Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kamomolla skrev (11 timer siden):

Narkomane er ikke redd for litt voksenkjeft, og unngår ikke å bruke dop fordi de kan bli oppdaget av foreldrene sine😅

Det er ikke sånn at man kan få noen rusfrie ved å kjefte på dem nei. Tror faktisk narkomane er immune mot kjeft. De trenger dopaiminrushet uansett. 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Istapp skrev (4 timer siden):

MM står jo også veldig godt i kritikken, jfr. hennes kommentar i Trondheim.

Hun har ikke så mye valg.

• Liker 6
Skrevet

Det jeg reagerer mest på i dette anliggendet, er at kronprinsens rolle i hht å både dekke over MBHs sanne 'jeg', for ikke snakke om å tilrettelegge for å nærmest få ham fritatt for loven! 

Det er så mye foku  MM siden hun er guttens biologiske mor. Men Haakon har gjentatte ganger presisert at i hans verden, så har han 3 barn som han er like glad i- så vel som stolt av. Med dette blir vi fortalt at de har vært like mye sammen om MBHs oppdragelse som de andre to sin. 

Men tilretteleggingen for lovbruddene derimot, hvilket jeg vil si er det desidert mest graverende fra foreldresiden, er det KUN Haakon, og Haakon alene som har hatt den nødvendige innflydelse til å kunne få gjennomført. Mette-Marit er tross alt bare inngiftet, så hun har ikke noen reell posisjon i den forstand, utover den status som følger å gifte seg med en konglig, og selvsagt som mor til landets neste monark. Men sånt som å skaffe til veie et diplomatpass uten at det foreligger en plausibel grunn, MÅ ha vært Haakon, og det samme gjelder frikortet hos politiet.. 

Men så er det vel også denne posisjonen som gjør at det ikke er en kjeft som later til å våge seg frempå med disse realiteter, så de haster dermed til å få lagt alt over på M.M da dette kan gjøres uten represaljer i så måte. 

For all del, jeg sier ikke at hun er uten skyld i den åpenbart slette oppdragelsen, men den graverende tilretteleggingen, må Haakon ha gått i bresjen for, og det bør vitterlig frem i lyset, da det tross alt dreier seg om vår påtroppende monark..

• Liker 11
  • Nyttig 13
Skrevet
Gry H. skrev (28 minutter siden):

Det jeg reagerer mest på i dette anliggendet, er at kronprinsens rolle i hht å både dekke over MBHs sanne 'jeg', for ikke snakke om å tilrettelegge for å nærmest få ham fritatt for loven! 

Det er så mye foku  MM siden hun er guttens biologiske mor. Men Haakon har gjentatte ganger presisert at i hans verden, så har han 3 barn som han er like glad i- så vel som stolt av. Med dette blir vi fortalt at de har vært like mye sammen om MBHs oppdragelse som de andre to sin. 

Men tilretteleggingen for lovbruddene derimot, hvilket jeg vil si er det desidert mest graverende fra foreldresiden, er det KUN Haakon, og Haakon alene som har hatt den nødvendige innflydelse til å kunne få gjennomført. Mette-Marit er tross alt bare inngiftet, så hun har ikke noen reell posisjon i den forstand, utover den status som følger å gifte seg med en konglig, og selvsagt som mor til landets neste monark. Men sånt som å skaffe til veie et diplomatpass uten at det foreligger en plausibel grunn, MÅ ha vært Haakon, og det samme gjelder frikortet hos politiet.. 

Men så er det vel også denne posisjonen som gjør at det ikke er en kjeft som later til å våge seg frempå med disse realiteter, så de haster dermed til å få lagt alt over på M.M da dette kan gjøres uten represaljer i så måte. 

For all del, jeg sier ikke at hun er uten skyld i den åpenbart slette oppdragelsen, men den graverende tilretteleggingen, må Haakon ha gått i bresjen for, og det bør vitterlig frem i lyset, da det tross alt dreier seg om vår påtroppende monark..

