Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vanedis skrev (Akkurat nå):

Fra https://www.dagbladet.no/nyheter/ble-varslet-av-slottet-for-hoiby-pagripelse/82172716

"Dagbladet har spurt Slottet om hvorfor kronprinsessen skal ha ryddet i huset til Høiby. Heller ikke det har de svart på."

Igjen,  hvis ryddingen til Mette-Marit ikke har noe med straffesaken,  tenker jeg de burde svare, for å dempe spekulasjoner og støy rundt Kongehuset. Så hvorfor gjør de ikke det? Jeg tenker mitt.

Det er enkelt å svare på hvis det kun var snakk om en vanlig ryddig, eller hvis VGs kilder ikke er troverdige, og det viser seg at hun ikke ryddet i det hele tatt. Så at de ikke svarer... Jeg tenker mitt, jeg også. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok flere som skjelver i buksene. Garantert at Marius har herjet rundt i mange år, og vært en real hodepine for pst, politi og andre relevante myndigheter. Tipper dette har gått hele veien til topps, dvs smk, og at samtlige har vært orientert om problemet Marius de siste årene. 
Siden det er viktig for staten Norge å beskytte kongefamilien, har det vært jobbet hardt med å holde dette skjult. På bekostning av oss innbyggere, som naivt nok har holdt kongefamilien høyt. I tillegg til at vanlige rettslige prinsipper har vært kastet på båten. Jeg håper og tror at prosessen har gått for langt til at den lar seg stoppe nå. F eks ved at det blir rettssak. Bare slik vil denne korrupsjonen røykes ut. Med den konsekvens at hoder vil rulle. 
En tankevekker at lignende har skjedd tidligere, f eks hele me too-bevegelsen som ble igangsatt ved at en enkelt kvinne gikk ut offentlig med sin overgrepshistorie. Vil vi se det samme her i Norge? Er vi klar for dette? 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

https://www.tv2.no/mening_og_analyse/hvorfor-ble-alle-varslet/17139812/

Sitat

Lojalitet foran rolle?

En nært forestående politiaksjon nærmest utenfor porten på den kongelige eiendommen kunne fått uheldige utslag dersom partene ikke visste om hverandre. Derfor er det naturlig at livvaktene fikk vite hva som skulle skje. 

Men de kongeliges livvakter er politifolk, med politimyndighet og taushetsplikt på lik linje med alle andre i norsk politi. En nært forestående pågripelse er selvsagt omfattet av denne taushetsplikten.

Derfor er det fortsatt et åpent spørsmål hvordan denne informasjonen fant veien til Slottet.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Straffeprosessloven § 82

Den mistenkte får stilling som siktet når påtalemyndigheten har erklært ham for siktet eller når forfølging mot han er innledet ved retten eller det er besluttet eller foretatt pågripelse, ransaking, beslag eller liknende forholdsregler rettet mot ham.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Bufdir? Hvor står det? 

Fant svaret. Det var Barne-og familiedepartementet som ble varslet:

Grunnen til at Barne- og familiedepartementet ble orientert var at statsråd Kjersti Toppe (Sp) skulle gjøre et intervju om ungdomskriminalitet samme kveld. Justisdepartementet ville orientere om etterforskningen slik at statsråden kunne henvise til politiet hvis det skulle komme spørsmål.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/10/31/oslo-politiet-varslet-livvakttjenesten-om-pagripelsen-av-marius-borg-hoiby/

Da ga det mer mening. Skjønte ikke helt hvorfor de ble kontaktet vedr.en voksen mann, og ble nysgjerrig på om det var vurdert at pågripelsen kunne påvirke enkelte ungdomsmiljøer og sikkerheten rundt forhold der. 

• Nyttig 2
Skrevet
MissHannigan skrev (2 timer siden):

Uansett hvem som ble varslet, så beviser dette at Marius absolutt blir behandlet som et likestilt medlem av kongefamilien. Dette beviser 100% at han ikke blir sett på, eller behandlet som en privatperson.

Dette er særbehandling. Korrupt som faen.

Med fare for å distansiere meg fra veldig mange meningsfeller i denne saken, så føler jeg at jeg må trekke inn en noe provoserende samtale jeg hadde med en kineser jeg studerte med for mer enn et tiår siden. Vi hadde etter mye om og men blitt forholdsvis gode venner. Vi drakk oss påvirket, og jeg fortalte han at Kina er håpløst å tro på, fordi mediene er fulle av propaganda. Min kinesiske venn svarte

Sitat

forskjellen er at kineseren vet at media er propaganda, mens den vestlige innbiller seg at kun den andre (red.admin: "dårlige siden") siden bedriver propaganda.

