Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Krokenguri skrev (På 18.9.2024 den 7.26):

Jeg kjenner folk som jobber der. Slekta mi. Som har forklart dette også. Men jeg har jo også skjønt at det er litt forskjellige tilbud iht induviduelt også. 

Men feks der søsken barnet mitt og kona  til  en kompis jobber, der er dette super strengt. 

De har forøvrig høy andel som ikke faller tilbake. 

Har også slektninger som har vært tjenere hos de kongelige. Må være en ordentlig røvsleiker for å takle en sånn jobb. Glad de slapp å anbefale meg 😁

Endret av Margit777
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Conradi skrev (1 time siden):

Hva slags tilnærming tenker du på som er så sjokkerende? Og hva er rusmisbruk i store kvanta? 

Ikke meg du siterer, men når spanere innen narkotika kriminalitet har fulgt med på deg og rusmisbruket ditt over tid, og tar deg inn til samtale, da bruker du rus i stor kvanta!

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Et lydklipp her og et brev der, så lager vi fortellingen selv. Pløyd meg gjennom nye 20 sider, og lurer på om jeg har kommet inn i en eller annen kollokviegruppe for håpefulle forfatterspirer, der oppgaven er å bidra med utkast til en felles krimbok. Det jeg lurer på, er hvorfor hovedkarakteren tillegges så stor troverdighet, når han beskrives som en voldelig og rusavhengig mann? 

Takk for din edruelighet.

Øy, dette handler om virkelige mennesker som har vært utsatt for vold. 

• Liker 9
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voice skrev (5 timer siden):

Et av ofrene, som har blitt utsatt for fysisk og psykisk vold, sier hun synes den psykiske volden var værst. 

Kjære vene det er da noe helt annet. 

Må sette ting i riktig kontekst.

Uansett å nøi spyttet på er ikke værre enn å bli banket  opp. Den psykiske bekastinfen kommer i mange former, men feks at du får skylden for å bli banket opp. Uten sammenligning med marius forøvrig.

Men feks som han sier i lydklippet, jeg slo deg litt med flat hånd.  Etter å ha utført vold mot noen, så de sliter med etterplager, og den bagatelliseringen der, går under psykisk vold.

Barn som vokser opp med voldelige foreldre, sier  ofte at det værste er når de er i godt humør.  Fordi man venter på at humøret skal snu. Det betyr jo ikke i praksis  at det værste er at foreldrene er i godt humør. Det er et resultat av vold og psykisk vold som gir et slikt perspektiv. 

Møter du to personer du ikke kjenner på gata. En spytter på deg og en drar til deg i ansiktet.  Da tror jeg du syntes å bli slått i ansiktet var værst.

Endret av Krokenguri
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (6 timer siden):

Jeg er bare redd de sendte 10 mann fordi "mann 38" var der, og at de ville få MBH ut av den situasjonen, redde han nok engang...fra å bli viklet inn i noe mer. Slik de gjorde med den "forebyggende" samtalen. Satans mye ressurser har de brukt på MBH,  for å holde han ute av fengsel!
Men vi får se. I 2016 ble det sagt at de skulle øke fokus på vold i nære relasjoner. Vi ser jo hvordan det har gått... 

Dem var der fordi det tre dager tidligere var besluttet å pågripe Marius på grunn av brudd av besøksforbud. 

Hytten ligger litt langt bort. Er ikke bare å ringe på hjelp hvis man får trubbel.

Våpen.

Narkotika.

Kriminelle. 

Fanns i hytten. Var vel bare naturlig at mann sikret å kunne ta rask kontroll med å bruke mye godt kvalifisert folk. Fint at politiet ikke sender de to yngste alene til en slik pågripelse. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_B skrev (5 timer siden):

Jeg sa aldri at spytting er verre enn vold. Poenget mitt er at det er en villet og nedverdigende handling, noe som gjør det ekstra kvalmende. Begge deler er respektløst.

For øvrig har jeg notert meg gjennom tråden her at du og jeg har svært ulike tilnærminger til diskusjonen, så det er neppe særlig fruktbart at vi fortsetter å diskutere. 

Ja jeg opplever mange her ganske grenseløse i sine komentarer og lurer bare litt innimellom om hvor grensen går. 

For det går stort sett til stengt tråd,  da det går veldig langt i påstander og spekulasjoner. Etter litt stngning, er det et oar sider kanskje med saklig diskusjon,  før det er igang igjen.

