Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
VXL100 skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke deres ansvar, det ville vel vært rart om gjerningsmannens mor skulle blande seg inn i deres restitusjon. Var jo ikke så populært sist Mette Marit tok en telefon til voldsofferet. De får nøye seg med å betale for behandlingen av eget barn om de ønsker å gi han det. 

Jeg er uenig. Om hun var en tilfeldig mor så ja, da hadde det vært rart. Men hun er Norges kommende Dronning så da hadde det vært på sin plass. Og Haakon skal skal tiltre som statsoverhode, da bør han ha evne til å se at dette er et mye større problem enn noe som tiljører privat sfæren.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Carrie_S skrev (Akkurat nå):

Han kan ikke si noe om det før det er falt dom i saken. Da vil han forhåndsdømme stesønnen. 

Er helt normalt å ha en mening om saker som blir behandlet rettslig innen dom faller og også etter dom har falt. 

Blir litt oppgitt. 

"Nei, nå må folk slutte å forhåndsdømme han Breivik. Ingen kan ha noen mening om han drepte folk innen han er dømt."

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Jeg har ingenting til overs for MM, men tror ikke MM har visst om voldtekt og dratt ut med Marius for å kjøpe ny madrass rett etter en voldtekt hun har visst om.  Men at han har voldtatt og sagt til mamma at han vil ha henne med på madrasshandling, hun har tenkt så hyggelig og de blir fotografert som en fuck you fra Marius tror jeg absolutt er mulig. Han kaster tydeligvis alle under bussen. 

• Liker 13
  • Nyttig 14
Skrevet
Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Er helt normalt å ha en mening om saker som blir behandlet rettslig innen dom faller og også etter dom har falt. 

Blir litt oppgitt. 

"Nei, nå må folk slutte å forhåndsdømme han Breivik. Ingen kan ha noen mening om han drepte folk innen han er dømt."

På privaten er det normalt. Ikke offentlig. Man kan risikere rettslige etterspill om man forhåndsdømmer noen i media før dom er falt - sånn generelt. 

• Liker 3
Skrevet
Kranken skrev (1 minutt siden):

Jeg har ingenting til overs for MM, men tror ikke MM har visst om voldtekt og dratt ut med Marius for å kjøpe ny madrass rett etter en voldtekt hun har visst om.  Men at han har voldtatt og sagt til mamma at han vil ha henne med på madrasshandling, hun har tenkt så hyggelig og de blir fotografert som en fuck you fra Marius tror jeg absolutt er mulig. Han kaster tydeligvis alle under bussen. 

Jeg tenker hun har det helt grusomt. Kjenner pårørende til en rusmisbruker som også har begått vold og seksuelle overgrep. Forskjellen er at de «slipper» å lese om sønnen i media, men de er redde hver dag for hva han gjør med livet sitt og føler på stor skyld. 

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

.

Endret av DelvisPresley
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Carrie_S skrev (2 minutter siden):

På privaten er det normalt. Ikke offentlig. Man kan risikere rettslige etterspill om man forhåndsdømmer noen i media før dom er falt - sånn generelt. 

Nei det kan man ikke sånn generelt. Hvis en journalist spør meg om min kone kjørte for fort, og jeg ærlig svarer at hun gjorde det så kan jeg selvfølgelig ikke få rettslige etterspill. Hvorfra får ni alle deres merkelige ideer? 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Sølvkatt skrev (15 minutter siden):

Penetrering. Uavhengig av hva som blir brukt. Annet betegnes som seksuelle overgrep

Du skriver veldig bastant om noe du ikke har peiling på, og det er veldig slitsomt i debatt. Du burde tie mer stille når du ikke har peiling i det hele tatt, og bare tror du har det. Definisjonen av voldtekt; 

Seksuell omgang rammes av straffelovens § 291. Voldtekt. For barn under 14 år gjelder imidlertid egne straffebestemmelser. Begrepet seksuell omgang defineres ikke i lovbestemmelsen. Rettspraksis (tidligere avgjørelser i de ulike domstolene) har imidlertid belyst hva som menes med seksuell omgang. Begrepet omfatter for det første samleie, som er definert i straffelovens § 292. Minstestraff for voldtekt til samleie mv. Seksuell omgang omfatter også alle former for masturbasjon og samleielignende handlinger, innføring av fingre i vagina eller endetarmsåpningen, og slikking av kjønnsorganer. Eksempel på en samleielignende handling er en mann som gnir penis mot en kvinnes mage.

Endret av VXL100
  • Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet
DelvisPresley skrev (Akkurat nå):

For en tåpelig sammenligning. Du snakker om den verste terroren på norsk jord, hvor ugjerningene er filmet og dokumentert og hvor gjerningsmannen ble pågrepet på stedet hvor ugjerningene skjedde.

Han ble pågrepet. Ikke dømt. Man valgte å bruke svær lang tid på å etterforske saken på grunn av hensyn til de pårørende. Som gjorde at det tok lang tid fra ugjerningen til dom.

Er helt vanlig å gjøre seg enn egen mening om ting som vil bli rettslig behandlet, og er ingen hindring å også handle på grunnlag av dette.

• Liker 5
Skrevet
Carrie_S skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker hun har det helt grusomt. Kjenner pårørende til en rusmisbruker som også har begått vold og seksuelle overgrep. Forskjellen er at de «slipper» å lese om sønnen i media, men de er redde hver dag for hva han gjør med livet sitt og føler på stor skyld. 

Ja. Jeg tenker MM har tatt mange dårlige valg gjennom årene, men det som skjer nå er helt ekstremt og det er jo synd på henne som mor, dette er jo ikke noe hun har ønsket. Jeg vil tro hun har gjort det hun har ment er best ut fra sitt eget ståsted, men det er klart hun har med seg litt av en bagasje selv også og har hatt et dårlig ståsted å oppdra ut ifra med den oppveksten hun har hatt. 