Er på mange måter ikke uenig i det du skriver, men du vinkler det litt vekk fra Marius. Det som skjedde før han ble myndig, kan man til en viss grad legge ansvaret på foreldrene. Men etter han ble myndig, og dette gjelder jo alle, så har han ikke trengt noe tilrettelegging. Hvis han virkelig var fredet av politiet, kunne ikke media gravd i dette. Da hadde folket aldri fått vite om diplomatpasset, eller alt Marius nå er mistenkt for. Det jeg lurer på er hvilke psykiske problemer som ligger bak. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Barbiebabe skrev (5 timer siden):

Tror du VIRKELIG at han kommer til å holde seg rusfrie, nei det er naivt, han sa selv at det er vennene hans og at han han ikke kom til å kutte dem ut, det norske folk for bare godta at han driver med narko, men han må ikke bo på Skaugum, det kan han ikke, da tror jeg  alle kommer til å reagere.

Helt enig. De som tror at han blir rusfri ved at mor tar ham med på shoppingturer tar fullstendig feil. 

MIn sønn som var rusavhengig i mange år hadde ikke sjans til å bli rusfri før han ble bedt om å flytte hjemmefra og etterhvert fant ut selv at det ikke var sånn han vllle leve livet. Da kom han til meg og bad meg ordne time på PUT på sykehuset (Psykiatrisk ungdomsteam). På PUT gikk vi (han og jeg) til samtaler jevnlig over lang tid. Derfra var det - sammen med psykologen - å finne et behandlingssted som passet ham, søke ham inn, vente på ledig plass, inn på avrusning og så endelig kunne et 1-årig rusbehandlingsopphold starte. For vårt vedkommende ble det 3 opphold på 3 forskjellige steder før han ble rusfri.(han hadde nemlig 2 sprekker - noe som og er helt vanlig) Det tok mange år. 

Noe av det han måtte gjøre i behandling var å ta totalt avstand fra "venner" fra tiden han ruste seg. Jeg har aldri hørt om noen som klarer å bli rusfri - som går tilbake til samme vennekrets etter endt behandling.

Endret av Malmfrid
Skrevet
Malmfrid skrev (7 minutter siden):

Helt enig. De som tror at han blir rusfri ved at mor tar ham med på shoppingturer tar fullstendig feil. 

MIn sønn som var rusavhengig i mange år hadde ikke sjans til å bli rusfri før han ble bedt om å flytte hjemmefra og etterhvert fant ut selv at det ikke var sånn han vllle leve livet. Da kom han til meg og bad meg ordne time på PUT på sykehuset (Psykiatrisk ungdomsteam). På PUT gikk vi (han og jeg) til samtaler jevlig over lang tid. Derfra var det - sammen med psykologen - å finne et behandlingssted som passet ham, søke ham inn, vente på ledig plass, inn på avrusning og så endelig kunne et 1-årig rusbehandlingsopphold starte. For vårt vedkommende ble det 3 opphold på 3 forskjellige steder før han ble rusfri.(han hadde nemlig 2 sprekker - noe som og er helt vanlig) Det tok mange år. 

Noe av det han måtte gjøre i behandling var å ta totalt avstand fra "venner" fra tiden han ruste seg. Jeg har aldri hørt om noen som klarer å bli rusfri - som går tilbake til samme vennekrets etter endt behandling.

Hjernen vår liker disse kjemikalierne. Når du har blitt avhengig så missliker hjernen å ikke få dem. 

Som du skriver så må man bytte sosialt miljø, som også i seg er krevende psykologisk, hjernen er avhengig av sosial bekreftelse.

Hvis du kan få kjemikaliene som hjernen din liker, få sosial bekreftelse fra dine venner i miljøet, uten for deg vesentlige negative konsekvenser... Hva er da poenget å gjøre noe med det?

Som det virker så er det stefar og mor som i det aktuelle som har muligheter til å skape de negative konsekvensene. 

Det at mannen er siktet for vold mot tre kvinner, burde gjøre valget ekstra lett. Gi han konsekvenser som koster skikkelig. 

Han bor fint. Han har tilgang på penger. Kan være mye med vennene sine (mye fritid og frihet som pengene gir han). Får omsorg og støtte fra familien som det virker. 

Hvorfor skal han bytte ut det liv han kjenner, og er god på, til noe som sikkert virker mye kjedeligere? 

• Liker 10
  • Nyttig 10
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Hjernen vår liker disse kjemikalierne. Når du har blitt avhengig så missliker hjernen å ikke få dem. 

Som du skriver så må man bytte sosialt miljø, som også i seg er krevende psykologisk, hjernen er avhengig av sosial bekreftelse.

Hvis du kan få kjemikaliene som hjernen din liker, få sosial bekreftelse fra dine venner i miljøet, uten for deg vesentlige negative konsekvenser... Hva er da poenget å gjøre noe med det?

