Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Carrot skrev (28 minutter siden):

men så er han ikke dømt etter disse prinsippene ennå, han er under etterforskning og tiltale for ett tilfelle mens vi plutselig snakker om hans finansielle hjelp fra foreldrene - det er kanskje greit å holde seg til ett tema om gangen og ikke rote alle sammen i en stor suppe der alt blir synsing og lite blir fakta, selv om jeg ikke tror hverken sånn eller slik for egne del passer jeg meg litt for å skrive ting jeg ikke kan stå for som flere andre kanskje også burde gjort, spesielt de som mener så mye om foreldrene osv osv - og som selv fort kan finne seg i tilsvarende situasjon.
Man bør passe seg for å dømme andre etter en mal man ikke selv kan leve med tenker jeg. 

jo det er jo jeg som synser og gjør meg opp meninger, det er ikke noe sted kommet frem dokumentasjon på at det er overført penger fra Håkon til Marius, eller MetteMarit til sønnen osv osv som han da direkte har brukt til dop, til bolig eller hva reiser - listen er lang.. Altså er det ikke noen som pr i dag VET at deres apanasje er brukt til å brødfø Marius som voksen på den måten selv om mange tilsynelatende mener det er nærliggende å tro det (kanskej fordi de selv vilel gitt barna sine penger?) 

Og hvir i all verden du får det siste stikket fra er ubegripelig for meg; hvor har jeg skrevet noe du kan tolke som at jeg ikke er tilhenger av demokratiet? - dette er som om man lager problemer som ikke finnes for å provosere?

Det er tre personer som kan komme med den dokumentasjonen som du etterspør (MBH, MM, og HM) uten å bruke ulovlige metoder. 

Det vil si at det er makten selv som sitter på muligheten å oppklare dette. 

Det at maktkritikk må være avhengig av at makten selv velger dokumenterer eventuelle kritikkverdige forhold.... Jepp, det er holdninger som passer dårlig sammen med et fungerende demokrati. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Carrot skrev (1 time siden):

men igjen da - alt dette er ikke egentlig noe som går inn på hva en forelder har ansvar for overfor en voksen sønn. Det du liste ropp og som jeg også flere ganger selv har delt en mening på er ting som vi tenker oss, ikke ting en forelder egentlig har ansvar for i forhold til et annet vosent menneske. Det vi har fått "vite" via pressen sier en del, enig i det, men det er like fullt ikke noe vi "vet" som fakta. For alt vi egentlig kan vite selv om de kjente det hele og fulle bildet og virkelig visste abolutt alt - de er fortsatt ikke egentlig ansvarlig for hans handlinger og valg som voksen er de vel? 

Jeg er ikke ansvarlig for andre voksne menneskers handlinger like lite som du er det. Først om vi bidrar til handlingene i noen form kan vi tillegges en form for ansvar rent etter loven..

Det hjelper lite at JEG personlig mener noe annet i så måte. Eller at JEG ville handlet ulikt osv osv. Det blir synsing

I innlegg 18103 stiller du spørsmål om hva vi ville gjort, da blir det merkelig å irettesette folk for å svare på spørsmålet ditt. 

Forøvrig vet vi hvordan kronprinsparet agerer i forhold til en mann som er voksen. Det er safe å si at de er hands on. MM skriver brev til pressen, lar ham bo på Skaugum, blir hjemme fra representasjonsoppgaver for å støtte ham. Nå har de reist begge to til London sammen med ham. Der har vi deres vurdering av ansvar for sin voksne sønn. Heri ligger også deler av kritikken, i hvordan de har sydd gullputer under armene hans og fasilitert for resultatet i dag. 

Det man har foreslått som tiltak er noe annet; grensesetting og konsekvenser. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående økonomi og hjelp.

En ting vi vet, er at huset på Skaugum har stått til hans disposisjon siden 2021 og at han har bodd der fra og til siden det.

Huset det er snakk om er én av tolv utleieboliger de har på Skaugum.

For å se hva omtrent leiepriser ligger på i området, kan man jo se på dette huset, det er en av de andre tolv utleieboligene de har:

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=168372051

Den ble i 2020 annonsert for utleie for 27 000 kroner i måneden. Dette huset er større enn Marius sitt, så la oss være veldig moderate og si at hans har en markedleie-verdi på 20 000 kroner.

Med de ligningstallene vi har sett, er det mer enn rimelig å anta at han bor gratis eller tilnærmet gratis. Han har i hvert fall ikke inntekt nok til å betale husleie, strøm, bil, mat, klær og andre løpende utgifter, langt mindre omfattende alkohol- og narkotikabruk.

