Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AllahBallah skrev (2 minutter siden):

Sikkert fordi «folk flest» ikke bryr seg sånn kjempemye om denne saken. Annet enn at det kanskje snakkes om 5 minutter i lunsjen på jobb eller rundt middagsbordet.

Hvor mye er det å si om saken, egentlig? Annet enn passe pinlig for kongehuset.

Man kan jo få inntrykk av at dette er noe som opptar all tid hos store deler av befolkningen, men det gjør det altså ikke.

Kanskje hos 10-12 brukere hos kvinneguiden, men det er jo ikke representativt for befolkningen som sådan.

haha, ja, det er et godt poeng. Mange her som  tror de snakker på vegne av "folket", selv når meningsmålingene sa noe annet.

Endret av MissLucy
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
1600 skrev (6 minutter siden):

Nå har Marius selv innrømmet å ha utøvet vold mot en ex og truet en mann på livet.

Så ja, de kan si at Marius har gjort skade på ofre.

Slutt å vri på ting for å få det til å se så vanskelig ut. Det er mulig å uttrykke empati uten å hele tiden si 'dakars Marius, vi har hjulpet og vil fortsette å hjelpe'

HM og MM må enten høre på sine PR folk, eller få seg nye. De er helt bak mål. Marius har helt klart ikke ville ha hjelp, så de kan slutte å slå på den tromma.

Og sjokkerende nok, i kommentarfeltene rundt om så merker jeg meg middelaldrende og eldre kvinner som flere skriver stakkars Marius som er utsatt for heksejakt. Stakkars hans foreldre og søsken. Handlingene og ofrene blir ikke nevnt!

Endret av K_mb
  • Liker 22
  • Nyttig 11
Skrevet
K_mb skrev (1 minutt siden):

Og sjokkerende nok, i kommentarfeltene rundt om så merker jeg meg middelaldrende og eldre kvinner som flere skriver stakkars Marius som er utsatt for heksejakt. Stakkars hans foreldre og søsken. Handlingene og ofrene blir ikke nevnt!

Skremmende. (Noen) folks høyst ufortjente respekt for kongehuset må henge igjen fra Haakon og Olav sin tid. 

Skrevet

Jeg minner om at den Danske dronningen i sin tid fjernet en hel rekke privilegier fra folkene som ikke var i direkte arverekkefølge hos det Danske kongehus.

Harald kunne enkelt løst opp i denne situasjonen ved å sette MM og MBH litt på plass, enten ved å redusere MMs apanasje, fjerne privilegier eller lignende. Det har gått helt over styr. Han bør ringe grandkusinen sin i Danmark for å rådføre seg.

• Liker 29
  • Nyttig 13
Skrevet
1600 skrev (1 minutt siden):

Jeg minner om at den Danske dronningen i sin tid fjernet en hel rekke privilegier fra folkene som ikke var i direkte arverekkefølge hos det Danske kongehus.

Harald kunne enkelt løst opp i denne situasjonen ved å sette MM og MBH litt på plass, enten ved å redusere MMs apanasje, fjerne privilegier eller lignende. Det har gått helt over styr. Han bør ringe grandkusinen sin i Danmark for å rådføre seg.

Det har du helt rett i.

Skrevet
Nymerïa skrev (7 minutter siden):

Jeg vil legge til en ting til lista over hva kronprinsparet kunne ha gjort, og denne tingen er den aller viktigste

1.0 De kan og bør si at de selvfølgelig samarbeider med Politiet i den grad Politiet har behov for deres medvirkning til etterforskningen. De kommer ikke til å benytte seg av verken skrevne eller uskrevne regler som de som kongelige kunne ha brukt til å nekte å hjelpe Politiet.

Ja, og de kunne sagt rett ut at de handlinger MBH har gjort er hans alene, og at han har handlet som privatperson og ikke som representant for kongefamilien eller kongehuset.

Og at han fra nå av selvsagt møter dette som privatperson, og at kongehuset kommer til å stå på sidelinjen i denne prosessen. Og at kongefamilien står med ofrene. Han har tross alt innrømt delvis straffeskyld, så de kunne uttalt mer sympati med ofrene her enn de har gjort, uten å ha blitt beskyldt for å forhåndsdømme han. 

Og de kunne sluttet å uttale ting som at "alle familier har det vanskelig" og lignende. De fremstår så utrolig usympatiske. 

Hva om det var IA som var utsatt for voldtekt eller vold? Hadde de da uttalt ting som at "alle familier har det vanskelig" (om gjerningsmannens familie)? 

De burde dessuten for lenge siden ha kastet han ut fra Skaugum, det sier seg selv. Det er en hån for det norske folk at han får lov å bo der i kraft av å være sønn av MM. Alle skjønner at han bor der gratis. 

• Liker 30
  • Nyttig 13
Skrevet
AllahBallah skrev (10 minutter siden):

Sikkert fordi «folk flest» ikke bryr seg sånn kjempemye om denne saken. Annet enn at det kanskje snakkes om 5 minutter i lunsjen på jobb eller rundt middagsbordet.

Man kan jo få inntrykk av at dette er noe som opptar all tid hos store deler av befolkningen, men det gjør det altså ikke.

Kanskje hos 10-12 brukere hos kvinneguiden, men det er jo ikke representativt for befolkningen som sådan.

Jeg opplever tvert imot at absolutt alle er opptatt av dette jeg. Folk prater om det på jobben, i butikken, på treningssenteret - overalt. Det opptar ikke all tid selvsagt, men de jeg møter på har veldig mange meninger om monarkiet vårt i disse dager. Det har blitt "snakkis".