Som det virker så er det stefar og mor som i det aktuelle som har muligheter til å skape de negative konsekvensene. 

Det at mannen er siktet for vold mot tre kvinner, burde gjøre valget ekstra lett. Gi han konsekvenser som koster skikkelig. 

Han bor fint. Han har tilgang på penger. Kan være mye med vennene sine (mye fritid og frihet som pengene gir han). Får omsorg og støtte fra familien som det virker. 

Hvorfor skal han bytte ut det liv han kjenner, og er god på, til noe som sikkert virker mye kjedeligere? 

Nettopp - og det er fordi foreldrene er med på å muliggjøre fortsettelsen av dette livet for ham. Da har han ingen motivasjon til å bryte ut. 

Vil legge til at min sønn ble ferdig behandlet for over 14 år siden og har aldri noensinne tatt kontakt eller pratet med folk han ruste seg sammen med den gang.

Skrevet
Malmfrid skrev (1 time siden):

MIn sønn som var rusavhengig i mange år hadde ikke sjans til å bli rusfri før han ble bedt om å flytte hjemmefra og etterhvert fant ut selv at det ikke var sånn han vllle leve livet. Da kom han til meg og bad meg ordne time på PUT på sykehuset (Psykiatrisk ungdomsteam). På PUT gikk vi (han og jeg) til samtaler jevlig over lang tid. Derfra var det - sammen med psykologen - å finne et behandlingssted som passet ham, søke ham inn, vente på ledig plass, inn på avrusning og så endelig kunne et 1-årig rusbehandlingsopphold starte. For vårt vedkommende ble det 3 opphold på 3 forskjellige steder før han ble rusfri.(han hadde nemlig 2 sprekker - noe som og er helt vanlig) Det tok mange år. 

Dette er riktig. Jeg måtte i hvert fall blokkere mange venner, flytte til en helt annen kant av landet. Føler nesten at jeg måtte restarte hele livet, og jeg prøvde å bli rusfri i åtte år før jeg endelig klarte det. Dette er noe Marius tror han trenger for å mestre livet/ ha kontroll. Og litt av grunnen til at kokain er så psykisk avhengihetsskapende er hvor deilig rush man får.

• Liker 7
  • Hjerte 9
  • Nyttig 6
Skrevet
Gry H. skrev (3 timer siden):

Jeg tenkee man må ta også litt i betraktning at det er ikke sikkert vi er opplyst om alt han er tatt  for. I lydopptakene høres det ikke ut som første møtet med politiet.  Så hva som er gjort og ikke gjort har man ingen oversikt over.

Det var mange som reagerte ink meg på at han fikk beholde lappen etter den kjøringa og gardist komentaren. Det tror jeg var en stor feil.

Dog er det ofte sånn at de som er litt eller delvis over på feil side av loven så de ikke blir tatt for alt. 

Jeg kjenner en som jobber i fengsel,  og han sier at de helst ikke ønsker unge i fengsel.  Fordi det er rett og slett der de blir kriminelle. Blir også noe feil om fengsel skal ende opp som et rekruterings sted også.

Bor i en liten bygd. Her har det vært en gjeng på 4stk som ruser seg liyt og bedriver blind vold mot folk som skal hjem fra utestedet. De fikk i bunn og grunn mest tilsnakk og en natt på glattselle i ny og ne. For det meste kjørt hjem. De holdt på i mange år siden tenårene.  Når de ble ca 25, ble volden mer grov. Og på et tidspunkt samlet de opp flere saker. og de alle fikk en lengre fengselstraff..

Så hvor vidt det jobbes med dem eller de blir straffet tidlig, tror jeg er veldig individuelt  og iht alvorlighets grad.

Nå har jeg ikke fått med meg at media har skrevet noe om å være voldelig mot andre enn disse damene. Så da er det,  evnt dum oppførsel som kjøring, ruse seg og henge med litt feil folk de evnt har hatt på han. Forsåvidt ikke veldig alvorlig,  sådan. 

Vold i nære relasjoner bak lukkede dører er oftest veldig skjult og  vanskelig å oppdage. Så den siden kommer skjeldent frem før noen anmelder det til politiet.  Og da gjenstår det også en prosess å bli trodd.

I saken til hans siste offer, er det jo liten tvil om hva som har foregått, og masse tekninske bevis på hva som er resultatet  i leiligheten der. Og det i seg selv er stor nok grunn til en god sak mot han. Hadde ikke vennen meldt ifra, hadde også dette raskt vært en ukjent sak for politiet og omgivelsene.  