Det er teoretisk mulig at andre, for eksempel hans far, betaler husleien til kronprinsen, men det er vel meget teoretisk?

Ligningstall:

2022

Inntekt: 238.128
Formue: 2.128.210

2021

Inntekt: 30.220
Formue: 52.000

• Liker 2
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (41 minutter siden):

men så er han ikke dømt etter disse prinsippene ennå, han er under etterforskning og tiltale for ett tilfelle mens vi plutselig snakker om hans finansielle hjelp fra foreldrene - det er kanskje greit å holde seg til ett tema om gangen og ikke rote alle sammen i en stor suppe der alt blir synsing og lite blir fakta, selv om jeg ikke tror hverken sånn eller slik for egne del passer jeg meg litt for å skrive ting jeg ikke kan stå for som flere andre kanskje også burde gjort, spesielt de som mener så mye om foreldrene osv osv - og som selv fort kan finne seg i tilsvarende situasjon.
Man bør passe seg for å dømme andre etter en mal man ikke selv kan leve med tenker jeg. 

jo det er jo jeg som synser og gjør meg opp meninger, det er ikke noe sted kommet frem dokumentasjon på at det er overført penger fra Håkon til Marius, eller MetteMarit til sønnen osv osv som han da direkte har brukt til dop, til bolig eller hva reiser - listen er lang.. Altså er det ikke noen som pr i dag VET at deres apanasje er brukt til å brødfø Marius som voksen på den måten selv om mange tilsynelatende mener det er nærliggende å tro det (kanskej fordi de selv vilel gitt barna sine penger?) 

Og hvir i all verden du får det siste stikket fra er ubegripelig for meg; hvor har jeg skrevet noe du kan tolke som at jeg ikke er tilhenger av demokratiet? - dette er som om man lager problemer som ikke finnes for å provosere?

Der er såvidt meg bekjent to måter å skaffe seg penger til nark for en som har null inntekt. A) kriminelle handlinger. Derunder tyveri, ran og salg av narkotika B) at andre som partner eller foreødre betaler eller tilrettelegger (enten ved å gi penger eller ved å betale ting som regninger, husleie etc). Narkotika er dyrt. Kanskje ikke for en dose på en lørdagskveld, men for en som ruser seg konstant. Det er ikke mulig å gjøre på AAP eller trygd. Trust me

Endret av Sølvkatt
  • Liker 8
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (8 minutter siden):

I innlegg 18103 stiller du spørsmål om hva vi ville gjort, da blir det merkelig å irettesette folk for å svare på spørsmålet ditt. 

jeg har ikke irettesatt noen, da må du lese på nytt, jeg har svart på de som stiles til meg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sølvkatt skrev (3 minutter siden):

Der er såvidt meg bekjent to måter å skaffe seg penger til nark for en som har null inntekt. A) kriminelle handlinger. Derunder tyveri, ran og salg av narkotika B) at sndre som partner eller foreødre betaler eller tilrettelegger (enten ved å gi penger eller ved å betale ting som regninger, husleie etc). Narkotika er dyrt. Kanskje ikke for en dose på en lørdagskveld, men for en som ruser seg konstant. Det er ikke mulig å gjøre på AAP eller trygd. Trust me

som jeg skrev da, jeg er ikke fremmed for å være enig noe av dette for egen del men det er like fullt ikke noe som tilsier at vi kan påstå at det er apanasjen osv som har betalt slik enkelte påstår. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (3 timer siden):

Enig med deg, det feies under teppet og krympes til et inntrykk av bagatellisering. 

Sitat fra Aftenposten; 

Kronprinsen: «Vi har visst det Marius har fortalt oss»

Dette viser seg å være «en halvkvedet vise». De har visst mer, med Ref. til hva som fremkommer av informasjon. 
Dette kronprinsparet evner ikke å handle ( gjennom flere år ) - struts og skylapper. 

Disse to kan ikke plasseres på toppen av samfunnspyramiden - det har de ingen forutsetninger for. De forventninger vi har hatt, og som stilles til det fremtidige kongepar, er borte. 

Løgn heter det når man lyver, som kronprinsen gjorde. Tror han løy ubevisst, da han ikke husket på det fra JS. Som det fremgår fra saken i Aftenposten, så ønsket ikke han å forholde seg til hennes historie. 

Men han virket å huske det når han i Stavanger ble overrasket av et godt spørsmål om siktelsen for vold kom overraskende. Der han kom med et håpløst svar om at det må advokaten til Marius svare på. 

Alt for Norge, kan ikke komme med et unntak om at det ikke gjelder hvis familien har egeninteresser som ikke passer med det. 

