Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Gjest pop up bruker
Skrevet
MissHannigan skrev (Akkurat nå):

Han skal ikke få så lett tilgang til foreldrenes bolig. Han får ikke lov å feste hos mamma og stefar med gjengmedlemmene sine.

Han kan fortsatt bo i sitt hus, som ligger noen hundre meter borte.

Ok, da har jeg misforstått veldig, for jeg trodde poenget var at han ikke skulle bo der. Så det de gjør er altså å sette noen grenser rett og slett. Noen grenser som burde vært der fra starten av. 

Videoannonse
Annonse
Gjest MissHannigan
Skrevet
pop up bruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt. SMK ble også varslet, og til og med bufdir! Lurer på hvor mange etater som hadde blitt varslet hvis jeg ble pågrepet :P

Lurer på om politiet hadde ringt deg en halv time før de skulle arrestere deg for grov vold, for å avtale en plass å møtes? 😅

Skrevet (endret)
MissHannigan skrev (1 minutt siden):

Lurer på om politiet hadde ringt deg en halv time før de skulle arrestere deg for grov vold, for å avtale en plass å møtes? 😅

«Hvis du kommer frivillig og leverer inn mobilen din, trenger vi ikke ransake huset ditt» 

Endret av Eyr
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Gjest pop up bruker
Skrevet
MissHannigan skrev (Akkurat nå):

haha, nei, jeg tror ikke politiet her jeg bor ville vært så naive! 😅

Skrevet

Tror de rakk litt for mye på den tiden de fikk…

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

For en smørje … Som blir verre og verre … Kronprinsparet fikk beskjed på forhånd takk …

https://www.vg.no/nyheter/i/8qOn3Q/det-kongelig-hoff-varslet-mette-marit-om-mulig-paagripelse

Tilføyelse: Husker det var på tv for mange år siden at bestemor Høiby fulgte barna ned til Jansløkkka skole da de var små. Det er ikke lange veien ned alleen og jeg personlig trodde han gikk ned. Men mamma kjørte tydeligvis ..

Endret av Justlooking
Tillegg
  • Liker 5
  • Nyttig 9
Skrevet
pop up bruker skrev (52 minutter siden):

Absolutt. SMK ble også varslet, og til og med bufdir! Lurer på hvor mange etater som hadde blitt varslet hvis jeg ble pågrepet :P

Bufdir? Hvor står det? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Vanedis
Skrevet
Vanedis skrev (1 time siden):

Etter 3 dager fikk VG delvis svar fra Slottet - https://www.vg.no/nyheter/i/8qOn3Q/det-kongelig-hoff-varslet-mette-marit-om-mulig-paagripelse

"Politiet varslet Det kongelige hoff og Det kongelige hoff informerte deretter Kronprinsparet om en hendelse som involverte Marius Borg Høiby og om mulig pågripelse. Som kjent varslet politiet også Marius Borg Høiby i forkant av pågripelsen. Politiet valgte å ikke pågripe i hans bopel, og har aldri ransaket den.»"

Hvorfor klarer de ikke å svare tydeligere? Her kan folk tro at  Kronprinsparet og Marius ble varslet samtidig, men VG har vist til at han ble varslet av moren før politiet tok kontakt. Og det er her noe av kritikken har blitt reist.

I tillegg til å svare "diffust", så har Slottet ikke svart på spørsmål om Mette-Marit sin involvering. Det bør de kunne,  hvis hun ikke har gjort noe galt. 

Jf. https://www.vg.no/nyheter/i/8qOn3Q/det-kongelig-hoff-varslet-mette-marit-om-mulig-paagripelse

Det er etter min mening behov for en tydeligere avklaring, da svaret fra Slottet sin informasjonsavdeling trolig ikke vil dempe spekulasjonene og  støyen rundt kronprinsparet. 

For min del lurer jeg på om Slottet/Kongehuset har noe å skjule,  når de ikke klarer å svare. Hvis Kronprinsparet ikke er involvert,  skulle det ikke være noen grunn til å være åpne om Mette-Marit sin rolle. 

Fra https://www.dagbladet.no/nyheter/ble-varslet-av-slottet-for-hoiby-pagripelse/82172716

"Dagbladet har spurt Slottet om hvorfor kronprinsessen skal ha ryddet i huset til Høiby. Heller ikke det har de svart på."

Igjen,  hvis ryddingen til Mette-Marit ikke har noe med straffesaken,  tenker jeg de burde svare, for å dempe spekulasjoner og støy rundt Kongehuset. Så hvorfor gjør de ikke det? Jeg tenker mitt.

