det blir ryddet så ofte og jeg ønsker ikke spamme ned tråden med ryddemeldinger.

Mtp kapasiteten denne tråden tar er det kun jeg som er ansvarlig for denne tråden, med mindre jeg er forhindret i å ta den pga andre hendelser. Så å anklage rampelysmoderatorene for å gjøre en dårlig jobb er absolutt ikke ok.
Ofte blir tråden ryddet av meg og så kommer det spekulasjoner eller grove anklager kort tid etter og da kan det fort bli stående 4-5 timer før det blir ryddet. Dette vil skje, og det vil bli ryddet og sanksjoner gitt deretter. Det er ikke til å unngå i en debatt som dette og det oppfordres til å rapportere istedenfor å avspore videre i en debatt. Mange diskutere for oppmerksomhet, og negativ oppmerksomhet er også oppmerksomhet!
Alternativt måtte vi hatt forhåndsmoderering på tråden, som absolutt ikke er ønskelig.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut til å være en god ide å få inn flere moderatorer i den aktuelle tråden hvis dere fortsatt tenker at det er en god ide å ha tråden åpen. Man ser jo faktisk at tråden ikke er moderert selv uten melding om det; de samme innleggene står jo. Spørsmålet er igjen; er KG tjent med å være en ryktespreder i denne saken (som er ille nok som den er)? 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (52 minutter siden):

Usikker på hva du mener med her? Spamming av rapporter er en regel det er vanskelig å bryte. Da må man rapportere store mengder innlegg som ikke inneholder regelbrudd, og som ikke inneholder noe i nærheten av noe som kan oppfattes som regelbrudd. Det kommer ikke nok innlegg mellom hver rydding til å engang nærme seg en vurdering av spamrapportering i denne tråden.

Denne tråden er samtidig ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner. Minner samtidig om at tråden blir ryddet minimum en gang i døgnet, som oftest er jeg innom 4-6 ganger daglig, men det er ikke alltid det blir lagt igjen ryddemelding nettopp fordi det blir ryddet så ofte og jeg ønsker ikke spamme ned tråden med ryddemeldinger.

Mtp kapasiteten denne tråden tar er det kun jeg som er ansvarlig for denne tråden, med mindre jeg er forhindret i å ta den pga andre hendelser. Så å anklage rampelysmoderatorene for å gjøre en dårlig jobb er absolutt ikke ok.
Ofte blir tråden ryddet av meg og så kommer det spekulasjoner eller grove anklager kort tid etter og da kan det fort bli stående 4-5 timer før det blir ryddet. Dette vil skje, og det vil bli ryddet og sanksjoner gitt deretter. Det er ikke til å unngå i en debatt som dette og det oppfordres til å rapportere istedenfor å avspore videre i en debatt. Mange diskutere for oppmerksomhet, og negativ oppmerksomhet er også oppmerksomhet!
Alternativt måtte vi hatt forhåndsmoderering på tråden, som absolutt ikke er ønskelig.

Jeg er enig i at negativ oppmerksomhet også er oppmerksomhet. Problemet er når den som søker negativ oppmerksomhet bedriver negative spekulasjoner/ryktespredning til potensiell skade for andre, og det får stå urørt over en tid. Derfor setter jeg pris på at reglene er tydelige her, og at dere gjør så godt dere kan utfra den kapasitet dere har. Ettersom reglene ikke overholdes på dette punktet tross svært tydelig regelpresisering og gjentatte ryddemeldinger og påminnelser, synes jeg dere gjør klokt i å stenge midlertidig i perioder som dere gjør.

Endret av ~ Ada ~
Rettelse
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (20 minutter siden):

Da høres det ut til å være en god ide å få inn flere moderatorer i den aktuelle tråden hvis dere fortsatt tenker at det er en god ide å ha tråden åpen. Man ser jo faktisk at tråden ikke er moderert selv uten melding om det; de samme innleggene står jo. Spørsmålet er igjen; er KG tjent med å være en ryktespreder i denne saken (som er ille nok som den er)? 

