Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Joda. Bare lurer på hvilken makt han har i kraft av å være en kronprinsesse sønn

. Sosial kapital, informasjonskapital, «tillitskapital»,tilgangskapital, osv osv.

• Liker 12
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

At han er kronprisessens sønn. Nøyaktig det. 

Men det sier jo ingenting. 

Sånn hypotetisk sett da. Hvis han var min venn, hva skulle han fått meg til å gjøre,  som jeg ellers ikke ville ha gjort frivillig.  Pga hans mor er kronprinsesse? 

Har vanligvis god fantasi, men her står jeg bom fast

Endret av Krokenguri
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Sånn hypotetisk sett da. Hvis han var min venn, hva skulle han fått meg til å gjøre,  som jeg ellers ikke ville ha gjort frivillig.  Pga hans mor er kronprinsesse? 

Nå er det forklart ørten ganger til deg, av flere enn meg selv, så at du ikke forstår, kan jeg, eller andre, tydeligvis ikke hjelpe deg med.

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Nå er det forklart ørten ganger til deg, av flere enn meg selv, så at du ikke forstår, kan jeg, eller andre, tydeligvis ikke hjelpe deg med.

Sosial makt, etc er jo noe man fint kan ha uavhengig av hvem foreldrene er. Så jeg bare klarer ikke se hva ektra makt han skal kunne ha iht å være mm sin sønn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Han har nok fått innpass i en del miljøer og sirkler der han ellers ikke hadde fått det. Han var blant annet med som statist i Skam, det tror jeg ikke var helt tilfeldig.

Han er en person som mange damer ønsker å bli kjent med i hvert fall tidligere før dette kom frem. Det er ikke tilfeldig at han fikk den jobben for et magasin i London. Det er ikke tilfeldig at han har hatt flere kjente (mer eller mindre) influsenserdamer, det er fordi han er den han er.

Det er mange som ønsker å omgås de kongelige, og da også Marius fordi det er mennesker som har høy status.

• Liker 13
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ninaen skrev (5 minutter siden):

Er du seriøs nå?!

Du blir banka av kjæresten din. Det er i utgangspunktet vanskelig å anmelde vold i nære relasjoner pga *maktmisforhold*.

1)Kjæresten din er Marius (27), mor jobber i kassa på lokale Rema og er ikke så godt likt av de fleste, far kjører lastebil og alle i bygda vet at han er en dust. 
2)Kjæresten din er Marius (27), mor er kronprinsesse og gift med landets tronarving og kommende konge.

Tror du det er mer eller mindre vanskelig å anmelde i scenario nr2, vel vitende om at anmeldelsen kan påvirke monarkiet og landets maktapparat, og at du selv risikerer å havne på forsiden av alle landets aviser? Der har du ETT eksempel på hvilken makt han har, direkte og indirekte.

Så kunne vi ramset opp ørten til når det gjelder narko, vold, komme unna med ting generelt, annen atferd, goder m.m. Men helt ærlig, om du ikke skjønner dette ut ifra hva som er skrevet her til nå så tror jeg det er lite vits. Og det er fair det, men da må du faktisk akseptere at dette forstår du ganske enkelt ikke i stedet for å kverulere videre på det, fordi det er nettopp kverulering det blir. Man kan fint diskutere hvor stor er makta, hvordan har den fått utvikle seg, hvem har hatt og har roller i det osv. Men at han har uformell makt som følge av familiesituasjonen sin, det er faktisk udiskutabelt. 

Fullstendig enig.

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (Akkurat nå):

Han har nok fått innpass i en del miljøer og sirkler der han ellers ikke hadde fått det. Han var blant annet med som statist i Skam, det tror jeg ikke var helt tilfeldig.

Han er en person som mange damer ønsker å bli kjent med i hvert fall tidligere før dette kom frem. Det er ikke tilfeldig at han fikk den jobben for et magasin i London. Det er ikke tilfeldig at han har hatt flere kjente (mer eller mindre) influsenserdamer, det er fordi han er den han er.

Det er mange som ønsker å omgås de kongelige, og da også Marius fordi det er mennesker som har høy status.

Men sånt er jo ikke knyttet til morens kronprinsrssetittel. Rollen i skam, var pga at de trengte en statist og gikk i klassen og var venn med en av skuespillerne.

har ikke så mye med makt å gjøre sånt , mer hvem du tilfeldig omgås.  Har selv tilfeldig vært med i musikk video.  Ser ikke helt makten med det.  