For all del marius sune handlinger er svært alvorlig. Og skal ikke bagatelliseres

Men må det overdrives til sinnsyke nye høyder?

jeg tenker da spesielt  da påpårøreme shamingen  her, og som dytter ansvaret på alle andre enn marius. Og at det å vise seg ute døra,  får reaksjoner større  enn om han hadde drept noen

Beklager men mye av det som ytres her, legger jeg på samme hylle som psykisk vold og direkte mobbing, av folk dere i prinsippet ikke vet noe om.

Jeg liker ikke marius og slik han holder på. Men syntes ikke det er så sinnsykt vanskelig å være litt balansert og diskurtere dette på en litt mer saklig måte.

At man ikke liker noen, bør da ikke føre til mobbing av den grunn.

Så ja jeg lurer virkelig på hvor grensene går. Når man kommer med at bla spytting er værre enn vold. Da har man egentlig sagt at man ikke forstår konteksten helt

Leste her inne i går. Og syntes tråden har tatt nye høyder i hat og heksejakt.

Vil man være et bedre menneske, så vis det med å snakke om folk med litt mer respekt.

(En litt blanding av å svare deg, og generelt andre i trpden her)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yedi warrior skrev (5 timer siden):

Det er en helt umulig diskusjon. Samtidig er det flere offer som sier at den psykiske volden er verre enn den fysiske. Spytting er jo mer en subtil form for vold, enn det fysisk vold er. Og jeg forstår det godt dersom det kan følest verre enn "et slag med flat hånd" feks. For det gir ingen merker, man kan ikke melde det og ha bevis for det slik uten videre - man har ikke et åpenbart bevis ovenfor seg selv engang, om at det har skjedd, dersom det ikke var flere til stede under hendingen. Det kan gi usikkerhet ovenfor seg selv og andre om alvorlighetsgraden i handlingen. Det er nedrig. For man har blitt offer for en veldig infantil handling. Juridisk vet jeg ikke hvordan man "klassifiserer" dette.

Ut fra svaret ditt så ser jeg at du ikke skjønner konteksten i at psykisk vold er værre enn fysisk vold.

Psykisk vold, kan føles værre iht å bli truet med julig over tid, uten st det skjer feks. Da lever man under en konstant trussel over tid, som kan være invaderende ogvutmattende.

Psykisk  vold har veldig mange former. Så dette var ett eksempel 

Det betyr ikke at det er bedre å bli banket opp hver dag, av den grunn

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margit777 skrev (1 time siden):

Har også slektninger som har vært tjenere hos de kongelige. Må være en ordentlig røvsleiker for å takle en sånn jobb. Glad de slapp å anbefale meg 😁

Nå har ikke jeg slektninger som jobber på slottet. Så her må du følge svarene som er svart på, så ser du hva jeg svarer på.

Dette var om rustilbud. Og jeg svarte noe feil, og avga en forklaring på hvorfor jeg hadde oppfattet det sånn jeg trodde det var.

Men lærte faktisk noe nytt ut av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (3 timer siden):

Det er nesten så man ikke tror det man hører og leser i denne saken.

Den stjålne scooteren stod altså helt åpent og synlig inne på en av landets mest bevoktede eiendommer uten at noen reagerte, selv om det har vært opp og ned i media om at beboer har stjålet nettopp en scooter.

Hvor våkne er de som jobber med dette, når media får tatt bilder av eiendommen fra luften og ser det politi, MP eller DKP ser?

Denne historien blir bare mer og mer surrealistisk på alle måter. Og enda er vi bare knapt halvannen måned ut i historien.

Men der er storyen litt annerledes.  For podcast episoden der feticha, nevner sin scooter stjålet. Var en helt annen story. Så da tenker jeg at det kanskje ikke er er riktig at det er fetisha sin scooter som står der. Eller så er det en halv story

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (På 19.9.2024 den 22.33):

Er du seriøs  nå? Mener du spytting er værre enn å bli utsatt for vold?

Er spytting det værste han har gjort?

Krokenguri skrev (På 20.9.2024 den 4.24):

Så ja jeg lurer virkelig på hvor grensene går. Når man kommer med at bla spytting er værre enn vold. Da har man egentlig sagt at man ikke forstår konteksten helt

Spytting ER vold og blir betegnet i loven som kroppskrenkelse..

Her under et eksempel på psykisk vold med spytting jeg kjenner til:

«DI JÆVLA HORE!! JEG BLIR KVALM AV Å SE PÅ DET VEMMELIGE HORETE TRYNE DITT!!!   *SPYTT*

Psykisk vold kan skape større vedvarende arr enn slag og spark. Det bryter ned selvbildet ditt og deg selv som person.