Kronprinsen er JS sin blivende Konge, og hennes familie og venners blivende Konge, og alle kvinner som lever med vold fra menn sin blivende Konge. Og han er regelmessig deres kronprins regent. Virker ikke som han skjønner alvoret i den plikten som følger med dette. Hvis han hadde gjort det, så hadde Marius vært siktet for vold mot JS for lenge siden, og NH og siste fornærmet hadde sannsynligvis aldri blitt utsatt for vold fra Marius. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (Akkurat nå):

som jeg skrev da, jeg er ikke fremmed for å være enig noe av dette for egen del men det er like fullt ikke noe som tilsier at vi kan påstå at det er apanasjen osv som har betalt slik enkelte påstår. 

Indirekte blir jo dette dekket inn av apanasje via forelder/steforelder. Hvis ikke må siktelsen endres til å omfatte kriminelle handlinger som videresalg av narkotika

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkatt skrev (4 minutter siden):

Indirekte blir jo dette dekket inn av apanasje via forelder/steforelder. Hvis ikke må siktelsen endres til å omfatte kriminelle handlinger som videresalg av narkotika

så lenge etterforskningen evt ikke kan vise at han har solgt osv osv osv vil det ikke komme noen siktelse for narkotika ut over det som alt ligger der fra tidligere.. Det er et "ikke tema" rett og slett, sammen med hvor han evt har eller ikke har fått penger fra hvis det ikke startes en egen etterforskning på hans økonomi er absolutt alt annet spekulasjoner. 

Endret av Carrot
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (5 minutter siden):

så lenge etterforskningen evt ikke kan vise at han har solgt osv osv osv vil det ikke komme noen siktelse for narkotika ut over det som alt ligger der fra tidligere.. Det er et "ikke tema" rett og slett, sammen med hvor han evt har eller ikke har fått penger fra hvis det ikke startes en egen etterforskning på hans økonomi er absolutt alt annet spekulasjoner. 

La oss håpe på at dette også vil bli besvart, på et senere tidspunkt. Det er vanskelig å se for seg at en person som har hatt såpass stort tungt kriminell nettverk, har holdt sin sti ren. Man skjønner at denne saken er omfattende og at politiet har mye å finne ut av og at det vil ta tid.  Det må også understrekes at MBH står fritt til å registrere seg hos NAV og søke om de økonomiske tjenestene som er der, som oss alle andre borgere i landet. 

Endret av Kattedama
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (2 minutter siden):

så lenge etterforskningen kan vise at han har solgt osv osv osv vil det ikke komme noen siktelse for narkotika ut over det som alt ligger der fra tidligere.. Det er et "ikketema" rett og slett, sammen med hvor han evt har eller ikke har fått penger fra hvis det ikke startes en egen etterforskning på hans økonomi er absolutt alt annet spekulasjoner. 

Så du tenker at det er sannsynlig at Marius har omsatt narkotika for mange millioner over tid, uten at det har blitt sett spår av det i politi og mediaetterforskningen så langt i saken? 

Som gjør at du ikke klarer å ha en tanke om det er mest sannsynlig at han har tjent store penger på kriminell virksomhet eller har fått sponsing av stefar? 

Ok, er lov å ha de spekulasjoner som du har, men dine spekulasjoner er ikke mindre spekulative enn for eksempel mine spekulasjoner. Vil vel kanskje si at det er mer fakta og rasjonalitet bak dem som tror at han har blitt sponset enn dem som ikke tror det. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Så du tenker at det er sannsynlig at Marius har omsatt narkotika for mange millioner over tid, uten at det har blitt sett spår av det i politi og mediaetterforskningen så langt i saken? 

Som gjør at du ikke klarer å ha en tanke om det er mest sannsynlig at han har tjent store penger på kriminell virksomhet eller har fått sponsing av stefar? 

Ok, er lov å ha de spekulasjoner som du har, men dine spekulasjoner er ikke mindre spekulative enn for eksempel mine spekulasjoner. Vil vel kanskje si at det er mer fakta og rasjonalitet bak dem som tror at han har blitt sponset enn dem som ikke tror det. 

Nei det har jeg ikke skrevet at jeg tenker.

Hva i all verden er dette for noe? "ikkeklarer ha en tanke om" ? virkelig, skal vi ned på det nivået? 

🤦‍♀️ nå bommer du kraftig i fht hva jeg forsøker si og det virker som om du diskutere rog kverulerer bare for å gjøre det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (8 minutter siden):

Og hvir i all verden du får det siste stikket fra er ubegripelig for meg; hvor har jeg skrevet noe du kan tolke som at jeg ikke er tilhenger av demokratiet? dette er som om man lager problemer som ikke finnes for å provosere!
Gratulerer, du er flink. 

