Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sølvkatt skrev (23 timer siden):

At MM og MHB tar seg en tur på et varehus for å demonstrere hvor lite dette affiserer dem er nesten ikke til å tro.

Her kunne man fått det tilkjørt ja, dette er jo bare et hån mot alle involverte og det norske folk som betaler madrassen. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
O Rakel skrev (1 minutt siden):

Man skriver ikke en kritisk jubileumsbok 

Har du lest den?

• Liker 3
Skrevet

Oppfordrer noen Se & Hør journalister til å skrive en bok om Marius og kongefamilien på samme måte som journalistene som nylig har skrevet boken "Partiet". Det hadde blitt kassasuksess. 

• Liker 13
  • Nyttig 13
Skrevet
O Rakel skrev (9 minutter siden):

Man skriver ikke en kritisk jubileumsbok 

Virker som flere har blitt litt hjernevasket av å lese disse bøkene: kritisk tenking er tydeligvis forduftet i prosessen..

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (8 minutter siden):

Har du lest den?

Jeg skjønner du med flere ønsker gjerne at deres mening skal veie litt «tyngre» siden dere «kjenner kongehuset bedre». Det hadde sikkert ikke skadet å lese disse bøkene, men ærlig talt: jeg trenger ikke lese «Mein Kampf» for å vite at jeg er uenig med Hitler, uten annen sammenligning forøvrig enn at en bok gir deg ikke automatisk mer sannhetsgehalt eller større krav på meningsytring enn andre. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Jeg skjønner du med flere ønsker gjerne at deres mening skal veie litt «tyngre» siden dere «kjenner kongehuset bedre». Det hadde sikkert ikke skadet å lese disse bøkene, men ærlig talt: jeg trenger ikke lese «Mein Kampf» for å vite at jeg er uenig med Hitler, uten annen sammenligning forøvrig enn at en bok gir deg ikke automatisk mer sannhetsgehalt eller større krav på meningsytring enn andre. 

jeg spør bare om de som har en mening om denne boken, faktisk har lest den. Siden de ikke svarer, antar jeg de ikke har lest den, og det sier jo litt om tyngden av argumentet.

Jeg synes bare det er veldig rart useriøst å avvise en bok man ikke har lest. De som har lest denne boken, vet at den overhodet ikke har preg av noen tradisjonell servil kongelighethyllest.

Det erjo åpenbart at du heller ikke har lest den, og det at du må ty til Hitler/Godwins law for å komme unna med at du uttaler deg uten kunnskap, er jo den dårligste hersketeknikken i boka.

Endret av MissLucy
endret fra "veldig rart" til useriøst. La oss kalle en spade en spade.
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (På 29.9.2024 den 14.52):

jeg spør bare om de som har en mening om denne boken, faktisk har lest den. Siden de ikke svarer, antar jeg de ikke har lest den, og det sier jo litt om tyngden av argumentet.

Det er like åpenbart at du heller ikke har lest den, og det at du må ty til Hitler/Godwins law for å komme unna med at du uttaler deg uten kunnskap, er jo den dårligste hersketeknikken i boka.

....

Endret av MissHannigan
Skrevet
MissHannigan skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke lest disse bøkene. Er det faktabøker om kongelige, eller er det image-bøker?

Det image den norske kongefamilien har solgt meg i 40+ år, stemmer overhodet ikke med hvordan de handler nå.

Får jeg svar på hvordan de 10 siste årene med grov kriminell og voldelig aktivitet har fått pågå, om jeg leser disse bøkene?

Kunne ikke vært mer enig. 
Det siste jeg hadde brukt tid og penger på var bøker om et kronprinspar som har vist den mest arrogante oppførsel jeg noensinne har sett.

Troverdigheten til dette paret er lik null.

Skrevet (endret)
MissHannigan skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke lest disse bøkene. Er det faktabøker om kongelige, eller er det image-bøker?

