Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Titter skrev (1 time siden):

Det blir litt som å svare på "Hvor langt er et tau?". Vi aner jo ikke hvilket bevismateriale de besitter allerede, og vi aner ikke om de etterforsker andre deler utover det han er siktet for nå (ref spaningen blant annet). 
Det vi vet er at de må ha tilstrekkelig med bevis for at påtalemyndigheten skal ta ut tiltale, og hvis han nekter å la seg avhøre, vil tiden det tar før han blir tiltalt avhenge av de bevisene som allerede er samlet og sakens kompleksitet. 

Og sakens kompleksitet vet vi heller ikke enda.

Hun som ble dømt for å forgifte faren og kjæresten sin, ble først avhørt som vitne. Nektet  å forklare seg når hun fikk kritiske spm. Ble da siktet. Nektet å si noe før saken  kom til  høyesterett. Da ga hun forklaring i vitneboksen.

(Forbehold om små huske feil, men ca noe sånt)

Så mange siktede som benytter seg av muligheten til å ikke avgi forklaring.  Da det medfører større krav om bevis fra politiets sin side. Men mister da også muligheten til  å komme  med sin forklaring. 

Samme var der vel med han som skjøt under pride. Sa vel noe i retten. Men lot seg ikke forklare før det

Så hvis jeg skal gjette, avgir han forklaring på deler av siktelsen iht siste ex. Resten lar han være om å si noe. 

Jeg tenker at her kan de ende opp med å bruke store resurser,  og ende opp med lite.

Spm er jo om det blir flere rettsaker eller om de samler det i en. 

Iht et utested jeg har jobbet på. Og en guttegjeng på 4, som bedrev blind vold på gjester som skulle hjem (ure på gata) der samlet de alt til en sak. Men kjære vene hvor mange år de fikk holde på før de fikk straff. Da er det ikke lett å ha troen på norsk rettsvesen. 

Vi hadde også en som holdt på i over 10år. Fikk til slutt 5år, for særdeles grov kroppskrenkelse. Kom jammen ut etter ett år. 

Det marius har gjort er ingenting iht hva disse  har gjort.

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (4 minutter siden):

Det har vært katastrofale avgjørelser i 10 år spør du meg. Ser ikke noen grunn til at det skal endre seg nå, selv om katta er ute av sekken. Det kan ha gått prestisje i saken, og da setter de mer ressurser på. Og  forhåpentligvis blir det slutt på advarslene fra politiet, hvis han fortsetter som del av et tungt kriminelt miljø. Men jeg kan ikke tenke meg at det blir noe mer enn 120 dager betinget eller 30 dager ubetinget. Og at han også da slipper å sitte fysisk i fengsel. Mulig noe samfunnsstraff, men det slipper han vel også, av "helsemessige" årsaker. Men jeg er pessimist. Mistet tillit. 

Jeg også ..Jeg håper bare at politiets prestisje i denne saken vinner frem over Kongehusets “prestisje”, denne gangen. Det vil tjene begge/alle parter på lang sikt.

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren

«Etterforsker spytting og slag mot eks-kjæreste

Politiet etterforsker om Marius Borg Høiby skal ha utsatt sin tidligere kjæreste for vold etter en sommerdag på Oslofjorden med venner.»

«Politiet etterforsker nå en episode noen timer etter båtturen, og undersøker om kronprinsessen sønn utsatte sin daværende kjæreste for vold, får VG opplyst. Denne episoden er ikke tidligere omtalt i mediene.

Politiet etterforsker spytting og slag med flat hånd, og har siktet Marius Borg Høiby (27) for kroppskrenkelse mot eks-kjæresten etter hendelsen i juni.VG får opplyst at det skal ha vært et vitne til deler av episoden.

Forsvarer Øyvind Bratlien sier til VG han ikke kan kommentere saken før Høiby er ferdig avhørt og tatt stilling til straffskyld.»

https://www.vg.no/rampelys/i/Xj5nrm/opplysninger-til-vg-etterforsker-spytting-og-slag-mot-eks-kjaereste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (1 time siden):

Å holde seg taus, som virker å være hans taktikk foreløpig, kan man jo bare lure på hvilken misjon det har. Er det frykt for de fakta som politiet finner? Er det frykt for miljøet? Er det trusler? Frykt for å miste "venner"? Frykt for å miste "status"? Frykt for å miste "jobb"? At det på nesten halvannen måned ikke har vært mulig å finne tid til avhør, det er i hvert fall ikke troverdig, uansett hva den advokaten sier.

