Gå til innhold

R&R - Marius Borg Høiby

Anbefalte innlegg

DaisyD skrev (19 minutter siden):

Hvis disse reglene er gjeldende så er det viktig at moderatorene går ut og sier at det er forbudt å slette seg og åpne ny bruker noen uker senere. De må isåfall sende ut varsel til dem det gjelder og si hvor lang karantene man får.

Hvorfor mener du at det gjelder en karantene? Hvorfor må det sendes varsel? Reglene sier at det er ikke lov å utgi seg som flere personer i samme tråd. Det aksepterer du når du lager en bruker på KG. Hver gang.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MissLucy skrev (Akkurat nå):

Hvorfor mener du at det gjelder en karantene? Hvorfor må det sendes varsel? Reglene sier at det er ikke lov å utgi seg som flere personer i samme tråd. Det aksepterer du når du lager en bruker på KG. Hver gang.

Stemmer det - men antar at det gjelder flere aktive brukere. Moderatorene får litt av en jobb om de skal gå inn i alle tråder og sørge for at ingen registrerer seg på nytt og diskuterer i en tråd hvor de har skrevet før. Det er tråder her på KG som går i årevis. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (Akkurat nå):

Stemmer det - men antar at det gjelder flere aktive brukere. Moderatorene får litt av en jobb om de skal gå inn i alle tråder og sørge for at ingen registrerer seg på nytt og diskuterer i en tråd hvor de har skrevet før. Det er tråder her på KG som går i årevis. 

Det vi diskuterer nå er de som sletter seg og kommer tilbake etter noen timer eller dager, og diskuterer videre i samme tråd. Og det er ingen som sier at moderator må lete etter dem aktivt. Det kommer helt sikkert tips som de kan følge opp.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi diskuterer nå er de som sletter seg og kommer tilbake etter noen timer eller dager, og diskuterer videre i samme tråd. Og det er ingen som sier at moderator må lete etter dem aktivt. Det kommer helt sikkert tips som de kan følge opp.

Ok - men da må det komme regler om hvor lang karantene man skal ha. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er jo ikke "flere personer" hvis man har slettet en bruker og opprettet ny. Da diskuterer man kun med én konto, fordi den andre ikke eksisterer mer? Er mange grunner til at folk kan velge å slette en bruker, og trenger ikke nødvendigvis å ha noe med akkurat MBH-tråden å gjøre. Da blir det jo teit hvis man ikke skal kunne få fortsette å være aktiv i tråder man tidligere har vært aktiv i med gammel bruker.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Man er jo ikke "flere personer" hvis man har slettet en bruker og opprettet ny. Da diskuterer man kun med én konto, fordi den andre ikke eksisterer mer? Er mange grunner til at folk kan velge å slette en bruker, og trenger ikke nødvendigvis å ha noe med akkurat MBH-tråden å gjøre. Da blir det jo teit hvis man ikke skal kunne få fortsette å være aktiv i tråder man tidligere har vært aktiv i med gammel bruker.

nei, da er man 1 person, som utgir seg for flere. Ordet er person. Ikke brukerkonto.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei, da er man 1 person, som utgir seg for flere. Ordet er person. Ikke brukerkonto.

Som sagt - kan jo være ulike grunner til at man sletter seg. Skal man ikke få røre de trådene man har vært aktiv i da, fordi man velger å slette en brukerkonto? Man bruker kun én konto av gangen, og forrige eksisterer ikke mer. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt - kan jo være ulike grunner til at man sletter seg. Skal man ikke få røre de trådene man har vært aktiv i da, fordi man velger å slette en brukerkonto? Man bruker kun én konto av gangen, og forrige eksisterer ikke mer. 

Det er jo det jeg spør om. Fordi det åpner for misbruk. Som @aricia påpeker kan man bølle i vei med en bruker, spre regelbruddene sine på flere brukere, så lenge man sletter seg før man får en advarsel. Jeg synes ikke det er spesielt beskyttelsesverdig.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (6 minutter siden):

Det er jo det jeg spør om. Fordi det åpner for misbruk. Som @aricia påpeker kan man bølle i vei med en bruker, spre regelbruddene sine på flere brukere, så lenge man sletter seg før man får en advarsel. Jeg synes ikke det er spesielt beskyttelsesverdig.

