Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Leonaen skrev (41 minutter siden):

Medavhengihet eller ikke. Har de ikke hatt noen profesjonelle å rådføre seg med? Hadde jeg hatt ressurser tilgjengelig noe som jeg regner med de har, og jeg hadde følt meg rådvill mtp eget barn, så hadde jeg kanskje tenkt at jeg trengte hjelp til å se ting tydelig og da hadde jeg oppsøkt psykolog. Det må de vel ha hatt tilgang til? 

Vi vet jo ikke hva de faktisk har gjort i det private, om de har innhentet råd eller veiledning, kontaktet fagfolk eller ikke. Jeg regner med at situasjonen har vært krevende å stå i med både medavhengighet, maktesløshet, avmakt og apati. Det betyr ikke at de ikke har gjort noenting. Uansett hva de har gjort og ikke gjort, kan vi vel ikke si at det er noen stor suksess i håndtering av saken nå bortsett fra å frata MBH førerkort og våpenlisens. Det er  forøvrig ingen garanti for at han ikke setter seg bak rattet eller rører et våpen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kattedama
NordreSving skrev (9 minutter siden):

Det fordrer at de mente at han hadde avvikende utvikling. Brevet fra 20-års dagen er en studie i å ikke ta innover seg at der kan være et problem. 

«Rollen har også vist seg vanskelig å tolke. Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres»

Hun trekker paralleller til sitt eget ungdomsopprør og skriver at det ville ha sett mye verre ut.  Og hun snakker om fordommer: 

«Hvis vi tar det på alvor så prøver vi vel å se nyansene, og menneskene som hele, med muligheter, istedenfor at vi prøver å presse dem inn i små rom av fordommer»

Hun avslutter brevet med å si at han er en «sjeldent nydelig ung mann». 

https://www.kongehuset.no/nyhet.html?tid=139967&sek=26939

Lista begynner å bli svært, svært lang i forhold til MM som har holdt hånden over sin sønn og ikke villet se realitetene. Senest da hun misbrukte informasjon om pågripelse. 

Det som er ille med denne håndteringen, er at det ikke hvilken som helst hvermannsen som må kjempe for retten til hjelp eller hvor hjelpen er ikke eksisterende. Dette er en økonomisk sterk familie som har hatt alle forutsetninger til å ta tak i skjevutvikling på en god måte for lenge siden. De har hatt all ekspertise til rådighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (19 minutter siden):

Det som er ille med denne håndteringen, er at det ikke hvilken som helst hvermannsen som må kjempe for retten til hjelp eller hvor hjelpen er ikke eksisterende. Dette er en økonomisk sterk familie som har hatt alle forutsetninger til å ta tak i skjevutvikling på en god måte for lenge siden. De har hatt all ekspertise til rådighet. 

Ikke sant? Det forteller mye om hvor komplekst og vanskelig det er å gjøre noe med slik. Mishandling og vold skjer i alle samfunnslag. det er ofte mye mindre synlig i kretser med mye ressurser - fordi mange har en oppfatning av at det kun er i ressurssvake og synlig dysfunksjonelle familier at slik skjer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hvor dette «onde mennesker» kommer fra. Meg bekjent er det ingen som har ment at de er onde?

Vel - å mene at de bevisst har latt være å følge opp varselet fra JS kan tolkes slik. At både HM og MM beskyldes for å ikke bry seg om ofrene, bare om sønn/stesønn og fasade kan tolkes slik.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villroses hage skrev (3 minutter siden):

Vel - å mene at de bevisst har latt være å følge opp varselet fra JS kan tolkes slik. At både HM og MM beskyldes for å ikke bry seg om ofrene, bare om sønn/stesønn og fasade kan tolkes slik.

Jepp. :jepp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villroses hage skrev (2 minutter siden):

Vil våge å påstå at det ikke er kun dette som bidrar til at folk i så fall tolker det sånn.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Villroses hage skrev (16 minutter siden):

Men de HAR jo faktisk ikke fulgt opp varselet fra JS, i hvert fall ikke i forhold til henne eller til politiet. Hva mener du er alternativet til at det er bevisst egentlig? At de har glemt det?

• Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villroses hage skrev (25 minutter siden):

Er det noen av handlingene til Norges mektigste familie som beviser at bryr seg om ofrene? 

Jeg har kun sett det motsatte fram til nå, men er veldig åpen for linker til all sympatien og hjelpen de har gitt de psykisk og fysisk mishandlede kvinnene. 

Endret av MissHannigan
  • Liker 12
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan spekulere til vi blir grønne og blå om hva som skjer og hva som har skjedd i denne gufne saken. Kanskje er MM og HM ofre for talløse psykologiske mekanismer som inntrer når man har en sønn og stesønn som har tegn på dyssosiale trekk med rusmisbruk. Vi kan nevne medavhengighet, apati, redsel for fremtiden, depressive symptomer, osv. Men da glemmer de sine roller som fremtidige regenter. De kan IKKE bedrive strutsevirksomhet i denne saken, det finner vi oss rett og slett ikke i. Det å stå og tråkke og hånlig småhumre over pressen og stolt proklamere at man står godt i kritikken er en frekkhet uten sidestykke. Og at de av «respekt» for de involverte ikke uttaler seg. 
At de får så hinsides dårlige råd fra sine rådgivere er intet annet enn hårreisende. Er det ingen voksne på jobb i det overbetalte, arbeidssky (unnskyld MissLucy, vet du er dypt imponert over den «hardtarbeidende» HM, but I beg to differ) gullburet deres? Er det ingen som tenker at Neeeeei, skal trooooo hva som blir lurt å gjøre nå, nå når det koker som verst og plebeierne er forbanna? Jo, Eureka, jeg vet det; Vi sier at vi lar være å uttale oss, så holder de sikkert kjeft snart. 🥳 Og da blir det stilt til en eller annen fyrste i mellom-Europa skal gifte seg og hele familien kan vinke litt i nye Valentinokreasjoner. 

• Liker 16
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (1 time siden):

Det fordrer at de mente at han hadde avvikende utvikling. Brevet fra 20-års dagen er en studie i å ikke ta innover seg at der kan være et problem. 

«Rollen har også vist seg vanskelig å tolke. Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres»

Hun trekker paralleller til sitt eget ungdomsopprør og skriver at det ville ha sett mye verre ut.  Og hun snakker om fordommer: 

«Hvis vi tar det på alvor så prøver vi vel å se nyansene, og menneskene som hele, med muligheter, istedenfor at vi prøver å presse dem inn i små rom av fordommer»

Hun avslutter brevet med å si at han er en «sjeldent nydelig ung mann». 

https://www.kongehuset.no/nyhet.html?tid=139967&sek=26939

Lista begynner å bli svært, svært lang i forhold til MM som har holdt hånden over sin sønn og ikke villet se realitetene. Senest da hun misbrukte informasjon om pågripelse. 

Man kan jo lure på hva Mette Marit bedrev i sin ungdom som var mye verre enn sønnen hennes 😵‍💫

Villroses hage skrev (35 minutter siden):

Å være egoistist, navlebeskuende og fullstendig uskikket som statsoverhode er ikke synonymt med ond. Jeg tror ikke de er onde, bare ganske egoistiske, overpriviligerte og ikke spesielt oppegående. 

rebella81 skrev (2 minutter siden):

Vi kan spekulere til vi blir grønne og blå om hva som skjer og hva som har skjedd i denne gufne saken. Kanskje er MM og HM ofre for talløse psykologiske mekanismer som inntrer når man har en sønn og stesønn som har tegn på dyssosiale trekk med rusmisbruk. Vi kan nevne medavhengighet, apati, redsel for fremtiden, depressive symptomer, osv. Men da glemmer de sine roller som fremtidige regenter. De kan IKKE bedrive strutsevirksomhet i denne saken, det finner vi oss rett og slett ikke i. Det å stå og tråkke og hånlig småhumre over pressen og stolt proklamere at man står godt i kritikken er en frekkhet uten sidestykke. Og at de av «respekt» for de involverte ikke uttaler seg. 
At de får så hinsides dårlige råd fra sine rådgivere er intet annet enn hårreisende. Er det ingen voksne på jobb i det overbetalte, arbeidssky (unnskyld MissLucy, vet du er dypt imponert over den «hardtarbeidende» HM, but I beg to differ) gullburet deres? Er det ingen som tenker at Neeeeei, skal trooooo hva som blir lurt å gjøre nå, nå når det koker som verst og plebeierne er forbanna? Jo, Eureka, jeg vet det; Vi sier at vi lar være å uttale oss, så holder de sikkert kjeft snart. 🥳 Og da blir det stilt til en eller annen fyrste i mellom-Europa skal gifte seg og hele familien kan vinke litt i nye Valentinokreasjoner. 

