Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Isild skrev (19 minutter siden):

Jeg har ikke sett at noen bagatelliserer vold eller voldsofrene - absolutt ikke. Men jeg tror vi er flere som kanskje opplever at fokus blir styrt vekk fra de/det, og over på noe annet som for noen oppleves som lite viktig i forhold. 

Og der har man vel årsaken til den stadig opphetede stemningen her i tråden tror jeg. 

Det er ingen spesiell grunn til å fokusere på mye annet enn vold i nære relasjoner hvis temaet er vold i nære relasjoner som sådan. Her er det snakk om vold i kontekst navngitte involverte. Det er dette som har fokus, med lydopptak av vold og fandens oldemor.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne voldsomme empatien for kongehuset må være et fascinerende eksempel på «the Halo Effect» (glorie-effekten). Man vet hvem de er, man har kanskje et godt inntrykk av dem, derfor kan de heller ikke gjøre noe «galt». Ja, enkelte her mener visst at de er ofre på like linje med de ekte ofrene.

Jeg fatter ikke at man skal måtte engasjere seg i hvordan familien til en voldsutøver har det til enhver tid. Kan dere ikke gå inn i de andre trådene her på forumet der kvinner forteller om hvordan det er å bli utsatt for vold/voldtekt og skrive: «skjønner at det var kjipt, men kan du ikke ha litt empati for foreldrene hans da?» Ikke? Hvorfor ikke? Fordi det er fullstendig uvesentlig kanskje? 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor MM og HM skal bli sett på som totalt hjelpeløse og nærmest utenforstående personer som ikke har kunnet påvirke hvordan MBH har utviklet seg. Selvsagt har man feilet i oppdragelsen når det har gått som det har gått. Det betyr ikke at vi skal «kaste stein» på dem, men vi  må i det minste forvente at de tar et tydelig standpunkt nå.

Mange mener at det er fullstendig unødvendig å ta et standpunkt mot vold, fordi det er åpenbart at de er i mot vold. Vel, det som ikke er åpenbart er om de i det hele tatt er i stand til å tro noe negativt om sønnen. Vi har sett i brevene hvordan hun ser på sønnen som et offer og alle andre (inkludert lærere) som urimelige. Den øredøvende stillheten og den ubekymrede fasaden tolker i alle fall jeg som at hun/de ikke synes dette er så alvorlig, eventuelt tror mer på MBH enn på kvinnene. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (16 minutter siden):

Det er ingen spesiell grunn til å fokusere på mye annet enn vold i nære relasjoner hvis temaet er vold i nære relasjoner som sådan. Her er det snakk om vold i kontekst navngitte involverte. Det er dette som har fokus, med lydopptak av vold og fandens oldemor.

Jeg opplever at hvis man diskuterer faktiske ting som lydopptak og andre konkrete greier i media, blir man selv da hakket på fordi man ikke har kontekst nok til å kunne si ditten og datten. At man ikke skal stole på alt det man ser i media uansett, at pressen lyver eller vrir om på ting. Jeg er enig i at man alltid bør være kritisk, men innenfor rimelighetens grenser. Hvis man ikke skal kunne diskutere det man har lest og hørt for det det nettopp er, at man ikke skal kunne få legge sammen to og to, når man har såpass mye å gå etter, blir det vanskelig å si noe som helst. Det kommer spekulasjoner fra begge "sider" her, og noen forsvarer seg med nebb og klør mens de samtidig kjefter på andre som gjør nøyaktig det samme som dem. Det går ikke an. Man blir møtt med sure svar, og jeg kan være sur selv. Det er ikke en trivelig tråd å være i til tider, og enkelte blir bombardert med x antall siteringer fra "motstanderne" der alle spør om det samme, istedenfor at de kan vente til vedkommende har svart på den første siteringen. At jeg siterer deg spesifikt er egentlig tilfeldig, dette er ikke rettet mot deg. Jeg bare hang meg opp i det du skriver om lydopptak. Resten er på generelt grunnlag. 

Endret av PusheenPusheen
Fikset et manglende mellomrom
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (11 timer siden):

Et kjempegodt innlegg som setter ord på det ganske mange føler nå:

Hvem er hun til å svare for folket. Hun får rett og slett svare for seg selv. Haakon sa at han håpet de fikk all støtte og hjelp de hadde behov for. Noe annet kan han heller ikke ytre seg om ofrene. Men i min verden er det å utrykke medfølse også for ofrene. Hvorfor har hun ikke puttet det inn i kronikken sin?

