Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

NordreSving skrev (5 minutter siden):

Du benektet at den kunne være manipulativ. Psykologen siteres på at uttalelsen er en «oppskrift på å skape ambivalens». 

Og det er advokaten som gjør dette nå i den siste artikkelen, ikke den rusavhengige (som tydeligvis er en unnskyldning for å ikke kunne forventes å ha rasjonell adferd 🙄

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NordreSving skrev (31 minutter siden):

Du benektet at den kunne være manipulativ. Psykologen siteres på at uttalelsen er en «oppskrift på å skape ambivalens». 

Nei. Jeg sier at noen har lav terskel for å komme med påstander de ikke har dekning for. Hun kan umulig vite hva advokaten mente eller ikke. Det meste er konspiratorisk hos vedkommende som kom med denne påstanden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om begrepet kroppskrenkelse. Bistandsadvokaten til fornærmede R, Mette Yvonne Larsen, uttalte 8.august følgende: 

«Kroppskrenkelse er vold, understreket Larsen overfor NTB.»
«Kroppskrenkelse er vidt definert og omfatter ulike voldshandlinger. Grensedragningen mot kroppsskade bestemmes av omstendighetene rundt volden og hvor alvorlige konsekvenser den har fått for den fornærmede, sa Larsen.»

https://advokatwatch.no/nyheter/advokater/article17335498.ece

Begrepet blei også diskutert her i tråden i forbindelse med Anne Holt sitt FB-innlegg 20.august:

«Den Marius-saken roper svært mange svært mye om, så den skal jeg ikke mene noe offentlig om før den er avgjort. Annet enn dette: «kroppskrenkelse» er et juridisk ord, til bruk i rettslige sammenhenger for å karakterisere/avgrense typen vold som er brukt. På norsk heter det nettopp _vold_.  «Jeg utøvde kroppskrenkelse» er ikke en normal setning. Det heter «jeg var voldelig».  Det får være en grense for nytale. Om ikke annet, så i respekt for (de dessverre altfor mange) voldsutsatte blant oss.»

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon,  men jeg synes det er noe snedig med forsvarsadvokater som sier ja til alle, unntatt pedofile. At grensen går akkurat der. Det er så mye kynisk utnyttelse av mindreårige i flere andre miljøer. Kom i den sammenheng på filmatiseringen av "I dine hender" på Netflix. Anbefales. 

https://www.dn.no/magasinet/portrettet/advokat/kriminalitet/marius-borg-hoiby/djevelen-i-detaljene/2-1-1725403?abtest=b

https://krimlitteratur.com/2024/06/27/tv-serie-i-dine-hender-toff-filmatisering-av-boka/

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (5 timer siden):

Lossius snakker om uttalelsen til MBH, og ikke det advokaten har uttalt som var det jeg snakket om. Så det du siterte meg på var saken med Lossius. To ulike saker.

Hun har rett i det hun trekker inn som mekanismer for partnervold fra lærebøkene. (Det er ikke der kritikken ligger.) Videre ytrer hun seg og antyder som flere her at det er manipulasjon av både MMs telefon til offeret, og MBHs uttalelse i media.

Ja, jeg mener fremdeles at det kan ikke hun eller andre vite. Det er hennes personlige mening. 

Jeg synes som henne at det er for lite fokus på partnervold og støtte til ofrene (og undrer meg over at det ikke er opprettet en egen tråd for dette enda), men jeg finner det underlig at hun som psykolog, samtidig tråkker på en person som har både rus og psykiske problemer og antyder at han «skaper en ambivalens» hos ofrene, uten å trekke frem de underliggende årsaker som kunne ha påvirket hans uttalelse igjen. 

Endret av Sweetheaven
Rettelse grunnet misforståelse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Er Lossius som omtales som psykolog, vel? 

Ja, sånn tolket jeg og det. Men kan misforståas.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (5 minutter siden):

~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Ser slik ut, ja..

Eyr skrev (2 minutter siden):

Ja, sånn tolket jeg og det. Men kan misforståas.

Imponerende reaksjonstid på dere tre. Klart setningen kan leses som at vedkommende hevder hun er psykolog. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (34 minutter siden):

Stemmer det. Men var visst utydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner og brudd på opphavsrett.

Dette er tråden om Marius Borg Høiby. Hva Mette Marit og Haakon foretar seg eller sier i forbindelse med hans sak, kan diskuteres.

Det regnes som avsporing å diskutere kronprinsparets tur til Berlin, apanasje og kongehuset generelt. De som ønsker å diskutere monarkiet og apanasje, kan diskutere dette i en annen tråd.

Måne, admin. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Det er veldig lett å tolke som at du påtar deg rollen som psykolog når du skriver :

Jeg har forøvrig rapportert siste innlegget ditt for personangrep. Å si at noen er «desperat» fordi de mistolker deg når det er åpenlyst lett å mistolke; er så stygg og nedlatende karakteristikk; mobbing ville du vel selv vært kjapt ute med å hevde, kanskje? 

Ja, det er både vulgært og utslag av slett debattskikk.  Men kanskje aller mest en komisk projisering😂

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nelliken
yedi warrior skrev (3 minutter siden):

Eksen til Vidar Busk hyller NH og JS. Ellers registrerer jeg den latterlige lave straffen Vidar Busk fikk:

https://www.seher.no/kjendis/raser-etter-dommen/82109698

- Jeg synes det er helt fantastisk at de tør å stille opp og si ifra om vold i nære relasjoner. De er med på å gi voldsutsatte et ansikt. I fjor var det jo så mange som ble drept i partnervold, så det er bra dette blir snakket om!

Jammen bra det er noen som snakker om slik forferdelig vold. Noen damer som er tøffere enn andre. Noen er i Berlin og velger å være stille, implisitt at det ikke er viktig tema for dem - enda de mottar 12,9 mill. i året fra oss folket:

https://www.nettavisen.no/kjendis/mette-marit-ignorerte-sporsmal-fra-pressen-pa-vei-ut-fra-jubileum-i-berlin/v/5-95-2081996

Ja, det er skammelig lave straffer for bruk av vold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
yedi warrior skrev (1 minutt siden):

Gir ikke gode utsikter for evt. straffeumåling for MBH.

Nei, og når man ser hvordan advokaten hans bagatelliserer det hele så lover det ikke bra, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

partnervold oppstår vanligvis ikke før man er godt etablert i forholdet.  Så hel vanlig og standard partnervoldshistorikk at man ikke viser sin voldelige side før forholdet er godt etablert både mosjonelt og økonomisk så det ikke er så lett å gå ut av. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...