Gå til innhold

Marius Borg Høiby


Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Anbefalte innlegg

Gulveis skrev (3 timer siden):

Han rådet han til å ikke gi forklaring til politiet. Den offentlige «tilståelsen» var jo så elendig satt sammen med blant annet formuleringene «Jeg har utøvd kroppskrenkelse». Og det fremsto som om dette var en engangshendelse. Noe det ikke var. I tillegg provoserte dette (naturlig nok) tidligere ekser såpass mye, at de også sto frem med sine saker ifra fortiden. Det endte med enda flere anmeldelser. 
Advokaten rådet han til å dra til Italia. En ting er at han hadde lov til dette, og det var avklart med politiet. En annen ting er at det tok seg ekstremt dårlig ut, utad. Han er siktet for vold mot flere, og reiser på ferie for å feste og flørte med nye damer. Dette ble jo også filmet og dokumentert. Noe som sikkert har ført til enda større provokasjon. 
Sikkert mye mer som kunne vært nevnt. 

Det ble filmet og dokumentert at han reiste til Italia, at han var på en bar, og at han pratet med en kvinne.

Det uthevede i innlegget ditt er det såvidt jeg har fått med meg ingen som har dokumentert.

(AT reisen til Italia ble delvis filmet og dokumentert har ellers blitt diskutert av fagfolk mht det presseetiske - denne formen for dekning i en pågående straffesak trår over nye grenser i norsk kriminaljournalistikk, og er sånn sett ikke noe advokaten kunne forutsett).

 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gulveis skrev (2 minutter siden):

Jeg bare mener man tillegger Marius større makt og intensjon enn det som kanskje er virkeligheten. 
 

Han blir fremstilt som en rikmannsgutt som har fått alt i fanget, vokst opp med gullskje i munnen, og hatt alle muligheter foran seg. Som behandler andre mennesker dårlig med viten og vilje, og nærmest er ondskapen selv. 
 

Han har også slitt på skolen og blitt mobbet, og har en kriminell pappa og forstyrret bestefar. Vi vet ikke hva annet han eventuelt har opplevd (eventuelt lever med) som gjør han sånn han er. Åpenbart mangler han en god del grunnleggende ferdigheter, vi fleste andre har fra barns av. 
 

At folk tyr til vold kan blant annet skyldes at man mangler evne til å sette ord på følelser og meninger, i tillegg til dårlig følelsesregulering. Det betyr selvsagt ikke at det er ok likevel. Bare mener det er veldig åpenbart at han har store personlige problemer. Og at man/ media av den grunn burde være litte grann mere varsomme omkring dette. 
Straffen sin kommer han til å få uansett. Og jeg håper han blir pålagt noen form for behandling/ avrusning. 

Her var det mye spekulasjon.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter skrev (1 minutt siden):


Helt isolert, at han tar to turer for å komme seg unna er jeg enig i at ikke er noe å heve øyenbrynene av. Derimot er det noen vesentlige punkter med disse som gjør at det er vanskelig å la det gå.

Det første er at han drar på turer før han er ferdig med avgjør. Det sender signaler om trenering og at han ikke tar det alvorlig. 

Italiatur: 
Han har erkjent at han har rusproblemer. Da er det ikke nødvendigvis veldig smart å dra på fylla. Det er vanskelig å holde seg unna festdop mens man fester. Dårlig vurdering.

Hyttetur:
Det er noe idiotisk å dra på hyttetur med kriminelle venner. Han burde tatt avstand fra den type folk, slik saken står. Når det viser seg det er funnet narkotika på hytta, må man si dette er en meget dårlig vurdering.

Men i lys av rusmusbruk, så kommer han til  å fortsette med venner som ruser seg, gir  tilgang til  rus etc. Så jeg syntes ikke det var uventet eller sjokkerende.  Mer slik det  nomalt er, frem til  han finner ut at han må slutte 

Å komme dit at han vil slutte, er uansett en prosess. Og der er han på ingen måte ennå. Så jeg tror at det er bare å forberede seg på at han kommer til å fortsette  en stund til med dette

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulveis skrev (3 timer siden):

Er det bare jeg som tenker Marius har en utrolig dårlig advokat? 
Ikke at jeg er på hans side selvfølgelig, men de rådene han har fått av advokaten har jo virkelig ført til at hele saken har eskalert noe enormt. 
Hadde jeg vært han, så hadde jeg i det minste byttet advokat for lengst. 

