Gå til innhold

Naboens katt terroriserer vår katt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fortvilende. Nabokatten vokter nok bare sitt territorium, som hvilken som helst katt ville gjort. 

Jeg har en skikkelig territoriell liten frøken, hun skyr intet! Og her går det mange katter løst - hun vil pryle dem alle. For å forhindre skade på henne, andre, samt (ikke minst!) hindre at hun blir utsatt for påkjørsler, tortur, ulykker, går hun ute i vår hage i lang line under oppsyn. Det trives hun godt med. Vi har også lagt inn strikk i linen i tilfelle hun bykser. Hun føler nok i stor grad at hun får kose seg ute, samtidig som vi har kontroll. Kan det være noe å vurdere for din pus? Hun har, bare ved sitt oppsyn, mens vi har presset på, skremt bort mange katter fra hagen. 

Anonymkode: 234f4...383

Takk for tipset. Tror ikke line er veldig aktuelt, men jeg er absolutt interessert i å sjekke det ut. Hvor har dere kjøpt det, og hvordan er oppsettet?

Anonymkode: ecaef...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tipset. Tror ikke line er veldig aktuelt, men jeg er absolutt interessert i å sjekke det ut. Hvor har dere kjøpt det, og hvordan er oppsettet?

Det er nok en opptreningssak, som kan kreve litt tid. 

Vi har improvisert, med tau som forlengelse, kattebånd og strikk i skjøtet mellom de to. Tykk strikk (som brukes typisk til tøy), som vi ved jevne mellomrom sjekker at ikke er morken. Mye de kan tulle seg inn i, så de det må være under oppsyn. Vær særlig obs på busker, trær og ting de i verste fall kan "henges" i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fortvilende. Nabokatten vokter nok bare sitt territorium, som hvilken som helst katt ville gjort. 

Jeg har en skikkelig territoriell liten frøken, hun skyr intet! Og her går det mange katter løst - hun vil pryle dem alle. For å forhindre skade på henne, andre, samt (ikke minst!) hindre at hun blir utsatt for påkjørsler, tortur, ulykker, går hun ute i vår hage i lang line under oppsyn. Det trives hun godt med. Vi har også lagt inn strikk i linen i tilfelle hun bykser. Hun føler nok i stor grad at hun får kose seg ute, samtidig som vi har kontroll. Kan det være noe å vurdere for din pus? Hun har, bare ved sitt oppsyn, mens vi har presset på, skremt bort mange katter fra hagen. 

Da går den bare på gresset antar jeg, og ikke inn i busker og kratt? Har dere stor plen?

Anonymkode: 4a6fd...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg lurer på når tiden skal komme der det blir påbud med bånd på katter eventuelt utegår. Ja jeg vet at det er helt unaturlig for katter å leve på den måten, men kanskje er ikke katt det mest egne husdyrene. Vi har ganske strenge krav til hundeeiere, men når en nabo skaffer seg katt må nabolaget også ta imot om man vil eller ikke. Så driter den på plenen og i grønnsaksbedet. Pisser på hagemøbler og holder oss våkne på nettene med skriking og slåssing. Jeg syns det er utrolig irriterende. 

Men til saken, så lenge standarden er at katter går fritt ute kan man ikke forvente annet enn det du beskriver og også det vi uten katt må tolerere fra andres katter. Eier kan ikke styre kattene sin. Og selv om du mener det er den som er den aggressive parten kan du umulig være helt sikker. Hva forventer du egentlig? At eier av katten skal avlive sin katt eller betale deres dyrelegeregning fordi du mener det kun er den andre katten som er problemet? Du er hjemme i mamma permisjon, men det betyr da vell at di har ganske mye annet å følge med på enn katten din og hvem som ypper til bråk. 

Foresten, hvem av kattene bodde i området først? Er dere tilflyttet etter nabokatten la ned reiret sitt kan ikke naboen eller katten klandres for at dere bosetter dere der. Det er i kattens instinkt å beskytte det som er dens. Da er det dere som er inntrengerne.

Anonymkode: 4bbba...d2d

1. Katter er blant de eldste husdyrene vi har. 

2. Katter som markerer mye rundt og skriker på nattetid er gjerne ukastrerte. Da er ikke løsningen båndtvang, men kastrering. 

Ellers enig i det andre du skriver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg jagernqbokatten og viser hvem som er sjef. Han hilser på andre steder enn i min hage. Så nå holder det å knurre litt til han så går han. Du må bli territorial ovenfor nabo pus siden katten din har tapt den kampen. 

Anonymkode: bca4b...01c

Du høres ut som du kun har hatt hund hele ditt liv og ikke katt? «Sjef» er ikke et begrep i katteverdenen, og katter knurrer ikke. 

Bare veldig typisk at hundeeiere som aldri har hatt katt, uttaler seg som om de er ekspert på kattehold. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan prøve å snakke med dem.

Juridisk trur jeg ikke du har noen rettigheter overhodet. Sier naboene "nei", så er samtalen over. Da er løsningen å holde deres egen katt inne, dessverre.

Anonymkode: a8e7f...3d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.8.2024 den 1.32):

Han kommer innom hagen vår for å slåss med katten vår, og jeg fersket ham nettopp nok en gang på kort tid. Ingen tvil om hvem det er sin katt. Vi har vært to ganger til dyrlege med bittskade nå. Katten vår elsker å være ute og blir sprø av å være inne for lenge i strekk, så det er ikke et alternativ. Ønsker ikke et dårlig naboforhold, de leier en leilighet i firemannsboligen her, men snart må jeg jo si fra. Det går ut over livskvaliteten til katten vår og det går ut over min lommebok. Katten vår er forsikret, men bittskader koster mindre enn egenandelen, så selv om det blir noen tusenlapper per gang er det ikke noe poeng i å bruke forsikringen. Føler meg rådvill, hva kan jeg egentlig forvente at naboen gjør for å ta tak i dette? 

Jeg forstår at dette er veldig vanskelig, men hva tenker du at du skal si fra om? Det er jo ikke sånn at naboen får gjort noe.

Anonymkode: fc459...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg forstår at dette er veldig vanskelig, men hva tenker du at du skal si fra om? Det er jo ikke sånn at naboen får gjort noe.

Anonymkode: fc459...cfa

Kan jo være at man får til løsninger ved dialog. Min nærmeste nabo har katt, men den er innekatt. Min katt er ute. Hadde min nabo begynt å slippe ut sin katt, og de to hadde flydd i tottene på hverandre hadde jo jeg vært interessert i dialog med naboen om dette, og sett hva vi sammen kan komme opp med av løsninger. Og selv om jeg ikke kjenner naboen veldig godt, er mitt inntrykk at hun ville gjort det samme. Oppsummert - det skader ikke å forsøke å snakke med naboen.

Anonymkode: bc9d1...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...