AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #1 Del Skrevet 6. august 2024 Jeg har aldri klart det. I stedet for å spise ett kakestykke så spiser jeg tre. I stedet for å spise en liten sjokolade spiser jeg en stor. Er det noen her som har klart å få kontroll på det og som klarer å ha for eksempel en stor sjokoladeplate liggende i flere uker? Det er dyrt i lengden å kjøpe godteri og det hadde vært fint å kunne kjøpe på salg og faktisk la det ligge. Jeg prøver å begrense meg til å bare spise litt 1-2 ganger i uken. Anonymkode: 4fbda...793 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #2 Del Skrevet 6. august 2024 Du må øve. Masse. Så sitter det til slutt. Tenk på det som trening. En må spille gitar i X tusen timer for å bli god. Du må unngå X tusen kakestykker og sjokolade. Anonymkode: 1abb1...d1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #3 Del Skrevet 6. august 2024 Når du kjøper godteri på salg, og samtidig har det problemet at du ikke klarer å motstå, og overspiser på det du har, så motarbeider du deg selv fullstendig. Hvorfor "må" du ha godteri i hus? Om du har barn og de må ha lørdagsgodt så får du gi dem penger til å kjøpe det de vi. Du sparer uansett penger på det, og du sparer din egen helse på det. Skal du ha gjester så handler du også den dagen. Jeg klarte kun å kutte godteri ved å aldri ha noe tilgjengelig. Og rett og slett innføre full stopp på sukker i 2 måneder. Etter det så smakte det ikke så godt lenger, og nå etter 1 år uten sukker så kan jeg faktisk ha ting liggende som jeg får i gave uten å spise det selv. Den type mat er uinteressant for meg nå. Men måtte gå "cold-turkey" i starten. Anonymkode: 62be8...38a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #4 Del Skrevet 6. august 2024 Jeg klarte ikke før, men jeg klarer nå. Jeg bare bestemte meg rett og slett. Hadde bmi på 40, så jeg vet hvordan det er å overspise... Ligger både potetgull og sjokolade her, og har is i fryseren. Går helt fint nå, men det gjorde det ikke for halvannet år siden. Rett og slett bare bestemte meg for at jeg var ferdig med å være hun som spiste hele tiden! Anonymkode: 0fd44...3b8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #5 Del Skrevet 6. august 2024 Etter jeg begynte på semaglutid er det lett, har hatt en halv isboks i fryseren siden starten av sommeren. Anonymkode: df553...1f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #6 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Etter jeg begynte på semaglutid er det lett, har hatt en halv isboks i fryseren siden starten av sommeren. Anonymkode: df553...1f1 Samme her. Det er det eneste som har hjulpet etter 20 år med spiseforstyrrelser. Nå har jeg kontroll over maten og ikke den som har kontroll over meg. Anonymkode: 27a8e...f4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #7 Del Skrevet 7. august 2024 For meg fungerer det å få nok salt (og vann) i kroppen. Altså ikke vanlig bordsalt, men celtic havsalt. Det tar bort hodepinen, jeg går ikke hele tiden på do, gikk fra å gå på do 3-5 ganger iløpet av natten til ingen, og har ikke lyst på sukker og søtsaker lengre. Er veldig overrasket over resultatet og gjort hverdagen litt enklere. Starter alltid dagen med et glass vann med chiafrø, en klype celtic salt og litt sitron. Avslutter dagen med det samme, men uten chiafrø. (chiafrø blør bløtlegges i forkant) Merker jeg at jeg begynner å få hodepine eller går mye på do, tar jeg et glass vann med en klype celtic salt. Eller tar en klype i maten eller smoothien. Merker jeg at jeg har fått i meg for mye salt, drikker jeg mer vann. Anonymkode: 98a9d...0b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #8 Del Skrevet 7. august 2024 Jeg måtte kutte det ut helt. Spiser ikke kaker og godteri. Savner det, men har fått ro i hodet av tanker og følelser før, mens og etter jeg spiste og