Men nå fikk du jo svar på spørsmålet ditt. Det er fullt lovlig å slette seg, og åpne en ny bruker. Og det er ikke mer bølling fra de som har slettet seg, enn fra flere som fortsatt er her. Du får det til å høres ut som at det kun er én som får gjennomgå, men vi er flere som har fått gjennomgå. Noen av oss er her enda, andre har valgt å slette seg fordi de ikke orker å stå i konstant kverulering fra enkelte her, uansett hva de skriver. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå fikk du jo svar på spørsmålet ditt. Det er fullt lovlig å slette seg, og åpne en ny bruker. Og det er ikke mer bølling fra de som har slettet seg, enn fra flere som fortsatt er her. Du får det til å høres ut som at det kun er én som får gjennomgå, men vi er flere som har fått gjennomgå. Noen av oss er her enda, andre har valgt å slette seg fordi de ikke orker å stå i konstant kverulering fra enkelte her, uansett hva de skriver. 

Var det det som var svaret? Jeg synes svaret var så ullent at jeg ærlig talt ikke forsto det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (5 minutter siden):

Var det det som var svaret? Jeg synes svaret var så ullent at jeg ærlig talt ikke forsto det.

Jeg tolket det sånn. Så lenge man ikke har aktive advarselspoeng, kan man slette og opprette ny hvis man vil. (Og sånn på generelt grunnlag burde man jo få være aktiv i tråder man har vært aktiv i med tidligere bruker. Det gjelder jo ikke bare MBH-tråden, men alle). Hvis man kun oppretter ny bruker for å være ufin, regner jeg med moderatorene fyrer i gang med advarselspoeng ganske kjapt, og dermed vil man miste muligheten for å opprette ny bruker. Jeg har ikke sett ufin oppførsel av sånn (bøllete) karakter fra de som er "nye", så da var det vel tilsynelatende ikke derfor de opprettet seg en ny, en. Har ikke sett noe verre fra dem enn fra oss andre.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (25 minutter siden):

Regelbrudd blir meldt og de fleste stoler på de ivaretas på beste måte. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 time siden):

Som nevnt i regelverket:

Sitat

Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere på bakgrunn av regelbrudd. Brukere som er utestengt fra forumet har ikke lov til å opprette nye brukerkontoer, eller på andre måter forsøke å omgå utestenging.

Det går på person, ikke en og en bruker de evt måtte ha.

Kvinneguiden fyller 25 år i år, det er 25 år med enorm vekst, mye brukere, mye forandring av regler o.s.v. Dette har aldri vært ett problem, og kommer neppe til å bli ett problem før folk faktisk blir klar over hvordan dette kan manipuleres, som de nå dessverre finner ut av.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forumansvarlig skrev (40 minutter siden):

Som nevnt i regelverket:

Det går på person, ikke en og en bruker de evt måtte ha.

Kvinneguiden fyller 25 år i år, det er 25 år med enorm vekst, mye brukere, mye forandring av regler o.s.v. Dette har aldri vært ett problem, og kommer neppe til å bli ett problem før folk faktisk blir klar over hvordan dette kan manipuleres, som de nå dessverre finner ut av.

Det er da vel ikke brukernes skyld at det er utette hull i systemet deres som kan utnyttes?

Her er det ikke snakk om å omgå regelverk på grunn av utestenging, men den merkelige kutymen noen gjennom mange år har med å "si farvel i en tråd for aldri mer å delta" og straks etter dukke opp med ny bruker og fortsette som om ingenting har skjedd. Det ser jo unektelig snodig ut spesielt i MBH-tråden er det så mange brukere som brått tier og så mange nye som babler videre som om det er veldig mange aktive, når det egentlig er samme gamle gjengen. Triben tror jeg det var noen som kalte det.

Dere kan sjekke IP og lignende, alarmen går automatisk om en utestengt prøver seg, men det går ingen alarmer hvis man bare sletter seg og/eller lager seg en ny bruker?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (10 minutter siden):

Det er da vel ikke brukernes skyld at det er utette hull i systemet deres som kan utnyttes?

Her er det ikke snakk om å omgå regelverk på grunn av utestenging, men den merkelige kutymen noen gjennom mange år har med å "si farvel i en tråd for aldri mer å delta" og straks etter dukke opp med ny bruker og fortsette som om ingenting har skjedd. Det ser jo unektelig snodig ut spesielt i MBH-tråden er det så mange brukere som brått tier og så mange nye som babler videre som om det er veldig mange aktive, når det egentlig er samme gamle gjengen. Triben tror jeg det var noen som kalte det.