Sånne saker er vanskelig å anmelde, derfor ble det også en mulighet for politet for noen år siden, å anmelde på offerets vegne. Som har blitt gjort her. 

Pga denne saken, har det også blitt lettere å tro på de andre ofrene og deres historier. Heldigvis, da det også kunne ha vært en stor belastning at man ikke blir trodd.

Selv om det offentlige brevet ikke på sett og vis har påført marius selv så mye positivt.  Har han iallefall anerkjent offentlig hva han har gjort mot henne, og tenker det har en betydelig for henne, at han iallefall offentlig har innrømmet skyld. Som også hjelper på å offentlig bli trodd. 

Selv om vi som blir på sett og vis publikum til alt dette nå. Så er det mye han blir hengt ut i media, som ikke er kriminelt også, og som ikke går under noen straffelov i Norge.  Men som kanskje bygger mye oppunder dette hatet mot han. 

Men plukker man det litt fra hverandre og ser på helheten litt sortert  og med litt kalde nøytrale briller. Så er det i bunn og grunn ikke mye av det han hat gjort siden 4 august ulovlig.  

Det er brudd på kontakt forbudet. At han beholder en stjålet scooter og drapstrussel(er)

Mye av det andre som er kommet kan være ulovlig  men mye mest kun dårlig oppførsel.  Og kritikk  verdig iht hans påvirkning til negativ sikkerhet til kongefamilien. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Doris Becker
  • Liker 18
  • Nyttig 11
Skrevet
sprettballen skrev (På 8.8.2024 den 17.04):

Jeg hadde egentlig ikke så lyst til å kommentere her inne, men nå føler jeg at jeg må. 

Jeg var utsatt for familievold for 11 år siden. Fikk forslått nese og en blow out fraktur under øyet som måtte opereres med plate for å redde det.

Bistandsadvokaten jeg fikk oppnevnt var den værste jeg kunne fått. Jeg valgte å ikke anmelde det selv fordi politiet tok ut tiltale. 

Han som utøvde dette mot meg satt 2 netter på glattcelle, fikk besøk og kontaktsforbud fordi han truet meg og min datter med selvmord og mye annet.

Det ble først en rettsak hvor tiltalte satt og hylgrein (mann på over 40 år den gang) og manipulerte alle. Bistandsadvokaten min ga meg beskjed før jeg gikk inn at jeg skulle være kald og ikke vise følelser. Jeg skjønte jo ikke bedre da så jeg prøvde så godt jeg kunne. Dette har krisesenteret reagert kraftig på i etterkant. Hadde visst det jeg gjør i dag så hadde jeg kontaktet krisesenteret med en gang for hjelp. Tiltalte påstod jeg hadde forårsaket skaden på meg selv. Han anket til borgarting lagmannsrett hvor jeg heldigvis slapp å vitne igjen. Tiltalte fikk der en veldig redusert straff fordi den straffen Han først fikk kunne gå utover jobben hans som var å jobbe med mmennesker. Det er helt sykt.

Straffen Han fikk: x antall timer med samfunnsstraff.

Jeg søkte voldsoffererstatningen om økonomisk erstatning i etterkant, jeg fikk 10.000 kr. 

Voldsmenn slipper altfor billig unna. De kan påstå at skaden er selvpåført, gjort i forsvar eller som fremprovosert vold Og dermed "vinne".

Jeg er desverre ganske sikker på at Marius slipper "billig" unna i denne saken.

Desverre er ikke  din sak unik. Og ofte føles det som om gjeningsmannens interesser veier tyngst, dessverre.  

Jeg har kanskje ikke helt troen på at marius får noen lang straff. Men jeg tror han får en straff. Da det blir litt vrient å ikke gi noe iallefall.  

Om det hjelper er et annet spm.

Skrevet
Sefanja skrev (53 minutter siden):

Dette er riktig. Jeg måtte i hvert fall blokkere mange venner, flytte til en helt annen kant av landet. Føler nesten at jeg måtte restarte hele livet, og jeg prøvde å bli rusfri i åtte år før jeg endelig klarte det. Dette er noe Marius tror han trenger for å mestre livet/ ha kontroll. Og litt av grunnen til at kokain er så psykisk avhengihetsskapende er hvor deilig rush man får.

