Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ninaen skrev (4 minutter siden):

Han kan ha tilbudt seg, og da slår traumemekanismer inn, det er skrevet en del om det tidligere i dag (mulig noe av det er blitt sletta)

Jo, men når hele Norge vet det....er noe med at "takk, men nei takk. Jeg låner bil av noen andre"

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Yoolanda skrev (11 minutter siden):

Hvorfor i alle verden MÅ hun låne bilen til sin voldelige ex, som i tillegg har besøksforbud???? 

Er det dette du trekker frem fra dagens nyheter? Kronprinsessens sønn er tiltalt for voldtekt, men neida, her er det viktige at eksen lånte bilen hans…

• Liker 21
  • Nyttig 11
Skrevet

Om politiet er litt på nå, så kan de kanskje grave i noen gamle reddit og andre sosiale medier, hvor miljøet rundt MBH har utfoldet seg i årevis. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Yoolanda skrev (3 minutter siden):

Jo, men når hele Norge vet det....er noe med at "takk, men nei takk. Jeg låner bil av noen andre"

Det funker dessverre ikke sånn. Er på en måte bra at hele landet får se hvor komplekst og krevende dette er. Jeg tror ikke man kan forstå det fullt ut uten å ha opplevd det selv. Man føler seg tidvis styrt av en autopliot man ikke greier å overstyre selv om noe i en vet at man burde la være. Gaslighting bl.a. føkker til hjernen i så stor grad at man ikke greier å navigere i ting på normal måte til slutt, og så velger man det man er blitt nærmest hjernevaska til å tro. Og dårlig samvittighet er en sterk drivkraft. Og mennesker som MBH er eksperter på å vite hvilke knapper de skal trykke på. Vi må virkelig være varsomme nå så ikke offeret her får en enda større belastning. Ja, selvsagt burde hun ikke tatt imot tilbudet, det er lett å forstå med en hjerne som ikke er bada i stresshormoner og rota med over tid. Men når man står midt oppi det så kan det framstå skremmende logisk og «han er kanskje snill likevel».

• Liker 17
  • Hjerte 2
Skrevet
Klappe skrev (5 minutter siden):

Er det dette du trekker frem fra dagens nyheter? Kronprinsessens sønn er tiltalt for voldtekt, men neida, her er det viktige at eksen lånte bilen hans…

Her blir alt trukket frem. Pågripelsen og siktelsen er svært alvorlig, men må jo være lov å stille spørsmål ved alt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Klappe skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker det må være greit at folk spør/undrer seg, så lenge de faktisk er interessert i svar/forklaring og ikke ute etter å shame. Da kan det komme noe bra ut av dette, at folk flest får en bedre forståelse av hvor ødelagt man blir av slike forhold og hvorfor man gjør ting som ser «dumme» ut utenfra. Jeg skjønner jo at folk stusser, men jeg og mange andre har (dessverre) egne erfaringer som gjør at vi forstår. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Ninaen skrev (1 minutt siden):

Det funker dessverre ikke sånn. Er på en måte bra at hele landet får se hvor komplekst og krevende dette er. Jeg tror ikke man kan forstå det fullt ut uten å ha opplevd det selv. Man føler seg tidvis styrt av en autopliot man ikke greier å overstyre selv om noe i en vet at man burde la være. Gaslighting bl.a. føkker til hjernen i så stor grad at man ikke greier å navigere i ting på normal måte til slutt, og så velger man det man er blitt nærmest hjernevaska til å tro. Og dårlig samvittighet er en sterk drivkraft. Og mennesker som MBH er eksperter på å vite hvilke knapper de skal trykke på. Vi må virkelig være varsomme nå så ikke offeret her får en enda større belastning. Ja, selvsagt burde hun ikke tatt imot tilbudet, det er lett å forstå med en hjerne som ikke er bada i stresshormoner og rota med over tid. Men når man står midt oppi det så kan det framstå skremmende logisk og «han er kanskje snill likevel».

Har ingen problemer med å forstå mekanismene her. Men når man har øynene til hele Norge rettet på seg...advokater som helt sikkert har gitt veldig klare råd...så er der fortsatt litt rart synes jeg da. 

• Liker 4
Skrevet
Yoolanda skrev (Akkurat nå):

Har ingen problemer med å forstå mekanismene her. Men når man har øynene til hele Norge rettet på seg...advokater som helt sikkert har gitt veldig klare råd...så er der fortsatt litt rart synes jeg da. 

Tror neppe det er drøfta med advokaten først. Hardt emosjonelt «press», impulsene tar over… herregud så mye «dumt» man har gjort selv vel vitende om potensielt store konsekvenser. Jeg håper virkelig bistandsadvokaten greier å nå inn, og at denne kvinnen får skikkelig hjelp i helsevesenet av noen med rett kompetanse. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
hvalstad45 skrev (6 timer siden):

Ja, var ikke meningen å shame henne, jeg skjønte bare ikke hva jeg leste. Hun er vel åpenbart fortsatt forelska i ham/tror hun kan hjelpe ham, da. Tragisk, men ganske klassisk.

