Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

MissLucy skrev (2 minutter siden):

ok, jeg trodde advokaten hadde bekreftet det, men jeg ser her at det bygger på "Dagbladets opplysninger", som forsvareren ikke har kommentert.

https://www.dagbladet.no/nyheter/pa-vei-til-rehab-pagrepet/82257983

Og det at advokaten ikke ønsker å kommentere påstanden om at han skulle på rehabilitering syns jeg skurrer litt, for han kunne jo bare lagt ballen død og sagt at, joda, MBH har en London-tur planlagt med tanke på rehabilitering, men neida, det vil han ikke si noe om, så hvorfor? Greit nok at det kanskje ikke vil være særlig heldig å si sted eller tidspunkt, men bare å bekrefte at noe er planlagt vil jo ikke være skadelig for noen parter.

• Liker 10
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frøkenfryden skrev (25 minutter siden):

Jeg håper jo. Absolutt. Men om man har visse trekk av empatimangel osv (vil ikke spekulere i personlighetsproblematikk men det er vanskelig å komme utenom) er det jo per nå i liten grad noen behandling som virker, såvidt jeg er kjent med. 

Uansett er forutsetninger  for å ha kontroll nykter , enklere enn i rus. Men om man lykkes, så er det ikke gitt at det går bra om han sprekker igjen.  Om dette mest er knyttet til rus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrottefar skrev (3 minutter siden):

Og det at advokaten ikke ønsker å kommentere påstanden om at han skulle på rehabilitering syns jeg skurrer litt, for han kunne jo bare lagt ballen død og sagt at, joda, MBH har en London-tur planlagt med tanke på rehabilitering, men neida, det vil han ikke si noe om, så hvorfor? Greit nok at det kanskje ikke vil være særlig heldig å si sted eller tidspunkt, men bare å bekrefte at noe er planlagt vil jo ikke være skadelig for noen parter.

Ja, enig i at det er merkelig. Samtidig er det litt merkelig at flere aviser skriver at han skulle flydd til London tirsdag. Uansett, jeg trodde jeg hadde lest en bekreftelse, men det er ikke så enkelt å finne tilbake til alt man har lest i løpet av en dag. Det kommer vel mer informasjon etterhvert.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt og store mengder avsporing av betydning av ord. Ønsker dere diskutere hva en dom betyr, hva loven betyr, hvordan ord oppfattes o.s.v kan dette tas i andre tråder enn denne for å forhindre at den blir stengt som følge av dette.

Kommer det frem ny info i saken som ikke er tidligere diskutert, eller du ikke er sikker på om det er diskutert så bruk kilder for at det ikke skal bli fjernet som spekulasjoner. Vi kan ikke søke opp alt som blir diskutert og der er normal folkeskikk å opplyse hvor man får informasjon fra!

Forumansvarlig

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler å høre dette  https://www.nettavisen.no/kjendis/pr-nestor-hans-geelmuyden-kong-harald-gleder-seg-ikke-til-det-men-det-er-helt-nodvendig/v/5-95-2138995

De jeg tenker mest på nå, er søster og bror(foruten ofrene selvfølgelig). Det må være helt forferdelig for de to unge å være vitne til dette her. Man har en stor loyalitet til sine søsken, og jeg håper Ingrid Alexandra og Sverre Magnus blir godt ivaretatt oppe i alt dette. De er så unge og man kan bare tenke seg hvor fælt dette er. 
Denne saken er nå så massiv og tung. Hvor er rådgivene på Slottet? Har de noen som kan tenke klart? 

Endret av missLynch
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (2 minutter siden):

Oi.

Oppsummert slik ser det jo rent alvorlig ut. Nesten så alvorlig at man kunne lure på om Slottet snart må forholde seg til det offisielt. Hvis det ikke hadde vært så synd på Marius, da, selvfølgelig. Så klønete om han skulle få ødelagt CV’en av noen ungdommelige feilsteg.

• Liker 11
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (1 minutt siden):

Oi.

Oppsummert slik ser det jo rent alvorlig ut. Nesten så alvorlig at man kunne lure på om Slottet snart må forholde seg til det offisielt. Hvis det ikke hadde vært så synd på Marius, da, selvfølgelig. Så klønete om han skulle få ødelagt CV’en av noen ungdommelige feilsteg.