Dette er relevant i denne saken fordi MH er siktet for vold i nære relasjoner der den psykiske volden blir trukket frem som den vanskeligste. Psykisk vold blir bagatellisert i samfunnet, men det er heldigvis mye mer fokus på det i dag.

Nå har et vitne fortalt om en episode der MH utsatte sin siste ekskjæreste for både fysisk og psykisk vold. Om noen har sett at MH har spyttet på eksen, så er det en ganske grov form for psykisk vold som vanligvis sjeldent kan bevises. Jeg syns det er bra at også denne formen for vold blir tatt tak i og rettet fokus mot, sammen med den fysiske volden.

Endret av Jullen
Skrivefeil
  • Liker 12
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (3 timer siden):

Det er nesten så man ikke tror det man hører og leser i denne saken.

Den stjålne scooteren stod altså helt åpent og synlig inne på en av landets mest bevoktede eiendommer uten at noen reagerte, selv om det har vært opp og ned i media om at beboer har stjålet nettopp en scooter.

Hvor våkne er de som jobber med dette, når media får tatt bilder av eiendommen fra luften og ser det politi, MP eller DKP ser?

Denne historien blir bare mer og mer surrealistisk på alle måter. Og enda er vi bare knapt halvannen måned ut i historien.

Fyren er jo udugelig (MBH). Sikkert vært breial på fest og lovet denne kjendisen å fikse den scooteren. Han står visst registrert som motorsykkelreperatør av yrke. 
Sikkert kikket på den litt, snortet noen linjer, tatt seg noen drinker, og gitt seg på det. Narkobruk, spesielt fra ung alder, skader jo utviklingen av hjernen, og kan skade den permanent ved langvarig rusmisbruk. MBHs hjerne er sikkert så kokt og ubrukelig nå at det eneste han greier er å ruse seg, være høy og mørk på fest og banke forsvarsløse kjærester. 

• Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sveits

Du er en mann @Krokenguri?

Vi kan godt sette spytting i en kontekst. 

Vi lever i et samfunn dominert av amerikansk filmindustri. Spytting blir her brukt som ydmykelse. Som f.eks når den innsatte bak gitter spytter på betjenten. Eller når et offer for tortur, bakbundet til en stol, blir spyttet på. Det er en siste ydmykende handling. 

Fysisk vold blir kronet med spytting. 

I vesten skiller vi mellom hode og kropp.

Et slag eller et spark kan tillegges meningen "jeg var rusa på alkohol og kokain og har to diagnoser og jeg har hatt det vondt i oppveksten min". MBH ga sin vold denne meningen. Volden var ikke offeret sin skyld. 

Spytting i vår kulturelle kontekst kan være vanskeligere å leve videre med. Spytting kan da ha meningen "du er ingenting verdt". Offeret vil da snu meningen med volden inn mot seg selv, og offeret vil lete etter forklaring på hvorfor dette skjer henne. Er hun en dårlig person uten verdi? 

Lovverket er ikke tilpasset vold i nære relasjoner, og lovverket straffer fysisk vold hardest. 

Vi har mange typer vold som kan ødelegge sjelen. Hvordan skal ei ung jente gå videre når ydmykelser ikke blir anerkjent som alvorlig vold i en nær relasjon? 

Lovverket vårt et skrevet av menn, for menn. 

Endret av Sveits
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (27 minutter siden):

Spytting ER vold og blir betegnet i loven som kroppskrenkelse..

Her under et eksempel på psykisk vold med spytting jeg kjenner til:

«DI JÆVLA HORE!! JEG BLIR KVALM AV Å SE PÅ DET VEMMELIGE HORETE TRYNE DITT!!!   *SPYTT*

Psykisk vold kan skape større vedvarende arr enn slag og spark. Det bryter ned selvbildet ditt og deg selv som person.

Dette er relevant i denne saken fordi MH er siktet for vold i nære relasjoner der den psykisk volden blir trukket frem som den vanskeligste. Psykisk vold blir bagatellisert i samfunnet, men det er heldigvis mye mer fokus på det i dag.

Nå har et vitne fortalt om en episode der MH utsatte sin siste ekskjæreste for både fysisk og psykisk vold. Om noen har sett at MH har spyttet på eksen, så er det en ganske grov form for psykisk vold som vanligvis sjeldent kan bevises. Så her har vi kanskje det eneste vitne/beviset på at MH har utøvd psykisk vold og jeg er glad det blir tatt tak i og rettet fokus mot, sammen med den fysiske volden.