Det image den norske kongefamilien har solgt meg i 40+ år, stemmer overhodet ikke med hvordan de handler nå.

Får jeg svar på hvordan de 10 siste årene med grov kriminell og voldelig aktivitet har fått pågå, om jeg leser disse bøkene?

Jeg har bare lest biografien om Håkon. Det er ikke en tradisjonell biografi. Den kaller seg for "historier om en tronaving", og er delvis basert på samtaler med kronprinsen, og delvis på forfatterens beskrivelser av møter, reiser, offisielle jobber og en hyttetur han følger kronprinsen på. Den har noen komiske beskrivelser av forfatterens møte med maskineriet rundt kongehuset, som alle som klarer å problematisere madrasskjøpet, sikker vil klare å melke for mye. Ellers er det interessante refleksjoner fra kronprinsen om bl.a.  et liv i søkelyset, og i forordet sier han at boken og handler om hva han, som er den som blir sett på, ser selv fra sitt ståsted. Det er refleksjoner over oppvekst, ungdom, voksenliv, jobben han gjør, rollen han har, folk/organisasjoner/saker han møter,  møtet med Mette Marit og bråket rundt ekteskapet, barna, kritikken de har fått for gaver og manglende åpenhet. 

Endret av MissLucy
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Malmfrid skrev (3 minutter siden):

Kunne ikke vært mer enig. 
Det siste jeg hadde brukt tid og penger på var bøker om et kronprinspar som har vist den mest arrogante oppførsel jeg noensinne har sett.

Troverdigheten til dette paret er lik null.

De har den på biblioteket 🙄

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest Svigermor
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Jeg har bare lest biografien om Håkon. Det er ikke en tradisjonell biografi. Den kaller seg for "historier om en tronaving", og er delvis basert på samtaler med kronprinsen, og delvis på forfatterens beskrivelser av møter, reiser, offisielle jobber og en hyttetur han følger kronprinsen på. Den har noen komiske beskrivelser av forfatterens møte med maskineriet rundt kongehuset, som alle som klarer å problematisere madrasskjøpet, sikker vil klare å melke for mye. Ellers er det interessante refleksjoner fra kronprinsen om bl.a.  et liv i søkelyset, og i forordet sier han at boken og handler om hva han, som er den som blir sett på, ser selv fra sitt ståsted. Det er refleksjoner over oppvekst, ungdom, voksenliv, jobben han gjør, folk/organisasjoner/saker han møter,  møtet med Mette Marit og bråket rundt ekteskapet, barna, kritikken de har fått for gaver og manglende åpenhet. 

Står det noe om plikter og ansvar der?

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (19 minutter siden):

Og MM bryr seg åpenlyst ikke nok til å uttale seg. Det vet vi jo :) 

Må hun uttale seg? Jeg spør oppriktig. Hva skal hun si…

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest yedi warrior
Skrevet
MissLucy skrev (3 timer siden):

Hvordan mener du bokas objektivitet er påvirket av at den er utgitt i et bestemt år?

Har du lest den?

Er det "Haakon"? Jeg har kommet omtrent midt i nå. Og det HM forteller i begynnelsen, er at det er forventet at det kommer en bok nå i anledning 50 år. Men om akkurat det er med på å farve Østlis innhold, det tror jeg vel ikke. Det virker som Østli tenker å gjøre sitt beste for å fremstille HM slik han føler at Kronprinsen er. Men det kommer også frem at HM sin intensjon, er at boken mest mulig skal fremstille han slik han tenker at han er selv. Han har et ønske om å fortelle utfra hvordan han føler det/ ser det/ utfra hans verden. Siden det er så mange som snakker og forteller om ham hele tiden. Så det blir jo en subjektiv fortelling, uansett. 

Jeg ser at HM får skryt for å åpne opp mer enn det forgjengere hans gjør og har gjort. Men det er også selvsagt mye han ikke velger å fortelle. Det er en slags selvbiografi, fortalt av Østli (som har ganske ukritisk fortellerstil). Så man kan ikke se på det som en noe som helst objektiv kilde til informasjon om hverken HM, Kongehuset, Kongelige for øvrig, selvsagt.

