Gå til innhold

Naboens katt terroriserer vår katt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Han kommer innom hagen vår for å slåss med katten vår, og jeg fersket ham nettopp nok en gang på kort tid. Ingen tvil om hvem det er sin katt. Vi har vært to ganger til dyrlege med bittskade nå. Katten vår elsker å være ute og blir sprø av å være inne for lenge i strekk, så det er ikke et alternativ. Ønsker ikke et dårlig naboforhold, de leier en leilighet i firemannsboligen her, men snart må jeg jo si fra. Det går ut over livskvaliteten til katten vår og det går ut over min lommebok. Katten vår er forsikret, men bittskader koster mindre enn egenandelen, så selv om det blir noen tusenlapper per gang er det ikke noe poeng i å bruke forsikringen. Føler meg rådvill, hva kan jeg egentlig forvente at naboen gjør for å ta tak i dette? 

Anonymkode: ecaef...223

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke så lett for naboen din heller, for man kan ikke styre hva en katt gjør når den går ute. Men jeg ville ha spurt om å få snakke med dem og tatt det opp i en veldig vennlig tone der dere forklarer dette med skadene og hvordan katten deres har det, og at dere er litt rådville. Og spurt om nabokatten er kastrert, for ofte så er de veldig territoriale når de ikke er kastrert. Her tenker jeg dere kommer en lang vei med god kommunikasjon😊

Anonymkode: 4a6fd...1f0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke så lett for naboen din heller, for man kan ikke styre hva en katt gjør når den går ute. Men jeg ville ha spurt om å få snakke med dem og tatt det opp i en veldig vennlig tone der dere forklarer dette med skadene og hvordan katten deres har det, og at dere er litt rådville. Og spurt om nabokatten er kastrert, for ofte så er de veldig territoriale når de ikke er kastrert. Her tenker jeg dere kommer en lang vei med god kommunikasjon😊

Det er sant, så er en katt aggressiv eller mannevond slipper man da ikke fritt ut. 

Er nabo katten ikke kastrert er det en god start. Ellers må naboen kvitte seg med den, holde den inne eller flytte. For at TS sin katt ikke en gang kan være trygg på sin egen tomt er helt på tryne. 

Anonymkode: c3bbe...8a6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er sant, så er en katt aggressiv eller mannevond slipper man da ikke fritt ut. 

Er nabo katten ikke kastrert er det en god start. Ellers må naboen kvitte seg med den, holde den inne eller flytte. For at TS sin katt ikke en gang kan være trygg på sin egen tomt er helt på tryne. 

Jeg synes dette er en alt for aggressiv holdning. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nabokatten ser nok deres hage som sitt territorium, og har sine faste tråkk den går for å passe på. 

En katt er ikke utspekulert og leter etter din katt for å gi den juling. Den handler ut av instinkt. 

Det er dessverre risikoen med utelatt, og en god forsikring hjelper på utgifter ved bitt. Bitt mellom samme art gir dessverre ofte betennelse. 

Anonymkode: 34b36...4a0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er også enig i å sjekke om den er kastrert. 

At katter sloss, er ikke det samme som at den er mannevond. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannevond? En katt vet jo ikke noe annet en at den andre katten er på hans terrtorium. 

Anonymkode: 3a31e...fbe

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nabokatten ser nok deres hage som sitt territorium, og har sine faste tråkk den går for å passe på. 

En katt er ikke utspekulert og leter etter din katt for å gi den juling. Den handler ut av instinkt. 

Det er dessverre risikoen med utelatt, og en god forsikring hjelper på utgifter ved bitt. Bitt mellom samme art gir dessverre ofte betennelse. 

Men hvorfor har han begynt med dette nå? De levde i fred og fordragelighet i over et år uten problemer. Forsikringen hjelper kun om det trengs oppfølgende behandling, for førstegangsbehandling for bitt koster mindre eller tilsvarende egenandelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å spørre om dere kan lage en avtale om at f.eks nabokatten er ute på dagtid og din ute på kveldstid eller omvendt. At de deler samme område men til ulike tider. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

legg deg på lur med en sprayflaske med sitronvann g sikt på nabokatta 🤣

Anonymkode: 5641d...982

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bygg kattegård, mye tryggere for pus, både meg tanke på andre katter, rovdyr, trafikk og psyko folk. 

Anonymkode: e88d0...c0d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikker på det ikke går begge veier? Min katt plaget nabokatten (iht nabo - jeg har aldri sett det), den er kastrert og absolutt ikke mannevond. Den flyttet dog inn i nabolaget først. Min (tilsynelatende plagsomme) katt har også kommet hjem med alvorlige bittskader.

Anonymkode: 95794...c0e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bygg kattegård, mye tryggere for pus, både meg tanke på andre katter, rovdyr, trafikk og psyko folk. 

Anonymkode: e88d0...c0d

Vi har kattegård, han er tilvent det helt fra han var liten men han har aldri likt den. Alltid nektet å oppholde seg der.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sikker på det ikke går begge veier? Min katt plaget nabokatten (iht nabo - jeg har aldri sett det), den er kastrert og absolutt ikke mannevond. Den flyttet dog inn i nabolaget først. Min (tilsynelatende plagsomme) katt har også kommet hjem med alvorlige bittskader.