Makt handler jo om å få andre til å gjøre som du vil.  

Sånn sett har jo alle en viss makt over alle rundt seg . Men jeg ser ikke makten i kraft av å være sønn av sin mor.  Barna til rimihagen har nok mer makt iht å være barna av sine foreldre enn marius har av sine

Jobben i England var en jobb han fikk boa kontakter av faren, som også er en rik mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (9 minutter siden):

Er du seriøs nå?!

Du blir banka av kjæresten din. Det er i utgangspunktet vanskelig å anmelde vold i nære relasjoner pga *maktmisforhold*.

1)Kjæresten din er Marius (27), mor jobber i kassa på lokale Rema og er ikke så godt likt av de fleste, far kjører lastebil og alle i bygda vet at han er en dust. 
2)Kjæresten din er Marius (27), mor er kronprinsesse og gift med landets tronarving og kommende konge.

Tror du det er mer eller mindre vanskelig å anmelde i scenario nr2, vel vitende om at anmeldelsen kan påvirke monarkiet og landets maktapparat, og at du selv risikerer å havne på forsiden av alle landets aviser? Der har du ETT eksempel på hvilken makt han har, direkte og indirekte.

Så kunne vi ramset opp ørten til når det gjelder narko, vold, komme unna med ting generelt, annen atferd, goder m.m. Men helt ærlig, om du ikke skjønner dette ut ifra hva som er skrevet her til nå så tror jeg det er lite vits. Og det er fair det, men da må du faktisk akseptere at dette forstår du ganske enkelt ikke i stedet for å kverulere videre på det, fordi det er nettopp kverulering det blir. Man kan fint diskutere hvor stor er makta, hvordan har den fått utvikle seg, hvem har hatt og har roller i det osv. Men at han har uformell makt som følge av familiesituasjonen sin, det er faktisk udiskutabelt. 

Takk, den kan jeg kjøpe. Det er definitivt en konsekvens direkte pga opphavet. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Men sånt er jo ikke knyttet til morens kronprinsrssetittel. Rollen i skam, var pga at de trengte en statist og gikk i klassen og var venn med en av skuespillerne.

har ikke så mye med makt å gjøre sånt , mer hvem du tilfeldig omgås.  Har selv tilfeldig vært med i musikk video.  Ser ikke helt makten med det.  

Makt handler jo om å få andre til å gjøre som du vil.  

Sånn sett har jo alle en viss makt over alle rundt seg . Men jeg ser ikke makten i kraft av å være sønn av sin mor.  Barna til rimihagen har nok mer makt iht å være barna av sine foreldre enn marius har av sine

Jobben i England var en jobb han fikk boa kontakter av faren, som også er en rik mann

Men hvorfor tror du MBH tilfeldigvis omgås den og den personen. Det er ofte (ikke alltid) fordi han er nettopp den han er.

Og den jobben han fikk , det var nok og fordi de så på det å få ham som litt prestisje.

• Liker 15
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor tror du MBH tilfeldigvis omgås den og den personen. Det er ofte (ikke alltid) fordi han er nettopp den han er.

Og den jobben han fikk , det var nok og fordi de så på det å få ham som litt prestisje.

Hvem som vil henge med deg, anser jeg ikke som makt sådan. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Det er jo det. Sosial kapital. Om folk vil henge med deg pga opphavet/rollen din, så kan du også mye enklere få dem til å gjøre som du vil, påvirke dem osv, fordi de har mye å tape på å ikke få henge med deg lenger. Dette er grunnleggende atferdspsykologi og sosialpsykologi. At du ikke anser det som makt får stå for din regning, men det endrer ikke de faktiske forhold. 
Dette lærte vi vel alle allerede på barneskolen. «Dronninga» i klassen, hvem ville hun være venn med og ikke, havne utenfor osv. I høyere sosiale lag tar man med seg de mekanismene der inn i voksenlivet i mye større grad enn «allmuen» gjør, slik har det vært i uminnelige tider. Apperance er alt.

Endret av Ninaen
  • Liker 20
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ninaen skrev (16 minutter siden):

Det er jo det. Sosial kapital. Om folk vil henge med deg pga opphavet/rollen din, så kan du også mye enklere få dem til å gjøre som du vil, påvirke dem osv, fordi de har mye å tape på å ikke få henge med deg lenger. Dette er grunnleggende atferdspsykologi og sosialpsykologi. At du ikke anser det som makt får stå for din regning, men det endrer ikke de faktiske forhold. 
Dette lærte vi vel alle allerede på barneskolen. «Dronninga» i klassen, hvem ville hun være venn med og ikke, havne utenfor osv. I høyere sosiale lag tar man med seg de mekanismene der inn i voksenlivet i mye større grad enn «allmuen» gjør, slik har det vært i uminnelige tider. Apperance er alt.

