AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #1 Skrevet 6. august 2024 Ligger nå i sengen og er 95% sikker på at jeg har leukemi. Sliter med helseangst og trodde jeg hadde leukemi i april også. Litt de samme symptomene, men nå føler jeg det er verre (selvfølgelig). Forrige runde hadde jeg masse bittesmå prikker jeg da trodde var petekkier + blødde neseblod 2-3 ganger i løpet av 3 uker. Tok fulle blodprøver og alt var fint (inkl. blodplater). I slutten av mai måtte jeg på akutten etter voldsomme blødninger etter konisering og da ble det tatt blodprosent som var normal (litt rart da det rant blod ut og ble en sti etter meg). Så for 2-3 uker siden fikk jeg masse blåmerker etter en dag med flytting og ble livredd. Jeg tenkte disse kom av flyttingen, men Jeg får fortsatt mye blåmerker (særlig på beina, men også et på magen og noen på armene). Jeg blir da veldig redd for leukemi igjen, og jeg føler at jeg blir raskere andpusten/sliten ved aktivitet. jeg kan gå gjennom dagen og sjekke i speilet etter nye blåmerker, sjekke slimhinner i munnen og sjekke puls på pulsklokka. Igår gikk jeg en ganske bratt og krevende topptur og ble selvfølgelig sliten og andpusten av det, men dersom jeg hadde hatt leukemi ville jeg kanskje ikke klart dette? (Besvimt eller noe?) Noen som har noen råd? Har tidligere gått til kognitiv terapi som hjalp noe, men denne gangen har jeg ikke fått til å bruke teknikkene. Jeg vil heller ikke løpe ned legekontoret når jeg tok blodprøver for 5 måneder siden. Anonymkode: 25b9e...64c 5
Trolltunga Skrevet 6. august 2024 #2 Skrevet 6. august 2024 Jeg har selv kraftig helseangst, og forstår noe av det du går gjennom. blåmerker kan komme av mye rart - jeg er feks en av dem som får det lett og uten at jeg har slått meg. Holder at jeg har båret noe på hofta, så er det blått. Kanskje du er en av dem? puls og pustefrekvens øker når du konstant er redd - har jeg en dårlig periode med angst blir jeg andpusten på flatmark og får voldsom puls. Det virker som du kanskje ikke stoler helt på legenes vurdering av blodprøver selv om de var helt fine for en tid tilbake? Har du et godt forhold til fastlegen din og kan fortelle at denne uroen ikke gir seg? Jeg har en fantastisk fastlege som alltid tar meg på alvor når jeg kommer med symptomer på noe jeg tror er livstruende. Han duller ikke med meg, men gir meg kalde fakta. Det hjelper meg. Han forklarer meg symptomer og hvordan vi ikke alltid kan forklare hvorfor kroppen vår gjør som den gjør - i dag stakk det i skulderen min, og jeg så et innlegg på insta om symptomer på hjerteinfarkt: smerte i skulder, kjeve, tungpust, svimmel og uvel - alt er også symptomer på angst. Brukte åtte timer på rasjonelle tanker, men klarte lande det til slutt. Min beste anbefaling er å ta kontakt med fastlege og forklare uroen din, uten å unnskylde eller skamme deg. Dette er reelt for deg, og det hjelper deg ikke å skamme deg eller holde frykten ved like ved å Google (som jeg antar du gjør), i tillegg til å sjekke kroppen flere ganger daglig. jeg heier på deg❤️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #3 Skrevet 6. august 2024 Prøvd appen "tankevirus"? Har du sett på muligheten for metakognitiv terapi i stedet for kognitiv terapi? Hvilke forsøk gjør du på å ikke gruble på dette med leukemi? Hva gjør du for å unngå å gå inn på tankene når du kjenner at du er andpusten under en fjelltur for eksempel? For det er du selv som bestemmer at du skal gå inn i disse grubletankene rundt leukemi når du ser et blåmerke eller kjenner deg andpusten. Du kan da også bestemme at du ikke skal gå inn på de tankene, at du skal "bytte radiokanal" i hodet og finne noe annet å tenke på. Så kan du ha din egne faste grubletid på en halvtime hver dag der du skal få lov til å sitte og tenke på disse grubletankene dine, sånn at når tankene kommer opp ellers ila dagen sier du til deg selv at du skal tenke på det i den avsatte grubletiden, men at du nå skal f.eks fokusere på å nyte den fine utsikten på fjellturen eller å lese en god bok hjemme for eksempel. Det å lese om mindfulness kan også være veldig lurt for deg. Anonymkode: 08216...b27 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #4 Skrevet 6. august 2024 Metakognitiv terapi. Du må rett og slett stole på at du ikke har leukemi, og slutte å tenke på det. Det er sjekket. Det hjelper ikke å sjekke det en gang til, da begynner du igjen om noen uker, eventuelt begynner å bekymre deg for noe annet. Slutt.