Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

OsloSS skrev (37 minutter siden):

Hadde håpet Kronprins Haakon hadde tatt det modige valget om folkeavstemning om monarkiet og bedt om folkets støtte før han evt tiltrer som konge. 
I motsetning til Dronning Sonja, som forstod sin rolle allerede fra da hun ble kronprinsesse, har ikke Mette Marit inne i sitt 23. år som kronprinsesse ennå fortstått  sin rolle. 
Dessverre ser det ut som Haakons valg av kronprinsesse for 23 år siden er begynnelsen på slutten til monarkiet i Norge. 

Jeg liker å ha et monarki, jeg skulle bare ønske de som er i det hadde tatt jobben mer alvorlig. Så jeg vil heller ha en måte folket kan ha muligheten til å be HM ta seg sammen.

Her er pressemeldinga jeg håper på (men ikke tror jeg får)

1. M. har levert fra seg diplomatpasset. Vi tar selvkritikk på at han har hatt diplomatpass. Det er ingen grunn til at han skal ha det.

2. Vi forventer at M blir behandlet som alle andre i rettssystemet. Verken mer eller mindre. Ingen særbehandling.

3. M. bor på Skaugum. Vi ber om forståelse for at vi ikke kan kaste ut en rusmisbruker. Men det er ingen permanent løsning.

4. M. kommer ikke til å delta i flere offisielle sammenhenger.

5. Vi kommer til å støtte M. i å bli rusfri. Dette er en privat sak.

Dette er det jeg som monarki-tilhenger trenger å høre. Alle skjønner at det er leit og vanskelig. Det er selvsagt. Alle er også klar over at de faktisk er i familie. Vi trenger ikke høre mer om det.

Det jeg tipper kommer er enten et "hjemme-hos" intervju der MM gråter og sier at det er så vondt og HM snakker om hjelpesløsheten. "Jeg føler at..." opplegg. Noen vil sikkert bli rørt av det, men det er ikke det jeg trenger. Jeg trenger ryggrad og ansvar, uten at det går over i arroganse. Og det er mulig at det kommer arroganse også, i tillegg til sympati-bønner.

• Liker 29
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Doris Becker skrev (12 minutter siden):

Synes man kan lese om sånt  stadig vekk jeg.  Når det gjelder visse kriminelle. Der  man kan lese "politiet håper han vil la seg avhøre", "ennå ikke avhørt". Bhatti er et nylig eksempel.

Det er helt vanlig,  fordi man som siktet ikke har en plikt til å forklare seg. Man har en rett iht å ikke inkriminere seg selv i en straffesak.  

Det medfører  egentlig  større krav til  bevis mot den siktede. Og kan være positivt for saken sånn sett også. For da blir vanskeligere å forsvare dem i retten, når bevisene er sterkere om de eksisterer da

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at folk fortsatt prøver å skyve skyld og ansvar vekk fra der hvor det ligger, både når det gjelder pengebruk, Marius bopel og det han nå er siktet for, og at advokaten hans fortsetter å underspille volden (altså 5x kvelning til offeret fikk synsproblemet, 15 slag mot hodet, knivtrusler og nå gjentatt terrorisering på telefon) som 'den laveste formen for vold'.

Folk burde skamme seg. At man ikke setter noen form forventet standard til et hoff man betaler nærmere en milliard kroner til i året, at de kan være stumme når deres 'godgutt' Marius høvler over kvinne etter kvinne, drar på ferie og kokain-jakt på fjellet når han burde forklare seg, og at ingen i familien klarer å finne ryggraden sin.

Det er til å bli matt av. Det er sterkt på tide å få på plass helt transparente regler for hoffet, de skal vise hva pengene går til, de skal betale skatt og de skal måtte forholde seg til samme regler som resten av oss. De er betalt så mye penger og har så stor formue helt og holdent av det Norske folks lommebok at man må kunne forvente at de klarer å finne frem bare en centiliter av Olavs kontakt med folket.

Hvorfor har ikke denne gjøken omvendt voldsalarm? Her blir altså nå hans andre exer truet av folk på internett, og Marius regelrett terroriserer den han allerede har banket opp. Har ikke politiet lært noe om siste års hendelser hvor kvinner blir drept av menn som har besøksforbud? Det betyr niks og nada når det tar politiet 3 dager å agere.

Jeg håper Marius møter en bølle som er større enn han i fengsel, så han kan lære litt av hvordan det er å bli behandlet som han behandler andre. Oppdragelsen hans virker jo å ha vært helt fraværende, han gjør som han vil når han vil, uansett konsekvens. Bøller som han viker bare å reagere på å bli tatt med samme mynt.

Endret av Anonio
  • Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (9 timer siden):

Nå svarte jeg på påsyand om at marius knapt har bodd velk fra skaugum.

