Gå til innhold

Jeg er så ufattelig misunnelig på dere som har hatt ferie i sommer!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
45 minutter siden, Majer said:

Veldig mange i helsevesenet går fra vikariat til vikariat. Det reduserer muligheten for ferie. Andre prøver å komme inn på boligmarkedet eller få en stor nok bolig til at de kan ha familie. Så har man de som har surret bort mange år grunnet psykiske greier 

Så alle andre enn de du nevner her utgjør eliten?

Anonymkode: 78640...82f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vel, i mitt yrke er sommeren et h****te hvert år. Man må jobbe som en tulling før ferien så man blir neste utbrent, jobbe som en tulling mens de andre har sommerferie og se banningskabalen ryke pga sykemeldinger etc., så mye stress og unødvendighet. Når man kommer tilbake fra ferie har man ikke fått hvilt noe, og er tilbake i der samme hamsterhjulet.

Anonymkode: 93a9d...c44

Samme her! Tidlig ferie i år, så arbeidshøsten starter med å jobbe mine egne timer, og så må vi tillegg til å dekke egne vakter dekke opp for de som er i ferie (vikarer finnes ikke). Det blir 48-60 timers uker det, og 2 av 4 helger. Starter høsten sliten, og da skal vi ta igjen for alt som ikke ble gjort i sommer pga lav kapasitet. Hurra for ledelsen av helsevesenet! 

Anonymkode: df56b...d53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg begynte også i ny jobb nå i juli. Siste dag i gammel jobb fredag 28.06 og første dag ny jobb mandag 01.07.

Så jeg har heller ikke hatt mye ferie. Men siden jeg ikke tok ut ferie i gamle jobben så fikk jeg jo ekstra penger derfra. En del av dem har gått til nødvendige utgifter, men ellers har jeg lagt av nok til at jeg kunne ta en uke ferie (som jeg har denne uken).

Så da har jeg penger fra gamle jobben som kan dekke manglende lønn for en uke denne måneden.

Du kan ikke gjøre noe lignende?

Anonymkode: 2d172...785

Jeg måtte på dagpenger en periode og fikk masse gjeld pga jeg måtte betale regninger (8 ukers behandlingstid hos NAV). Så jeg har en kredittkortgjeld jeg prøver hardt å bli kvitt, brukte derfor feriepenger fra gamlejobben til det. 

Mener ikke å klage for jeg er SUPERGLAD for at det tross alt ordnet seg med ny jobb relativt fort. Kjenner folk som har vært uten jobb i snart 6 mnd og sliter med å få noe fast. Og jeg trives godt i ny jobb så jeg vet jeg er heldig. 

Var bare ikke forberedt på at det skulle være så kaos og lange dager. Så etter jobb har jeg ikke orket noe som helst, bare hjem og legge meg. I helgene har jeg sovet 12-13 timer for jeg har vært så utslitt. Begynner heldigvis å bli litt bedre nå som kollegaene mine er tilbake. 

TS

Anonymkode: 9bc02...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Føler med deg.. jeg gikk tilbake på jobb etter min del av permisjonen (bare mammapermen) og lot far ta felles permen siden jobben slet uten meg der og holdt på å gå konkurs. Men så mistet jeg plutselig jobben mens jeg var i mamma-perm, så måtte bruke masse tid i permen på å søke jobber, gå på intervju og be til høyere makter om enten jobb eller kjapp saksbehandling fra NAV så jeg kan betale regninger. Samtidig som jeg gikk hjemme med en kolikk unge..  Fikk jobbe som tilkallingsvikar i sommer med mulighet for fast i januar, men det betyr at jeg ikke har fast inntekt. Så fra juni til nå har jeg jobbet alt jeg kan, doble vakter, overtid AML brudd osv. I tilfelle jeg må gå lenger perioder uten vakter. Søker selvsagt jobber underveis, men vi er bosatt på ett lite sted uten for mange muligheter..

Heldigvis har far sin jobb vært eksemplariske og fleksible så han har kunne tatt HK dagene jeg skulle på intervju osv. 

Men ja, jeg er også så sliten at jeg snart går i dørken.. 

Anonymkode: 47c1e...a40

Føler med deg, det høres ut som en vanskelig situasjon :( Håper du får deg jobb snart du og! 

Jeg har ikke barn en gang men kollapser bare på sofaen etter jobb. Orker ingenting, ikke lage mat en gang. Da er det ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De som er uføre har aldri ferie da de er på jobb konstant med plagene og har aldri fri. Jeg er konstant superstressa og slapper aldri av pga. psyken. Skulle heller jobbet som en frisk person gjør uten ferie enn denne å leve med denne dritten her 24/7.

Anonymkode: 120c5...eb1

😆 Dummeste jeg har hørt, faktisk. 