Jeg ser at de som kroutiseter at de ikke sier noe, legger 0 vekt på alt de faktosk hat sagt. Kritiseter kontakt med et offer, men samtidig mener at å snakke om dem offentlig  utover det som er gjort og det som er gteit.

Kronprinsparet er kun involvert i denne saken som pårørende. Og deres jobb er først og fremst å respektere rettsvesenet og norges lover og regler. Og det er akkurat det de har gjort og gjør iht selve saken. 

Personlig er de pårørende til en som lever på kanten av loven de skal ha respekt  for, eller pårørende til en som har tråkket over lovens grenser. En situasjon som er helt utenfor deres kontroll.

Å kritsere de for å gå ut å gjøre jobben sin, til tross for den vanskelige situasjonen de er i, er for meg veldig merkelig.  

Mange ville nok ikke ha taklet dette og blitt sykmeldt og blitt hjemme. Men de viser styrke, og legger problemene hjemme og går ut på jobb og fokuserer på det de skal. En stor del av jobben er å smile. Og at de klarer det nå,  sier egentlig  ganske mye hvor viktig de ser på jobben sin, fordi de viser  ekte glede iht det. Hadde de ikke likt jobben sin, ville det ikke ha gått.

Har selv fått pårørende hjelp i krise. Og fokk beskjed om at det beste er å fortsette en vanlig hverdag paralelt med krisen.  Fordi det er viktig for egen psyke .

Så for min del er det veldig fint å se at ikke hele landet kneker sammen pga marius sine handlinger. 

Å legge  hans handlinger på dem iht ansvar,  er å frata i prakis marius sin skyld og bagatellisere den. Dette er noe han har ført seg selv inn i og noe han må selv ta ansvar for å komme seg ut av.

Moren fikk kritikk for det åpne brevet.  Mange mente at det ikke var hennes jobb, siden han var voksen og 20år. Nå er han 27, og da bør ikke dette være deres jobb   å blande seg i. 

Jeg nekter å være med på det, fordi jeg nekter å gi marius noe sympati og unnskyldning  til å peke på hans familie, som skyld i hans handlinger.  Da jeg vet at folk som ruser seg og banker damene sine, har litt vondt for  å peke på seg selv. Og jeg er ikke med på at det er god  ting å peke på dem for han. Dette MÅ Marius stå i selv. Innse hva ha holder på med, og forhåpentligvis med det innse at det må noen endringer til

De kan være der på veien videre for han privat som en familie, om de ønsker det. 

Og på et senere tidspunkt  syntes jeg det må være opp til dem, om de ønsker å bruke dette til noe bra eller ingenting.  

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (46 minutter siden):

Jeg har ikke sett at noen bagatelliserer vold eller voldsofrene - absolutt ikke. Men jeg tror vi er flere som kanskje opplever at fokus blir styrt vekk fra de/det, og over på noe annet som for noen oppleves som lite viktig i forhold. 

Og der har man vel årsaken til den stadig opphetede stemningen her i tråden tror jeg. 

Jeg har hele tiden pekt på hvor og hos hvem ansvaret for dette ligger, men blir likevel tatt til inntekt for å bagatellisere - gang på gang på gang - fordi jeg også mener at det voldsomme fokuset på oppdragelse og genetikk, ikke hører noe sted hjemme.

Og jeg tror ikke et sekund på at ikke MM og HM tar dette på alvor - og har gitt uttrykk for det. MM ser ut som hun er helt på randen.

MBH er voksen og har det fulle og hele ansvaret for hva han har utsatt kjærestene sine for. Det er slemt, det er stygt og det er ulovlig. Og det er HANS ansvar.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (8 timer siden):

Ja. Så det er bra hun har kongelig lege lett tilgjengelig døgnet rundt. Og sikkert også all annen helseekspertise som er å oppdrive, psykiater, psykolog, etc. Slik sett tenker jeg mer på hvordan fornærmede har det. Hvertfall hun siste. Som slet med å få ny leil. fordi MBH ikke betalte de 30.000,- eller hva det var. Håper hun også har god støtte rundt seg.

Hva har MM  sin "kongelige " lege med at marius  ikke har betalt for skadene?

Det er  ikke MM sin jobb eller kronprinsparet sin jobb å betale den regningen.  Det er Marius sin private regning. Og han som skal ordne opp i. Hva skal han lære av det, hvis de betaler sånt for han.

Så vidt jeg vet, er det han som har ødelagt  ting. Og han som må betale for det.

