Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Nå skrev jeg jo at han må sperres inne siden han kveler kjæresten sin. Ikke kun fordi han har en personlighetsforsyrrelse. Men hvis det er en evt personlighetsforstyrrelse som er årsaken her, må han jo på lukket behandling eller et eller annet sånn at han ikke skader flere rundt seg. 

Ja, det kan du si. I mitt tilfelle har voldsalarm, besøks- og kontaktforbud vært vanlig hele livet, og det er det politiet har kunnet hjulpet til med. Og det er både pga kveling og verre ting. 
De blir arrestert, så kommer de ut og da er runddansen igang igjen. Dette er et stort problem for mange familier.

• Liker 5
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pippi Lotta skrev (6 minutter siden):

Bege familiene blir vel "uretsmesig  hengt ut" her. Marius har gjort noe feil, Marius er ansvarlig. Det er ingen behov for å granske familien hans i genrasjoner ofentlig her på internet. Det er en grun til at vi slutet med gapestoker liksom, men selv i midelalderen prøvde de vel i det minste å strafe den ansvarlige og ikke helle familien i 3 genrasjoner. 

Det er intresangt at så mange klager på at kongehuset koster så mye penger, men du ønsker de skal ansette en person (eller personer) som skal granske absolut alle de skal møte? Det må jo være snak om mange tusen bakgruns sjeker i året! Blir ikke bilig akurat....

Moren brakte MBH inn i Norges mest offentlige familie via sitt giftemål. Familien Borg ante ingenting om MMs eksistens før de fikk beskjed om at de hadde blitt besteforeldre. Dette iht de uautoriserte biografiene om MM.

Én av politiets viktigste oppgaver er å sjekke bakgrunnen til hvem de kongelige omgås. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (32 minutter siden):

Da må en person erklæres ikke-samtykkekompetent, det skal MYE til med en slik diagnose. Dette er MBH sitt ansvar. Det er heller tvert imot, har man en slik diagnose står familie/pårørende som hovedregel maktesløse. En slik diagnose settes for øvrig ikke før etter man er 18 år som hovedregel. 

Jeg vet tydeligvis ikke noe om hvordan det fungerer, men sett i lys av at han nå har fem fornærmede i saken sin, og at det likså godt kan være flere, er han jo ikke en trygg person å ha i samfunnet. Uavhengig av diagnoser. Avsporing, men jeg så nettopp Leo og de farlige, og der var det jo mennesker med psykiske diagnoser som satt inne for mord. Diagnosene var altså en av årsakene til at de ikke gikk fritt i samfunnet, og han ene ble sendt på psykiatrisk for å få behandling der. Det var helt innlysende at de ikke skulle ut, men sitte i forvaring. Deres psykiske lidelser bidro jo til at de ikke kunne stoles på. Jeg vet ingenting om M sine diagnoser, men hvis det er en årsak til drittoppførselen, må han jo sperres inne på lik linje med de jeg nevnte i den serien. Kanskje ikke i forvaring, men lenge nok til at han har en mulighet til å forandre seg, la seg behandle. Det er jo egentlig flaks at han ikke har drept noen hvis man tenker på at han har kvelt folk. Du er ganske psyk hvis du får deg til å ta kvelertak på et annet menneske. 

Endret av PusheenPusheen
Markering av hva jeg svarer på
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan du si. I mitt tilfelle har voldsalarm, besøks- og kontaktforbud vært vanlig hele livet, og det er det politiet har kunnet hjulpet til med. Og det er både pga kveling og verre ting. 
De blir arrestert, så kommer de ut og da er runddansen igang igjen. Dette er et stort problem for mange familier.

Da er det på høy tid med en forandring i systemet. Innmari synd at andres sykdom skal gå ut over de nærmeste på den måten. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Jeg vet tydeligvis ikke noe om hvordan det fungerer, men sett i lys av at han nå har fem fornærmede i saken sin, og at det likså godt kan være flere, er han jo ikke en trygg person å ha i samfunnet. Uavhengig av diagnoser. Avsporing, men jeg så nettopp Leo og de farlige, og der var det jo mennesker med psykiske diagnoser som satt inne for mord. Diagnosene var altså en av årsakene til at de ikke gikk fritt i samfunnet, og han ene ble sendt på psykiatrisk for å få behandling der. Det var helt innlysende at de ikke skulle ut, men sitte i forvaring. Deres psykiske lidelser bidro jo til at de ikke kunne stoles på. Jeg vet ingenting om M sine diagnoser, men hvis det er en årsak til drittoppførselen, må han jo sperres inne på lik linje med de jeg nevnte i den serien. Kanskje ikke i forvaring, men lenge nok til at han har en mulighet til å forandre seg, la seg behandle. Det er jo egentlig flaks at han ikke har drept noen hvis man tenker på at han har kvelt folk. Du er ganske psyk hvis du får deg til å ta kvelertak på et annet menneske. 