Det er det dessverre ikke kapasitet til. Den blir ryddet innen hva vi innser som rimelig tid. Det vil alltid oppstå rykter i slike saker som dette, det er ikke til å unngå, og at vi rydder innen kort tid er langt kortere enn hva som generelt er normen innenfor bransjen (mediabransjen som vi sammenligner oss med da).

Å være en ryktespreder om dette temaet skal godt gjøres mtp andre SoMe hvor det ikke er moderering, og som nettopp fokuserer på det at de ikke fjern spekulasjoner og rykter.

~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at negativ oppmerksomhet også er oppmerksomhet. Problemet er når negativ oppmerksomhet er negative spekulasjoner/ryktespredning til potensiell skade for andre, og det får stå urørt over en tid. Derfor setter jeg pris på at reglene er tydelige her, og at dere gjør så godt dere kan utfra den kapasitet dere har. Ettersom reglene ikke overholdes på dette punktet tross svært tydelig regelpresisering og gjentatte ryddemeldinger og påminnelser, synes jeg dere gjør klokt i å stenge midlertidig i perioder som dere gjør.

Negative spekulasjoner og rykter vil alltid oppstå i slike situasjoner. Det ser man både hos oss, andre SoMe, kommentarfelt på aviser o.l. Derfor har vi interne retningslinjer og normer innenfor bransjen på hva som ansees som rimelig tid og hvordan slikt håndteres. Vi har f.eks i perioder med mye trafikk valgt å nattestenge tråden, som er veldig vanlig i kommentarfelt rundt om, samt at det stenges i perioder med mye trykk.Vi velger i tillegg å legge oss på nivå med disse selv om dette gjelder redaktørstyrte medier, noe vi ikke er.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (22 timer siden):

Ja, alle hobbymoderatorene i tråden bør få seg en velfortjent ferie nå.

Ikke vær frekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forumansvarlig skrev (15 minutter siden):

Det er det dessverre ikke kapasitet til. Den blir ryddet innen hva vi innser som rimelig tid. Det vil alltid oppstå rykter i slike saker som dette, det er ikke til å unngå, og at vi rydder innen kort tid er langt kortere enn hva som generelt er normen innenfor bransjen (mediabransjen som vi sammenligner oss med da).

Å være en ryktespreder om dette temaet skal godt gjøres mtp andre SoMe hvor det ikke er moderering, og som nettopp fokuserer på det at de ikke fjern spekulasjoner og rykter.

Negative spekulasjoner og rykter vil alltid oppstå i slike situasjoner. Det ser man både hos oss, andre SoMe, kommentarfelt på aviser o.l. Derfor har vi interne retningslinjer og normer innenfor bransjen på hva som ansees som rimelig tid og hvordan slikt håndteres. Vi har f.eks i perioder med mye trafikk valgt å nattestenge tråden, som er veldig vanlig i kommentarfelt rundt om, samt at det stenges i perioder med mye trykk.Vi velger i tillegg å legge oss på nivå med disse selv om dette gjelder redaktørstyrte medier, noe vi ikke er.

Nattestenging av denne, og gjerne andre tråder med høyt trykk er en god idé dere kan benytte oftere. 

Det er synd at dere ikke har kapasitet til hyppigere moderering, for akkurat i MBH-tråden er det fryktelig mye søppel som får stå (for lenge) som ikke er en fordel for Kvinneguidens forum rekkevidde. Hvis det er satt en takhøyde i MBH-tråden fir hva som er innafor er den satt altfor høyt.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (32 minutter siden):

Takk for utdypning og de tiltak dere gjør. Jeg synes dere har vært veldig gode og "på" i den tråden, det må jeg bare si. Så sklir det litt mer ut (eskalerer fort) i intense perioder. Det er kanskje ikke mulig å unngå, og jeg ser dere også går utover det som er ordinær praksis og rammer for moderering i tilsvarende medier, altså dere praktiserer strengere moderering😊

Endret av ~ Ada ~
Rettelser
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (3 minutter siden):

Nattestenging av denne, og gjerne andre tråder med høyt trykk er en god idé dere kan benytte oftere. 