Han kommer jo fra en familie som også sliter med rett tid for å si noe om denne saken, ref. utsagnet til HM i dag, så dette trenger vi vel ikke spekulere i? 🙃 Personlig sliter jeg med å finne gode argumenter for å trenere både på kongehusets og Marius' vegne her, men det er mulig det er jeg som kommer til kort.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Doris Becker skrev (5 minutter siden):

For en ufyselig fyr. Å slå med flat hånd så det ikke skal bli blåmerker. Dreven type. Ingen grep inn?

Og spytting …  Forakt.

• Liker 13
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren skrev (14 minutter siden):

Etterforsker spytting og slag mot eks-kjæreste

Politiet etterforsker om Marius Borg Høiby skal ha utsatt sin tidligere kjæreste for vold etter en sommerdag på Oslofjorden med venner.»

I uttalelsen sin fikk han det til høres ut som det var en sjokkerende engangshendelse.

Og det var noe av grunnen til at Nora valgte å fortelle om sine erfaringer.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (1 time siden):

Håper du har rett. Men er ingen optimist.

https://www.nrk.no/buskerud/anmelder-familievold_-men-fa-saker-havner-i-retten-1.16732608

"Antall anmeldelser av mishandling i nære relasjoner øker i Norge, men få saker havner i retten.

Over 20 prosent av sakene ble henlagt etter etterforskning på grunn av manglende bevis, og 17 prosent av rettssakene endte med frifinnelse."

Jeg forstår helt klart skepsisen sin, og jeg tror det er ganske mange av oss som ikke stoler blindt på at saker om vold i hjemmet fører til lange dommer.

Det er viktig å huske på at vold i nære relasjoner er i 2024 et stort fokusområde for politiet. Jeg vet selv om én som har sittet varetekstfengslet veldig lenge for det, og det har aldri vært en sak politiet har villet ta tak i før i år. Alt har tidligere blitt henlagt, og nå er det gjenopptatt.
Om jeg ikke tar helt feil, ble vel det bekreftet av politiadvokaten også at det er et fokusområde nå? Her kan noen kanskje utdype om dere husker dette, evt om jeg har drømt det?

Så har vi det elementet med hvem han er å gjøre også. Hvilken skandale blir ikke dette, om han får gå fri etter så mye oppmerksomhet, fordi politiet ikke har ressurser?
Og apropos ressurser - politiet sender vanligvis ikke 10 mann fra Oslo til Innlandet for å arrestere én mann, og hvertfall ikke om de ikke har ressurser tilgjengelig. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (5 minutter siden):

For en ufyselig fyr. Å slå med flat hånd så det ikke skal bli blåmerker. Dreven type. Ingen grep inn?

Det «verste» er at det smitter over på resten av familien. Folk snakker i lunsjen og andre steder, og de fleste synes nå at hele kongefamilien kun et stort og negativt pengesluk.

• Liker 17
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (8 minutter siden):

Det «verste» er at det smitter over på resten av familien. Folk snakker i lunsjen og andre steder, og de fleste synes nå at hele kongefamilien kun et stort og negativt pengesluk.

To be fair - akkurat dèt er ikke kun Marius' feil. Han har en stetante som også bidrar stort til dette med sine sprell. Men ja, Marius har virkelig føkket til veldig veldig mye for sin families rykte.

• Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg også lagt merke til. Kommentaren "Den kritikken står jeg godt i" er det veldig mange som bemerker.

Usmakelig kommentar. Arrogant. 

• Liker 27
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Justlooking skrev (7 minutter siden):

Jeg anerkjenner « og » rundt verste her, og velger å påpeke det (siden mange av oss går på autopilot). Jeg ser flere her tidligere i tråden har sagt at Sonja og Harald er de siste ordentlige kongelige. Basert på det jeg vet fra folk som har jobbet med dem, kan jeg si at de er flinke til å holde fasaden for seg selv, men utover det... Ganske ordinære og tidvis kjipe folk, og slike folk håndterer ikke makt særlig godt.

nearly-all-men-can-stand-adversity-but-i

• Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren

Også nytt ang. den siste (i tid) fornærmede, MBH er - slik jeg leser det, nå siktet for to tilfeller av kroppskrenkelse, ikke bare det ene i leiligheten. Samme lenke i VG som jeg nettopp la ut. 