Personlig er jeg mest irritert på HM oppi dette her, som virker å ikke ha noe som helst ryggrad, men det er jo en annen sak. Han virker ikke ha ryggrad i forhold til søsteren sin heller, men det er også en annen sak. 

• Liker 8
  • Nyttig 8
Skrevet
VXL100 skrev (4 minutter siden):

Du skriver veldig bastant om noe du ikke har peiling på, og det er veldig slitsomt i debatt. Du burde tie mer stille når du ikke har peiling i det hele tatt, og bare tror du har det. Definisjonen av voldtekt; 

Seksuell omgang rammes av straffelovens § 291. Voldtekt. For barn under 14 år gjelder imidlertid egne straffebestemmelser. Begrepet seksuell omgang defineres ikke i lovbestemmelsen. Rettspraksis (tidligere avgjørelser i de ulike domstolene) har imidlertid belyst hva som menes med seksuell omgang. Begrepet omfatter for det første samleie, som er definert i straffelovens § 292. Minstestraff for voldtekt til samleie mv. Seksuell omgang omfatter også alle former for masturbasjon og samleielignende handlinger, innføring av fingre i vagina eller endetarmsåpningen, og slikking av kjønnsorganer. Eksempel på en samleielignende handling er en mann som gnir penis mot en kvinnes mage.

Merkelig fokus.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Han ble pågrepet. Ikke dømt. Man valgte å bruke svær lang tid på å etterforske saken på grunn av hensyn til de pårørende. Som gjorde at det tok lang tid fra ugjerningen til dom.

Er helt vanlig å gjøre seg enn egen mening om ting som vil bli rettslig behandlet, og er ingen hindring å også handle på grunnlag av dette.

Hva mener du her? 🧐

Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Hva mener du her? 🧐

Svarte på enn annen bruker, så er litt usikker på hva du tenker på. 

Skrevet
Trolltunga skrev (1 time siden):

Hvor kommer info om denne i Tønsberg da? Den har ingen medier omtalt, eller? Per nå kun Oslo sentrum og Skaugum jeg finner. Derfor jrg mener det da er en tredje, som enn så lenge ikke har nådd media. 

Stod om den på en del ikke autoriserte nettsider bla på Reddit for flere måneder siden. Jeg leste det der iallefall så dette var ikke nytt for meg. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Så kan man jo spørre seg hvorfor ofrene ikke var istand til å stoppe det. Kanskje de ikke visste om det engang selv før nå. Og da tenker jeg ikke på at det er ofrene som har satt seg i den tilstanden selv. Bare vent….dette er bare toppen av isfjellet. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Svarte på enn annen bruker, så er litt usikker på hva du tenker på. 

Innlegget ditt. 

Skrevet (endret)
Caniggia skrev (7 minutter siden):

Merkelig fokus.

Jasså, fordi man etterspør hva laveste tenkelige handling Marius kan ha begått? Advokaten mener jo det er en bagatell, og la oss da tenke hva det lavest mulig kan være? Han har hatt med seg dame hjem, hatt sex med henne og de sover. Han våkner 08 med morrabrød, drar dynen til side og legger kuken på hennes mage og tar en snap til gutta; blir en runde med gakk-gakk også etterpå.

Morsomt? Nei. Dumt? Slemt selv om hennes ansikt ikke er gjenkjennelig? JA! Voldtekt etter paragrafen? Ja. 

I så tilfelle er det nok mang en tulling i snap-generasjonen som skulle vært tiltalt for voldtekt. 

Endret av VXL100
  • Liker 3
Skrevet
VXL100 skrev (1 minutt siden):

Jasså, fordi man etterspør hva laveste tenkelige handling Marius kan ha begått? Advokaten mener jo det er en bagatell, og la oss da tenke hva det lavest mulig kan være? Han har hatt med seg dame hjem, hatt sex med henne og de sover. Han våkner 08 med morrabrød, drar dynen til side og legger kuken på hennes mage og tar en snap til gutta; blir en runde med gakk-gakk også etterpå.

Morsomt? Dumt? Slemt selv om hennes ansikt ikke er gjenkjennelig? JA! Voldtekt etter paragrafen? Ja. 

I så tilfelle er det nok mang en tulling i snap-generasjonen som skulle vært tiltalt for voldtekt. 

At det går an å skrive noe så tåpelig. Bagatellisere overgriper på denne måten. Du burde skjemmes.

• Liker 25
  • Hjerte 4
  • Nyttig 14
Skrevet
VXL100 skrev (5 minutter siden):

Morsomt? Nei. Dumt? Slemt selv om hennes ansikt ikke er gjenkjennelig? JA! Voldtekt etter paragrafen? Ja. 

Det er blitt mer og mer fokus på gjensidig samtykke til sex nå, heldigvis:

Sitat

Straffeloven sier at det er forbudt å ha seksuell omgang med en som er for beruset til å kunne gi sitt samtykke. Du kan se av linken under hvordan lovens bestemmelser lyder. Slike saker er dessverre vanskelige å bevise, men det er ikke noe mindre et overgrep av den grunn.

Skrevet
Déjà vu skrev (1 minutt siden):

At det går an å skrive noe så tåpelig. Bagatellisere overgriper på denne måten. Du burde skjemmes.

Nei, diskusjonen er hvor langt politiet kan trekke dette ned for å få en voldtektsiktelse. Hvis det hadde vært som beskrevet så går det under kategorien voldtekt. Men er det egentlig hva vi forbinder med voldtekt?

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...