For ordens skyld, er MM i disse dager under behandling for lungefibrose,  som har vært planlagt over tid. Så de har allerde varslet at MM kommer til å melde avbud om hun ikke kan delta pga helse. 

Behandlingen kan ha særdeles mye bivirkninger . Og er pr, nå under tett oppfølging iht det. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Jeg har hele tiden pekt på hvor og hos hvem ansvaret for dette ligger, men blir likevel tatt til inntekt for å bagatellisere - gang på gang på gang - fordi jeg også mener at det voldsomme fokuset på oppdragelse og genetikk, ikke hører noe sted hjemme.

Og jeg tror ikke et sekund på at ikke MM og HM tar dette på alvor - og har gitt uttrykk for det. MM ser ut som hun er helt på randen.

MBH er voksen og har det fulle og hele ansvaret for hva han har utsatt kjærestene sine for. Det er slemt, det er stygt og det er ulovlig. Og det er HANS ansvar.

Men er det noen som mener at det ikke er kun hans ansvar? Det folk prøver å nøste opp i, er hva som gikk galt. Han ble jo ikke plutselig bare sånn over natta. @Morgan Le Fay sa det egentlig veldig bra i sitt innlegg, så henviser til det.

• Liker 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (14 minutter siden):

Det e rart at du kan synse om hva du tror om MM og tolke hennes usynlige signaler mens vi som mener noe annet ikke kan det?

I går så ble ordet hersketeknikk brukt mot meg 2 ganger, men vedkommende hopper ikke på når folk med lik mening bedriver akkurat på samme måte. 

Kan godt ta i mot kritikk jeg men ikke når folk kaster stein i glasshus og bare kaster mot en side.

Endret av Eyr
Endret et ord
  • Liker 5
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Jeg syns ikke du (eller andre) har bagatellisert. Jeg er også helt enig i at MM og HM antageligvis (selvfølgelig) tar dette veldig alvorlig, for å si det på "godt" Norsk, så har de det nok helt jævlig. Dette er sønnen deres, og det må være helt grusomt å "miste han" til uvettige valg og handlinger. 

Men, samtidig så er jeg personlig åpen for å disktuere hva privilegier kan ha vært med på å enable, hva de må ha sett (som blir sett på som å "tillate") ++ 

I de settingene jeg selv har vært i i rettsapparat og helsevesen ifm rusmisbruker med tung psykiatri, så lærte jeg at det er en kombinasjon av arv og miljø som gjør at noen "blir som de blir". Jeg er nok selv dermed farget av nettopp det når jeg har disktuert. Men mine erfaringer og spørsmål til ting gjør ikke at andre tar feil, eller at jeg ikke skal lytte til andres synspunkter, og respektere at de ønsker å ha fokus andre steder også. Eller bare andre steder for den saks skyld. 

Jeg håper nå at tråden(e) kan bli litt mer respektfulle jeg. Så det går an å ha debatter selv om man er uenige -  uten at mange føler seg angrepet og latterliggjort. 

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (29 minutter siden):

Denne voldsomme empatien for kongehuset må være et fascinerende eksempel på «the Halo Effect» (glorie-effekten). Man vet hvem de er, man har kanskje et godt inntrykk av dem, derfor kan de heller ikke gjøre noe «galt». Ja, enkelte her mener visst at de er ofre på like linje med de ekte ofrene.

Jeg fatter ikke at man skal måtte engasjere seg i hvordan familien til en voldsutøver har det til enhver tid. Kan dere ikke gå inn i de andre trådene her på forumet der kvinner forteller om hvordan det er å bli utsatt for vold/voldtekt og skrive: «skjønner at det var kjipt, men kan du ikke ha litt empati for foreldrene hans da?» Ikke? Hvorfor ikke? Fordi det er fullstendig uvesentlig kanskje? 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor MM og HM skal bli sett på som totalt hjelpeløse og nærmest utenforstående personer som ikke har kunnet påvirke hvordan MBH har utviklet seg. Selvsagt har man feilet i oppdragelsen når det har gått som det har gått. Det betyr ikke at vi skal «kaste stein» på dem, men vi  må i det minste forvente at de tar et tydelig standpunkt nå.

Mange mener at det er fullstendig unødvendig å ta et standpunkt mot vold, fordi det er åpenbart at de er i mot vold. Vel, det som ikke er åpenbart er om de i det hele tatt er i stand til å tro noe negativt om sønnen. Vi har sett i brevene hvordan hun ser på sønnen som et offer og alle andre (inkludert lærere) som urimelige. Den øredøvende stillheten og den ubekymrede fasaden tolker i alle fall jeg som at hun/de ikke synes dette er så alvorlig, eventuelt tror mer på MBH enn på kvinnene. 