Oh etter han var 20 pg dro til California,  har han bodd hjemme på skaugum ett år, pluss noen mnd innimellom,  som ser ut til å være litt mellom landing.

Hva han ha4 netalt hvem etc. Er da ikke interessant 

Jo. Hva er poenget med at han har bodd borte fra Skaugum? At han har stått på egne ben eller at han er i stand til å bo for seg selv? Det må jo være det første, for han bor jo for seg selv også på Skaugum. 

Og det at han aldri eide huset han bodde i fjerner da poenget med ditt innlegg; han har ikke stått på egne ben.

Noen har dekket hans bokostnader selv når han bodde hjemmefra og disse «noen» inkluderer oss.

Endret av O Rakel
  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (11 minutter siden):

Jeg liker å ha et monarki, jeg skulle bare ønske de som er i det hadde tatt jobben mer alvorlig. Så jeg vil heller ha en måte folket kan ha muligheten til å be HM ta seg sammen.

Her er pressemeldinga jeg håper på (men ikke tror jeg får)

1. M. har levert fra seg diplomatpasset. Vi tar selvkritikk på at han har hatt diplomatpass. Det er ingen grunn til at han skal ha det.

2. Vi forventer at M blir behandlet som alle andre i rettssystemet. Verken mer eller mindre. Ingen særbehandling.

3. M. bor på Skaugum. Vi ber om forståelse for at vi ikke kan kaste ut en rusmisbruker. Men det er ingen permanent løsning.

4. M. kommer ikke til å delta i flere offisielle sammenhenger.

5. Vi kommer til å støtte M. i å bli rusfri. Dette er en privat sak.

Dette er det jeg som monarki-tilhenger trenger å høre. Alle skjønner at det er leit og vanskelig. Det er selvsagt. Alle er også klar over at de faktisk er i familie. Vi trenger ikke høre mer om det.

Det jeg tipper kommer er enten et "hjemme-hos" intervju der MM gråter og sier at det er så vondt og HM snakker om hjelpesløsheten. "Jeg føler at..." opplegg. Noen vil sikkert bli rørt av det, men det er ikke det jeg trenger. Jeg trenger ryggrad og ansvar, uten at det går over i arroganse. Og det er mulig at det kommer arroganse også, i tillegg til sympati-bønner.

Og jeg vil ha republikk. Det er ingen grunn til at Norge trenger et kongehus. I 2024 har vi  Netflix og Kardashians m.m for å mette  vår skuelyst. Monarkiet hadde muligens en samlende funksjon under krigen, men nå er dette blitt altfor gammeldags og nesten komisk? Jeg blir litt flau når vennene mine  fra Frankrike og Canada kommer på besøk og jeg viser de slottet… herlighet så gammeldags med konge og dronning… Jeg bare nevner dette fordi dette med lille Marius er dråpen….

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffeslabberaset skrev (5 minutter siden):

Og jeg vil ha republikk. Det er ingen grunn til at Norge trenger et kongehus. I 2024 har vi  Netflix og Kardashians m.m for å mette  vår skuelyst. Monarkiet hadde muligens en samlende funksjon under krigen, men nå er dette blitt altfor gammeldags og nesten komisk? Jeg blir litt flau når vennene mine  fra Frankrike og Canada kommer på besøk og jeg viser de slottet… herlighet så gammeldags med konge og dronning… Jeg bare nevner dette fordi dette med lille Marius er dråpen….

Monarkiet er en anakronisme og jeg synes det er fullstendig uforståelig at noen mener vi skal ha en familie født til enorme privilegier og plikter som overstyrer retten til å velge grunnleggende ting for seg selv.

Forstår det bare ikke, men får aldri klare svar fra monarkister som ikke kan imøtegås med logiske argumenter.

Hvorfor vil dere ha denne ordningen?

• Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonio skrev (23 minutter siden):

Jeg registrerer at folk fortsatt prøver å skyve skyld og ansvar vekk fra der hvor det ligger, både når det gjelder pengebruk, Marius bopel og det han nå er siktet for, og at advokaten hans fortsetter å underspille volden (altså 5x kvelning til offeret fikk synsproblemet, 15 slag mot hodet, knivtrusler og nå gjentatt terrorisering på telefon) som 'den laveste formen for vold'.

Folk burde skamme seg. At man ikke setter noen form forventet standard til et hoff man betaler nærmere en milliard kroner til i året, at de kan være stumme når deres 'godgutt' Marius høvler over kvinne etter kvinne, drar på ferie og kokain-jakt på fjellet når han burde forklare seg, og at ingen i familien klarer å finne ryggraden sin.