Du mener msn ikke kan mene noe om ting han ikke er sikter for. Hvorfor ikke? Ytringsfriheten og adgang til å være kritiske mot maktpersoner er fullt lovlig.

Det er enten gave fra foreldre eller andre, eller fra kriminell virksomhet. Så den saken er klar, personlig tror jeg det er foreldrene.

At du synes det er forvirrende å se på årsakssammenhenger som barneoppdragelse, verdigrunnlag, medavhengihet, tilrettelegging, skjerming, rolleforståelse mm betyr ikke at du kan nekte andre å diskutere det. Saken er større enn en voldelig 27-åring rusmisbruker. 

Jeg sier ikke at man må være perfekt som forelder. Rusmisbruk kan ramme mange og avhengighet er en sykdom. Men her er det snakk om atferd som også har med andre forhold å gjøre og som foreldre har stor mulighet til å påvirke. Jeg mener MBH har betalt en høy pris - han har stått på en scene siden han var tre. Samtidig er det ikke spor av ydmykhet, plikt- eller ansvarsfølelse. HM har lært ham vannsport. MM har ikke reflekter over dronningrollen i følge eget utsagn i anledning 50-årsdagen. Da har hun neppe reflekter så mye over morsrollen heller. Det er nesten som det ikke har vært noen voksne hjemme. Og fortsatt ikke er det. Og dette skal bli våre statsoverhoder..

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (1 minutt siden):

Du mener msn ikke kan mene noe om ting han ikke er sikter for. Hvorfor ikke? Ytringsfriheten og adgang til å være kritiske mot maktpersoner er fullt lovlig.

Det er enten gave fra foreldre eller andre, eller fra kriminell virksomhet. Så den saken er klar, personlig tror jeg det er foreldrene.

At du synes det er forvirrende å se på årsakssammenhenger som barneoppdragelse, verdigrunnlag, medavhengihet, tilrettelegging, skjerming, rolleforståelse mm betyr ikke at du kan nekte andre å diskutere det. Saken er større enn en voldelig 27-åring rusmisbruker. 

Jeg sier ikke at man må være perfekt som forelder. Rusmisbruk kan ramme mange og avhengighet er en sykdom. Men her er det snakk om atferd som også har med andre forhold å gjøre og som foreldre har stor mulighet til å påvirke. Jeg mener MBH har betalt en høy pris - han har stått på en scene siden han var tre. Samtidig er det ikke spor av ydmykhet, plikt- eller ansvarsfølelse. HM har lært ham vannsport. MM har ikke reflekter over dronningrollen i følge eget utsagn i anledning 50-årsdagen. Da har hun neppe reflekter så mye over morsrollen heller. Det er nesten som det ikke har vært noen voksne hjemme. Og fortsatt ikke er det. Og dette skal bli våre statsoverhoder..

Hvor kan man lese om alle disse utsagnene til MM i forbindelse med 50 -års dagen?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (25 minutter siden):

Alternativet er jo verre. Fordi foreldrene da har visst at han får penger fra kriminalitet siden det ikke kommer fra dem. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kattedama skrev (2 minutter siden):

Hvor kan man lese om alle disse utsagnene til MM i forbindelse med 50 -års dagen?

Intervju på nrk tv

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (1 time siden):

Disse to sakene er fra 15. august, før siktelsen ble utvidet. Det som står der gjelder ikke lenger.

Når det gjelder Frogner-saken, har han vel for eksempel ikke erkjent brudd på besøksforbudet?

Ikke som er kjent. Men brudd på det, medfører evnt en bot eller fengsel iett til to år. Steaffer legges ikke til, men sones samtidig.  Hvorvidt han er tiltalt for det bruddet og hvilke reaksjoner det  evnt er/har vært.  Evnt om han har tilstått dette samtidig  er jo uvisst

https://www.straffbart.no/2024/09/forsvarer/besoksforbud/

I bildet der det står siktelse mot marius borg høiby , ganske langt opp er det han er siktet for.  Jeg har ikke sjekket  pragrafene om de inneholder muligheter for at han er siktet for besøksforbud.  Evnt om han er det,  er det ikke lurt å ikke tilstå det samtidig med det andre. 

Men  dette er på ingen måte kjent informasjon  rundt

https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-er-ferdig-avhort-1.17085084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn at det er helt klart: Apanasjen skal dekke driftskostnader til kongefamilien private eiendommer, hvilket også innbefatter Skaugum med alle dets bygninger. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...