å.tenk.på.det. Anonymkode: 3182b...295 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #5 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Metakognitiv terapi. Du må rett og slett stole på at du ikke har leukemi, og slutte å tenke på det. Det er sjekket. Det hjelper ikke å sjekke det en gang til, da begynner du igjen om noen uker, eventuelt begynner å bekymre deg for noe annet. Slutt.å.tenk.på.det. Anonymkode: 3182b...295 Det er enklere sagt enn gjort altså når man har helseangst. Hadde det vært så enkelt ville hun gjort det. Helseangst er kanskje den verste angsten jeg har fått, og jeg har kptsd og depresjon. Å gå rundt og tro at en hver ting kroppen foretar seg potensielt er dødelig eller tegn på et langt sykeleie kjennes som tortur. Er symptomene borte en dag kan man bli like redd for hva det er man ikke oppdager. Anonymkode: ac0fa...f11 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #6 Skrevet 6. august 2024 Det er så lett og likevel så vanskelig. Men du må jobbe med å endre holdningene dine til livet. Det at du nå sjekker flere ganger om dagen, kalles tvangshandlinger og disse må du slutte med. Utsett sjekken til senere, og etterhvert tving deg selv til å sjekke kun en gang Ila dagen. Dette må man bestemme seg for og overtale seg selv om å gjennomføre. legen har sagt at du er frisk, og du må nå tvinge hjernen din til å tro på det. Lat som du selv tror du er frisk… Og det må du sikkert gjøre 100 ganger om dagen i starten. En beroligelse til fra legen vil bare gjøre at angsten kommer tilbake enda kraftigere neste gang du blir i tvil. Du må rett og slett slutte å søke bekreftelse på at du er frisk. Anonymkode: 9b92d...3d9 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #7 Skrevet 6. august 2024 Sliter mye med tanker om at jeg skal få diabetes hvis jeg f.eks. spiser denne godteri-biten, drikker denne boksen med brus, etc. Det jeg pleier å tenke er at det finnes utfattelig usunne folk, som ikke gjør annet enn å sitte å se Netflix hele dagen, spise fet mat, drikker ikke noe annet enn brus etc. som likevel ligger samme sted som meg helsemessig. Da får jeg følelsen over at jeg har en større "margin". Anonymkode: 1aeb7...eb6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #8 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er enklere sagt enn gjort altså når man har helseangst. Hadde det vært så enkelt ville hun gjort det. Helseangst er kanskje den verste angsten jeg har fått, og jeg har kptsd og depresjon. Å gå rundt og tro at en hver ting kroppen foretar seg potensielt er dødelig eller tegn på et langt sykeleie kjennes som tortur. Er symptomene borte en dag kan man bli like redd for hva det er man ikke oppdager. Anonymkode: ac0fa...f11 Det er likevel oppskriften. Og når man ikke oppdager noe og bekymrer seg for det også, må man nok en gang legge tankene bort. Om og om og om igjen. Anonymkode: 3182b...295 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #9 Skrevet 6. august 2024 Men kjære Ts, du er jo livredd for å leve! Høres ut dom at du trenger litt mer hjelp til å komme deg utav dette. Vet ikke om Dr Wilhelmsen praktiserer enda? Men du skulle absolutt vurdert å få hjelp av han. Og du, du har ikke leukemi, du kan slappe helt av. Øv deg på å ikke sjekk kroppen hver dag, det forsterker bare angsten din. Du må leve med å ikke kunne ha kontroll på alt. Klem til deg ❤️ Anonymkode: 29bd7...0fc 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #10 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er enklere sagt enn gjort altså når man har helseangst. Hadde det vært så enkelt ville hun gjort det. Helseangst er kanskje den verste angsten jeg