Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Real Virtuality skrev (5 minutter siden):

En trist sak for Marius og hans mor og bonusfar. Men de står oppreist i stormen, og kommer seg gjennom denne heksejakten. Om noen måneder er det hele glemt, og kongehuset har gjenvunnet respekten og ryktet sitt. 

Heksejakt??! Virkelig? 

Det er helt vanvittige overgrep MBH er anklagd for. Det som skjer er selvforskyldt av han, og elendig krisehåndtering i kongefamilien.. 

• Liker 19
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pop up bruker skrev (10 minutter siden):

Hvis de "går av" så går vi over til republikk. 

Nei. Men du kan få durek på slottet. Og gå over til republikk er en lang prosess, hvis kronprinsen går av rykker Ingrid opp til kronprinsesse, om hun ikke vil så har vi en lang liste arvinger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (32 minutter siden):

Spørsmålet er jo om det er «skille seg» som blir eneste mulige utfallet her, enten fra sønn eller ektefelle… Fordi å være både mamma med en sønn som har utviklet seg slik og samtidig skulle ivareta rolle som dronning begynner å se ut som en umulig kombo, også mtp sikkerhetsmessige forhold. Igjen: det blir en spennende tid framover…

Å avvikle kongehuset er eneste alternativet. HM skiller seg ikke fra MM samme hva hun eller avkommet hennes gjør, selv nå er hun den eneste han nevner. Han burde heller tenke litt på sin far, men samtidig er dette redet kong Harald og dronning Sonja har laget seg ved å la sine kongelige barn gifte seg med rått og råte.

Kvittre skrev (26 minutter siden):

Hva skjer hvis de går av da? Håper Haakon har fått nok og skiller seg, tror han alene kunne vunnet tilbake noe tillit da. Hvis de to bare går av nå, altfor mye og legge på Ingrid ennå. 

100 % sikker på at han ikke skiller seg, håper de går av. Men kongehuset må nesten avvikles, med mindre IA vil kutte assosiasjonene til kompisen sin «ned på kne lille hore»-Tix og er villig til å stenge sin halvbror ute fra alle offisielle happeninger for fremtiden. Å sende tronen videre til fru Reptil er like ille som å la HM og MM ta over stafettpinnen. IA er uskyldig i dette, men hun kan ikke fortsette å omgås avskum dersom hun ønsker å ta over tronen og fortsette å leve i luksus.

• Liker 29
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real Virtuality skrev (25 minutter siden):

En trist sak for Marius og hans mor og bonusfar. Men de står oppreist i stormen, og kommer seg gjennom denne heksejakten. Om noen måneder er det hele glemt, og kongehuset har gjenvunnet respekten og ryktet sitt. 

Det håper jeg ikke. Det hele er så skjellsettende at det er nødt å forandre kongehuset, på en eller annen måte. 

Siden 4 august har kongehusets håndtering vært elendig. Kongehuset  har fremstått som arrogant, fraværende og unnvikende, og det i den største krisen det norske kongehuset har opplevd. 

Jeg for min del tror at de kongelige beskytterskap vil ryke først. Som andre påpekte: Hvorfor skal de kongelige være beskytter for sårbare grupper i samfunnet når de hverken evner eller vil kommunisere med oss når det gjelder?

Da blir de kongelige beskytterskap kun dekor, noe å 'iføre seg i' for å legitimere monarkiets eksistensberettigelse.

Endret av FORFAR
  • Liker 28
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (41 minutter siden):

Spørsmålet er jo om det er «skille seg» som blir eneste mulige utfallet her, enten fra sønn eller ektefelle… Fordi å være både mamma med en sønn som har utviklet seg slik og samtidig skulle ivareta rolle som dronning begynner å se ut som en umulig kombo, også mtp sikkerhetsmessige forhold. Igjen: det blir en spennende tid framover…

Den samme konklusjon har jeg. Hvis kongehuset skal overleve som institusjon

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (22 minutter siden):

Hvis de "går av" så går vi over til republikk. 

Og det er jaggu på høy tid! Denne saken, og alt med Märtha og den selvutnevnte sjamanen, viser med all mulig tydelighet hvorfor det ikke funker med en "praktfamilie" på utstilling i vårt moderne samfunn.

• Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Real Virtuality skrev (22 minutter siden):

En TRAGISK sak for offerne for seksuelle og voldsovergrep mener du vel. Som i tillegg skal måtte forholde seg til offentlige tjenester for psykologhjelp i ettertid...den ventelisten er laaang.

• Liker 14
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (1 time siden):

Haakon «uttaler» seg. 

Han «tenker på de berørte» og «skulle gjerne vært hjemme hos Mette. Jeg savner henne.»

Han fortsetter å sirkle rundt og tar seg tid til å hinte om hvor tøft det er - for DEM.