Der og da slo det fryktelig hardt, men på sikt innser jeg at min kinesiske venn har fryktelig rett.

1. Hvilke kilder bruker de? https://www.bt.no/innenriks/i/xlBXR/bygget-helt-ny-vennekrets
  2. Hva velger media å dekke? https://tv.nrk.no/serie/kronprinsesse-mette-marit
  3. Hvordan dekker de det?
  4. Hvorfor velger de å rydde opp i visse ting, mens andre ting forbigår i stillhet? https://www.vg.no/informasjon/rettelser
  • Liker 6
  • Nyttig 6
Gjest pop up bruker
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Bufdir? Hvor står det? 

Jeg som blandet sammen departement og direktorat, beklager! 

"Torsdag kveld skrev VG at både Politidirektoratet, Politiets sikkerhetstjeneste (PST), Barne- og familiedepartementet, Justisdepartementet og Statsministerens kontor (SMK) ble varslet om pågripelsen av Borg Høiby søndag 4. august"

https://www.vg.no/rampelys/i/8qOyOE/statsministeres-kontor-avviser-at-de-varslet-mette-marit-om-paagripelse

Skrevet
Ninaen skrev (19 timer siden):

Vi er flere som kan ha sympati med MM som menneske og mor, og også se at hun er et offer oppi dette, på ulike måter.  MEN vi greier å ha to tanker i hodet samtidig. Så lenge hun skal bli landets dronning kan hun ikke alltid sette sønnen først, kan ikke alltid la følelsene styre (samme hvor forståelig det er), må hun ha en bedre dømmekraft. Hvis ikke er hun en sikkerhetsrisiko for oss alle. Og det at noe ikke nødvendigvis er ulovlig er ikke det samme som uproblematisk, og som kommende dronning bør man evne å se at noe kan svekke tillit og skape uopprettelig tvil selv om det ikke teknisk er ulovlig. 

Dette er veldig godt skrevet. Det er ikke uproblematisk for monarkiet som institusjon, og jeg begynner å tro at jeg muligens får oppleve ett valg i løpet av livet. Valget i 1905 viste klart flertall for monarki. Jeg håper jo på en måte å få oppleve at Ingrid Alexandra blir dronning. Den som lever får se. Når det gjelder Marius håper jeg at han blir motivert til behandling. Det som kreves for å få igjen førerkort er 6 mnd med ukentlige rene urinprøver.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Gjest NordreSving
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor media skriver om rydding, hvis de ikke har belegg for at det var mer enn nervøs bretting av gensere. 

Det vi dog vet nå er at Slottet ringte kronprinsparet og fortalte det politiet hadde informert om, hvorpå MM fortalte det videre til MBH. Han ble så oppringt på en fungerende telefon, hvorpå telefonen så var knust og simkortet borte. Likevel ble bopel ikke ransaket. Det er som den gode gamle finn fem feil dette. 

Det er helt fjernt. 

Skrevet
pop up bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg som blandet sammen departement og direktorat, beklager! 

"Torsdag kveld skrev VG at både Politidirektoratet, Politiets sikkerhetstjeneste (PST), Barne- og familiedepartementet, Justisdepartementet og Statsministerens kontor (SMK) ble varslet om pågripelsen av Borg Høiby søndag 4. august"

https://www.vg.no/rampelys/i/8qOyOE/statsministeres-kontor-avviser-at-de-varslet-mette-marit-om-paagripelse

Null stress. 

Skrevet (endret)
NordreSving skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor media skriver om rydding, hvis de ikke har belegg for at det var mer enn nervøs bretting av gensere. 

Det vi dog vet nå er at Slottet ringte kronprinsparet og fortalte det politiet hadde informert om, hvorpå MM fortalte det videre til MBH. Han ble så oppringt på en fungerende telefon, hvorpå telefonen så var knust og simkortet borte. Likevel ble bopel ikke ransaket. Det er som den gode gamle finn fem feil dette. 

Det er helt fjernt. 

Enig. Denne kilden som har sett henne, må jo da også ha sett hva eller hvordan hun ryddet. Og om det var oppvask eller bretting av genser, er det virkelig ikke noe å skrive om, annet enn at det var et merkelig og potensielt dårlig valg akkurat på det tidspunktet. 