«Siktet for to voldsepisoder»

«Eks-kjæresten er den samme kvinnen som Høiby har innrømmet vold mot i en leilighet på Frogner i Oslo natt til 4. august.»

«Politiet ønsker ikke å kommentere VGs opplysninger, men har tidligere opplyst at Høiby er siktet for to kroppskrenkelser mot kvinnen.»

https://www.vg.no/rampelys/i/Xj5nrm/opplysninger-til-vg-etterforsker-spytting-og-slag-mot-eks-kjaereste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren skrev (3 timer siden):

Et alternativ som jeg tror har vært lite berørt i tråden, er om MBH kan ha nedlagt veto/nektet mor og stefar å si noe som helst om det som har med MBH å gjøre. Han kan ha insistert på at dette har de ingenting med, han er en voksen mann og skal selv styre hva som kommer ut - i samarbeid og -råd kun med sin advokat (dvs ingenting foreløpig).
Ja, jeg vet at jeg tror/gjetter nå - som mye annet her i tråden - vi vet jo ikke, og diskuterer sannsynlige og mindre sannsynlige alternativer. Det vi vet, er at MBH (i samtale med spanerne) bestemt avviste å ha begått noen ulovligheter, og han avviser at han har brutt besøksforbudet. Ingen vet hvordan han stiller seg til det Juliane og Nora forteller. Det kan bli lagt opp en strategi hvor han bortforklarer og nekter for absolutt alt… Jeg forstår veldig godt at advokatene til de tre fornærmede venter spent på hvordan MBH stiller seg til siktelsen i avhør, og om han vil si noe som helst.
Situasjonen nå er en helt annen og mye, mye mer alvorlig enn da han kanskje trodde han kunne slippe unna med en engangshendelse - kroppskrenkelse, ødelagt inventar (for 30.000) og fortsatt holde fast på Rebecca…

Jeg har tenkt på det samme og undrer også på om det kan være andre former for trusler inne i bildet, både fra ham og de i nettverker hans. Jeg vet ikke om det er mulig å få svar på hvordan sikkerheten til kongefamilien er, jeg har tidligere sagt at de nok er den familien i landet som er passet best på, og det er de nok, men etter at denne saken har rullet ut, lurer jeg oppriktig på hvordan sikkerheten rundt dem er. 

Jeg bet meg merke i at Ingrid Alexandra sa i NRK intervjuet at hun hadde det bra på Skjold, som svar på spørsmål om hvordan hun hadde det etter det som har skjedd/skjer i familien nå. Jeg vil tro det er en måte å unngå spørsmålet på og samtidig understreke at hun trives i forsvaret, likevel synes jeg det var en undertone i at der har hun det bra og ikke hjemme.

https://www.nrk.no/norge/prinsesse-ingrid-alexandra-kunngjor-videre-planer-i-forsvaret_-_-trives-veldig-godt-her-1.17049014

Det er vanskelig å si noe om dette uten at det blir spekulasjoner, merker jeg.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest yedi warrior
BørIkkeSkriveForMy skrev (41 minutter siden):

Jeg anerkjenner « og » rundt verste her, og velger å påpeke det (siden mange av oss går på autopilot). Jeg ser flere her tidligere i tråden har sagt at Sonja og Harald er de siste ordentlige kongelige. Basert på det jeg vet fra folk som har jobbet med dem, kan jeg si at de er flinke til å holde fasaden for seg selv, men utover det... Ganske ordinære og tidvis kjipe folk, og slike folk håndterer ikke makt særlig godt.

nearly-all-men-can-stand-adversity-but-i

Syns du skriver mye fornuftig (mulig du ikke burde tenke på at du ikke skal skrive for "my"? ;) ). Jeg har gått noen runder med meg selv siste tiden, og tenker at når jeg ser det som har utviklet seg nå i Kongehuset generelt, men mest med ML og MBH - så har jeg tenkt at jeg har satt de kongelige (flaut nok), litt på en pidestall. Greier utvikler seg av en grunn. Og når dette med Marius skjer, så er det sant at man ikke kan blame MM for dårlig barneoppdragelse osv., - MEN man ser litt hvordan de kongelige responeder i situasjoner; evt. IKKE responderer. Kan dra frem feks. at Sonja og Harald valgte å "glatte over"/ late som ingenting ved å legge ut bilde av når de fulgte med OL fra spisebordet fra milliardhytten sin, feks. Eller (som noen påpekte før her) at Haakon lata som han ikke hadde sett bilde av Marius med plastikk-gunner i Bild. Eller, som omtalt av flere, en arrogant MM som "står godt i kritikken". 