Har ikke sagt at atcspytting kan gå under psykisk vold. Jeg sa at jeg blir sjokkert over atcdet påstås at spytting er være enn vold. Lurt å lese litt ordentlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sveits skrev (14 minutter siden):

Du er en mann @Krokenguri?

Vi kan godt sette spytting i en kontekst. 

Vi lever i et samfunn dominert av amerikansk filmindustri. Spytting blir her brukt som ydmykelse. Som f.eks når den innsatte bak gitter spytter på betjenten. Eller når et offer for tortur, bakbundet til en stol, blir spyttet på. Det er en siste ydmykende handling. 

Fysisk vold blir kronet med spytting. 

I vesten skiller vi mellom hode og kropp.

Et slag eller et spark kan tillegges meningen "jeg var rusa på alkohol og kokain og har to diagnoser og jeg har hatt det vondt i oppveksten min". MBH ga sin vold denne meningen. Volden var ikke offeret sin skyld. 

Spytting i vår kulturelle kontekst kan være vanskeligere å leve videre med. Spytting kan da ha meningen "du er ingenting verdt". Offeret vil da snu meningen med volden inn mot seg selv, og offeret vil lete etter forklaring på hvorfor dette skjer henne. Er hun en dårlig person uten verdi? 

Lovverket er ikke tilpasset vold i nære relasjoner, og lovverket straffer fysisk vold hardest. 

Vi har mange typer vold som kan ødelegge sjelen. Hvordan skal ei ung jente gå videre når ydmykelser ikke blir anerkjent som alvorlig vold i en nær relasjon? 

Lovverket vårt et skrevet av menn, for menn. 

Du må lese bedre du også. Jeg komenterte at jeg er sjokkert pver påstand om at spytting er værre en vold.

Så trenger ingen opplæring på det.

Aner forøvrig ikke hvorfor folk her tror jeg er mann. Guri er damenavn, så vidt jeg vet. Og har tidligere påpekt at jeg er hunkjønn

Endret av Krokenguri
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (29 minutter siden):

Har ikke sagt at atcspytting kan gå under psykisk vold. Jeg sa at jeg blir sjokkert over atcdet påstås at spytting er være enn vold. Lurt å lese litt ordentlig 

Er vel nok så meningsløs å plassere spyting og vold på noen form av objektiv skala på hva som er verst, er vel helheten sett fra offeret som teller.

Tror ikke noen tenker at bli spyttet på av en tilfeldig forvirret forbipasserende er mer ille en å bli drept. 

Samtidig som jeg kan skjønne at noen kan oppleve spytting som mer ille en noen former av vold når man ser en hel kontekst. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer meg er at noen fortsatt mener Haakon er egnet til å være statsleder etter denne saken. Han fremstår totalt tafatt. Planen til kongehuset virker jo å være å ikke kommentere eller forholde seg til dette i det heletatt, ikke gi noen kommentarer, og håpe at pressen og folket går lei til slutt. Hadde det vært litt tak i konge og kronprins hadde de tatt fatt i disse problemene for mange år siden....

• Liker 24
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sveits
Krokenguri skrev (1 time siden):

Du må lese bedre du også. Jeg komenterte at jeg er sjokkert pver påstand om at spytting er værre en vold.

Så trenger ingen opplæring på det.

Aner forøvrig ikke hvorfor folk her tror jeg er mann. Guri er damenavn, så vidt jeg vet. Og har tidligere påpekt at jeg er hunkjønn

Du skrev dette: 

"Når man kommer med at bla spytting er værre enn vold. Da har man egentlig sagt at man ikke forstår konteksten helt."

Jeg ga deg og lesere av tråden min oppfatning av spytting i konteksten - vestlig kultur, MBHs pressemelding og et lite tilpasset lovverk for vold i nære relasjoner. 

Endret av Sveits
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (4 timer siden):

Fint du tok poenget. Som kronprinsen sa, så er dette en alvorlig sak. Jeg vil si svært alvorlig. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (4 timer siden):

Noen her gjør alt de kan for å avspore. 

"Det kan jo hende han drakk vann da" - gjengen (om hva Marius hadde i glasset på bar i Italia) strekker seg langt i å forsøke å finne alternative forklaringer - og være mer opptatt av å kritisere media for hvor massive de er i dekningen av dette, enn å snakke om det Marius faktisk har gjort. Nå er det altså lydopptakene som skal kritiseres -  de mangler visst kontekst og "vi" er dermed idioter som blir forferdet av det som faktisk blir sagt på opptakene. 

Oh well. Verden VIL bedras. 

• Liker 13
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...