Du skal være glad du ikke vet hvor mange slike du garantert treffer på i hverdagen. Vi som har levd med slike folk siden vi var små snapper dem opp på lang avstand. De er verdensmestere i manipulering, og bruker gaslighting og triangulering som del av «språket» sitt. De går som regel «under radaren» for folk flest i åresvis, helt til de blir overmodige og/eller treffer på «feil» person og/eller situasjon. De er mestere i å skli unna og sno seg som sleipe åler, og driver lynavledning på høyt nivå. De er livsfarlige, på mer enn en måte. Og de ødelegger liv, ofte uten noen konsekvenser. 

• Liker 10
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (6 minutter siden):

Da er det på høy tid med en forandring i systemet. Innmari synd at andres sykdom skal gå ut over de nærmeste på den måten. 

Lykke til med å få til det.

Se hva Ninaen skriver over her.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avsporing, men jeg så nettopp Leo og de farlige, og der var det jo mennesker med psykiske diagnoser som satt inne for mord. Diagnosene var altså en av årsakene til at de ikke gikk fritt i samfunnet, og han ene ble sendt på psykiatrisk for å få behandling der. Det var helt innlysende at de ikke skulle ut, men sitte i forvaring. Deres psykiske lidelser bidro jo til at de ikke kunne stoles på.

Svarer på begge disse samlet. Jeg er helt enig med deg, og jeg skulle ønske det første sitatet stemte med virkeligheten. I mitt tilfelle fikk han forvaringsdom pga ting han gjorde "mot sivile", altså ikke oss i familien. Han kom ut etter relativt kort tid, og noen få mnd etter løslatelse hadde vi voldsalarm igjen. 
Som noen har skrevet over, er det store mørketall med denne diagnosen så den er nok ikke så sjelden som vi skulle ønske. Og hvis alle som tar kvelertak på partneren sin (som dessverre ikke er så veldig uvanlig i mange hjem) skal få en så streng dom så blir det meget dyrt for samfunnet. Så da gjør de det de kan, men det er sjelden godt nok.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (4 minutter siden):

Du skal være glad du ikke vet hvor mange slike du garantert treffer på i hverdagen. Vi som har levd med slike folk siden vi var små snapper dem opp på lang avstand. De er verdensmestere i manipulering, og bruker gaslighting og triangulering som del av «språket» sitt. De går som regel «under radaren» for folk flest i åresvis, helt til de blir overmodige og/eller treffer på «feil» person og/eller situasjon. De er mestere i å skli unna og sno seg som sleipe åler, og driver lynavledning på høyt nivå. De er livsfarlige, på mer enn en måte. Og de ødelegger liv, ofte uten noen konsekvenser. 

Som jeg skulle skrevet det selv. Det lukter vondt på milevis avstand.

Føler med deg ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (10 minutter siden):

Det er bare å underskrive dette. Jeg har hatt nytte av det i jobben min, men det kan også være slitsomt å snappe de opp, for de fleste ser det jo ikke før det har gått lang tid/evt aldri slik du beskriver. Og det verste er at noen kommer under huden din likevel, for de er så grenseløse at de får det til selv om du er helt klar over det (og i situasjoner der du må ha en viss kontakt feks en arbeidssituasjon). 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (9 minutter siden):

Nå vet du jo ikke noe om det miljøet jeg har vokst opp i, og hvilke mennesker jeg har vært rundt både som barn og i voksen alder. Tror du antar at jeg vet mindre enn jeg gjør. Jeg er ikke interessert i å utlevere opplevelsene mine eller folk her inne, men du skal vite at jeg vet veldig godt hvordan sånne mennesker opererer. Jeg er ferdig med akkurat dette nå, for den kommentaren synes jeg var litt under beltestedet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (1 time siden):

MBH har bodd mer hos mor og hennes familie de første leveårene enn hos far og hans familie. 
Synes ikke du har rett til å dra Borg - familien ned i søla, slik du prøver på her. De er belastet med de valgene MB har gjort, men ellers så hefter det ingenting ved familien.

Vi vet ikke så mye om MM sitt liv og hva hun har lagt bak seg. Hun er beskyttet av politi og presse, slik MBH var. Men vi vet at MM møtte Epstein flere ganger, selv etter at han var straffedømt for seksuelle overgrep.

Er enig med deg i at diskusjonen er avsporing, så foreslår at vi avslutter den 

Da vil jeg tro du anser du har full rett til å dra Høiby familien og kongefamilien "rett ned i søla"? Noe vi vel egentlig har svaret på. Dine innlegg er jo i stor grad dominert av et nag mot kongefamilien og spesielt Mette Marit.

Siden du nå "frikjenner" familien Borg tar jeg det som en selvfølge at du har gransket familietreet generasjoner bakover. Du har vel også oversikt over samværs ordningen? Hvor mye tid Marius tilbrakte med sin far og hans familie i oppveksten? Du sitter da også med informasjon om hva far og hans familie har bidratt med for å hjelpe Marius med rusproblemer og psykiske lidelser? Hvor mye penger han har fått fra far og besteforeldre? Hva disse pengene er gått til. Alt dette er du informert om? Ja for det må du jo vite for å komme med slike bastante påstander.