Og jeg innser at jeg har tatt feil. Jeg tror ikke på de lenger, de har mista all troverdighet. Jeg syns de fremstår mer og mer som skikkelig kjipe mennesker; som ikke er istand til å forvalte hverken ansvaret sitt, eller i stand til å forsvare all den makta vi har gitt dem. Da, når man begynner å se det (eller jeg begynner å se det, da, hvertfall) - da får man et litt annet syn på både oppussingen av Slottet og alle milliarder det kosta, og hesten fra Rimi-hagen (som ble solgt videre, uten at Hagen så noe av de pengene). 

Jeg har tenkt en stund nå, at det sitter noe galt i tradisjonen*. Ikke ble det noe bedre av at Kong Olav som til og med tar trikken, at han sannsynligvis var en makttyrann og en alkoholiker (ikke bare vage rykter lenger, men ja, kan sies å være et litt spekulativt utsagn). Jeg er mega-skuffa. Men helt ærlig: De kan bare drite og dra. 

Med tradisjonen, så mener jeg det miljøet som de kongelige har skapt selv, siden 1905 var det vel.

Merknad: Jeg har blitt gjort oppmerksom på dette vedrørende Kong Olav sin alkoholbruk, men jeg har ikke lest noe av det selv:

Det er flere forfattere og journalister som har antydet at Kong Olav hadde et utfordrende forhold til alkohol, men det er viktig å understreke at disse påstandene ofte er basert på anekdoter eller ubekreftede kilder.

En av de mest kjente eksemplene er forfatteren Tor Bomann-Larsen, som i sin biografi om Kong Olav, "Haakon & Maud", antyder at kongen kunne ha et anstrengt forhold til alkohol, spesielt i perioder med stort press. Bomann-Larsen baserer seg blant annet på intervjuer med personer som var nær kongen.

Også journalisten og forfatteren Kjell Arne Totland har i flere artikler og bøker antydet at Kong Olav kunne ha et problematisk forhold til alkohol. Totland viser blant annet til episoder der kongen skal ha vært beruset i offentlige sammenhenger.

Endret av yedi warrior
Presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (8 minutter siden):

Håper han har noen i den vanlige vennekretsen som holder avstand, og sier tydelig fra at vennskapet er over hvis han ikke går i avhør, og erkjenner det han har gjort offisielt. 

Ja, jeg håper han har en vanlig vennekrets også.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren
LullaSkrulla skrev (5 minutter siden):

Jeg har tenkt på det samme og undrer også på om det kan være andre former for trusler inne i bildet, både fra ham og de i nettverker hans. Jeg vet ikke om det er mulig å få svar på hvordan sikkerheten til kongefamilien er, jeg har tidligere sagt at de nok er den familien i landet som er passet best på, og det er de nok, men etter at denne saken har rullet ut, lurer jeg oppriktig på hvordan sikkerheten rundt dem er. 

Jeg bet meg merke i at Ingrid Alexandra sa i NRK intervjuet at hun hadde det bra på Skjold, som svar på spørsmål om hvordan hun hadde det etter det som har skjedd/skjer i familien nå. Jeg vil tro det er en måte å unngå spørsmålet på og samtidig understreke at hun trives i forsvaret, likevel synes jeg det var en undertone i at der har hun det bra og ikke hjemme.

https://www.nrk.no/norge/prinsesse-ingrid-alexandra-kunngjor-videre-planer-i-forsvaret_-_-trives-veldig-godt-her-1.17049014

Det er vanskelig å si noe om dette uten at det blir spekulasjoner, merker jeg.

Enig, @LullaSkrulla. Dette er vanskelig. Her kan det ligge mye under som vi ikke vet og aldri får vite…

Jeg så også intervjuet av IA, fint at hun trives der hun er nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...