Jeg syns ikke advokaten er dårlig, men jeg mener han er feil type. Advokaten Marius har nå er en som er vant til å forsvare veldig kriminelle, uten at man må ta hensyn til noen rundt den kriminelle. Men her er det en kongefamilie, og et omdømme som også må ivaretas. Den oppgaven syns jeg ikke denne advokaten er skikket for. 

Marius burde hatt en advokat som både kan ivareta hans rettigheter, men som også "spiller på lag" med kongehuset og sørger for å ikke dra det enda lenger ned i gjørma. 

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 minutt siden):

Det ble filmet og dokumentert at han reiste til Italia, at han var på en bar, og at han pratet med en kvinne.

Det uthevede i innlegget ditt er det såvidt jeg har fått med meg ingen som har dokumentert.

(AT reisen til Italia ble delvis filmet og dokumentert har ellers blitt diskutert av fagfolk mht det presseetiske - denne formen for dekning i en pågående straffesak trår over nye grenser i norsk kriminaljournalistikk, og er sånn sett ikke noe advokaten kunne forutsett).

 

MBH og kvinnen satt tett sammen. Helt åpenbart en relasjon av noe vis. 

De aller fleste forstår nå betydningen av åpenhet rundt MBHs relasjoner, enten det er forbindelser til folk som er tett knyttet til svensk gjengkriminalitet eller unge, kanskje sårbare kvinner - så lenge denne saken pågår. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Men i lys av rusmusbruk, så kommer han til  å fortsette med venner som ruser seg, gir  tilgang til  rus etc. Så jeg syntes ikke det var uventet eller sjokkerende.  Mer slik det  nomalt er, frem til  han finner ut at han må slutte 

Å komme dit at han vil slutte, er uansett en prosess. Og der er han på ingen måte ennå. Så jeg tror at det er bare å forberede seg på at han kommer til å fortsette  en stund til med dette

jepp, og han blir arrestert pga den uttalelsen som samsvarer 0% med handlingene hans. Hadde han sagt at dette vil være en prosess og jeg jobber med saken, kunne man forstått feilglipp. Han sa "jeg kommer til å ta det på største alvor fremover". Det er jo absolutt ingenting som tyder på at han gjør det.

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Titter skrev (1 minutt siden):

jepp, og han blir arrestert pga den uttalelsen som samsvarer 0% med handlingene hans. Hadde han sagt at dette vil være en prosess og jeg jobber med saken, kunne man forstått feilglipp. Han sa "jeg kommer til å ta det på største alvor fremover". Det er jo absolutt ingenting som tyder på at han gjør det.

Nei det vil jeg også  ikke si han gjør. Kontakten med siste ex,  ser jeg på det som er verst

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Nei det vil jeg også  ikke si han gjør. Kontakten med siste ex,  ser jeg på det som er verst

Jeg tror ikke det verste er offentliggjort enda :) 

  • Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke det verste er offentliggjort enda :) 

Enig. Jeg har en urolig magefølelse…

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter skrev (14 minutter siden):


Helt isolert, at han tar to turer for å komme seg unna er jeg enig i at ikke er noe å heve øyenbrynene av. Derimot er det noen vesentlige punkter med disse som gjør at det er vanskelig å la det gå.

Det første er at han drar på turer før han er ferdig med avgjør. Det sender signaler om trenering og at han ikke tar det alvorlig. 

Italiatur: 
Han har erkjent at han har rusproblemer. Da er det ikke nødvendigvis veldig smart å dra på fylla. Det er vanskelig å holde seg unna festdop mens man fester. Dårlig vurdering.

Hyttetur:
Det er noe idiotisk å dra på hyttetur med kriminelle venner. Han burde tatt avstand fra den type folk, slik saken står. Når det viser seg det er funnet narkotika på hytta, må man si dette er en meget dårlig vurdering.

Han kommer ikke til å ta tak i livet sitt før han har fått en dom. Derfor er det provoserende at han og advokaten trenerer avhørene og etterforskningen.

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (30 minutter siden):

Og i tillegg illusterer saken hva slags konsekvenser det kan få med identifisering med fullt navn i media av partene i en pågående straffesak, også for ofrene i saken. Det er gode grunner til at slik identifisering normalt ikke gjøres i kriminaljournalistikken, og at VVP fraråder det.

En - forsiktig sagt - lite treffende «illustrasjon». I dette tilfellet identiserte (to av) ofrene seg selv i sosiale medier.  Og dette gjorde de nettopp fordi delinkventen først var blitt identifisert av pressen. Eksempelet illustrerer at identifisering kan være en god ting; altså nærmeste det motsatte av hva du synes å hevde.

Endret av Caniggia
  • Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (2 minutter siden):

Enig. Jeg har en urolig magefølelse…

Enig. Og jeg mistenker at det er grunnen til at det ikke har kommet en uttalelse fra kongehuset, fordi de vet at det er så mye som kan komme frem så de må trå meget varsomt.

 

Grüner skrev (Akkurat nå):

Han kommer ikke til å ta tak i livet sitt før han har fått en dom. Derfor er det provoserende at han og advokaten trenerer avhørene og etterforskningen.

Jeg tror ikke han kommer til å ta tak i livet sitt da heller, jeg. Jeg tror han syns alle er idioter som vil ødelegge for han, og sånn kommer han til å se det fremover også. Det er det jeg tror. Dessverre

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter skrev (7 minutter siden):

Jeg tror ikke det verste er offentliggjort enda :) 

Det er ikke sikkert. Det kommer nok mer vil jeg tro. Og fortsetter han å ruse seg kommer det også mer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gulveis skrev (1 time siden):

Dette kunne jo også mediene ha tenkt på, da de valgte å til i de grader henge ut både Marius og hele hans nettverk inkludert tungt kriminelle mennesker. At dette kunne få negative konsekvenser for ofrene i saken. Dette har jo blitt et sirkus uten like. Og jeg antar dette bare er begynnelsen. 
 

Vel, noen av oss har påpekt dette helt siden saken eksploderte i media. VVP eksisterer som sagt av en grunn, ikke minst mht kriminaljournalistikken.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i det aller meste du skriver her, men jeg ser han ikke bare som et "sort får" som foreldre ikke kan gjøre noe med. den viktigste rollen som foreldre er å oppdra barna sine. For kongefamilien er denne jobben enda viktigere da de skal fremstå enda mer moralsk overlegen enn oss "vanlige" (fair eller ei, men sånn er det med monarki). 

En ting er narkotikamisbruket og utagerende festing. Mye av dette kan forklares gjennom en spesiell barndom der du ikke er like "viktig" som dine søsken, og ikke har en spesifikk fremtid organisert for deg. Dette tror jeg alle kan forstå er vanskelig (og mange "monarcy spares" har kommentert på dette, ref Martha og Harry f.eks).

Men det mest alvorlige her er hans verdier og holdninger ihht andre mennesker, spesielt kvinner. Hvor har denne holdningen kommet fra?  Dette er verdier jeg mener foreldre/foresatte plikter til å innstille i barna sine. hvorfor har ikke HM og MM klart dette? Det er det store spørsmålet, og er de da kapable til å oppdra en fremtidig dronning? Hva skal tilsi at hun skal ha andre verdier? Kanskje hun også føler seg mer spesiell/opphøyd enn andre og oppfører seg deretter?

Men enig også i siste setning; på tide å skrote dette monarkiet. Vi vet hva vi har, men tydeligvis ikke hva vi får.

Mange unge får rusproblemer - og helt uten at det kan forklares med en spesiell barndom og at man ikke er like viktig som sine søsken. Derfor blir det helt feil å skylde på en oppveksten når ingen kan svare på hvorfor noen blir rusavhengige og andre ikke. Jeg har mye mer tro på miljø og i noen tilfeller, gener. 

Husk at MBH er vokst opp med privilegier som få andre er forunt. Han har hatt noen muligheter som er vanskelige for andre å forstå.  

Endret av Malmfrid
  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Den fornærmede kvinnen ønsket også å hente ut sine eiendeler fra Høibys bolig på Skaugum. De to bodde sammen der en periode. Bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen hevder det har pågått en dialog om dette i flere uker, og sier at hun tok kontakt med Slottet på fredag for å få fortgang i prosessen.»

https://www.vg.no/nyheter/i/vg3nGV/forsvarer-hoeiby-vil-betale-for-skadene-i-frogner-leiligheten
 

Men altså, det har jo kommet frem for lenge siden at de har truffet hverandre flere ganger etter voldshendelsen. Det er bilder av fornærmede og Marius i en bil utenfor Skaugum. Hun kunne ikke hentet sakene sine da? I stedet måtte bistandsadvokaten kontakte slottet for å få fortgang i prosessen, selv om Marius ikke er kongelig en gang. Dette syns jeg var litt unødvendig må jeg si. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aricia skrev (39 minutter siden):

Og i tillegg illusterer saken hva slags konsekvenser det kan få med identifisering med fullt navn i media av partene i en pågående straffesak, også for ofrene i saken. Det er gode grunner til at slik identifisering normalt ikke gjøres i kriminaljournalistikken, og at VVP fraråder det.