Jeg er målløs. 

Ingen grunn til å la seg overraske av dette.

For hva skal man vel med et gammeldags motto som "Alt for Norge" i dagens samfunn når det mer tidsriktige og moderne "Meg, meg, meg" hadde passet bedre.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Han sa:

– Det er alvorlige anklager som Marius nå står overfor. I dag tenker vi selvfølgelig på alle de berørte

Det kan man jo tolke slik man vil, egentlig. Så heller ikke opptaket, jeg leste kun det som sto der. Det hadde gjort seg bedre om han hadde byttet ut ordene "de berørte" med "ofrene". "Alle de berørte" minner meg for mye om "de involverte, inkludert Marius". Men jeg kan selvsagt også være preget av at jeg blir trigga og at jeg dermed overanalyserer.

Jeg er ikke enig i at det nødvendigvis hadde vært bedre om han hadde brukt ordet "ofrene". Som det har vært skrevet i tråden før: Det kan faktisk betraktes som en problematisk term som kan virke objektiverende og stigmatiserende. Kanskje velger Haakon "berørte parter" for å unngå dette, og velge en mer nøytralt betegnelse.

Jeg har feks i innlegg i denne tråden oftest skrevet "de fornærmede kvinnene i saken", altså den juridiske termen, av samme grunn.

Endret av Aricia
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (1 time siden):

Haakon «uttaler» seg. 

Han «tenker på de berørte» og «skulle gjerne vært hjemme hos Mette. Jeg savner henne.»

Han fortsetter å sirkle rundt og tar seg tid til å hinte om hvor tøft det er - for DEM.

Jeg er målløs. 

velociraptor skrev (1 time siden):

Ja nei hva skal man si 😳 Sympatien er ikke først og fremst med ofrene, men «alle berørte», og han savner kona 😶 og ellers er det «alvorlige anklager » mot stakkats Marius, ikke alvorlige handlinger handlinger utført av Marius. 

Måtte denne mannen ALDRI bli konge!

Synes dere ikke fornærmede er blant "de berørte"?

Er det kritikkverdig at en mann ønsker å være der for kona i en sånn krise?

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (5 timer siden):

Merkelig at de har dette med? Skal det liksom gjøre at det høres bedre ut? 🫤

Voldtekt er voldtekt.

Tror ikke alle tenker slik. Tradisjonelt har voldtekt betydd penis i skjeden. Når man nå vil utvide betydningen så trenger folk en opplæring for å forstå det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klappe skrev (1 minutt siden):

Hadde vært interessant å se hvor mange som støtter monarkiet etter i dag.. syns jeg husker det hadde gått ned litt etter bryllupet med Durek og Martha… Har ikke akkurat blitt bedre siden da med at to stk av den utvidete kongefamilien er anklaget for voldtekt/seksuelle overgrep..

Jeg støtter monarkiet, men ikke kronprinsparet. Hvis vi ikke kan forvente noe bedre enn dette, så foretrekker jeg republikk. Men jeg vil at de i den neste generasjonen skal få muligheten. De må i så fall bli forklart med teskje hva som kreves. Vil de ikke, så vil de ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (21 minutter siden):

Å avvikle kongehuset er eneste alternativet. HM skiller seg ikke fra MM samme hva hun eller avkommet hennes gjør, selv nå er hun den eneste han nevner. Han burde heller tenke litt på sin far, men samtidig er dette redet kong Harald og dronning Sonja har laget seg ved å la sine kongelige barn gifte seg med rått og råte.

100 % sikker på at han ikke skiller seg, håper de går av. Men kongehuset må nesten avvikles, med mindre IA vil kutte assosiasjonene til kompisen sin «ned på kne lille hore»-Tix og er villig til å stenge sin halvbror ute fra alle offisielle happeninger for fremtiden. Å sende tronen videre til fru Reptil er like ille som å la HM og MM ta over stafettpinnen. IA er uskyldig i dette, men hun kan ikke fortsette å omgås avskum dersom hun ønsker å ta over tronen og fortsette å leve i luksus.

Hvordan vil det at de går av føre til avvikling av kongehuset? At de går av blir jo og sende stafettpinnen videre. Kronprinsen kan ikke endre grunnloven. Stortinget kan legge fram forslag, og så kan det bli endring i neste stortingsperiode. I mellomtiden er det et valg, så det er litt opp til folket, men det er Stortinget som må legge fram forslaget først. Kronprinsen har ikke mye han skulle sagt annet at han ikke vil være kronprins lenger. Og akkurat det tror jeg ikke han gjør nå, uansett hvor mye han måtte mislike rollen og jobben sin om dagen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (2 timer siden):

Haakon «uttaler» seg. 

Jeg er målløs. 

Provoserende å se dette intervjuet med Haakon synes jeg. Måten han ordlegger seg på når han nevner disse "alvorlige anklagene" som Marius er utsatt for...

Får det til å høres ut som at det er anklager uten rot i noe faktisk. Etter min mening da.

Og måten han spør om han "kan få lov til" å legge til at han savner "Mette" ikke Mette - Marit eller kronprinsessen som han ellers pleier å titulere henne. Og om han han få lov???  Skjønner at dette er et tillært, diplomatisk språk, men oppleves frekkere enn flatlusa når hele landet etterspør reaksjoner og uttalelser om saken, men blir møtt med øredøvende taushet i lang tid.

Håper utfallet av alt dette blir at de får finne seg noe annet å gjøre.

• Liker 18
  • Nyttig 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilaff skrev (9 minutter siden):

Og det er jaggu på høy tid! Denne saken, og alt med Märtha og den selvutnevnte sjamanen, viser med all mulig tydelighet hvorfor det ikke funker med en "praktfamilie" på utstilling i vårt moderne samfunn.

Det har ikke fungert, nei.

Når Marius kom inn i kongefamilien måtte de foreta et skille. Derfor ble det i 2004 besluttet at man skulle forholde seg til to begreper: kongehus og kongefamilien.

Dette skillet har vist seg å få enorme konsekvenser.

For når saken rundt Marius eksploderte reagerte hoffet med ansvarsfraskrivelse ("for Marius er jo ikke medlem av kongehuset").

Dette ressonerte dårlig med opinionen, og avdekket kongehuset som firkantet og arrogant, og slettens ikke så folkelig og nær oss som vi hadde trodd.

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Aricia skrev (17 minutter siden):

Jeg er ikke enig i at det nødvendigvis hadde vært bedre om han hadde brukt ordet "ofrene". Som det har vært skrevet i tråden før: Det kan faktisk betraktes som en problematisk term som kan virke objektiverende og stigmatiserende. Kanskje velger Haakon "berørte parter" for å unngå dette, og velge en mer nøytralt betegnelse.

Jeg har feks i innlegg i denne tråden oftest skrevet "de fornærmede kvinnene i saken", altså den juridiske termen, av samme grunn.

Hører hva du sier, og skjønner hva du mener. Som jeg skrev i det siterte innlegget, det kan godt være jeg som overanalyserer her pga min egen "trigging". 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (10 minutter siden):

Provoserende å se dette intervjuet med Haakon synes jeg. Måten han ordlegger seg på når han nevner disse "alvorlige anklagene" som Marius er utsatt for...

Får det til å høres ut som at det er anklager uten rot i noe faktisk. Etter min mening da.

Og måten han spør om han "kan få lov til" å legge til at han savner "Mette" ikke Mette - Marit eller kronprinsessen som han ellers pleier å titulere henne. Og om han han få lov???  Skjønner at dette er et tillært, diplomatisk språk, men oppleves frekkere enn flatlusa når hele landet etterspør reaksjoner og uttalelser om saken, men blir møtt med øredøvende taushet i lang tid.

Håper utfallet av alt dette blir at de får finne seg noe annet å gjøre.

Eksakt. 
«Kan jeg ikke bare få lov til å løfte frem hvordan dette er for OSS?»

Nei. Ikke nå. De har resten av deres levetid til å gi intervjuer og biografier med deres opplevelser, som vil for ettertiden bli stående som Sannheten. (Eller tror man de vil inkludere et litta kapittel skrevet av de fornærmede?)

De har roller å forvalte. Ja, de er foreldre, men de har enorm makt. Det er en grunn til at mange av oss er trigget nå. Overskriftene i dag satt som (enda) et slag i mellomgulvet, og Haakons vinkling er utidig. 

Endret av JustAsking
Typo
  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg og Kongen håper nå at de fornærmede i denne saken står med hodet hevet, at dem klarer å stå i det tøffe dem står i, og vitne i retten når den dagen kommer. Vi håper også at kvinner som er utsatt for vold, og seksuelt vold, ser at det ikke er deres skyld og tørr å gå til politiet og at folk rundt dem støtter dem."

Nei, var kun en drøm. Ble istedenfor relativisering med hovedfokus på hvor tøft det er at en i familien endelig har blitt tatt for sin gjentatte grove kriminalitet mot kvinner. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hintoghist skrev (23 minutter siden):

Enig. Det står i avisen at politiet har opprettet sak og at 'hun tar det tungt' som om hun ikke visste noe selv. 

Kan virke som en klassisk sovevoldtekt.

Også sa han vel at de fant henne via ordinær etterforskning.  

Auda. Tenk å evnt bli kastet inn i denne suppa  slik, hvis det stemmer. Håper nesten ikke det. 

Men høres ikke ut som noe hun har meldt ifra om selv iallefall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...