Har nettopp pløyd meg gjennom artikkelserien som Dagbladet lagde i 2016. Og ble ganske sjokkert over hemmeligholdet som Kronprinsparet har drevet med, nesten uten å bli gått i sømmene for det, før da. Triksing og juksing, korrupsjon. Hytter som er kjøpte i andres navn, økonomi man ikke har oppgitt. Triksing med øremerkede bevilgninger fra statsbudsjett årlig. For vanlige, ville det blitt etterforsket som underslag i milliardklassen. Og HM og MM var en like stor del av det som alle andre. Jeg tenker at de ikke evner å se seg selv "objektivt", i det hele tatt. Støtte til venner fra fond, tilsetter venner i fondet. Så gir de priser til hverandre. Bygger nettverk for rikinger. Så gjemmer de seg under desse få de inviterer hjem "fra gata".

Skrevet
MissHannigan skrev (23 minutter siden):

Marius gir ihvertfall blaffen i partnevold.

Ja, nå skrev ikke jeg om voldsutøvers perspektiv. Der er det også andre mekanismer involvert.

• Liker 1
Skrevet
Sigrid 24 skrev (Akkurat nå):

Må hun uttale seg? Jeg spør oppriktig. Hva skal hun si…

Ja jeg mener at det må hun. 
Hun burde si at bare så det er klinke klart så tar jeg sterk avstand fra både vold og rus. Hun har en sønn som har gått ut offentlig og innrømmet dette. Hun kan si at hun tar sterk avstand fra og fordømmer hans handlinger selv om hun elsker ham som en sønn. Hun kan si at hun har medfølelse for hans ofre, hun kan si at hun ønsker å bidra på best mulig måte til at hennes sønn får den hjelpen han selv har sagt offentlig at han har tenkt å ta på «dypeste alvor».

Problemet med dette er bare at da må hun gjennomføre noe, og stille krav til sin sønn, og vise med handling at hun står ved slike ord. Og det skjer vel ikke. Ingenting tyder på at Marius har tenkt å gjøre noe innsats i denne saken, og hans mor har heller ikke tenkt å bidra til det. De har vist begge to hvordan livet går lykkelig videre for dem, på shoppingtur. 

• Liker 16
  • Nyttig 12
Skrevet
yedi warrior skrev (11 minutter siden):

Har nettopp pløyd meg gjennom artikkelserien som Dagbladet lagde i 2016. Og ble ganske sjokkert over hemmeligholdet som Kronprinsparet har drevet med, nesten uten å bli gått i sømmene for det, før da. Triksing og juksing, korrupsjon. Hytter som er kjøpte i andres navn, økonomi man ikke har oppgitt. Triksing med øremerkede bevilgninger fra statsbudsjett årlig. For vanlige, ville det blitt etterforsket som underslag i milliardklassen. Og HM og MM var en like stor del av det som alle andre. Jeg tenker at de ikke evner å se seg selv "objektivt", i det hele tatt. Støtte til venner fra fond, tilsetter venner i fondet. Så gir de priser til hverandre. Bygger nettverk for rikinger. Så gjemmer de seg under desse få de inviterer hjem "fra gata".

Hvilken artikkelserie er det? Har du et link? 

• Liker 1
Skrevet
yedi warrior skrev (15 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/emne/kongemakta Noe er dessverre pluss-artikler.

Dagbladet fikk SKUP-diplom for artikkelserien, forresten.

https://www.skup.no/sites/default/files/metoderapport/metoderapport-kongemakta.pdf&ved=2ahUKEwiC24ecpeiIAxVKHBAIHShYCZcQFnoECBIQAQ&usg=AOvVaw1iwEv6P8Wi4zg9GtQ5OPgU

Her er en sammenfatning uten betalingsmur. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

.

Endret av Doris Becker
  • Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...