Jeg er enig i at den voldsomme mediedekningen kan føre til uønskede hendelser for alle de involverte. Det er utrolig mange sprø mennesker der ute. Men vi må heller ikke glemme at begge ekskjærestene selv valgte å publisere sine erfaringer med Marius. I sine egne, svært offentlige kanaler. Jeg leste at Nora opplevde stort medietrykk etter arrestasjonen av Marius, men hun valgte å gå for "ingen kommentar" frem til den famøse unnskyldningen til Marius ble publisert.

Forøvrig synes jeg det er merkelig at kongefamilien ikke lærer noe av denne saken, men velger å presentere nok en kjæreste midt i mediesirkuset som omgir dem. Hun er i tillegg bare 17 år. 

  • Liker 18
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (40 minutter siden):

MBH er et høyprofilert medlem av kongefamilien. De aller fleste av hans ekskjærester er identifisert av han selv og kongefamilien ved at kjærestene har bodd på Skaugum, og at de er trukket inn i det offentlige rom ved å være tilstede i sammenhenger sammen med dem. Vi så det sist ved at SM unge kjæreste kom sammen med kronprinsfamilien i bryllupet i Geiranger. 

Ved å ikke identifisere hvem av ekskjæresten det er snakk om, så bidrar man i verste fall til å inkriminere ekser som ikke har noe med saken å gjøre. 

https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

Sitat

4.5. Unngå forhåndsdømming i kriminal- og rettsreportasje. Gjør det klart at skyldspørsmålet for en mistenkt, anmeldt, siktet eller tiltalt først er avgjort ved rettskraftig dom. Det er god presseskikk å omtale en rettskraftig avgjørelse i saker som har vært omtalt tidligere.

[...]

4.7. Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med klanderverdige eller straffbare forhold. Vis særlig varsomhet ved omtale av saker på tidlig stadium av etterforskning, i saker som gjelder unge lovovertredere, og der identifiserende omtale kan føre til urimelig belastning for tredjeperson. Identifisering må begrunnes i et berettiget informasjonsbehov. 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (14 minutter siden):

Identifisering må begrunnes i et berettiget informasjonsbehov. 

Du glemte å utheve den siste setningen. Jeg har gjort det for deg, så kan du reflektere over trangen til hemmelighold, for i denne saken så er det et berettiget informasjonsbehov. Bare nevner det, 

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (1 time siden):

Det unnskylder ingenting, men husk at han har sagt at han har rusproblemer og flere psykiske lidelser. Vi må stole på det Marius har fortalt oss her. Ikke at det unnskylder hva han har gjort, men han har rusproblemer og flere psykiske lidelser.

Igjen, det er ingen unnskylding, men vi må jo ta hensyn til dette. Vi kan ikke dømme han før han har blitt dømt i en eventuell rettsak. Det er ikke synd på han, men han har fortalt om rusproblemer og flere psykiske lidelser. 

Selvfølgelig burde han få dra på ferie til Italia og dra på hyttetur med kriminelle, masse narkotika og våpen. Han er ikke dømt for noe. Marius kan gjøre hva Marius vil. Og husk at han har fortalt om rusproblemer og psykiske lidelser. 

Også viktig å huske på at Se og Hør tok bilder av han da han gikk i barnehagen. Dette kan skade et barn for livet. Ikke at det unnskylder hva han har gjort altså. Bare verdt å huske på.

Kan jo ikke være lett å vokse opp i Norges mest priviligerte familie heller. Ikke at det unnskylder hva han har gjort da, men alikevel. Syns ikke synd på han altså. Bare prøver å se saken fra flere sider her. 

Husk også at Marius er en privatperson. Det må være utrolig vanskelig å lese om seg selv i pressen. Dette bør løses privat. 

Helt enig med alt du skriver her😋 (skjønte den)

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...