Skrevet
Vanedis skrev (Akkurat nå):

Fra https://www.dagbladet.no/nyheter/ble-varslet-av-slottet-for-hoiby-pagripelse/82172716

"Dagbladet har spurt Slottet om hvorfor kronprinsessen skal ha ryddet i huset til Høiby. Heller ikke det har de svart på."

Igjen,  hvis ryddingen til Mette-Marit ikke har noe med straffesaken,  tenker jeg de burde svare, for å dempe spekulasjoner og støy rundt Kongehuset. Så hvorfor gjør de ikke det? Jeg tenker mitt.

Det er enkelt å svare på hvis det kun var snakk om en vanlig ryddig, eller hvis VGs kilder ikke er troverdige, og det viser seg at hun ikke ryddet i det hele tatt. Så at de ikke svarer... Jeg tenker mitt, jeg også. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er nok flere som skjelver i buksene. Garantert at Marius har herjet rundt i mange år, og vært en real hodepine for pst, politi og andre relevante myndigheter. Tipper dette har gått hele veien til topps, dvs smk, og at samtlige har vært orientert om problemet Marius de siste årene. 
Siden det er viktig for staten Norge å beskytte kongefamilien, har det vært jobbet hardt med å holde dette skjult. På bekostning av oss innbyggere, som naivt nok har holdt kongefamilien høyt. I tillegg til at vanlige rettslige prinsipper har vært kastet på båten. Jeg håper og tror at prosessen har gått for langt til at den lar seg stoppe nå. F eks ved at det blir rettssak. Bare slik vil denne korrupsjonen røykes ut. Med den konsekvens at hoder vil rulle. 
En tankevekker at lignende har skjedd tidligere, f eks hele me too-bevegelsen som ble igangsatt ved at en enkelt kvinne gikk ut offentlig med sin overgrepshistorie. Vil vi se det samme her i Norge? Er vi klar for dette? 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

https://www.tv2.no/mening_og_analyse/hvorfor-ble-alle-varslet/17139812/

Sitat

Lojalitet foran rolle?

En nært forestående politiaksjon nærmest utenfor porten på den kongelige eiendommen kunne fått uheldige utslag dersom partene ikke visste om hverandre. Derfor er det naturlig at livvaktene fikk vite hva som skulle skje. 

Men de kongeliges livvakter er politifolk, med politimyndighet og taushetsplikt på lik linje med alle andre i norsk politi. En nært forestående pågripelse er selvsagt omfattet av denne taushetsplikten.

Derfor er det fortsatt et åpent spørsmål hvordan denne informasjonen fant veien til Slottet.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Straffeprosessloven § 82

Den mistenkte får stilling som siktet når påtalemyndigheten har erklært ham for siktet eller når forfølging mot han er innledet ved retten eller det er besluttet eller foretatt pågripelse, ransaking, beslag eller liknende forholdsregler rettet mot ham.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Bufdir? Hvor står det? 

Fant svaret. Det var Barne-og familiedepartementet som ble varslet:

Grunnen til at Barne- og familiedepartementet ble orientert var at statsråd Kjersti Toppe (Sp) skulle gjøre et intervju om ungdomskriminalitet samme kveld. Justisdepartementet ville orientere om etterforskningen slik at statsråden kunne henvise til politiet hvis det skulle komme spørsmål.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/10/31/oslo-politiet-varslet-livvakttjenesten-om-pagripelsen-av-marius-borg-hoiby/

Da ga det mer mening. Skjønte ikke helt hvorfor de ble kontaktet vedr.en voksen mann, og ble nysgjerrig på om det var vurdert at pågripelsen kunne påvirke enkelte ungdomsmiljøer og sikkerheten rundt forhold der. 

• Nyttig 2
Skrevet
MissHannigan skrev (2 timer siden):

Uansett hvem som ble varslet, så beviser dette at Marius absolutt blir behandlet som et likestilt medlem av kongefamilien. Dette beviser 100% at han ikke blir sett på, eller behandlet som en privatperson.

Dette er særbehandling. Korrupt som faen.

Med fare for å distansiere meg fra veldig mange meningsfeller i denne saken, så føler jeg at jeg må trekke inn en noe provoserende samtale jeg hadde med en kineser jeg studerte med for mer enn et tiår siden. Vi hadde etter mye om og men blitt forholdsvis gode venner. Vi drakk oss påvirket, og jeg fortalte han at Kina er håpløst å tro på, fordi mediene er fulle av propaganda. Min kinesiske venn svarte

Sitat

forskjellen er at kineseren vet at media er propaganda, mens den vestlige innbiller seg at kun den andre (red.admin: "dårlige siden") siden bedriver propaganda.