• Liker 32
  • Nyttig 12
Skrevet
MissLucy skrev (28 minutter siden):

Nå var det bevisforspillelsesfaren som var begrunnelsen for fengslingen, så kanskje du skal roe ned litt på spekulasjoner om ting som politi og domstol ikke har lagt til grunn.

At han har ødelagt en mobil (mulig bevis), viser vel nettopp til bevisforspillelsesfare som var det brukeren du siterte snakket om.

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (1 minutt siden):

Jeg opplever tvert imot at absolutt alle er opptatt av dette jeg. Folk prater om det på jobben, i butikken, på treningssenteret - overalt. Det opptar ikke all tid selvsagt, men de jeg møter på har veldig mange meninger om monarkiet vårt i disse dager. Det har blitt "snakkis".

Skulle til å skrive det samme! Dette opptar jo så til de grader folk flest! Folk som aldri interesserer seg for kongehuset snakker om det. chatet så vidt med eksen min – han kom inn på det etter to meldinger (vi snakket aldri om kongehuset på sånn fire år vi var sammen) På treninga i går kom folk inn på det, det er jo virkelig den ene, store snakkisen i landet om dagen!

• Liker 27
  • Nyttig 3
Skrevet
DaisyD skrev (16 minutter siden):

Men de er først og fremst kronprins og kronprinsesse. Slik har de ikke opptrådt.
De har hoppet galant over jobb for å stille opp for Marius. Følge ham til London - hvorfor i all verden måtte Haakon følge sin snart 30 år gamle stesønn til London? Norge var uten kongelig regent i 10 timer - uten noen forklaring. 

De skaper stadig større og større avstand til det folket de er satt til å tjene. Det er oss nordmenn de jobber for - ikke for seg selv og sine voksne barn. De har en enorm skattefri apanasje på oppimot 15 millioner i året - finansiert av norske skattebetalere, inkludert syke og uføre. 

Men de er jo ikke det, de er først og fremst foreldre når det kommer til barna sine. OG det ser ut som om veldig mange har prolemer med å skjønne at man faktisk KAN ha to tankeri hodet på en gang, man kan være både forelder og kongelig uten at folket har noe eierskap til foreldrene og deres valg i den rollen. 
Ditt svar viser jo akkurat det Anne Hold og andre forsøker få frem - noen vil aldri være tilfreds uansett hva de gjør så kanskje det er bedre å rette fokuset og følelsene over til den som har utført handlingene og burde ta ansvar? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Gjest KroniskEngasjert
Skrevet

Hvorfor nevnes ikke MBHs biologiske far i mediene? 

Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

Men de er jo ikke det, de er først og fremst foreldre når det kommer til barna sine. OG det ser ut som om veldig mange har prolemer med å skjønne at man faktisk KAN ha to tankeri hodet på en gang, man kan være både forelder og kongelig uten at folket har noe eierskap til foreldrene og deres valg i den rollen. 
Ditt svar viser jo akkurat det Anne Hold og andre forsøker få frem - noen vil aldri være tilfreds uansett hva de gjør så kanskje det er bedre å rette fokuset og følelsene over til den som har utført handlingene og burde ta ansvar? 

Ja, de fleste kongelige får jo barn og klarer fint å ta vare på dem uten at det går utover gjerningen de er betalt for å utføre. 
Det kan man dessverre ikke si her hjemme. 

Skrevet
KroniskEngasjert skrev (Akkurat nå):

Fordi han ikke er kongelig?

Hele sirkuset er absurd. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
KroniskEngasjert skrev (2 minutter siden):

Sikkert fordi det gir for lite klikk... Så lenge det omhandler kongehuset, så gir det vel flere klikk. Aner ikke 😅

• Liker 3
Skrevet
KroniskEngasjert skrev (2 minutter siden):

Fordi han ikke er landets neste dronning.

• Liker 27
  • Nyttig 9
Skrevet
KroniskEngasjert skrev (1 minutt siden):

Det øyeblikket han får apanasje, representerer landet utad, får privilegier lovfestet i grunnloven, synes jeg absolutt mediene bør skrive om han.

• Liker 24
  • Nyttig 4
Skrevet
KroniskEngasjert skrev (Akkurat nå):

Fordi han ikke representerer Norge som en offisiell person, slik som MM og HM. 

De er faktisk fremtidig konge og dronning, og representerer da en av de tre maktformene i vårt monarki, nemlig den utøvende makt. 

MBHs biologiske far er en privatperson. 

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet
AllahBallah skrev (24 minutter siden):

Det er jo enkelte som går veldig inn i dette. De fleste jeg kjenner snakker om det kansje et par minutt og går så videre med livet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
hvalstad45 skrev (12 minutter siden):

Skulle til å skrive det samme! Dette opptar jo så til de grader folk flest! Folk som aldri interesserer seg for kongehuset snakker om det. chatet så vidt med eksen min – han kom inn på det etter to meldinger (vi snakket aldri om kongehuset på sånn fire år vi var sammen) På treninga i går kom folk inn på det, det er jo virkelig den ene, store snakkisen i landet om dagen!

Nettopp. Folk som aldri før har nevnt kongehuset gjør det nå - opplever det overalt. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Carrot skrev (11 minutter siden):

Det uthevede: slik jeg oppfatter det, har de ikke to tanker i hodet samtidig. Haakon er på jobb men sier at han vil hjem til Mette fordi han savner henne. Det snakkes aldri på vegne av kun ofre, men om "inkludert Marius", om familien. Jeg forstår det, men det er ikke å ha to tanker i hodet samtidig.

Endret av PusheenPusheen
Bokstavfeil
  • Liker 14
  • Nyttig 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...