Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Conradi skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er så mye å si, in the end. Å kreve at de garanterer at apanasjen ikke har gått til kjøp av narkotika, er urimelig. Hvordan kan de garantere det?

Jeg tror de fleste velger å vurdere at kronprinsparet gjør ting etter beste evne, og med de rådgiverne de har bør de vel evne det? Dersom jeg tjener 600.000 i året, så går 600.000 inn på nettbanken min, utover det kan banken min se

1. hvor mye betaler jeg i faste beløp for hvor enn jeg oppholder meg
  2. hvor mye tar jeg ut i kontanter
  3. hvor mye bruker jeg i ulike dagligvarer
  4. hvor mye overfører jeg til spennende / fryktelig usannsynlige investeringer

Jon Stewart Questions Defense Deputy Secretary on Budget

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (18 minutter siden):

Er du seriøs  nå? Mener du spytting er værre enn å bli utsatt for vold?

Er spytting det værste han har gjort?

Jeg sa aldri at spytting er verre enn vold. Poenget mitt er at det er en villet og nedverdigende handling, noe som gjør det ekstra kvalmende. Begge deler er respektløst.

For øvrig har jeg notert meg gjennom tråden her at du og jeg har svært ulike tilnærminger til diskusjonen, så det er neppe særlig fruktbart at vi fortsetter å diskutere. 

• Liker 14
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrottefar skrev (15 minutter siden):

Er dessverre noen her inne som finner formidlende omstendigheter, som å mene at medietrykket er så enormt, at MM og HM ikke sier stort, bare beklager for at de ikke kan si noe og av respekt for de involverte så velger de å bli som strutsen og bla bla bla

Ja, det er faktisk sjokkerende at noen velger en slik tilnærming i en så alvorlig sak. Kvinnemishandling, drapstrusler, rusmisbruk i stort kvanta og kriminelle nettverk. Det er nesten ikke til å tro at dette gjelder et medlem av kongefamilien og på skattebetalernes regning. At noen leter med lys og lykte etter noe å forsvare og finne formildende omstendigheter ved er faktisk helt utrolig. 

• Liker 19
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrottefar skrev (19 minutter siden):

Er dessverre noen her inne som finner formidlende omstendigheter, som å mene at medietrykket er så enormt, at MM og HM ikke sier stort, bare beklager for at de ikke kan si noe og av respekt for de involverte så velger de å bli som strutsen og bla bla bla

Hvem her inne gjør det? Kan du sitere innlegg?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (10 minutter siden):

Jeg tror de fleste velger å vurdere at kronprinsparet gjør ting etter beste evne, og med de rådgiverne de har bør de vel evne det? Dersom jeg tjener 600.000 i året, så går 600.000 inn på nettbanken min, utover det kan banken min se

1. hvor mye betaler jeg i faste beløp for hvor enn jeg oppholder meg
  2. hvor mye tar jeg ut i kontanter
  3. hvor mye bruker jeg i ulike dagligvarer
  4. hvor mye overfører jeg til spennende / fryktelig usannsynlige investeringer

Jon Stewart Questions Defense Deputy Secretary on Budget

Og hvor mye du evt. bruker til narkotika? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_B skrev (21 minutter siden):

Jeg sa aldri at spytting er verre enn vold. Poenget mitt er at det er en villet og nedverdigende handling, noe som gjør det ekstra kvalmende. Begge deler er respektløst.

For øvrig har jeg notert meg gjennom tråden her at du og jeg har svært ulike tilnærminger til diskusjonen, så det er neppe særlig fruktbart at vi fortsetter å diskutere. 

Enig. Når man blir spyttet på, sier det noe om hvilken verdi spytteren gir offeret. Altså, null verdi. Den psykiske belastningen bak handlingen, er så ødeleggende. Man føler seg ekstremt liten og ubetydelig. Så jeg mener hundre prosent at spytting er noe av det verste og nedrigste man kan gjøre mot et annet menneske, det spiller på psyken på en helt annen måte enn fysisk vold. Man opplever selvsagt forskjellig, men jeg har ikke noe problem med å skjønne det hvis man selv mener at spytting er det verste. 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest yedi warrior
Daisy_B skrev (20 minutter siden):

Krokenguri skrev (46 minutter siden):

Er du seriøs  nå? Mener du spytting er værre enn å bli utsatt for vold?