Det er til å bli matt av. Det er sterkt på tide å få på plass helt transparente regler for hoffet, de skal vise hva pengene går til, de skal betale skatt og de skal måtte forholde seg til samme regler som resten av oss. De er betalt så mye penger og har så stor formue helt og holdent av det Norske folks lommebok at man må kunne forvente at de klarer å finne frem bare en centiliter av Olavs kontakt med folket.

Hvorfor har ikke denne gjøken omvendt voldsalarm? Her blir altså nå hans andre exer truet av folk på internett, og Marius regelrett terroriserer den han allerede har banket opp. Har ikke politiet lært noe om siste års hendelser hvor kvinner blir drept av menn som har besøksforbud? Det betyr niks og nada når det tar politiet 3 dager å agere.

Jeg håper Marius møter en bølle som er større enn han i fengsel, så han kan lære litt av hvordan det er å bli behandlet som han behandler andre. Oppdragelsen hans virker jo å ha vært helt fraværende, han gjør som han vil når han vil, uansett konsekvens. Bøller som han viker bare å reagere på å bli tatt med samme mynt.

Hoffet har da virkelig ingenting med denne saken å gjøre.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (26 minutter siden):

Og det er mulig at det kommer arroganse også, i tillegg til sympati-bønner.

Arroganse kommer. Det er jo ikke som at folk skifter personlighet i en alder av 51 år. 

Ellers er dette blant kritikken Mette-Marit står så godt i:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/psykolog-refser-kongehuset-svikter-voldsofre/o/5-95-1967119

Men hva vet vel denne psykologspesialisten. Åpenbart en hater, han også. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi skal holde oss for gode til å ønske vold og smerte på MBH. Det er en stund siden «øye for øye, tann for tann» var trendy.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (37 minutter siden):

Hoffet har da virkelig ingenting med denne saken å gjøre.

Du kan jo fortsette å fortelle deg selv det til du blir blå i ansiktet.

Problemet for hoffet er at de både bidrar til MBHs livsstil, vedlikeholder huset han bor i og har bidratt til at dette har pågått ved å la MM komme med regelrett 'fy fy-brev' til pressen.

Marius hadde ikke hatt denne utagerende livsstilen om han ikke ble foret av apanasjen og pengene som hoffet bidrar med. Han har knapt jobbet i sitt nå snart 10 år lange voksne liv.

• Liker 24
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (7 minutter siden):

Når det gjelder situasjonen med gardisten så vet vi ikke hva som rent faktisk skjedde der

Marius kjørte i 90 km/t nedover alléen ved Skaugum og la deretter ut en "morsom" snap om det.

Hva mer mener du vi trenger å vite før vi fordømmer handlingen?

• Liker 28
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Doris Becker skrev (32 minutter siden):

Det vil komme en uttalelse hvis han blir dømt. Tror ikke det blir noe før det.

veeel, slik det har vært til nå tror jeg ikke det kommer noe mer da heller, kanskje bortsett fra "nå er denne saken avsluttet i domstolene i denne omgang og vi har ingen kommentar ut over dette"

De kan rett og slett ikke komme med noe mer fra kongehusets side slik det har fått utvikle seg til nå tror jeg, det vil bli brukt og vridd på uansett hva de gjør og det vet de nok.

Men at Marius har i mine øyne vist så lite respekt for kongehuset og sin mor ved at han oppholder seg på en hytte med rusmidler og våpen sammen med mennesker han helst bør ta avstand fra at det bare er trist lesing i grunnen.
Nesten så man lurer på om han tenker på noen andre enn seg selv overhode, for selv de mest egoistiske skjønner jo at dette ikke akkurat er bra valg å ta slik situasjonen en gang er akkurat nå, ergo er det nærliggende å tenke at dette er valg han tar kun for sin egen del.
Noe som jo potensielt føyer seg inn i rekken av hva andre familier med lignende problematikk opplever fra sine nærmeste som har havnet "på kjøret" vil jeg tro.. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gothard skrev (8 minutter siden):

Marius kjørte i 90 km/t nedover alléen ved Skaugum og la deretter ut en "morsom" snap om det.

I folkene som innbitt forsvarer denne galskapen satt i systems hode så kan man ikke mene noe om negative ting rundt sakene før Marius er dømt, selv om han selv innrømmer vold, legger ut live snap av at han nesten dreper en stakkars fyr i førstegangstjeneste som er der for å passe på livet hans, eller at folk ikke lenger kan se pga. at de har blitt kvalt av Kronprinsessens godgutt.

De skal selv få snakke i innlegg etter innlegg om diagnoser de ikke vet noe om, manglende foreldreroller som de ikke vet noe om og hvordan rusen er grunnen til volden som de heller ikke vet noe om da, bare så det er sagt.