Der og da slo det fryktelig hardt, men på sikt innser jeg at min kinesiske venn har fryktelig rett.

1. Hvilke kilder bruker de? https://www.bt.no/innenriks/i/xlBXR/bygget-helt-ny-vennekrets
  2. Hva velger media å dekke? https://tv.nrk.no/serie/kronprinsesse-mette-marit
  3. Hvordan dekker de det?
  4. Hvorfor velger de å rydde opp i visse ting, mens andre ting forbigår i stillhet? https://www.vg.no/informasjon/rettelser
  • Liker 6
  • Nyttig 6
Gjest pop up bruker
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Bufdir? Hvor står det? 

Jeg som blandet sammen departement og direktorat, beklager! 

"Torsdag kveld skrev VG at både Politidirektoratet, Politiets sikkerhetstjeneste (PST), Barne- og familiedepartementet, Justisdepartementet og Statsministerens kontor (SMK) ble varslet om pågripelsen av Borg Høiby søndag 4. august"

https://www.vg.no/rampelys/i/8qOyOE/statsministeres-kontor-avviser-at-de-varslet-mette-marit-om-paagripelse

Skrevet
Ninaen skrev (19 timer siden):

Vi er flere som kan ha sympati med MM som menneske og mor, og også se at hun er et offer oppi dette, på ulike måter.  MEN vi greier å ha to tanker i hodet samtidig. Så lenge hun skal bli landets dronning kan hun ikke alltid sette sønnen først, kan ikke alltid la følelsene styre (samme hvor forståelig det er), må hun ha en bedre dømmekraft. Hvis ikke er hun en sikkerhetsrisiko for oss alle. Og det at noe ikke nødvendigvis er ulovlig er ikke det samme som uproblematisk, og som kommende dronning bør man evne å se at noe kan svekke tillit og skape uopprettelig tvil selv om det ikke teknisk er ulovlig. 

Dette er veldig godt skrevet. Det er ikke uproblematisk for monarkiet som institusjon, og jeg begynner å tro at jeg muligens får oppleve ett valg i løpet av livet. Valget i 1905 viste klart flertall for monarki. Jeg håper jo på en måte å få oppleve at Ingrid Alexandra blir dronning. Den som lever får se. Når det gjelder Marius håper jeg at han blir motivert til behandling. Det som kreves for å få igjen førerkort er 6 mnd med ukentlige rene urinprøver.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Gjest NordreSving
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor media skriver om rydding, hvis de ikke har belegg for at det var mer enn nervøs bretting av gensere. 

Det vi dog vet nå er at Slottet ringte kronprinsparet og fortalte det politiet hadde informert om, hvorpå MM fortalte det videre til MBH. Han ble så oppringt på en fungerende telefon, hvorpå telefonen så var knust og simkortet borte. Likevel ble bopel ikke ransaket. Det er som den gode gamle finn fem feil dette. 

Det er helt fjernt. 

Skrevet
pop up bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg som blandet sammen departement og direktorat, beklager! 

"Torsdag kveld skrev VG at både Politidirektoratet, Politiets sikkerhetstjeneste (PST), Barne- og familiedepartementet, Justisdepartementet og Statsministerens kontor (SMK) ble varslet om pågripelsen av Borg Høiby søndag 4. august"

https://www.vg.no/rampelys/i/8qOyOE/statsministeres-kontor-avviser-at-de-varslet-mette-marit-om-paagripelse

Null stress. 

Skrevet (endret)
NordreSving skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor media skriver om rydding, hvis de ikke har belegg for at det var mer enn nervøs bretting av gensere. 

Det vi dog vet nå er at Slottet ringte kronprinsparet og fortalte det politiet hadde informert om, hvorpå MM fortalte det videre til MBH. Han ble så oppringt på en fungerende telefon, hvorpå telefonen så var knust og simkortet borte. Likevel ble bopel ikke ransaket. Det er som den gode gamle finn fem feil dette. 

Det er helt fjernt. 

Enig. Denne kilden som har sett henne, må jo da også ha sett hva eller hvordan hun ryddet. Og om det var oppvask eller bretting av genser, er det virkelig ikke noe å skrive om, annet enn at det var et merkelig og potensielt dårlig valg akkurat på det tidspunktet. 

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
NordreSving skrev (3 minutter siden):

Det er helt fjernt. 

Du finner svaret her:

Endret av BørIkkeSkriveForMy
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...