Dere kan sjekke IP og lignende, alarmen går automatisk om en utestengt prøver seg, men det går ingen alarmer hvis man bare sletter seg og/eller lager seg en ny bruker?

Som sitert her fra norsk lov:

Sitat
Artikkel 17.Rett til sletting («rett til å bli glemt»)

1. Den registrerte skal ha rett til å få personopplysninger om seg selv slettet av den behandlingsansvarlige uten ugrunnet opphold, og den behandlingsansvarlige skal ha plikt til å slette personopplysninger uten ugrunnet opphold dersom et av de følgende forhold gjør seg gjeldende:
a. personopplysningene er ikke lenger nødvendige for formålet som de ble samlet inn eller behandlet for,
b. den registrerte trekker tilbake samtykket som ligger til grunn for behandlingen, i henhold til artikkel 6 nr. 1 bokstav a) eller artikkel 9 nr. 2 bokstav a), og det ikke finnes noe annet rettslig grunnlag for behandlingen,

Man har altså pr norsk lov rett å få slettet sine personopplysninger om seg når man trekker tilbake samtykket som er gitt når man lager seg en bruker her. Dette er i henhold til GDPR og ikke noe vi har noen som helst myndighet til å overstyre.

Hva som tells som en personopplysning kan du lese om her: https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/

Vi har også mer informasjon direkte knyttet til Egmont sin håndtering her: https://personvern.egmont.no/

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (9 minutter siden):

Enig med deg. Dette har selvsagt vært påpekt før; brukere sletter seg og kommer tilbake i samme tråd. Samtidig kan noen få  advarselpoeng med tre års varighet for å rapportere for mange innlegg som bryter reglene her på KG. Logisk? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kollontaj skrev (8 minutter siden):

Enig med deg. Dette har selvsagt vært påpekt før; brukere sletter seg og kommer tilbake i samme tråd. Samtidig kan noen få  advarselpoeng med tre års varighet for å rapportere for mange innlegg som bryter reglene her på KG. Logisk? 

Som beskrevet før, det gjelder spamming av rapportfunksjonen, spam er ikke noen få men en stor mengde urettmessige rapporter. Da menes det hundrevis av rapporteringer av innlegg som tydelig ikke er regelbrudd på noe vis som f.eks fra skravletråder eller hva spiste du til middag i dag.

Vi har heller aldri, og har heller ikke hittil, noe problem med sletting og opprettelse av nye brukere. Det ble spurt om hva som menes med regelen, og det har vi svart på.
Personvernloven og GDPR er dessverre utenfor vårt område og vi har ingen ønsker å bryte norsk lov. Ønsker man forandring i denne må man altså henvende seg til høyere instanser.

Har dere forslag til hvordan dette eventuelt kan løses uten at vi bryter norsk lov er vi åpne for forslag.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (28 minutter siden):

Som sitert her fra norsk lov:

Man har altså pr norsk lov rett å få slettet sine personopplysninger om seg når man trekker tilbake samtykket som er gitt når man lager seg en bruker her. Dette er i henhold til GDPR og ikke noe vi har noen som helst myndighet til å overstyre.

Hva som tells som en personopplysning kan du lese om her: https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/

Vi har også mer informasjon direkte knyttet til Egmont sin håndtering her: https://personvern.egmont.no/

Jeg forstår at det er vanskelig å håndheve. Men det er jo ikke noe prinsipielt i veien for likevel å ha den regelen, som et signal om hvordan vi vil ha det på KG. Man kan jo ikke utelukke at folk vil følge en regel, på basis av selvjustis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det er vanskelig å håndheve. Men det er jo ikke noe prinsipielt i veien for likevel å ha den regelen, som et signal om hvordan vi vil ha det på KG. Man kan jo ikke utelukke at folk vil følge en regel, på basis av selvjustis.

Vi har ingen myndighet til å legge inn en regel hos oss som vil være brudd på norsk lov fra vår side. Vi har en egen GDPR avdelingen på huset som vi rådfører oss med når det gjelder hva vi har lov til og hva vi ikke har lov til angående disse reglene og norsk lov er strengt.

Kollontaj skrev (17 minutter siden):

Nei, rapporteringene var fra bare en tråd. Den tråden vi diskuterer her. 

Skriv gjerne i private henvendelser eller send PM til meg om dette da det er jeg som har hovedansvar for både denne og selve tråden og er den som sender advarsler basert på regelbrudd rundt den.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...