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
NordreSving skrev (3 minutter siden):

Det er helt fjernt. 

Du finner svaret her:

Endret av BørIkkeSkriveForMy
  • Nyttig 2
Skrevet
BørIkkeSkriveForMy skrev (1 minutt siden):

Du finner svaret her.

Mener du at det er propaganda?

• Liker 2
Skrevet

Spørsmålene har blitt stilt i tre måneder uten skikkelig svar. Det er alvorlig og de er tett på sier Haakon. MM står godt i kritikken og Haakon sier det er en vanskelig tid for familien. Hva med alt det andre, hva med de mishandlede kvinnene og de kriminelle miljøene - tyveriene på selveste Skaugum som aldri ble anmeldt. Sølvtøy ble stjålet og forsøkt solgt på auksjon. Bensinkort fra hoffet ble «stjålet» fra Skaugum med oppgitt kode og misbrukt for enorme summer ett helt år. Dyre årgangsviner ble stjålet og forsøkt solgt på utesteder … Dette er bare en brøkdel av alt som har foregått. Hvorfor har de bensinkort fra hoffet når de skal klare seg selv på apanasjen og leieinntektene fra Skaugum. Fort 16 mill skattefrie kroner i året og burde absolutt kunne betale bensinen sin selv. Men blir vel som da vedlikehold og oppgraderingen av alle utleiehusene også gikk på hoffet. Det er for mye skjult samrøre og alt bør opp i lyset!

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

...

Endret av MissLucy
gidder ikke
  • Nyttig 2
Skrevet

Kronprinsparet ble varslet av det kongelige hoff

MM varslet sønnen, rydda i en eller annen form og kjørte ham til pågripelse.

HM nevnes ikke. Jeg skrev at MM mangler ryggmargsrefleksen man må ha som kongelig når følelsene tar overhånd. Da var ikke kronprinsen med i likningen. Fra mitt ståsted er det nå et av to, i ytterste konsekvens:

1) HM mangler også den ryggmargsrefleksen, da står vi uten egna arvtakere til Kongen når han går bort om ikke så altfor lenge=potensiell konstitusjonell krise.

2) HM har den ryggmargsrefleksen, men MM har ikke latt seg styre, og har kjørt sitt eget løp, og løpt til Marius. Da lukter det separasjon i nærmeste framtid.

Og begge alternativ forklarer Slottets taushet spør du meg. I alternativ 1 har de innsett at man har et problem av dimensjoner, og det jobbes på alle nivå for å løse en enorm konstitusjonell krise. I alternativ 2 jobbes det med alt av formalia og forberede uttalelser osv osv før offentliggjøring, etter at HM først har fått ultimatum eller selg har gitt det.

Uansett er dette en krise for landet, og en rekke personlige tragedier på flere nivå. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Gjest Kattedama
Skrevet
Aricia skrev (8 minutter siden):

MInner om at når pressen slår opp noe i denne saken, så er det slett ikke utenkelig at det faktisk er fullstendig ubegrunnet: 

https://www.vg.no/rampelys/i/4BR71e/se-og-hoer-beklager-etter-prinsesse-paastander

Når VG skriver "skal ha ryddet", så garderer de seg nok av en grunn.

En sak i et «massiv mediepress»,  som brukere her og MBH sin advokat beskriver det. 

Skrevet
Kattedama skrev (2 minutter siden):

En sak i et «massiv mediepress»,  som brukere her og MBH sin advokat beskriver det. 

Interessant hvordan Slottet er kjapt ute med å avkrefte dette mens andre ting står ubesvart.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Gjest NordreSving
Skrevet (endret)

Det er en komplett skandale som til syvende og sist kan felle monarkiet. Og alt kunne sett helt annerledes ut om bare Kongehuset hadde håndtert dette på en annen måte. MBH sin omgang med kokain, vold og kriminelle nettverk hadde ikke hatt effekt på Kongehuset. Alle skjønner at man ikke kan styre en voksen mann med et rusproblem. 

Men alt faller på HM og MM sin håndtering. De er i aller høyeste grad en del av Kongehuset. Og nå ser det verre ut enn noen gang. Så ille er det at MM kan komme til å bli mistenkt for å ha lekket informasjon til en mistenkt i en kriminalsak, og i verste fall mer. 

Endret av NordreSving
Spesifisering

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...