Mener Slottet dette? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (4 minutter siden):

nettopp! Dere som blir så irriterte her inne på oss som mener kronprinsparets kommunikasjonsstrategi er helt hårreisende dårlig, kan kanskje merke dere at vi har pr-ekspertene og journalistene på vår side. Dette handler ikke om at man ikke har medfølelse for Mette Marit, eller skjønner at de er under press, men som norges eneste kronprinsfamilie må de faktisk levere mye, mye bedre
i en krise som denne enn det de gjør. Jeg syns det er oppsiktsvekkende dårlig håndtert, jeg sliter med å skjønne det.
Her må det noen offisielle uttalelser straks, hvordan kan de tro dette bare skal blåse over?

• Liker 28
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Mener Slottet dette? 

Ingen vet hva Slottet mener. Det er noe av problemet. Hvorvidt de er helt på linje med kronprinsessen, eller har noe annet å tilføye.

• Liker 18
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (Akkurat nå):

Ingen vet hva Slottet mener. Det er noe av problemet. Hvorvidt de er helt på linje med kronprinsessen, eller har noe annet å tilføye.

Nei, nettopp. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (8 minutter siden):

nettopp! Dere som blir så irriterte her inne på oss som mener kronprinsparets kommunikasjonsstrategi er helt hårreisende dårlig, kan kanskje merke dere at vi har pr-ekspertene og journalistene på vår side. Dette handler ikke om at man ikke har medfølelse for Mette Marit, eller skjønner at de er under press, men som norges eneste kronprinsfamilie må de faktisk levere mye, mye bedre
i en krise som denne enn det de gjør. Jeg syns det er oppsiktsvekkende dårlig håndtert, jeg sliter med å skjønne det.
Her må det noen offisielle uttalelser straks, hvordan kan de tro dette bare skal blåse over?

Her i tråden menes det at det er en selvfølge at kongefamilien er i mot vold i nære relasjoner, så de trenger ikke si noe og gjør klokt i å tie.

Noen vil kanskje mene at det etter tilsvarende logikk er en selvfølge at kronprinsen savner sin kone, men det er det visst bare bra at han sier, nå i dag, etter voldtektsanklager. Ikke lett å bli klok på denne gjengen.

Endret av JustAsking
Spesifisering
  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det her er bare trist. Utrolig trist. Blir så skuffet. Er født i 86 og husker jeg satt på kjøkkenet som barn på 90 tallet og så på Kong Olav sin begravelse. Var vel 5 år og husker det, for det gjorde inntrykk. I årene som fulgte følte jeg vi hadde en fin kongefamilie. De var veldig ordentlige og jeg likte å lese om dem i bestemor sine ukemagasiner når vi var der, og jeg kjedet meg litt. Det som har skjedd er trist. Føler jo alt det Kong Harald og dronning Sonja har bygget opp blir knust. Men jeg legger det virkelig ikke på dem. Jeg tror de synes dette er forferdelig vondt og urettferdig. Og de er ganske gamle nå, så ufattelig trist at de siste årene av livet skal se på dette her. Jeg synes vi skal sette et skille her. Dette er Marius, og muligens hans mor som først og fremst har agert som mor og beskyttet han alt hun kan. For sånn fungerer morsinstinktet. Kan godt hende dette kan ta knekken på henne, mest sannsynlig har hun det helt grusomt. Men Marius og Mette Marit kom inn i kongefamilien gjennom kronprins Haakon. Jeg synes han og Mette Marit må uttale seg. For meg er kongen og dronningen totalt uskyldige i dette her, og også offer for all den elendigheten Marius har bedrevet. Fatter ikke at han ikke hadde vilje til å søke hjelp før. Men synes ikke vi skal legge dette på vår flotte konge og dronning. Dette må mor og stefar uttale seg om. Det er de som har oppdratt han. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (13 minutter siden):

Etter bryllupet til Martha og Durek, endret slottet sin nettside til å kun omtale Durek og MBH i MM og Martha sine beskrivelser - ikke som en del av kongefamilien. Dette sier noe om hva de mener - eller om ikke annet  - at de forstår at deres adferd ikke er forenelig med å være en del av kongefamilien. Denne tråden handler ikke om D, men MBH, men det er ikke tvil om at kongefamilien har mange baller å blokkere om dagen. Jeg forstår veldig godt at dette er vanskelig for dem, men så lenge de mottar skattepenger og lever av å representere oss, må vi kunne forvente at de tar avstand fra kriminelle handliger minimum på generelt grunnlag. 