At folk vil henge med deg i seg selv anser jeg ikke som makt.  Men å buke trusler og utestengelse etc er å bruke makt.  

Men det i seg selv har ingenting med mora å gjøre. Men at folk evnt vil henge med han pa hvem mora er , er en annen ting. 

Men totalen blir jo mulighet for makt sådan. Så da gir jeg meg på den

Var ikke helt med på den, fordi jeg har aldri latt andre ha slik makt over meg og aldri brukt slik makt på andre. Derfor det var litt vient å se det slik.

Men med litt ettertanke har du/dere helt rett

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (12 minutter siden):

Klart han har makt. Andre både definerer og gir han denne makten gjennom det faktum at han er sønn av kronprinsesse MM. https://www.nettavisen.no/kjendis/marius-borg-hoiby-omtales-som-prins-i-hello-magazine/s/5-95-1975696

IMG_3017.jpeg

At noen kaller han prins, gjør han jo ikke til prins da

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Marius ryker inn i mange år. 
Blir bra!

mistet all respekt for kronprinsparet, får håpe Harald lever evig 

• Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser "oss,vi,dette vet vi"

Lurer på hvor mye dere brydde dere om han før dette skjedde?? 

Veldig til styr over noe som familien må ta seg av . Ikke vi .Vi kjenner han ikke. Vi kjenner ikke familien. Vi ser ting utenfra. 

Og jeg støtter ikke opp under det han har gjort. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (7 timer siden):

Det er hele kjernen i den typen av makt. Merkes fort av dem som ingen vil "henge" med, hvor viktig slik makt er for oss mennesker som er flokkdyr. 

• Liker 14
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving

Det beste eksempelet på hvilke fordeler man får som kronprinsessens sønn er dokumentert med ansettelsen i Tempus magasin. 

Det bevises ved at magasinet valgte å omtale ham som prins. Det valget tas for å gi legitimitet til mannen og dermed status til magasinet. På falske premisser, men like fullt. 

Et annet eksempel er Vogue oppslaget der det selvfølgelig nevnes hvem han er sønn av. I tillegg nevnes det ansettelsen i Tempus.

«Snekkestad, a model, and Borg Høiby, who works as a style editor at Tempus, a luxury lifestyle magazine, and is the the son of Mette-Marit, Crown Princess of Norway, «

https://www.vogue.com/article/oslo-norway-city-guide-by-marius-borg-hoiby-juliane-snekkestad

Slik bygger man seg opp. Det er naivt å tro at Marius ikke har brukt tilhørigheten til Kongehuset for det det er verdt. Det er en grunn til at det ikke er Marius, sønn av lærer på Jansløkka skole, som havner i Vogue. En ting er å klatre sosialt, men verre blir det når makten denne statusen gir deg blir misbrukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (8 minutter siden):

Det beste eksempelet på hvilke fordeler man får som kronprinsessens sønn er dokumentert med ansettelsen i Tempus magasin. 

Det bevises ved at magasinet valgte å omtale ham som prins. Det valget tas for å gi legitimitet til mannen og dermed status til magasinet. På falske premisser, men like fullt. 

Et annet eksempel er Vogue oppslaget der det selvfølgelig nevnes hvem han er sønn av. I tillegg nevnes det ansettelsen i Tempus.

«Snekkestad, a model, and Borg Høiby, who works as a style editor at Tempus, a luxury lifestyle magazine, and is the the son of Mette-Marit, Crown Princess of Norway, «

https://www.vogue.com/article/oslo-norway-city-guide-by-marius-borg-hoiby-juliane-snekkestad

Slik bygger man seg opp. Det er naivt å tro at Marius ikke har brukt tilhørigheten til Kongehuset for det det er verdt. Det er en grunn til at det ikke er Marius, sønn av lærer på Jansløkka skole, som havner i Vogue. En ting er å klatre sosialt, men verre blir det når makten denne statusen gir deg blir misbrukt. 

I bunn og grunn faren sine kontakter som har ansatt han i avisen. Og vil om mulig si at dette fra deres side er å utnytte hvem han er. Mer enn at han har utnyttet sine gener for å få den jobben 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...