100 % dette!

• Liker 9
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving
Villroses hage skrev (30 minutter siden):

Nei, det er ikke likhetstegn mellom det og å være ond. Virkelig ikke. 

Å være ond handler om å bevisst bruke handlinger for å påføre andre lidelse. Det har ingen påstått at det handler om. 

Du skriver at du «tolker det sånn». Når du tolker det noen skriver finnes det mange ting som påvirker hvordan du tolker en ytring. Hva som er årsaken til denne tolkingen deres vet jeg ikke, men med mindre noen skriver at de mener kronprinsparet er «onde» så er dette en konklusjon som du ikke har dekning for. 

Men jeg skjønner da bedre hvorfor noen lar seg provosere av kritikken, hvis man tillegger folk denne meningen. Ingen har skrevet at kronprinsparet er «onde personer»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (1 time siden):

Hva mener du de skulle gjort? Skulket jobben og sagt dessverre kan vi ikke delta på jobb pga. personlig konflikt angående temaet? Hvordan ville dette blitt mottatt offentlig halvannet år før den personlige bakgrunnen sprakk? Kanskje de da trodde det var et engangstilfelle? Hvilket signal vil det sende dersom høye beskyttere av en organisasjon mot voldsofre bare trekker seg, uten en troverdig forklaring?

Én ting er å være på jobb som kongelig, noe annet er å være forelder til en ustyrlig voksen mann privat og alt det JS har fortalt påvirker innenfor husets fire vegger.

De har uttrykt sympati.

Som voldsoffer har jeg selv ikke erfart at svigers fulgte meg opp på noen måte da de fikk vite om sønnens adferd. Bestyrtet og sjokkert, men ingen ord verken om å anmelde eller å holde meg i hånden mens vi bodde sammen. Heller ikke svogers eller bekjentskap. De hadde nok med å innse at sønn/bror/venn ikke bare var god og snill og ellers helst ikke bli innblandet.

Jeg skjønner veldig godt att foreldre ikke står først i køen når det gjelder anmeldelser av egne barn. 

Jeg syns ikke kronprinsessen er hvilken som helst svigermor, og jeg syns ikke det å være kronprinsesse er en hvilken som helst jobb. Så jeg syns hun burde trekke seg fra å "kaste glans" (som først og fremst er jobben) i akkurat den settingen. Jeg syns videre at hun som kommende statsoverhode har plikt til å følge lover og regler. Man har meldeplikt hvis man får vite at noen er utsatt for mishandling/vold. 

Som deg er jeg også voldsoffer. Det samme er flere i min familie. Flere var medavhengige og trengte hjelp til å slutte å syns synd på voldsutøveren. Jeg selv var ikke medavhengig, og anmeldte. Og vi snakker der også om nærmeste familie, så jeg kan absolutt forstå at MM kanskje ikke har "klart". Når det er sagt, så har de derimot svært mye større tilgang på hjelp, rådgivning, behandling, beskyttelse osv enn oss vanlige dødelige. 

Så, jeg klarer ikke helt å sammenligne det. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Morgan Le Fay og @MissHannigan: Mitt svar var til @NordreSving på hens kommentar at ingen i tåden har hevdet at kronprinsparet er "onde".

Jeg hevder bare at f.eks  ytringer om at de bevisst lot være å følge opp JS sitt varsel kan tolkes som "ondt".

Men er ikke det fakta da? At de ikke fulgte opp varselet? Mener du at ingen skal kommentere på det?

At det er «ondt»  er din tolkning. 

• Liker 5
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (13 minutter siden):

Nei, det er ikke likhetstegn mellom det og å være ond. Virkelig ikke. 

Å være ond handler om å bevisst bruke handlinger for å påføre andre lidelse. Det har ingen påstått at det handler om. 