Desverre veldig vanlig. Det blir et slags "Stockholmsyndrom". Det kan høres veldig rart ut for andre, men for et offer for vold av en man elsker/er glad i - så er det de indre sårene som er værst, det føles som det vonde leges ved å tilgi og til og med forsone seg med overgriperen. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker det må være greit at folk spør/undrer seg, så lenge de faktisk er interessert i svar/forklaring og ikke ute etter å shame. Da kan det komme noe bra ut av dette, at folk flest får en bedre forståelse av hvor ødelagt man blir av slike forhold og hvorfor man gjør ting som ser «dumme» ut utenfra. Jeg skjønner jo at folk stusser, men jeg og mange andre har (dessverre) egne erfaringer som gjør at vi forstår. 

Jeg forstår veldig godt at dette er komplekst og at kvinner som har vært i voldelige forhold ofte går tilbake/ikke klarer å kutte helt kontakt, selv om jeg ikke har opplevd det selv. Jeg ville heller ikke ha spekulert i hvorfor de gjør det, også når «hele Norge» følger med. Syns det er viktigere å fokusere på hvordan voldtektsmannen Marius har fått holde på i flere år..Det er veldig bra det blir fokus på hvordan det er å være kvinne i et sånt forhold, det har jo vært mye partnerdrap de siste årene. Men jeg reagerer veldig på victim shaming.

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet
Klappe skrev (16 minutter siden):

Ja, det er faktisk helt utrolig at noen kan få seg til å si slikt. Hvem faen bryr seg om hun lånte den jævla bilen? MBH er kvinnemishandler, og politiet mener han er voldtektsmann i tillegg oppå alt annet. DET er det viktigste i denne saken, ikke bilen.

• Liker 23
  • Nyttig 5
Skrevet

Se der, ja, "gromgutten" er i enda hardere vær. Her er det bare å finne fram popcornet og vente på det neste; bankran, falskmynteri, kidnapping, osv, hva blir det neste? For her er det tydeligvis ingen grenser for hva man kan forvente seg.

Men jeg innrømmer at det er trist å se at her har det sviktet i alle ledd, jeg håper inderlig det ryddes opp og at alle ansvarlige stilles til rett.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
Klappe skrev (1 time siden):

Blir spennende å se «året med kongefamilien» som kommer i romjulen. De fortsetter vel bare å late som ingenting, klippe snorer, Ingrid Alexandra i militæret osv.. 

Høhø, er spent...

JustAsking skrev (4 minutter siden):

Haakon «uttaler» seg. 

Han «tenker på de berørte» og «skulle gjerne vært hjemme hos Mette. Jeg savner henne.»

Han fortsetter å sirkle rundt og tar seg tid til å hinte om hvor tøft det er - for DEM.

Jeg er målløs. 

Har du link?😊

• Nyttig 1
Skrevet
JustAsking skrev (6 minutter siden):

Haakon «uttaler» seg. 

Han «tenker på de berørte» og «skulle gjerne vært hjemme hos Mette. Jeg savner henne.»

Han fortsetter å sirkle rundt og tar seg tid til å hinte om hvor tøft det er - for DEM.

Jeg er målløs. 

Ja nei hva skal man si 😳 Sympatien er ikke først og fremst med ofrene, men «alle berørte», og han savner kona 😶 og ellers er det «alvorlige anklager » mot stakkats Marius, ikke alvorlige handlinger handlinger utført av Marius. 

Måtte denne mannen ALDRI bli konge!

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (8 minutter siden):

Høhø, er spent...

Har du link?😊

https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon-uttaler-seg-om-nye-hoiby-siktelser-1.17133672

Jeg fatter ikke at det er noe å hisse seg opp over. Han sier at det er alvorlig for alle involverte, og at politiet og rettsapparatet må få gjøre sin jobb. jeg skjønner ikke hvorfor det er feil at han sier han gjerne skulle vært hjemme hos konen sin - det ville vel hvem som helst i en slik sak? Hun har jo ikke gjort noe av det MBH er siktet for.

Endret av pøbelsara
  • Liker 18
  • Nyttig 11
Skrevet

Prins Andrew i England blir jo  rene søndagsskole gutten i forhold til  MBH nå .... Håper alle kort kommer på bordet og sannheten frem. Og rettferdig dom. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Men er det noen som tror at kongehuset kommer til å uttale seg om dette, utover en bisetning som antyder noe? Sett bort fra hva man mener er moralsk riktig, er det sannsynlig og realistisk at det kommer til å skje? Ikke bare basert på situasjonen her og nå, men også basert på hva som har skjedd før i saker som ligner litt, i Norge og internasjonalt. Jeg er klar over at det er forskjell på England og Norge når det gjelder de kongelige, altså, for å ta to ender av skalaen. Men er det jo noe historien er full av, så er det jo kongelige og adelige avvikere som har fått holde på, dysset ned av mektige nettverk og maktpersoner. 

Vi snakker ikke om Marius, medlemmet av kongefamilien, som vi snakker om en annen ung mann med tilsvarende CV. Det er jo det som gjør folk så forbanna i utgangspunktet, og som gjør at man himler litt med øynene over forsvar av han og. Det er nok mange som tenker at den siste som trenger å snakkes opp og fram, eller forsvares som en liten fugleunge, er han. 

Disse eufemismene som forsøkes kommunisert i saker der kongelige har dumma seg ut, kan jo være rasende festlige. Dette er verken å dumme seg ut, eller rasende festlig, så det er sagt. 

Men er det virkelig sannsynlig at kongehuset vil si noe? 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...