Anonymkode: 95794...c0e

Helt sikker kan jeg jo ikke være, men jeg ser på det som ganske sannsynlig at mesteparten av slåssingen skjer fordi nabokatten kommer hit. Katten min er kastrert og skikkelig hjemmekjær, har aldri sett ham forlate hagen vår. Jeg har mammapermisjon, så har ganske god oversikt over pus for tiden. I tillegg er det kun på vårt uteområde jeg ser kattehår som stammer fra slåssing, pus har veldig karakteristisk pels og mister alltid en del tuster når han havner i slåsskamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg synes dette er en alt for aggressiv holdning. 

Det synes ikke jeg, og jeg er en skikkelig crazy catlady. Hvorfor slippe katter fritt ut mens man må holde små hunder i bånd/sele eller innendørs?

Anonymkode: a3e68...b7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jagernqbokatten og viser hvem som er sjef. Han hilser på andre steder enn i min hage. Så nå holder det å knurre litt til han så går han. Du må bli territorial ovenfor nabo pus siden katten din har tapt den kampen. 

Anonymkode: bca4b...01c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg lurer på når tiden skal komme der det blir påbud med bånd på katter eventuelt utegår. Ja jeg vet at det er helt unaturlig for katter å leve på den måten, men kanskje er ikke katt det mest egne husdyrene. Vi har ganske strenge krav til hundeeiere, men når en nabo skaffer seg katt må nabolaget også ta imot om man vil eller ikke. Så driter den på plenen og i grønnsaksbedet. Pisser på hagemøbler og holder oss våkne på nettene med skriking og slåssing. Jeg syns det er utrolig irriterende. 

Men til saken, så lenge standarden er at katter går fritt ute kan man ikke forvente annet enn det du beskriver og også det vi uten katt må tolerere fra andres katter. Eier kan ikke styre kattene sin. Og selv om du mener det er den som er den aggressive parten kan du umulig være helt sikker. Hva forventer du egentlig? At eier av katten skal avlive sin katt eller betale deres dyrelegeregning fordi du mener det kun er den andre katten som er problemet? Du er hjemme i mamma permisjon, men det betyr da vell at di har ganske mye annet å følge med på enn katten din og hvem som ypper til bråk. 

Foresten, hvem av kattene bodde i området først? Er dere tilflyttet etter nabokatten la ned reiret sitt kan ikke naboen eller katten klandres for at dere bosetter dere der. Det er i kattens instinkt å beskytte det som er dens. Da er det dere som er inntrengerne.

Anonymkode: 4bbba...d2d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fortvilende. Nabokatten vokter nok bare sitt territorium, som hvilken som helst katt ville gjort. 

Jeg har en skikkelig territoriell liten frøken, hun skyr intet! Og her går det mange katter løst - hun vil pryle dem alle. For å forhindre skade på henne, andre, samt (ikke minst!) hindre at hun blir utsatt for påkjørsler, tortur, ulykker, går hun ute i vår hage i lang line under oppsyn. Det trives hun godt med. Vi har også lagt inn strikk i linen i tilfelle hun bykser. Hun føler nok i stor grad at hun får kose seg ute, samtidig som vi har kontroll. Kan det være noe å vurdere for din pus? Hun har, bare ved sitt oppsyn, mens vi har presset på, skremt bort mange katter fra hagen. 

Anonymkode: 234f4...383

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg lurer på når tiden skal komme der det blir påbud med bånd på katter eventuelt utegår. Ja jeg vet at det er helt unaturlig for katter å leve på den måten, men kanskje er ikke katt det mest egne husdyrene. Vi har ganske strenge krav til hundeeiere, men når en nabo skaffer seg katt må nabolaget også ta imot om man vil eller ikke. Så driter den på plenen og i grønnsaksbedet. Pisser på hagemøbler og holder oss våkne på nettene med skriking og slåssing. Jeg syns det er utrolig irriterende. 

Men til saken, så lenge standarden er at katter går fritt ute kan man ikke forvente annet enn det du beskriver og også det vi uten katt må tolerere fra andres katter. Eier kan ikke styre kattene sin. Og selv om du mener det er den som er den aggressive parten kan du umulig være helt sikker. Hva forventer du egentlig? At eier av katten skal avlive sin katt eller betale deres dyrelegeregning fordi du mener det kun er den andre katten som er problemet? Du er hjemme i mamma permisjon, men det betyr da vell at di har ganske mye annet å følge med på enn katten din og hvem som ypper til bråk. 

Foresten, hvem av kattene bodde i området først? Er dere tilflyttet etter nabokatten la ned reiret sitt kan ikke naboen eller katten klandres for at dere bosetter dere der. Det er i kattens instinkt å beskytte det som er dens. Da er det dere som er inntrengerne.

Anonymkode: 4bbba...d2d

Her var det mye rart. Og vi bodde her først.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fortvilende. Nabokatten vokter nok bare sitt territorium, som hvilken som helst katt ville gjort. 

Jeg har en skikkelig territoriell liten frøken, hun skyr intet! Og her går det mange katter løst - hun vil pryle dem alle. For å forhindre skade på henne, andre, samt (ikke minst!) hindre at hun blir utsatt for påkjørsler, tortur, ulykker, går hun ute i vår hage i lang line under oppsyn. Det trives hun godt med. Vi har også lagt inn strikk i linen i tilfelle hun bykser. Hun føler nok i stor grad at hun får kose seg ute, samtidig som vi har kontroll. Kan det være noe å vurdere for din pus? Hun har, bare ved sitt oppsyn, mens vi har presset på, skremt bort mange katter fra hagen. 

Vi har ikke "presset på", vi har passet på! 😅

Må legge til at jeg fortalte veterinær om vår løsning, og fikk gode tilbakemeldinger på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...