Det er synd at dere ikke har kapasitet til hyppigere moderering, for akkurat i MBH-tråden er det fryktelig mye søppel som får stå (for lenge) som ikke er en fordel for Kvinneguidens forum rekkevidde. Hvis det er satt en takhøyde i MBH-tråden fir hva som er innafor er den satt altfor høyt.

Dette gjelder hele forumet, og er altså strengere enn hva bransjestandarden er. Ergo har vi hyppigere ryddinger med strengere retningslinjer enn de fleste nettopp fordi vi er mer i dialog med medlemmene og utvikler reglene våre basert på hvordan vi ønsker at forumet skal være. Vi har blant annet vær varsom plakaten i bunn, uten at vi er redaktørstyrt, og vi har ett strengere vern rundt barn o.s.v. Men det gjelder da altså hele forumet, ikke bare denne tråden. For øyeblikket er det MBH tråden det "brenner" i, neste uke kan det være noe annet.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Forumansvarlig skrev (1 time siden):

Jeg har ikke anklaget moderatorene for å gjøre en dårlig jobb? Det var vel strengt tatt @Kollontaj som påstår at tråden burde vært hyppigere moderert?

Endret av Kattedama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke anklaget moderatorene for å gjøre en dårlig jobb? 

Bare første del var svar til ditt innlegg, derfor ganske stort mellomrom svaret og resten av innlegget.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det tidligere i denne tråden har vært diskusjon rundt personer som sletter sin bruker, for så å opprette en ny og fortsetter diskusjonen der vedkommende slapp.

Jeg tror mye av problemet med denne tråden ligger der. Personer som vet de er drøye i sine uttalelser skifter raskt "identitet" før det får noen konsekvenser for dem. Jeg skjønner forøvrig det er vanskelig å gjøre noe med dette.

Gårdagens innlegg må være av de mest ekstreme jeg har sett på KG. Brukeren som gjennomgående sto for de verste kan jeg med rimelig stor sikkerhet si var en "gammel kjenning" som hadde gjenoppstått nok en gang. Sammen med resten av gjengen som tok en "dramatisk sorti"da reglene ble strammet inn for noen uker siden.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Forumansvarlig skrev (1 minutt siden):

Bare første del var svar til ditt innlegg, derfor ganske stort mellomrom svaret og resten av innlegget.

Jeg mener at tråden blir godt moderert, og at problemet er mengden med brukerdebatt og tilsvar som utarter seg til avsporing fra de samme brukerne gjentatte ganger.  Jeg har til gode å se så grov ryktespredning som var i tråden i går, så det er det vel lite av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miomino skrev (14 minutter siden):

Jeg ser det tidligere i denne tråden har vært diskusjon rundt personer som sletter sin bruker, for så å opprette en ny og fortsetter diskusjonen der vedkommende slapp.

Jeg tror mye av problemet med denne tråden ligger der. Personer som vet de er drøye i sine uttalelser skifter raskt "identitet" før det får noen konsekvenser for dem. Jeg skjønner forøvrig det er vanskelig å gjøre noe med dette.

Gårdagens innlegg må være av de mest ekstreme jeg har sett på KG. Brukeren som gjennomgående sto for de verste kan jeg med rimelig stor sikkerhet si var en "gammel kjenning" som hadde gjenoppstått nok en gang. Sammen med resten av gjengen som tok en "dramatisk sorti"da reglene ble strammet inn for noen uker siden.

Jeg er helt enig i dette poenget. Skjønner også at det er vanskelig å både bevise og sanksjonere, men for oss som følger tråden er det veldig lett å se at debattdeltakere skiftes veldig fort ut, ofte etter et par dagers intens aktivitet bare, og så dukker nye brukere opp hele tiden med samme argumenter og formuleringer, for hele tiden å forsvinne like fort.