Miljøskifte er veldig viktig om man skal klare det. Syntes det er svært beundringsverdig alle som klarer å komme seg ut av rusproblemer. 

Så jeg bøyer meg i støvet for deg , på det ❤️

Har noen med rusproblemer i familien  pg har mye erfaring på hvor vanskelig det er å nå inn. Nermest helt umulig.  Og får man personen litt på gli, glipper det som et glatt såpestyke og veien inn på rusbehandling  er over på et øyeblikk.  

Og ser jo at det er svært vanskelig.  

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg lurer på hvor faren til MBH er for tiden. Prøver han å hjelpe sønnen sin eller er han ikke i bildet for Marius lenger? Om MBH har hatt samvær med faren i løpet av årene, så kan han jo ha fått noe «lærdom» fra den siden av slekta også.

I og med at faren til Marius ikke har plettfri vandel og med bakgrunn i slekta til MM, så er det nok mye som er lært av Marius opp igjennom årene.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (20 timer siden):

I min verden litt overdramatisk. Og legger veldig mye i noe veldig lite og ukomplisert 

Ser du virkelig ikke at dette kun er skuespill for å vise at disse to står samlet, de gjør helt normale ting (som voldelige rusmisbrukere ikke gjør), de holder hodet hevet i denne vanskelige tiden... 

27 år gamle Marius gadd ikke å dra innom kronprinsparets bursdagsfeiring en gang, men nå skal han shoppe madrass med mamma? 

Ingen bryr seg om madrassen.

• Liker 18
  • Nyttig 8
Skrevet
Malmfrid skrev (2 timer siden):

Nettopp - og det er fordi foreldrene er med på å muliggjøre fortsettelsen av dette livet for ham. Da har han ingen motivasjon til å bryte ut. 

Vil legge til at min sønn ble ferdig behandlet for over 14 år siden og har aldri noensinne tatt kontakt eller pratet med folk han ruste seg sammen med den gang.

Han skal angivelig, ifølge egen uttalelse, ha vært i rusbehandling før, så han/de (?) har nok vært gjennom noen prosesser han/de også. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (19 timer siden):

Mener du da at mettemarit slår andre, og raserer leiligheter? Siden de stiller likt?

Hun tar åpenlyst ikke avstand fra det!

Så ja: når mennesker i maktposisjon tydelig blir passive når ondskap begås; så er de like ille sjæl! «For Evil to conqer, good men must do nothing». Det siste er jo Mette Marit jævlig god på, annet enn å shoppe, fnise og røyke seg en sigg med sin kriminelle sønn.

Kongehuset har blitt TRASHY. 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet
Revenge o'Cavatina skrev (1 minutt siden):

Dette må du utdype. Voldelige rusmisbrukere gjør ikke normale ting, er det så?

Tror du jeg mener det? Selvfølgelig gjør de normale ting, men jeg tviler på at dette hadde vært en prioritert aktivitet av Marius for et par måneder siden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Korpsnerden skrev (16 minutter siden):

Ser du virkelig ikke at dette kun er skuespill for å vise at disse to står samlet, de gjør helt normale ting (som voldelige rusmisbrukere ikke gjør), de holder hodet hevet i denne vanskelige tiden... 

27 år gamle Marius gadd ikke å dra innom kronprinsparets bursdagsfeiring en gang, men nå skal han shoppe madrass med mamma? 

Ingen bryr seg om madrassen.

Jeg forstår ikke perspektivet ditt her.

Skal han ikke  kjøpe  madrass fordi ha ikke var med i bursdagen til mora for ett år siden?

Det der skjønner jeg ikke logikken med.

Når jeg skal  kjøpe en madrass, ønsker jeg å teste den selv. For å få en som passer min kropp og slik jeg liker å sove. 

Rusmisbrukere trenger også madrass,  klær sko etc. Er jo bra at mora blir med å kjøpe, istedenfor å sende med penger som kunne ja blitt brukt til andre ting enn formålet.

Endret av Krokenguri
  • Liker 12
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (6 minutter siden):

Hun tar åpenlyst ikke avstand fra det!

Så ja: når mennesker i maktposisjon tydelig blir passive når ondskap begås; så er de like ille sjæl! «For Evil to conqer, good men must do nothing». Det siste er jo Mette Marit jævlig god på, annet enn å shoppe, fnise og røyke seg en sigg med sin kriminelle sønn.

Kongehuset har blitt TRASHY. 

Har du sett henne røyke sigg med sønnen?

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...