Er spytting det værste han har gjort?

Det er en helt umulig diskusjon. Samtidig er det flere offer som sier at den psykiske volden er verre enn den fysiske. Spytting er jo mer en subtil form for vold, enn det fysisk vold er. Og jeg forstår det godt dersom det kan følest verre enn "et slag med flat hånd" feks. For det gir ingen merker, man kan ikke melde det og ha bevis for det slik uten videre - man har ikke et åpenbart bevis ovenfor seg selv engang, om at det har skjedd, dersom det ikke var flere til stede under hendingen. Det kan gi usikkerhet ovenfor seg selv og andre om alvorlighetsgraden i handlingen. Det er nedrig. For man har blitt offer for en veldig infantil handling. Juridisk vet jeg ikke hvordan man "klassifiserer" dette.

Endret av yedi warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (På 17.9.2024 den 10.18):

Tenkte akkurat på det samme. Hvorfor er ikke mishandling av 3 personer, brudd på besøksforbud og drapstrusler grunnlag for varetektsfengsling. 

Fordi han er den han er. 

Eller , det er slik de som misshandler får holde på!.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yedi warrior

Spurte KI om det: Spytting blir vanligvis ansett som en simpel voldshandling eller en fornærmelse. Det kan føre til straff etter straffeloven § 266 om "legemsfornærmelse". Straffen kan være bot eller fengsel i inntil 1 år.

Slag med flat hånd blir som regel ansett som en mer alvorlig voldshandling. Det kan også føre til straff etter straffeloven § 271 om "legemsbeskadigelse". Straffen her kan være bot eller fengsel i inntil 3 år. I noen tilfeller kan det også være aktuelt med straff etter § 272 om "grov kroppsskade" eller § 273 om "grov legemsbeskadigelse" dersom skadene er alvorlige.

Endret av yedi warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (1 minutt siden):

Spurte KI om det: Spytting blir vanligvis ansett som en simpel voldshandling eller en fornærmelse. Det kan føre til straff etter straffeloven § 266 om "legemsfornærmelse". Straffen kan være bot eller fengsel i inntil 1 år.

Slag med flat hånd blir som regel ansett som en mer alvorlig voldshandling. Det kan også føre til straff etter straffeloven § 271 om "legemsbeskadigelse". Straffen her kan være bot eller fengsel i inntil 3 år. I noen tilfeller kan det også være aktuelt med straff etter § 272 om "grov kroppsskade" eller § 273 om "grov legemsbeskadigelse" dersom skadene er alvorlige.

Interessant. Vet ikke om jeg helt synes KI-svaret, eller straffenivået, nødvendigvis reflekterer den menneskelige psykologien i dette. Både fysisk og psykisk vold befinner seg på en skala av alvorlighetsgrader. Begge deler er farlig og skadelig, men psykisk vold kan være (minst?) like nedbrytende, ofte med langvarige konsekvenser. Uttrykket “fornærmelse” om denne typen vold er derimot en fornærmelse… synes jeg.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (På 18.9.2024 den 9.10):

Helt enig i at vi er avhengige av en fri og uavhengig presse, men det som er alvorlig er jo beskyldningene og ryktene dere sprer her, uten noen annen dokumentasjon enn et lydklipp uten kontekst. 

Et lydklipp her og et brev der, så lager vi fortellingen selv. Pløyd meg gjennom nye 20 sider, og lurer på om jeg har kommet inn i en eller annen kollokviegruppe for håpefulle forfatterspirer, der oppgaven er å bidra med utkast til en felles krimbok. Det jeg lurer på, er hvorfor hovedkarakteren tillegges så stor troverdighet, når han beskrives som en voldelig og rusavhengig mann? 