Endret av Anonio
  • Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (1 time siden):

Jo. Hva er poenget med at han har bodd borte fra Skaugum? At han har stått på egne ben eller at han er i stand til å bo for seg selv? Det må jo være det første, for han bor jo for seg selv også på Skaugum. 

Og det at han aldri eide huset han bodde i fjerner da poenget med ditt innlegg; han har ikke stått på egne ben.

Noen har dekket hans bokostnader selv når han bodd hjemmefra og disse «noen» inkluderer oss.

Følger du tråden bakover  så, svarer  j3g primært på en påstand  om at marius stort sett  har bodd på skaugum i sitt vokne liv. Og bodd der lenge.

Om han eide eller ikke eide boliger etc var ikke det jeg svarte på. Detfor jeg også spør noen hva poenget  var, mår det ble dratt inn som svar på mitt innlegg 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Isild skrev (3 timer siden):

Først og fremst: Helt enig med deg i at en god barndom (trygg osv) ikke er noen sikkerhet for at det går bra med barn - like lite som at en dårlig barndom (utrygg) gjør at det går dårlig med barna. 

Det handler mye om arv og miljø - ja! Men det handler også mye om hvem barnet blir personlighetsmessig -  helt uavhengig av arv og miljø. God ressurser og god tilknytning og støtte gjør det selvsagt veldig mye enklere, men man skal ikke undervurdere et løvetannbarn heller. Mange løvetannbarn har hatt det i seg å klare å bryte generasjoner med "dårlige familieforhold".

Til det med Høibyfamilien, så er det jo igrunn bare fakta @SagaP kommer med, jeg tolker det ikke som nag egentlig, det er faktisk forhold som har skjedd. Om det er relevant eller ikke å ta opp ift Marius sin sak kan man diskutere - men jeg forstår at det kommer opp. Saken er rødglødende nettopp fordi det er kongehuset sin nærmeste familie det gjelder. 

Det er mange som mente at MM og HM ikke tenkte helt igjennom alt da de giftet seg og dro Marius inn i Norges mest profilerte familie. Mange spådde at motsetningene var FOR store, og min mening er at vi ser resultatet av det nå. 

Nå skriver jo jeg mye rundt dette temaet. Selve Høiby-slekta er hyperrelevant i denne tråden som handler om en Høiby.

Mitt hovedfokus ligger likevel på de alvorlige handlingene MBH er siktet for og som han delvis har erkjent.

Vold i nære relasjoner er et alvorlig tema og et stort samfunnsproblem. Det samme er den omfattende kokainbruken, koblingene til organisert kriminalitet og mye mer.

Jeg er for øvrig enig i det du skriver rundt det at MBH ble dratt inn i Norges mest profilerte familie  

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (35 minutter siden):

Jeg synes vi skal holde oss for gode til å ønske vold og smerte på MBH. Det er en stund siden «øye for øye, tann for tann» var trendy.

Det er trendy i fengsel, spesielt for folk som skader barn og kvinner.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gothard skrev (1 minutt siden):

Det var en tåpelig IG-post. Den forteller ingenting. Den beviser ingenting, annet enn at han kjørte i 90 et eller annet sted.

Når begynte vi å ta alt som postet på IG for god fisk?

Faktum er at vi strengt tatt ikke kan vite hvor han kjørte, det er ingen synlige gardister på bildet, og vi vet ikke om han faktisk holdt på å treffe en gardist eller om han bare prøver å gjøre seg morsom. Alt vi har et et bilde av en mørk vei og et speedometer, og MBHs tåpelige tekst.

Jeg kjøper ikke rått alt jeg ser på instagram. Hvis du gjør det, så vil jeg anbefale deg en mer skeptisk innstilling, for du blir garantert lurt.

Jeg finner det helt usannsynlig at han ville lagt ut noe så idiotisk, og selvinkriminerende, hvis det faktisk var en reell faresituasjon med den gardisten. Det er vesentlig mer sannsynlig at han prøvde å gjøre seg morsom i en situasjon som ikke var reell.

Det virker som en god del i denne tråden tror at det narrativet en person presenterer i sosiale media er synonymt med hundre prosent sannhet.

Det er jo svært naivt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (17 minutter siden):

Jeg har skrevet til deg flere ganger at ingenting hefter ved familien Borg - og presisert at det gjelder hans foreldre og søsken med ektefeller. 
Flere ganger har jeg nevnt rullebladet til MB - at han har flere dommer på seg: vold, dop og promillekjøring. Så hvor vil du egentlig hen med denne kommentaren? Vi er da helt enige om MBs rulleblad

Jeg foreslår du leser din opprinnelige kommentar og hva jeg reagerer på der. Så mulig du skjønner hvor jeg vil.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...