Anonymkode: ff37d...17e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var 40 år før jeg hadde sommerferie jeg og. Før det jobbet jeg mest og ekstra på sommeren. Så det føltes godt når jeg endelig kunne ha litt ferie. Ellers har jeg fleksitid på jobb og begynner ikke tidlig, pga helsen så kommer jeg på jobb når jeg våkner. Dvs noen morgener trenger jeg litt mer tid før jeg er klar. 

Anonymkode: 38380...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er også misunnelig. Skulle egentlig ha ferie i juli, men måtte på jobb... Flere som ble sykemeldt så vaktplan gikk ikke opp og arbeidsgiver er så tafatt at de ikke ansetter sommervikarer og isteden bryter loven og tok fra meg ferie..

Anonymkode: 3d58b...613

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan har det vært, å kunne ta fri fra vekkerklokke og kjas og mas? 

Pga jeg mistet den andre jobben min og begynte i ny jobb rett etter, så har jeg ikke hatt råd til å ta ferie. Har jobbet i hele sommer og det har vært helt sjukt hektisk. Jeg. er. så sliten. Det verker i kroppen og jeg er helt utslitt :(

Blir noen dager fri i september men det er egentlig ikke nok. Litt kjipt at alle kolleger kommer tilbake fra ferie og sier de føler seg så uthvilt mens jeg får snart sammenbrudd av alt stress..

Så vit det, at jeg er grovt misunnelig!

Men du har krav på ferie. Om du bytter arbeidsgiver har du fremdeles krav på feriepenger, dem fikk du antakelig utbetalt med siste lønning? Da er det neste år du får mindre feriepenger (siden du har fått dem nå), mens i år har du fått både det du opptjente i fjor og det du fikk når du sluttet i den andre jobben.

Krav på ferie er forøvrig ikke relatert til feriepenger. 

Anonymkode: 88014...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er også misunnelig. Skulle egentlig ha ferie i juli, men måtte på jobb... Flere som ble sykemeldt så vaktplan gikk ikke opp og arbeidsgiver er så tafatt at de ikke ansetter sommervikarer og isteden bryter loven og tok fra meg ferie..

Anonymkode: 3d58b...613

Nei er et fint ord. Sjefen din trenger ikke booke inn vikarer om dere stiller opp slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De som er uføre har aldri ferie da de er på jobb konstant med plagene og har aldri fri. Jeg er konstant superstressa og slapper aldri av pga. psyken. Skulle heller jobbet som en frisk person gjør uten ferie enn denne å leve med denne dritten her 24/7.

Anonymkode: 120c5...eb1

Vel, uføre jobber ikke og da kan man ikke snakke om ferie. De har fri (av en grunn) og lever på skattebetalernes penger. Smerter og sykdom har ikke med saken å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke hatt sommerferie på fire år. Jobber på sykehus. Bachelor.

Anonymkode: 60597...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt mer enn en uke fri om sommeren på 17 år, men det er fordi jeg har valgt en jobb som krever det. Er lei og sliten innimellom, men så går det seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet, mødre har aldri ferie 😉😉 veggeklokke er ikke nødvendig, for det er alltid en unge som vekker deg 5-6-7 tiden uansett, hele uka 🥰 slutt å klag. 

Anonymkode: fc73e...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 10.47):

Men du har krav på ferie. Om du bytter arbeidsgiver har du fremdeles krav på feriepenger, dem fikk du antakelig utbetalt med siste lønning? Da er det neste år du får mindre feriepenger (siden du har fått dem nå), mens i år har du fått både det du opptjente i fjor og det du fikk når du sluttet i den andre jobben.

Krav på ferie er forøvrig ikke relatert til feriepenger. 

Ja det vet jeg, men som forklart hadde jeg masse gjeld etter å ha gått på dagpenger. Så feriepengene har gått med til nedbetaling av gjeld. Har fortsatt litt igjen men er kvitt det meste heldigvis. 

Skal på en liten ferie snart, det trengs sårt. Verker i hele kroppen og orker ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke hatt ferie ennå, og det blir ingenting før til høsten, da blir det 2 uker. Men unner folk virkelig å få ferie da. Vet at de jobber hardt hele året. Begynner også å se enden på denne tunge sommerturnusen også selv om jeg har mange lang-og dobbelvakter igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 9.8.2024 den 22.50):

Ja det vet jeg, men som forklart hadde jeg masse gjeld etter å ha gått på dagpenger. Så feriepengene har gått med til nedbetaling av gjeld. Har fortsatt litt igjen men er kvitt det meste heldigvis. 

Skal på en liten ferie snart, det trengs sårt. Verker i hele kroppen og orker ingenting. 

Får du bedre råd nå på høsten så kan du be om trekk av feriedager da om du har råd til det, så kan du ta litt mer ferie senere i år om du har behov for det. Du har rett på å ta ut feriedager lell, bare husk det. Men skjønner godt at du har prioritert annerledes. Godt jobbet med å ha kvittet deg med gjeld ❤️ Vet hvordan det er. Og se frem til neste sommer og ferie :)

Anonymkode: 750ad...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...