overspiste. Anonymkode: 89373...142 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #9 Del Skrevet 8. august 2024 Kan ikke ha det i hus, får ingen ro før det er spist opp. Før overspiste jeg mye, men det var fordi jeg slanket meg og spiste for lite hver dag ellers. Nå får kroppen stort sett det den trenger så da overspiser jeg mye mindre. Så da kan jeg kose meg med noe søtt flere dager i uka, men kjøper bare inn det jeg skal ha den dagen. I går f.eks en proteinbar med sjokolade og peanøtter. Det er fælt å miste kontrollen og overspise. Anonymkode: 1750e...d34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #10 Del Skrevet 8. august 2024 Ja, da jeg bestemte meg for at det var 0 som gjaldt for meg. Nå har jeg ikke tenkt tanken på å forsyne meg når det er kakefredag, eller godteskåla står fremme i påsken, på over 10 år. Anonymkode: 51910...e18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #11 Del Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 22.46): Jeg har aldri klart det. I stedet for å spise ett kakestykke så spiser jeg tre. I stedet for å spise en liten sjokolade spiser jeg en stor. Er det noen her som har klart å få kontroll på det og som klarer å ha for eksempel en stor sjokoladeplate liggende i flere uker? Det er dyrt i lengden å kjøpe godteri og det hadde vært fint å kunne kjøpe på salg og faktisk la det ligge. Jeg prøver å begrense meg til å bare spise litt 1-2 ganger i uken. Anonymkode: 4fbda...793 Du trenger jo ikke å ha godteri/store sjokoladeplater liggende! Gjør det enkelt for deg selv og spar både fristelsen og pengene. Kjøp heller èn liten sjokolade innimellom når du virkelig har lyst på det, eller begrens deg til en dag i uka, f.eks. fredag eller lørdag. Anonymkode: e4ed5...223 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #12 Del Skrevet 8. august 2024 Spiser du nok gjennom dagen? De som overspiser og har mye søtsug gjør det ofte på kvelden, fordi du ikke har fått i deg nok næring gjennom dagen. Kanskje prøve med en ernæringscoach for å få en matplan som passer deg. Det hjalp for meg, hadde mye søtsug før men nå som jeg følger matplan kjenner jeg sjeldent på suget! Anonymkode: ba47b...669 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #13 Del Skrevet 8. august 2024 Anbefaler å lese denne boken: Ultraprossesert Av Chris van Tulleken Den forklarer på en fantastisk måte hvorfor vi overspiser «matlignende substanser». Og hvertfall jeg har begrenset slik type «mat» mye. Anonymkode: 1d726...9d4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #14 Del Skrevet 8. august 2024 Ikke spis bare én og tru at det skal gå bra. Spis null. Aldri kjøp. Aldri ha liggende. Etter hvert slutter du å tenke på sukker. Anonymkode: 9b81e...bd4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #15 Del Skrevet 8. august 2024 Sannsynligvis, eller mest sannsynlig så er dette et dødfødt prosjekt. Du blir å starter ny livsstilsendroong hver mandag, og hver onsdag så bryter du den. Anonymkode: ce9ec...e13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marie1998 Skrevet 9. august 2024 #16 Del Skrevet 9. august 2024 Jeg har også hatt utfordringer med overspising av godteri og søtsaker, noe som trolig skyldtes at jeg ikke fikk i meg nok næring fra maten. Nå som jeg spiser ren mat og sørger for å få nok proteiner, har søtsuget mitt nesten forsvunnet. Jeg har sjeldent søtsaker tilgjengelig, og jeg har kuttet ut godteri helt. I stedet kjøper jeg kun sjokolade med 90% kakao, og lager proteinrike desserter uten tilsatt sukker. Dette har fungert veldig bra for meg! Blodsukkeret mitt er stabilt, og hormonene mine har aldri vært bedre. Jeg anbefaler deg å redusere sukkerinntaket, og kun kjøpe søtsaker på de dagene du virkelig vil kose deg. Det beste valget jeg har tatt, er å kutte ut sukker helt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå