Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 17:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Morgan Le Fay skrev (2 timer siden):

Hadde kronprinsparet tidlig kommet med en uttalelse der de for eksempel uttrykte «sorg og sjokk over det sønnen har innrømmet å gjøre, samtidig som de tok avstand fra all vold og kriminalitet, men at de er glad i M og vil hjelpe ham å få livet på rett kjøl» - eller noe sånt - så kunne de henvist til den uttalelsen ved senere anledninger. Når de ikke har gjort det, så vil de ikke kunne gjøre noen form for oppdrag uten å bli spurt om dette. Fraværet av en uttalelse åpner også for spekulasjoner om hva de har visst og dekket over.

Men for all det. Hvis de har tenkt å la være å kommentere dette så lenge en etterforskning, rettsak, anker osv pågår, så står de foran et par-tre år med kjipe jobboppdrag - minst. 

Spørsmålet er om institusjonen de representerer kan overleve et sånt omdømmefall. Men det er deres eget valg

Kronprins Haakon har allerede uttalt seg og beskrevet situasjonen som en vanskelig tid for familien, samtidig som han uttrykte tillit til at politiet og rettsvesenet håndterer saken på en god måte. Han legger også til at alle parter fortjener å bli hørt. Jeg mener det er klokt å avvente med ytterligere uttalelse ettersom det er en pågående etterforskning og de ikke kan svare på detaljer rundt det. Han anerkjenner alvorligheten og ber om støtte til alle involverte, og sier at de selv også trenger faglige råd. Det mener jeg bør holde frem til saken er ferdig etterforsket. Å hele tiden drive å spikke på deres tilstedeværelse i offentligheten gagner ingen, heller ikke ofrene. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (På 7.10.2024 den 10.23):

Politiet sier også i samtalene at de er blitt bedt om å komme av folk "above my fucking paygrade", altså ganske høyt oppe i systemet. Tror ikke de helt oppi gradene, bryr seg så mye om Ola Nordmann på hjørnet, at de får folk fra øverste hold til å sende ut betjenter til å ta samtaler på den måten. Det jeg ser, er særbehandling.

Nei. Det er spekulasjoner. Det finnes absolutt personer innen politiet i høyere posisjoner som kan ha ansvar for beslutninger og hvordan saker håndteres. 

Endret av Sweetheaven
  • Nyttig 2
Skrevet
tjuva skrev (8 minutter siden):

Helt korrekt. 

Disse samtalene finner sted ganske ofte. Både med 16 åringer og 35 åringer. 

Merkelig at folk ikke vet mer om slikt før de kommenterer. 

ja, og vi har faktisk diskutert det tidligere i tråden, ifm denne VG-artikkelen der VG har intervjuet en forsker på politihøgskolen som forsker på nettopp denne typen samtaler:

Kritisk til politiets samtale med Marius Borg Høiby: – Skjønner at han lurer (vg.no)

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Reisejenta skrev (3 timer siden):

De kunne jo bare bedt livvaktstjenesten sikre telefonen som Elden også skriver. I stedet  fikk han mulighet til å kvitte seg med potensielt svært viktige bevis. Og jo det er forskjellsbehandling. Det har det vært hele veien. Men det har sannsynligvis stoppet opp nå. Antar politiet begynner å bli lei av hvordan deres håndtering av MBH blir fremstilt og hvordan troverdigheten deres synker når det er så tydelig at han har fått slippe unna alt for lenge. Det er pinlig skue.

Livvaktstjenesten har selv sagt at de ikke var på Skaugum da han ble pågrepet. Kronprinsparet var ikke på Skaugum da, og da er heller ikke livvaktene der.  

• Liker 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
Sweetheaven skrev (15 minutter siden):

Kronprins Haakon har allerede uttalt seg og beskrevet situasjonen som en vanskelig tid for familien, samtidig som han uttrykte tillit til at politiet og rettsvesenet håndterer saken på en god måte. Han legger også til at alle parter fortjener å bli hørt. Jeg mener det er klokt å avvente med ytterligere uttalelse ettersom det er en pågående etterforskning og de ikke kan svare på detaljer rundt det. Han anerkjenner alvorligheten og ber om støtte til alle involverte, og sier at de selv også trenger faglige råd. Det mener jeg bør holde frem til saken er ferdig etterforsket. Å hele tiden drive å spikke på deres tilstedeværelse i offentligheten gagner ingen, heller ikke ofrene. 

Det må han nok bare forberede seg på - det kommer til å bli langt verre når de reiser til Berlin sammen med sine skandinaviske kollegaer og fronte tysk og utenlands presse. 

Skrevet
Ninaen skrev (4 timer siden):

For å ta dette nå: narkoman er på vei ut slik et annet n-ord ble for 30 år siden. Det regnes som nedlatende og dømmende. Ikke kritikk av deg spesifikt, kun for å bevisstgjøre alle her i tråden. 😊 Man bruker rusavhengig eller rusmiddelavhengig. 

IMG_4112.jpeg

Jøsses dette visste jeg ikke. Så tidligere begrepene alkoholiker, narkoman og rusmisbruker - som jo er veldig ulike - går nå under samme navn « rusmiddelavhengig «?  Er en misbruker nå nødvendigvis avhengig ? Veldig forvirrende da. 

ok, om 30 år ser vi at « rusmiddelavhengig « også kan regnes som nedlatende så må vi finne på noe nytt. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
tjuva skrev (23 minutter siden):

Helt korrekt. 

Hva slags samtaler? Forebyggende samtaler?

Skrevet
Malmfrid skrev (Akkurat nå):

Hva slags samtaler? Forebyggende samtaler?

Korrekt. 

Sånne "vi ser at du holder på å skli inn i ett miljø. Det er bedre å få hjelp nå, enn å møte oss i en annen setting". 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
tjuva skrev (1 minutt siden):

Korrekt. 

Sånne "vi ser at du holder på å skli inn i ett miljø. Det er bedre å få hjelp nå, enn å møte oss i en annen setting". 

Javel - og hvilke del av landet har politiet forebyggende samtaler med 30-åringer som allerede er tungt inni farlige miljøer?

Skrevet
Malmfrid skrev (4 timer siden):

Jeg vil heller si at kronprinsparet hoverer over pressen og det norske folk ved å snu ryggen til og late som om de ikke hører. 

Skulle de gått og sagt « ingen kommentar» inn i hver mikrofon der?  De skulle inn og gjøre jobben sin. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Malmfrid skrev (Akkurat nå):

Javel - og hvilke del av landet har politiet forebyggende samtaler med 30-åringer som allerede er tungt inni farlige miljøer?

1: hvem sa de allerede var tungt inne i farlige miljøer? 

Jeg har og bekjente som både bruker stoff og er kriminelle.  Betyr det at jeg er i dette miljøet?  Absolutt ikke. 

Men, dette er byene jeg vet om. Hvordan jeg vet om de? Jo både igjennom de bekjente jeg har, samt venner i politiet. Hvis du er veldig nyskjerrig på området så er jeg sikker på at du kjenner noen eller har en eller flere bekjente som jobber i politiet som kan forklare deg mer utdypende om temaet. 

Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, området grenland. 

Det er de jeg vet 100% sikkert. Men sikkert og byer som Trondheim, Tromsø, osv osv. 

• Liker 4
Gjest Malmfrid
Skrevet
tjuva skrev (1 minutt siden):

Jeg har og bekjente som både bruker stoff og er kriminelle.  Betyr det at jeg er i dette miljøet?  Absolutt ikke. 

Men, dette er byene jeg vet om. Hvordan jeg vet om de? Jo både igjennom de bekjente jeg har, samt venner i politiet. Hvis du er veldig nyskjerrig på området så er jeg sikker på at du kjenner noen eller har en eller flere bekjente som jobber i politiet som kan forklare deg mer utdypende om temaet. 

Det er de jeg vet 100% sikkert. Men sikkert og byer som Trondheim, Tromsø, osv osv. 

Har en bror som er politi i en av byene du nevner der og de har ihvertfall ikke forebyggende samtaler med folk som er i miljøer som MBH er. Bare lurte - takk for svar. 

Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Det er helt vanlig at et følge av kongefamilien har diplomatpass  på reisen.  Et slikt diplomat pass kan gis kortvarig eller langvarig. Marius  vil jeg anta går under et følge som ofte er med kronprinsparet  på div reiser. Og får da et langvarig diplomat pass. Mener jeg leste varighet på 5 år på slike pass. 

I prinsippet skal slike pass  brukes på tjeneste reise.  Og ikke privat, men  det foreligger ikke noe straff iht bøter etc å bruke slike pass privat. 

Man skal også ha vanlig pass  for å ha diplomat pass.  Så langt fant jeg frem til  at marius har både diplomat pass  og vanlig pass. 

Men jeg har ikke helt fått tak i om kravet til vanlig pass også gjelder kongen, dronningen og kronprins paret iht pm de kun har diplomat pass eller begge deler

Jeg har lagt ut link om dette tidligere i tråden. Kongen, dronningen, kronprinsparet og prinsesser og prins har kun diplomatpass, da de alltid regnes å representere landet når de reiser (mener jeg det stod i linken).

HM har både vanlig pass og diplomatpass.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest yedi warrior
Skrevet (endret)

.

Endret av yedi warrior
Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
tjuva skrev (18 minutter siden):

Marius har vært i dette miljøet i 10 år, i følge han selv. Politiet hadde denne samtalen med han i fjor...midt i sin egen etterforskning. 

Det er absolutt ikke vanlig å advare voldelige kriminelle før de kommer, eller når de etterforsker miljøet du er en del av for narkotikavirksomhet.

Endret av MissHannigan
Gjest yedi warrior
Skrevet (endret)

.

Endret av yedi warrior
Skrevet
Malmfrid skrev (20 minutter siden):

Har en bror som er politi i en av byene du nevner der og de har ihvertfall ikke forebyggende samtaler med folk som er i miljøer som MBH er. Bare lurte - takk for svar. 

Politiet har selv gått ut og sagt de hadde en forebyggende samtale med han i fjor fordi de anså det som hensiktsmessig. Hva er poenget ditt?

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
tjuva skrev (1 time siden):

Helt korrekt. 

Fakta er underordnet når fokuset ligger på å få frem hvilken dårlig mor Mette Marit er, og hvor udugelig hun er i rollen som kronprinsesse.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Gjest Malmfrid
Skrevet
Sweetheaven skrev (Akkurat nå):

Politiet har selv gått ut og sagt de hadde en forebyggende samtale med han i fjor fordi de anså det som hensiktsmessig. Hva er poenget ditt?

Poenget mitt er at det slett ikke er vanlig at de har det de kalte "forebyggende samtaler" med folk som i over 10 år har vært inne i disse miljøene.

I tillegg til at de advarer ham før de henter ham (slik at han fikk anledning til å smadre mobilen og fjerne SIM-kort) + informere om pågående narko-aksjoner. 

Det er slett ikke vanlig praksis i politiet. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...