har fått, og jeg har kptsd og depresjon. Å gå rundt og tro at en hver ting kroppen foretar seg potensielt er dødelig eller tegn på et langt sykeleie kjennes som tortur. Er symptomene borte en dag kan man bli like redd for hva det er man ikke oppdager. Anonymkode: ac0fa...f11 Akkurat slik er det, du beskriver det helt som det føles. Sliter også med kraftig helseangst etter kreft, og det er grusomt. Helseangsten er værre enn kreftbehandlingen, sliter med den hver j**la dag, og jeg kan garantere dere som sier at det er bare å tenke på noe annet, yoga, mindfullnes og annet, at hadde det vært så enkelt hadde vi ALDRI slitt med dette. Jeg kunne gitt nesten hva som helst for å bli kvitt angsten. Ts, har du snakket med fastlegen din om dette? Er fastlegen er person du stoler på? Jeg har en fantastisk fastlege, som tar imot meg hver eneste gang angsten tar overhånd. Hun tester svært sjeldent noe som helst, men å få snakket ut om det, få noen beroligende ord, og bare få ut angsten hjelper meg veldig mye. Hun har god humor, og kan fleipe litt med meg, og der og da, og en stund etter klarer jeg å ta meg sammen. Ellers har jeg nok ikke så mange gode råd, jeg sliter jo med akkurat det samme, så du er iķke alene♥️ Anonymkode: 922ee...b0a 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #11 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Akkurat slik er det, du beskriver det helt som det føles. Sliter også med kraftig helseangst etter kreft, og det er grusomt. Helseangsten er værre enn kreftbehandlingen, sliter med den hver j**la dag, og jeg kan garantere dere som sier at det er bare å tenke på noe annet, yoga, mindfullnes og annet, at hadde det vært så enkelt hadde vi ALDRI slitt med dette. Jeg kunne gitt nesten hva som helst for å bli kvitt angsten. Ts, har du snakket med fastlegen din om dette? Er fastlegen er person du stoler på? Jeg har en fantastisk fastlege, som tar imot meg hver eneste gang angsten tar overhånd. Hun tester svært sjeldent noe som helst, men å få snakket ut om det, få noen beroligende ord, og bare få ut angsten hjelper meg veldig mye. Hun har god humor, og kan fleipe litt med meg, og der og da, og en stund etter klarer jeg å ta meg sammen. Ellers har jeg nok ikke så mange gode råd, jeg sliter jo med akkurat det samme, så du er iķke alene♥️ Anonymkode: 922ee...b0a Vi som foreslår dette har også slitt med heftig og alvorlig helseangst. Så det handler ikke om å ikke ta det på alvor. Men metakognitiv terapi er mest effektfullt for angst, selv om dere blir sure og mener vi ikke forstår, jo vi gjør det. Det å ta kontakt med fastlegen og få noen beroligende ord er det som mater angsten, det er sikringsstrategier. Ikke rart du ikke blir kvitt angsten.. Anonymkode: 3182b...295 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #12 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi som foreslår dette har også slitt med heftig og alvorlig helseangst. Så det handler ikke om å ikke ta det på alvor. Men metakognitiv terapi er mest effektfullt for angst, selv om dere blir sure og mener vi ikke forstår, jo vi gjør det. Det å ta kontakt med fastlegen og få noen beroligende ord er det som mater angsten, det er sikringsstrategier. Ikke rart du ikke blir kvitt angsten.. Anonymkode: 3182b...295 Så du tror ikke jeg har prøvd alskens terapier? Jo, det har jeg, felles for det er at ingenting av det har tatt vekk angsten. Selv om det virker for deg, er det ikke fasiten for alle. Hadde det vært enkelt å bli kvitt, hadde iallefall ikke jeg orket å "matet" angsten min🙄 Anonymkode: 922ee...b0a 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #13 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så du tror ikke jeg har prøvd alskens terapier? Jo, det har jeg, felles for det er at ingenting av det har tatt vekk angsten. Selv om det virker for deg, er det ikke fasiten for alle. Hadde det vært enkelt å bli kvitt, hadde iallefall ikke jeg orket å "matet" angsten min🙄 Anonymkode: 922ee...b0a Det er ikke enkelt, ingen har sagt det. Det er vanskelig for alle. Det tar tid og det er slitsomt, vondt og et konstant strev i starten. Men det må gjøres likevel. Anonymkode: df381...d65 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #14 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke enkelt, ingen har sagt det. Det er vanskelig for alle. Det tar tid og det er slitsomt, vondt og et konstant strev i starten. Men det må gjøres likevel. Anonymkode: df381...d65 Ja, og det er mange måter å gjøre det på. Anonymkode: 922ee...b0a