Takk for din edruelighet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestemoren skrev (3 timer siden):

Overskrift: «Her står scooteren Høiby er anmeldt for å ha stjålet»

https://www.tv2.no/nyheter/her-star-scooteren-hoiby-er-anmeldt-for-a-ha-stjalet/17014049/

Det er nesten så man ikke tror det man hører og leser i denne saken.

Den stjålne scooteren stod altså helt åpent og synlig inne på en av landets mest bevoktede eiendommer uten at noen reagerte, selv om det har vært opp og ned i media om at beboer har stjålet nettopp en scooter.

Hvor våkne er de som jobber med dette, når media får tatt bilder av eiendommen fra luften og ser det politi, MP eller DKP ser?

Denne historien blir bare mer og mer surrealistisk på alle måter. Og enda er vi bare knapt halvannen måned ut i historien.

• Liker 16
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisejenta skrev (2 timer siden):

Ja, det er faktisk sjokkerende at noen velger en slik tilnærming i en så alvorlig sak. Kvinnemishandling, drapstrusler, rusmisbruk i stort kvanta og kriminelle nettverk. Det er nesten ikke til å tro at dette gjelder et medlem av kongefamilien og på skattebetalernes regning. At noen leter med lys og lykte etter noe å forsvare og finne formildende omstendigheter ved er faktisk helt utrolig. 

Hva slags tilnærming tenker du på som er så sjokkerende? Og hva er rusmisbruk i store kvanta? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig  .. hadde et kort sameiermøte  med mange eldre. Som har vært kongetro hele livet. Nå vil også de ha de bort og har ingen respekt lenger. De kjenner ikke helt til hva alternativet er men det spilte ingen rolle. Bort med dem for det kunne umulig bli værre en nå …

• Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Justlooking skrev (29 minutter siden):

Litt artig  .. hadde et kort sameiermøte  med mange eldre. Som har vært kongetro hele livet. Nå vil også de ha de bort og har ingen respekt lenger. De kjenner ikke helt til hva alternativet er men det spilte ingen rolle. Bort med dem for det kunne umulig bli værre en nå …

Hørte to på bussen som liker kongehuset..#relevantitråden

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (1 time siden):

Det er nesten så man ikke tror det man hører og leser i denne saken.

Den stjålne scooteren stod altså helt åpent og synlig inne på en av landets mest bevoktede eiendommer uten at noen reagerte, selv om det har vært opp og ned i media om at beboer har stjålet nettopp en scooter.

Hvor våkne er de som jobber med dette, når media får tatt bilder av eiendommen fra luften og ser det politi, MP eller DKP ser?

Denne historien blir bare mer og mer surrealistisk på alle måter. Og enda er vi bare knapt halvannen måned ut i historien.

Tviler på at den har stått der i syv uker, i en så høyprofilert sak. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (1 time siden):

Ja, man tør nesten ikke å tenke på hva som blir det neste når man ikke leverer tilbake en scooter; selv fantasien i "Seinfeld", som tok opp en bok som ikke ble levert tilbake på biblioteket og George som begynner å kappkjøre en elektrisk rullestol i sneglefart, strekker ikke til her - jeg kan se for meg den nye episoden "The scooter".

Endret av - Brian
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 15.9.2024 den 8.02):

Ja, veldig sant! Ikke at jeg mener at det er riktig å holde verken fedre eller mødre ansvarlig for voksne barns handlinger, mem det at folk utelukende fokuserer på den berømte moren og totalt ignorerer  faren som sliter sier noe om hvor overfladisk de ser på det. Hele tråden her ser ut som en samling tragiske mobbere som sammles for å baksnake folk i vanskelige situasjoner. Totalt uten noen tanke for hvordan de påvirker ofre eller pårørende. Det er ironisk at så mange føler seg beretiget til å døme en mor de ikke kjener en gang, samtidig som de oppfører seg så moralsk forkastelig selv! 

Så enig.

Det er vel ingen som tror at dette er en situasjon moren synes er ok. 

Ingen av dere kan sette seg inn i hennes sko mht tittel og rolle hun har. 

Hjelper ikke "hva jeg ville gjort " 

Men en jeg blir imponert over alle fagfolk her inne som har svar.......

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...