👏👏👏

• Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (36 minutter siden):

Jeg opplever at hvis man diskuterer faktiske ting som lydopptak og andre konkrete greier i media, blir man selv da hakket på fordi man ikke har kontekst nok til å kunne si ditten og datten. At man ikke skal stole på alt det man ser i media uansett, at pressen lyver eller vrir om på ting. Jeg er enig i at man alltid bør være kritisk, men innenfor rimelighetens grenser. Hvis man ikke skal kunne diskutere det man har lest og hørt for det det nettopp er, at man ikke skal kunne få legge sammen to og to, når man har såpass mye å gå etter, blir det vanskelig å si noe som helst. Det kommer spekulasjoner fra begge "sider" her, og noen forsvarer seg med nebb og klør mens de samtidig kjefter på andre som gjør nøyaktig det samme som dem. Det går ikke an. Man blir møtt med sure svar, og jeg kan være sur selv. Det er ikke en trivelig tråd å være i til tider, og enkelte blir bombardert med x antall siteringer fra "motstanderne" der alle spør om det samme, istedenfor at de kan vente til vedkommende har svart på den første siteringen. At jeg siterer deg spesifikt er egentlig tilfeldig, dette er ikke rettet mot deg. Jeg bare hang meg opp i det du skriver om lydopptak. Resten er på generelt grunnlag. 

Det blir jo en digresjon fra min kommentar, som var et svar på dette med å bagatellisere vold/flytte fokus.

Så lenge det er meningsytringer som utfordres og ikke person, så bør det vel være grei skuring.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Det blir jo en digresjon fra min kommentar, som var et svar på dette med å bagatellisere vold/flytte fokus.

Så lenge det er meningsytringer som utfordres og ikke person, så bør det vel være grei skuring.

Det skulle man tro. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (44 minutter siden):

Hva har MM  sin "kongelige " lege med at marius  ikke har betalt for skadene?

Det er  ikke MM sin jobb eller kronprinsparet sin jobb å betale den regningen.  Det er Marius sin private regning. Og han som skal ordne opp i. Hva skal han lære av det, hvis de betaler sånt for han.

Så vidt jeg vet, er det han som har ødelagt  ting. Og han som må betale for det.

For ordens skyld, er MM i disse dager under behandling for lungefibrose,  som har vært planlagt over tid. Så de har allerde varslet at MM kommer til å melde avbud om hun ikke kan delta pga helse. 

Behandlingen kan ha særdeles mye bivirkninger . Og er pr, nå under tett oppfølging iht det. 

Poenget mitt var at MM, med påkjenningen av å være mor til voldsmann (og lungefibrosen, for den saks skyld) - heldigvis har alle tenkelig ressurser tilgjengelig for at hun skal kunne ha det så bra som mulig.

Og at jeg håper kvinnen som ble slått, tatt kvelertak på og truet med kniv i sitt eget hjem. At hun også har det som trengs av helsehjelp og hva hun enn måtte behøve.

At jeg dro frem det beløpet på 30.000,- var bare for å vise at hun ikke har ubegrenset med økonomiske midler, hvertfall (siden jeg forstod at hun måtte ha dette beløpet for å få flyttet).

Det er jo god hjelp å få i Norge i dag generelt sett for fysiske skader. Men jeg aner ikke hvilke oppfølgingsapparat som står klart (om det finnes) for kvinner som blir mishandlet på det stedet de skal føle seg tryggest: I eget hjem. Og at den som har mishandlet, er den som man skal føle seg nærmest og tryggest sammen med: Kjæresten din.

Det er jo lange køer og ventelister for psykologhjelp for eksempel. Men håper det finnes spesielle tiltak/ hjelp å få når man har blitt utsatt for noe så dypt traumatiserende, og står i en slik umiddelbar livskrise.

Endret av Déjà vu
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

"Voldsom empati" og "halo effect". Hvorfor overdriver du sånn?  

Nei, det er faktisk helt normal empati med en mor i krise.

Det er alt.

Ingen grunn til å gå overbord med psykologisk overtolkning. I såfall burde du heller se på det underlige fenomenet det er å argumentere mot at folk uttrykker empati.

Endret av MissLucy
dempet ordbruk
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi først skal applisere teori på dynamikken i denne debatten vil jeg heller (som tidligere skrevet) slå et slag for René Girards syndebukk-teori, som foreslått av Lena Lindgren i en artikkel i Morgenbladet for en stund tilbake: https://www.morgenbladet.no/aktuelt/kommentar/2024/09/10/kongedyrkelse-er-en-form-for-dehumanisering/

"Kongedyrkelse er en form for dehumanisering" er altså tittelen - anbefales.

Siden den er bak betalingsmur slenger jeg på en artikkel til om Girard fra Vinduet, her: https://www.vinduet.no/essayistikk/si-monster-bli-monster-om-mimetisk-begjaer-og-rene-girards-syndebukk-teori/

Sitat

Menneskenes måte å kontrollere [...] volden på, er å velge seg ut en syndebukk, gi syndebukken skylden for uroen, for deretter å forvise ham. Bare slik kan det harmoniske fellesskapet gjenopprettes.

Etter Girards syn oppstår det vi kaller sivilisasjon nettopp idet mennesker samler seg og peker ut en syndebukk. Vi skaper fellesskap ved å definere oss selv negativt, som fraværet av visse egenskaper. Vi er ikke sånn, sier vi, og tvinger en avviker til å gå planken. Så snart freaken forsvinner i bølgene senker roen seg atter over forsamlingen

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da antar jeg du også snakker  om meg. Og vil da påpeke at ingenting  av det bildet her er noe jeg kjennermeg igjen i. Og hvis du tror det er sånn, så kan du virkelig ikke ha lest særlig  godt iht hva jeg og mange andre her egentlig  skriver. 

Jeg kan skrive for meg selv.  For meg er det særedeles viktig å legge skyld på dem som er skyldig og ikke alle andre. Jeg har også forståelse for at andre ikke klarer, eller ønsker å ha sympati  for de pårørende.  For det vil være av individuelle  grunner. 

Jeg ser dette på en helt annen måte, og i motsetning til  de som ikke ønsker monarki, så syntes jeg kongen og dronningen gjør en god jobb. Det samme med kronprinsparet, og det lille jeg har sett av Ingrid alexandra,  overasker hun meg stort allerede.  Jeg har et generelt syn, på at ingen er perfekte.  Og vi gjør og skal gjøre feil på veien mellom fødsel og død. Jeg har mer respekt for de som forstår egne feil og begrensinger og ser på seg selv for det. De som klarer det kan vokse. 

Jeg forventer ikke at ingen i kongefamilien noensinne skal gjøre feil, de får en tabbekvote for  min del.

Marius derimot er ingen kongelig. Han er et familiemedlem. Og jeg ser en viss urettferdighet i at de andre skal lastes for hans dårlige valg. Jeg tror ikke et sekund på, at de kongelige her på privat basis ikke har prøvd og at de har gitt han advarsler   om konsekvensene.  Han har selv valgt å ikke høre på dem, og selv valgt å ta dumme  valg han ikke har lært av og vokst på. Han har krympet ned på et lavmål som er bare tragisk.

Jeg har sympati for alle e kongelige,  som får dette i fanget, og jeg har sympati for hvor mye hets og ufortjent kritikk de har fått. Ennå har jeg ikke sett ett eksempel her eller i media, jeg syntes de fortjener kritikk for. Og hadde det vært noe, så hadde jeg også kritisert det.  

Jeg har sympati og empati nok, til  å ha medfølse  for alle de kongelige og det de står i nå. Jeg har stor medfølse for ofrene og det de er utsatt  for, og jeg har stor medfølse for hva ofrene står i nå, mtp sak og mediepress, og evnt stygge meldinger de får, som at de har stått frem for oppmerksomhetens skyld (  sagt i intervju,  av julianne, i podcadten chit chat  med helle, og slrevet om i aviser)

Dette er noe de havner i og ikke valgt selv, pga  marius som har puttet de i situasjonen  og at de gjør det riktige og sier ifra. 

Med en anne medie tilnerming,  ville denn belastning  vært mindre, da det skrives helt ukritisk  til tider, hvor ofrene blir sugd inn i denne mølla. 

Jeg kan også skjønne  at dette også er vanskelig for Marius. Og jeg kan respektere han senere om han tar imot hjelp, og gjør en endring for seg selv, og andre. Fordi jeg vet at det å klare det blir tøft 

Akkurat nå har jeg lite respekt og sympati  med han på generelt grunnlag,  fordi han har oppført seg egoistisk, hensynsløst,  og tatt valg som slader sine nermeste og i tillegg setter kongeparet og konhehusets medlemmer i potensiell fare.  Og det vet jeg ikke helt om jeg kan tilgi  han for noen sinne. 

Fikser  han opp i rotet sitt og gjør som han har  lovet i brevet sitt, noe han iallefall er inne på nå, kan jeg gi respekt for det.  Og skal han for meg noensinne få en fjør i hatten igjen. Må det svært store endringer til. Men ikke tror  kommer til å skje.

Så før du begynner å generalisere de du er generelt ueninge med, kan det være litt lurt å prøve å lese og forstå hva de egentlig mener, før du begynner me holy glory etc. Godt mulig det er slik du ser det. Men det er iallefall langt  unna meg og mine meninger, så det tar jeg ikke til meg

Og jeg rikker meg ikke en cm på at den eneste som skal ordne opp i dette er han og rettsapoaratet, og at det finnes kun en skyldig og det er marius selv.  Noe jeg har vært svært tydelig på i tråden her mange ganger

Endret av Krokenguri
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Snedig sammenligning. Vi går vel ikke rundt og ber om at positiv omtale underbygges, eller gjør du det på jobb når du f.eks får høre at det kommer en ny, hyggelig og dyktig kollega? Svarer du da "hvordan i all verden kan du vite det sikkert, det er spekulasjoner"? 

Godt poeng!

Minner også om at "spekulasjoner" i betydningen brudd på forumsregler også selvsagt må være spekulasjoner som går i negativ retning. Siterer fra tråden Regelpresiseringer for Rampelyset: 

Sitat

Det er ikke tillatt å spre rykter eller spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den eller de omtalte partene, eller deres nærstående.

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1298374-regelpresiseringer-for-rampelyset/#comment-34630033

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (3 minutter siden):

Godt poeng!

Minner også om at "spekulasjoner" i betydningen brudd på forumsregler også selvsagt må være spekulasjoner som går i negativ retning. Siterer fra tråden Regelpresiseringer for Rampelyset: 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1298374-regelpresiseringer-for-rampelyset/#comment-34630033

Men når man spekulerer i positiv retning for MHB er det til skade for ofrene, så det er likevel skade. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (38 minutter siden):

Poenget mitt var at MM, med påkjenningen av å være mor til voldsmann (og lungefibrosen, for den saks skyld) - heldigvis har alle tenkelig ressurser tilgjengelig for at hun skal kunne ha det så bra som mulig.

Og at jeg håper kvinnen som ble slått, tatt kvelertak på og truet med kniv i sitt eget hjem. At hun også har det som trengs av helsehjelp og hva hun enn måtte behøve.

At jeg dro frem det beløpet på 30.000,- var bare for å vise at hun ikke har ubegrenset med økonomiske midler, hvertfall (siden jeg forstod at hun måtte ha dette beløpet for å få flyttet).

Det er jo god hjelp å få i Norge i dag generelt sett for fysiske skader. Men jeg aner ikke hvilke oppfølgingsapparat som står klart (om det finnes) for kvinner som blir mishandlet på det stedet de skal føle seg tryggest: I eget hjem. Og at den som har mishandlet, er den som man skal føle seg nærmest og tryggest sammen med: Kjæresten din.

Det er jo lange køer og ventelister for psykologhjelp for eksempel. Men håper det finnes spesielle tiltak/ hjelp å få når man har blitt utsatt for noe så dypt traumatiserende, og står i en slik umiddelbar livskrise.

Det her er jeg 100% enig  i.  Og kanskje  noe man heller burde duskutere, fremfor å diskutere moren til gjerningsmannen.  For meg tar det forkuset rettet mot MM og famile og venner bort et fokuset på hva som er viktig.

Og dette er viktig. At et offer ikke bare blir banket opp, men sitter igjen med regningen. Den regningen  burde ha gått rett til gjerningsmannen umiddelbart. 

Men jeg skjønte ikke hva det har noe med MM sin lege oppfølging å gjøre. 

Mye bedre å heller rette fokus på hva marius sine handlinger fører til , enn å ta inn ting som egentlig er ubetydelig i selve settingen

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at å bebreide mor, far, farfar, onkel og til og med lillesøsteren å gi mer støtte til ofrene? Mener du at å hevde at MM er uegnet som kongelig/mor7hvahardu er å gi støtte til voldsofrene?

Jeg begynte å skrive i denne tråden når det tok av med spekulasjoner om dårlige gener, ræva barneoppdragelse og innbilt sykdom - og jeg har HELE tiden skrevet at dette er voldsutøverens ansvar, hans skyld alene. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...