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #15 Skrevet 7. august 2024 Har selv diagnosen helseangst, selv om at enkelte av sykdommene var reelle. Som nevnt ovenfor, ha en fastlege som tar deg på alvor selv om sykdommene er innbilte eller ikke, sykdom er det allikevel bare psykisk. Få plass i kø hos psykolog asap, lang ventetid over hele landet. Prøv ut medisiner, mange har god virkning. (Med noen bivirkninger som man må lese seg opp på). Det som virket på meg var valium i kombinasjon med cipralex i begynnelsen. (Mistet libido med cipralex, så byttet prøvde ut andre medisiner til jeg fant en med mindre bivirkninger). Lykke til, psykisk sykdom kan være verre enn fysisk siden den kan være vanskelig å behandle. Anonymkode: 1d218...a97 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #16 Skrevet 7. august 2024 Du har to valg, forsette å kaste bort livet ditt på å være psykisk syk eller oppsøke hjelp. Det du beskriver er lammende angst og så vondt å leve med. jeg er selv psykisk syk og hadde ikke levd i dag om jeg ikke oppsøkte og fikk hjelp. Start med fastlegen. ❤️ Anonymkode: a0881...3ca 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #17 Skrevet 7. august 2024 Jeg var gjennom noe lignende for noen år tilbake, men det viste seg at jeg ikke tålte diklofenak som er et virkestoff i betennelsesdempende preparat som feks Ibux og naproxen ( det finnes mange flere typer) . Har du brukt noe av de medisinene ? Anonymkode: 4de27...229
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #18 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så du tror ikke jeg har prøvd alskens terapier? Jo, det har jeg, felles for det er at ingenting av det har tatt vekk angsten. Selv om det virker for deg, er det ikke fasiten for alle. Hadde det vært enkelt å bli kvitt, hadde iallefall ikke jeg orket å "matet" angsten min🙄 Anonymkode: 922ee...b0a Du har ikke utført metakognitiv terapi dersom du går til legen for å få noen beroligende ord. Anonymkode: 3182b...295 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #19 Skrevet 7. august 2024 Ikke be folk på nett om berolige deg, det er ikke vårt ansvar. Det vil heller ikke hjelpe deg mer enn kanskje noen minutter i øyeblikket og så vil helseangsten komme tilbake og du vil trenge ny bekreftelse. Oppsøk hjelp med helseangsten. Ta tak i det egentlige problemet i stedet for å be fremmede på nett om å symptombehandle deg. Anonymkode: 1eb96...5e4 1 1
Memorangen Skrevet 7. august 2024 #20 Skrevet 7. august 2024 Jeg har hatt helseangst tidligere, var 100 % overbevist om at jeg kom til å dø innen kort tid en gang. Husker jeg kjøpte en pk kaffe på butikken istedet for en 6-pk kaffe som jeg pleier, for jeg kom jo ikke til å rekke å bruke den opp uansett. Utrolig nok så har det å jobbe på et sykehus i mange år kurert 99% av den helseangsten. Jeg jobber på et laboratorium og spesifikt med prøver fra folk som har leukemi. Og det er sjeldent! Og veldig lett å se på blodprøver. Jeg kan love deg at du ikke hadde greid å gå topptur om du hadde leukemi. Det finnes ulike typer leukemier, de kroniske typene blir gjerne oppdaget ved en tilfeldighet og er mer vanlig blant eldre. Ved de akutte leukemiene vil du bli kjempedårlig raskt. Blåmerker kan skyldes utrolig mange ting, og er veldig vanlig. Leukemi er vel kanskje den mist sannsynlige årsaken. Om du hadde masse blødninger etter konisering i mai er det ikke rart du er litt mer sliten enn vanlig. Psykiske reaksjoner (som helseangst) er vel heller ikke uvanlig. Angst kan gi ekstremt mye symptomer! 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå