Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
JustAsking skrev (9 minutter siden):

Det er mange ofre i denne saken, ja, antall fornærmede bare øker. Verken HM eller MM er ofre. De er ressurssterke personer som er i familie med en kriminell, men de er også representanter for vårt monarki som samlende symboler. Det er IKKE dem personlig som fokuset skal være på nå. Tiden for voksenopplæring rundt pårørende kan komme senere. Selvfølgelig er det tøft å være dem. Det er likevel helt feil fokus nå. Det er ille nok å være ett av ofrene i saken, som må leve med traumer resten av livet - med Norges øyne på seg - om de ikke skal bli nødt til å minnes om at det er vanskelig for kongefamilien. Som om ikke det er ille nok at når du blir utsatt for noe slikt, så er det en i kongefamilien, slik at terskelen for å anmelde er ENDA høyere enn ellers, i tillegg så skal hver eneste gang et nytt moment dukker opp, kronprinsen minne dem om hvor ille det er for hans familie?
Da kan ofrene bare glede seg til Mette-konemor og løvemamma skal få frie tøyler på NRK til å gråte seg gjennom hvor tøft 2024 var for dem.

Vettløst. Fullstendig vettløst. Vi trenger overhodet ingen flere bekreftelser på at man skal holde fred når man er ofre for vold og overgrep. Det er faktisk det siste vi trenger i 2024!

Hva mener du han/de burde ha sagt?

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, jeg forstår det du skriver her, selv om jeg ikke tenkte det når jeg hørte på HM. Jeg lurer også på om de kunne sagt noe som ville bli oppfattet greit av alle? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pop up bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns det å "hilse hjem" til "Mette" ble litt merkelig i denne settingen. Alle forstår at han så klart skulle vært hjemme hos kona si, men å si at han savner henne ble for meg litt merkelig åpenhet i denne konteksten. Forstår at de sikkert ønsker sympati, og at det kanskje er det han forsøker på, men det en litt rar kontrast til det veldig alvorlige og ellers mer formelle uttalelsene. 

Til deres forsvar har de sikkert ikke hatt all verdens med tid til å planlegge dette. 

Nei, de har jo bare visst om det i hele hans voksne liv… og håpet de kunne begrave både ofre og handlinger under diplomatpass, tiaraer og shopping-turer. 

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Kattedama skrev (3 timer siden):

Det ser ut av artikkelen til NRK at kvinnen har vært dopet ned.»Siktelsen gjelder seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner er ute av stand til å motsette seg handlingen.»https://www.nrk.no/norge/hoiby-pagrepet-pa-nytt-_-siktet-for-voldtekt-1.17132588

Dette er det samme jeg leste på Reddit for noen måneder siden som så ble slettet. Det var altså virkelig noe i disse ryktene. Når man ikke trodde det var mulig at noe kunne bli verre. MBH er så avskyelig at det ikke finnes ord som er  dekkende.  Og jeg er helt sikker på at det kommer mer i samme gate fremover etter hva jeg leser andre steder i dag. Får håpe han blir sittende i varetekt. Samfunnet må beskyttes mot voldsmenn og voldtektsmenn som han. Stakkars stakkars ofre. 

Endret av Reisejenta
  • Liker 15
  • Nyttig 8
Skrevet
Real Virtuality skrev (4 minutter siden):

En trist sak for Marius og hans mor og bonusfar. Men de står oppreist i stormen, og kommer seg gjennom denne heksejakten. Om noen måneder er det hele glemt, og kongehuset har gjenvunnet respekten og ryktet sitt. 

Nei 😅 tror det var noen som sa dette for 3 måneder siden og, men.. 

• Liker 6
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (1 minutt siden):

Hva mener du han/de burde ha sagt?

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, jeg forstår det du skriver her, selv om jeg ikke tenkte det når jeg hørte på HM. Jeg lurer også på om de kunne sagt noe som ville bli oppfattet greit av alle? 

Han kunne sagt det han sa, men droppet eget perspektiv vridd på denne måten. Iallfall slik saken nå står.

Så vet vi jo alle sammen at det er DE som får plattformen til å forklare sin (og Marius’, stakkars!) side i historiebøkene for ettertiden. 
Moralen er; ikke legg deg ut med makteliten, den taper du uansett om du skulle være så «heldig» (sic) å få medhold i rettssystemet.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (22 minutter siden):

klarte ikke og la være og le av denne kommentaren, selv om det blir helt feil. Nei, huff, håper det programmet utgår det blir for dumt. 

Ja, du snakker om annus horibilis… For et shitshow av et år for kongehuset. Og mye av det har de lagt opp til selv: Alt som har med ML/DV å gjøre, og hele den elendige håndteringen av MBH-saken, som har gjort at alvorlighetsgraden for kongehuset sin del har økt dramatisk. Kanskje har det også økt alvorlighetsgraden for MBH og ofrene hans, hvis kronprinsparets enabling har vært så omfattende at det har gjort det mulig/enklere for ham å holde på som han har gjort. Uten at det har vært deres intensjon, selvsagt. Men hvis pengestrøm, leilighet etc har gjort det enklere for ham å trekke damer som ellers ville uoppnåelige for ham…

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
Real Virtuality skrev (5 minutter siden):

En trist sak for Marius og hans mor og bonusfar. Men de står oppreist i stormen, og kommer seg gjennom denne heksejakten. Om noen måneder er det hele glemt, og kongehuset har gjenvunnet respekten og ryktet sitt. 

Heksejakt??! Virkelig? 

Det er helt vanvittige overgrep MBH er anklagd for. Det som skjer er selvforskyldt av han, og elendig krisehåndtering i kongefamilien.. 

• Liker 18
  • Nyttig 10
Skrevet
pop up bruker skrev (10 minutter siden):

Hvis de "går av" så går vi over til republikk. 

Nei. Men du kan få durek på slottet. Og gå over til republikk er en lang prosess, hvis kronprinsen går av rykker Ingrid opp til kronprinsesse, om hun ikke vil så har vi en lang liste arvinger. 

• Liker 1
Skrevet

Ninaen skrev (32 minutter siden):

Spørsmålet er jo om det er «skille seg» som blir eneste mulige utfallet her, enten fra sønn eller ektefelle… Fordi å være både mamma med en sønn som har utviklet seg slik og samtidig skulle ivareta rolle som dronning begynner å se ut som en umulig kombo, også mtp sikkerhetsmessige forhold. Igjen: det blir en spennende tid framover…

Å avvikle kongehuset er eneste alternativet. HM skiller seg ikke fra MM samme hva hun eller avkommet hennes gjør, selv nå er hun den eneste han nevner. Han burde heller tenke litt på sin far, men samtidig er dette redet kong Harald og dronning Sonja har laget seg ved å la sine kongelige barn gifte seg med rått og råte.

Kvittre skrev (26 minutter siden):

Hva skjer hvis de går av da? Håper Haakon har fått nok og skiller seg, tror han alene kunne vunnet tilbake noe tillit da. Hvis de to bare går av nå, altfor mye og legge på Ingrid ennå. 

100 % sikker på at han ikke skiller seg, håper de går av. Men kongehuset må nesten avvikles, med mindre IA vil kutte assosiasjonene til kompisen sin «ned på kne lille hore»-Tix og er villig til å stenge sin halvbror ute fra alle offisielle happeninger for fremtiden. Å sende tronen videre til fru Reptil er like ille som å la HM og MM ta over stafettpinnen. IA er uskyldig i dette, men hun kan ikke fortsette å omgås avskum dersom hun ønsker å ta over tronen og fortsette å leve i luksus.

• Liker 28
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Real Virtuality skrev (25 minutter siden):

Det håper jeg ikke. Det hele er så skjellsettende at det er nødt å forandre kongehuset, på en eller annen måte. 

Siden 4 august har kongehusets håndtering vært elendig. Kongehuset  har fremstått som arrogant, fraværende og unnvikende, og det i den største krisen det norske kongehuset har opplevd. 

Jeg for min del tror at de kongelige beskytterskap vil ryke først. Som andre påpekte: Hvorfor skal de kongelige være beskytter for sårbare grupper i samfunnet når de hverken evner eller vil kommunisere med oss når det gjelder?

Da blir de kongelige beskytterskap kun dekor, noe å 'iføre seg i' for å legitimere monarkiets eksistensberettigelse.

Endret av FORFAR
  • Liker 27
  • Nyttig 4
Skrevet
Ninaen skrev (41 minutter siden):

Spørsmålet er jo om det er «skille seg» som blir eneste mulige utfallet her, enten fra sønn eller ektefelle… Fordi å være både mamma med en sønn som har utviklet seg slik og samtidig skulle ivareta rolle som dronning begynner å se ut som en umulig kombo, også mtp sikkerhetsmessige forhold. Igjen: det blir en spennende tid framover…

Den samme konklusjon har jeg. Hvis kongehuset skal overleve som institusjon

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
pop up bruker skrev (22 minutter siden):

Hvis de "går av" så går vi over til republikk. 

Og det er jaggu på høy tid! Denne saken, og alt med Märtha og den selvutnevnte sjamanen, viser med all mulig tydelighet hvorfor det ikke funker med en "praktfamilie" på utstilling i vårt moderne samfunn.

• Liker 18
  • Nyttig 7
Skrevet
Real Virtuality skrev (22 minutter siden):

En TRAGISK sak for offerne for seksuelle og voldsovergrep mener du vel. Som i tillegg skal måtte forholde seg til offentlige tjenester for psykologhjelp i ettertid...den ventelisten er laaang.

• Liker 12
  • Nyttig 8
Skrevet
JustAsking skrev (1 time siden):

Haakon «uttaler» seg. 

Han «tenker på de berørte» og «skulle gjerne vært hjemme hos Mette. Jeg savner henne.»

Han fortsetter å sirkle rundt og tar seg tid til å hinte om hvor tøft det er - for DEM.

Jeg er målløs. 

Ingen grunn til å la seg overraske av dette.

For hva skal man vel med et gammeldags motto som "Alt for Norge" i dagens samfunn når det mer tidsriktige og moderne "Meg, meg, meg" hadde passet bedre.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Han sa:

– Det er alvorlige anklager som Marius nå står overfor. I dag tenker vi selvfølgelig på alle de berørte

Det kan man jo tolke slik man vil, egentlig. Så heller ikke opptaket, jeg leste kun det som sto der. Det hadde gjort seg bedre om han hadde byttet ut ordene "de berørte" med "ofrene". "Alle de berørte" minner meg for mye om "de involverte, inkludert Marius". Men jeg kan selvsagt også være preget av at jeg blir trigga og at jeg dermed overanalyserer.

Jeg er ikke enig i at det nødvendigvis hadde vært bedre om han hadde brukt ordet "ofrene". Som det har vært skrevet i tråden før: Det kan faktisk betraktes som en problematisk term som kan virke objektiverende og stigmatiserende. Kanskje velger Haakon "berørte parter" for å unngå dette, og velge en mer nøytralt betegnelse.

Jeg har feks i innlegg i denne tråden oftest skrevet "de fornærmede kvinnene i saken", altså den juridiske termen, av samme grunn.

Endret av Aricia
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
JustAsking skrev (1 time siden):

Haakon «uttaler» seg. 

Han «tenker på de berørte» og «skulle gjerne vært hjemme hos Mette. Jeg savner henne.»

Han fortsetter å sirkle rundt og tar seg tid til å hinte om hvor tøft det er - for DEM.

Jeg er målløs. 

velociraptor skrev (1 time siden):

Ja nei hva skal man si 😳 Sympatien er ikke først og fremst med ofrene, men «alle berørte», og han savner kona 😶 og ellers er det «alvorlige anklager » mot stakkats Marius, ikke alvorlige handlinger handlinger utført av Marius. 

Måtte denne mannen ALDRI bli konge!

Synes dere ikke fornærmede er blant "de berørte"?

Er det kritikkverdig at en mann ønsker å være der for kona i en sånn krise?

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
MissHannigan skrev (5 timer siden):

Merkelig at de har dette med? Skal det liksom gjøre at det høres bedre ut? 🫤

Voldtekt er voldtekt.

Tror ikke alle tenker slik. Tradisjonelt har voldtekt betydd penis i skjeden. Når man nå vil utvide betydningen så trenger folk en opplæring for å forstå det.

• Liker 3
Skrevet
Klappe skrev (1 minutt siden):

Hadde vært interessant å se hvor mange som støtter monarkiet etter i dag.. syns jeg husker det hadde gått ned litt etter bryllupet med Durek og Martha… Har ikke akkurat blitt bedre siden da med at to stk av den utvidete kongefamilien er anklaget for voldtekt/seksuelle overgrep..

Jeg støtter monarkiet, men ikke kronprinsparet. Hvis vi ikke kan forvente noe bedre enn dette, så foretrekker jeg republikk. Men jeg vil at de i den neste generasjonen skal få muligheten. De må i så fall bli forklart med teskje hva som kreves. Vil de ikke, så vil de ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
velociraptor skrev (21 minutter siden):

Å avvikle kongehuset er eneste alternativet. HM skiller seg ikke fra MM samme hva hun eller avkommet hennes gjør, selv nå er hun den eneste han nevner. Han burde heller tenke litt på sin far, men samtidig er dette redet kong Harald og dronning Sonja har laget seg ved å la sine kongelige barn gifte seg med rått og råte.

100 % sikker på at han ikke skiller seg, håper de går av. Men kongehuset må nesten avvikles, med mindre IA vil kutte assosiasjonene til kompisen sin «ned på kne lille hore»-Tix og er villig til å stenge sin halvbror ute fra alle offisielle happeninger for fremtiden. Å sende tronen videre til fru Reptil er like ille som å la HM og MM ta over stafettpinnen. IA er uskyldig i dette, men hun kan ikke fortsette å omgås avskum dersom hun ønsker å ta over tronen og fortsette å leve i luksus.

Hvordan vil det at de går av føre til avvikling av kongehuset? At de går av blir jo og sende stafettpinnen videre. Kronprinsen kan ikke endre grunnloven. Stortinget kan legge fram forslag, og så kan det bli endring i neste stortingsperiode. I mellomtiden er det et valg, så det er litt opp til folket, men det er Stortinget som må legge fram forslaget først. Kronprinsen har ikke mye han skulle sagt annet at han ikke vil være kronprins lenger. Og akkurat det tror jeg ikke han gjør nå, uansett hvor mye han måtte mislike rollen og jobben sin om dagen. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...