Endret av Helene1982
  • Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
JustAsking skrev (10 minutter siden):

Slottet mener jo selvfølgelig at vold er totalt uakseptabelt. Det tror jeg de forventer at hele Norges befolkning vet. Jeg tror også Mette Marit som kvinne forakter vold og voldtekt. Hun er sikkert helt i sjokk over at hennes egen sønn kan ha gjort noe sånt. Det må jo være traumatisk. Hun er jo ikke Marius, han er et individ med fri vilje. Hun har sikkert fornektet mye, fordi hun sikkert har lært han opp i helt andre verdier. Kanskje trodd på han når han sier han ikke har slått. Fått andre versjoner av han. Den serien på NRK «Leo og de farlige», viste jo en far som besøkte sin sønn i fengslet som hadde prøvd å drepe han med en hammer. Moren til den pedofile barnemorderen fra Baneheia har stått med sin sønn tross alt han har gjort. Foreldreinstinktet er ekstremt og Mette Marit må også få lov til å være mor. Ja hun burde si noe, der er det mangelfullt. Men tenker at det er ikke hun som har gjort dette her. Han er en godt voksen mann. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (27 minutter siden):

Anbefaler å høre dette  https://www.nettavisen.no/kjendis/pr-nestor-hans-geelmuyden-kong-harald-gleder-seg-ikke-til-det-men-det-er-helt-nodvendig/v/5-95-2138995

De jeg tenker mest på nå, er søster og bror(foruten ofrene selvfølgelig). Det må være helt forferdelig for de to unge å være vitne til dette her. Man har en stor loyalitet til sine søsken, og jeg håper Ingrid Alexandra og Sverre Magnus blir godt ivaretatt oppe i alt dette. De er så unge og man kan bare tenke seg hvor fælt dette er. 
Denne saken er nå så massiv og tung. Hvor er rådgivene på Slottet? Har de noen som kan tenke klart? 

Utrolig god podcast!! 

Apropos søsken.. kronprinsen bør abdisere og tronen bør gå rett videre til prinsessen Ingrid Aleksandra dersom monarkiet skal fortsette. MM kan ikke fungere som dronning og dermed kan heller ikke kronprinsen fungere som konge. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldtekten skjedde i kvinnens hjem

– Høiby erkjenner ikke straffskyld etter den utvidede siktelsen. Han samarbeider godt med politiet og vil forklare seg, sa hans forsvarer Øyvind Bratlien til VG tidligere tirsdag.

Lurer litt på hvordan man tenker når man ikke erkjenner straffeskyld i en situasjon politiet har tatt ut siktelse i, pga deres egne funn av beviser? Har det noe for seg å ikke erkjenne straffeskyld, eller er han bare vrien og vanskelig?

Ellers vil jeg bare gjenta at dette viser hvilken psykisk terror MBH driver med. Han er i et forhold med en annen, tar seg likevel til rette på en kvinne uten hennes samtykke, og så erkjenner han ikke straffeskyld når han blir bust'a. 

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 12
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (3 minutter siden):

I en situasjon som nå eskalerer brattere enn den har gjort siden starten, kan vi ikke utelukke at det på et tidspunkt blir umulig å ha oppdrag. Vi står overfor månedsvis med videre dekning av denne prosessen, helt frem til MBH har fått en dom (som det nå ser ut til at det må bli - jeg vet ikke hva som skal til for at alt dette skal henlegges/bare bli borte nå).

Jeg tror, uten sarkasme, ironi eller noe, at det burde komme en uttalelse. Den kan godt være kort og konsis, men den bør ha hovedvekt på de fornærmede. I slutten av uttalelsen kunne de f.eks. inkludert telefonnumre til ulike hjelpetelefoner relatert til mental helse, overgrep, vold og for den saks skyld pårørende til rusmisbrukere.

Det er noe med å rekalibrere litt tilbake til at de faktisk tjener folket, og det er MANGE som er trigget på begge sider av bordet av denne saken. Nå kan de vise hva de står for, uten mange ord og uten å bli for personlige (noe som vil dreie fokus til dem og fra de fornærmede).

Enig. 👏 Dette bør være mulig å få til. Og det hadde hjulpet så mye. Det som er helt åpenbart at de ikke har et kompetent støtteapparat rundt seg. Det har vel vist seg fra dag 1 i denne forferdelige saken. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...