Du skriver at du «tolker det sånn». Når du tolker det noen skriver finnes det mange ting som påvirker hvordan du tolker en ytring. Hva som er årsaken til denne tolkingen deres vet jeg ikke, men med mindre noen skriver at de mener kronprinsparet er «onde» så er dette en konklusjon som du ikke har dekning for. 

Men jeg skjønner da bedre hvorfor noen lar seg provosere av kritikken, hvis man tillegger folk denne meningen. Ingen har skrevet at kronprinsparet er «onde personer»

Skriver ikke at jeg tolker det sånn. Skriver at det kan tolkes sånn. Altså at det er slemt eller "ondt" å bevisst (som det faktisk er hevdet her inne, om det nå ikke er moderert bort)  unnlate å følge opp nevnte varsel.

Ja, det er jo slik at nyanser og tolkninger av ordvalg vil måtte forkomme i et diskusjonsforum med deltakere med høyst ulik bakrunn. Nei, ingen har skrevet rett ut at kronprinsparet er "onde personer", men kanske noen lett kan tolkes å stå bak meninger om at de har utøvet "onde" handlinger, eller bevisst latt andre lide for prioritert egenomsorg.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving

Skriver ikke at jeg tolker det sånn. Skriver at det kan tolkes sånn. Altså at det er slemt eller "ondt" å bevisst (som det faktisk er hevdet her inne, om det nå ikke er moderert bort)  unnlate å følge opp nevnte varsel.

Ja, det er jo slik at nyanser og tolkninger av ordvalg vil måtte forkomme i et diskusjonsforum med deltakere med høyst ulik bakrunn. Nei, ingen har skrevet rett ut at kronprinsparet er "onde personer", men kanske noen lett kan tolkes å stå bak meninger om at de har utøvet "onde" handlinger, eller bevisst latt andre lide for prioritert egenomsorg.

Etter min mening vil det onde innebære å ha som mål å få den andre til å lide. For å kategorisere det som ondt så ligger det et forsett. Å prioritere MBH over ofrene handler jo om å gjøre noe godt for MBH og det er målet. Handlingene deres har ikke vært motivert av å påføre lidelse på offeret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Morgan Le Fay skrev (23 minutter siden):

Men er ikke det fakta da? At de ikke fulgte opp varselet? Mener du at ingen skal kommentere på det?

At det er «ondt»  er din tolkning. 

Vi vet ikke hva de gjorde med varslingen annet enn at de ikke kom tilbake til J. Vi vet ikke om de fulgte opp - eller om de ikke fulgte opp overfor MBH. Jeg skrev ganske langt om det her. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (4 timer siden):

Vi vet ikke hva de gjorde med varslingen annet enn at de ikke kom tilbake til J. Vi vet ikke om de fulgte opp - eller om de ikke fulgte opp overfor MBH. Jeg skrev ganske langt om det her. 

Vi vet at Juliane og politiet sier at de ikke fulgte opp.

Marius har grovt mishandlet to kvinner etter denne meldingen. Det de hypotetisk har gjort for å stoppe denne dyssosiale adferden hans har ihvertfall ikke hjulpet.

Rettelse: Politiet har ikke kommentert saken.

Endret av MissHannigan
  • Liker 5
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (3 minutter siden):

Vi vet at Juliane og politiet sier at de ikke fulgte opp.

Marius har grovt mishandlet to kvinner etter denne meldingen. Det de hypotetisk har gjort for å stoppe denne dyssosiale adferden hans har ihvertfall ikke hjulpet.

Og det blir for dumt å ikke stole på at dette stemmer. På grensen til hårreisende å ikke stole på det.

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (11 minutter siden):

Dette blir for meg bare tåkeprat. Når de i følge Aftenposten lover å følge opp, for så å ikke gi lyd fra seg over hodet, så betyr det at de IKKE har fulgt opp - i hvert fall ikke på den måten som betyr noe, nemlig i forhold til JS og politiet.

At de kanskje, muligens, potensielt, har tatt en prat med MBH er komplett uinteressant. Det viser bare at de ikke tar vold i nære relasjoner alvorlig. 

• Liker 5
  • Nyttig 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...