Det som skjedde i tråden i går var et eksempel på nettopp dette. Jeg har inntrykk av at modereringen i tråden ikke har fanget opp denne hyppige utskiftingen av /vekslingen mellom brukere, som jeg mener er på et helt nytt nivå i akkurat denne tråden.

Endret av Aricia
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (10 minutter siden):

Jeg mener at tråden blir godt moderert, og at problemet er mengden med brukerdebatt og tilsvar som utarter seg til avsporing fra de samme brukerne gjentatte ganger.  Jeg har til gode å se så grov ryktespredning som var i tråden i går, så det er det vel lite av? 

Akkurat de ryktene, og ekstreme meningene, som kom i går, har jeg sett minst to ganger før siste par uker, fra forskjellige helt nye brukere, så det er jo ikke lite av det. Og for å unngå spekulasjon, kan jeg berolige deg med at jeg tenker mitt, og jeg rapporterer.

Endret av MissLucy
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (9 minutter siden):

Her kan jeg fjerne spekulasjonene med en gang. Hadde vi opplevd at folk laget bruker, gjorde regelbrudd, slettet seg, laget ny bruker, regelbrudd, slettet seg o.s.v. ville vi vært langt raskere på banen for å håndtere dette. Den type regelbrudd vi har sett i det siste har vært nyopprettede brukere, ergo helt nye, og det vil skje i debatter som denne. Det skjer også i aktuelle saker både her og på de andre forumene vi drifter. Ny brukere som kommer inn uten å ha noen sinne vært her før, for å komme med beskyldninger og spekulasjoner før de forsvinner og blir aldri sett igjen.

Kattedama skrev (9 minutter siden):

MBH tråden blir i bunn og grunn ryddet for spekulasjoner, alt fra milde til alvorlige. Disse fører tidvis til brukerdebatt, og deretter kommer avsporinger som følge av dette.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Aricia skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt enig i dette poenget. Skjønner også at det er vanskelig å både bevise og sanksjonere, men for oss som følger tråden er det veldig lett å se at debattdeltakere skiftes veldig fort ut, ofte etter et par dagers intens aktivitet bare, og så dukker nye brukere opp hele tiden med samme argumenter og formuleringer, for hele tiden å forsvinne like fort.

Det som skjedde i tråden i går var et eksempel på nettopp dette. Jeg har inntrykk av at modereringen i tråden ikke har fanget opp denne hyppige utskiftingen/vekslingen mellom brukere, som jeg mener er på et helt nytt nivå i akkurat denne tråden.

Helt enig, denne tråden er ekstrem når det gjelder å "gjenoppstå".

Gårdagens nykommer brukte noen ord og vendinger som er veldig typisk for den brukeren. Så veldig enkel å ta for de av oss som har fulgt denne tråden over tid.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (22 minutter siden):

Ryktespredning er greit, selv om tråden beviselig ikke modereres på mange timer (døgn), det er de som prøver å holde et visst nivå som er problemet. Ok, da vet vi ditt perspektiv, andre synes, som nevnt, at de stygge ryktene er problemet samt den lange perioden disse ligger offentlig. Det er ILLe. 

At forumansvarlig hevder at andre forum er verre og bruker det som en slags «unnskyldning» (?) skjønner jeg heller ikke. Har innimellom fulgt med på D-forumet, ikke vært nevnt noe i nærheten så grovt som dette. Det er jo helt logisk at en person ikke kan moderere tråden alene i helgene, iallfall. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukerdebatt og spekulasjoner er like mye regelbrudd i denne tråden som alle andre!

Forumansvarlig

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (11 timer siden):

@Forumansvarlig: Jeg synes ikke at du svarer på det betimelige spørsmålet @Kollontaj har mtp å være ryktespreder. Å henvise til at det alltid vil oppstå rykter, andre kommentarfelt og kapasitet til moderering er unnskyldninger. Denne saken har utfordret mediene, bla Redaktørforeningen, i ansvaret mediene har når det gjelder det samlede medietrykket overfor en person. Et menneske. Hva tenker du om det?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/en-unodvendig-eskalering-av-marius-saken/o/5-95-2145738

Endret av Conradi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...