Eller er det ikke slik at Marius Borg Høiby er en voksen mann som selv er ansvarlig for sine handlinger? En mann som har vært myndig i nærmere ti år. En mann som sannsynligvis har fått både hjelp og oppfølging for sine problemer i oppveksten, men selv valgt å ikke ta dette på alvor. Dette er ikke noe hverken mors familie, fars familie eller stefars familie kan lastes for.

• Liker 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Nå vet du jo ikke noe om det miljøet jeg har vokst opp i, og hvilke mennesker jeg har vært rundt både som barn og i voksen alder. Tror du antar at jeg vet mindre enn jeg gjør. Jeg er ikke interessert i å utlevere opplevelsene mine eller folk her inne, men du skal vite at jeg vet veldig godt hvordan sånne mennesker opererer. Jeg er ferdig med akkurat dette nå, for den kommentaren synes jeg var litt under beltestedet.

Den var på ingen måte ment som noe angrep. Men måten du skrev på tilsa at du hadde liten kunnskap om det, så da beklager jeg det. Ikke anta at alle er ute etter å angripe eller kritisere,

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (Akkurat nå):

Den var på ingen måte ment som noe angrep. Men måten du skrev på tilsa at du hadde liten kunnskap om det, så da beklager jeg det. Ikke anta at alle er ute etter å angripe eller kritisere,

Jeg uthevet nettopp det jeg mente jeg ikke hadde peiling på. Altså dette med at en person må erklæres ikke-samtykkekompetent, for at det skulle bli mer tydelig hva det var jeg svarte på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke hvordan den var «under beltestedet» - det var da ikke noe negativt i den kommenaren….? 
De fleste av oss er jo uvitende om hvor utbredt den slags diagnoser er…og hvor godt de kamufleres.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (16 minutter siden):

Her er du inne på noe viktig. Det ER på høy tid med en skikkelig forandring på og i systemene. Og MM og kongehus kan faktisk bruke sin posisjon og situasjon nå til at nettopp det skjer (min mening) 

Slik det er i dag er det i stor grad ivaretagelse av overgripere ( veldig mange rettigheter, psykiatriske forklaringer/utredninger fremfor straff osv) og sykeliggjøring av ofre (behandle de psykiske og fysiske skadene de har fått, men glemme hvorfor de har fått dem) 

Det skal ekstremt mye til for å få noen tvangsinnlagt osv, så i svært stor grad er mennesker med tunge psykiske diagnoser, rusmisbruk og voldelig adferd de pårørenes ansvar. 

En annen ting er at det er nesten helt umulig å finne behandlingssteder som tar for seg både rus og psykiatri. Psykiatriske avdelinger forlanger avrusning først, og rusavdelinger forlanger psykiatrisk behandling først (så pasienten er mottagelig for rusbehandingen og omvendt) 

MYE å ta tak i. 

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Miomino skrev (5 minutter siden):

Da vil jeg tro du anser du har full rett til å dra Høiby familien og kongefamilien "rett ned i søla"? Noe vi vel egentlig har svaret på. Dine innlegg er jo i stor grad dominert av et nag mot kongefamilien og spesielt Mette Marit.

Siden du nå "frikjenner" familien Borg tar jeg det som en selvfølge at du har gransket familietreet generasjoner bakover. Du har vel også oversikt over samværs ordningen? Hvor mye tid Marius tilbrakte med sin far og hans familie i oppveksten? Du sitter da også med informasjon om hva far og hans familie har bidratt med for å hjelpe Marius med rusproblemer og psykiske lidelser? Hvor mye penger han har fått fra far og besteforeldre? Hva disse pengene er gått til. Alt dette er du informert om? Ja for det må du jo vite for å komme med slike bastante påstander.

Eller er det ikke slik at Marius Borg Høiby er en voksen mann som selv er ansvarlig for sine handlinger? En mann som har vært myndig i nærmere ti år. En mann som sannsynligvis har fått både hjelp og oppfølging for sine problemer i oppveksten, men selv valgt å ikke ta dette på alvor. Dette er ikke noe hverken mors familie, fars familie eller stefars familie kan lastes for.

Jeg er helt enig i at Marius som voksen er helt ansvarlig for sine handlinger. Men mener du på generelt grunnlag at den oppveksten/omsorgen du får fra du er født til du er myndig ikke har noe å si for de valgene du tar som voksen? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (3 minutter siden):

Her er du inne på noe viktig. Det ER på høy tid med en skikkelig forandring på og i systemene. Og MM og kongehus kan faktisk bruke sin posisjon og situasjon nå til at nettopp det skjer (min mening) 

Slik det er i dag er det i stor grad ivaretagelse av overgripere ( veldig mange rettigheter, psykiatriske forklaringer/utredninger fremfor straff osv) og sykeliggjøring av ofre (behandle de psykiske og fysiske skadene de har fått, men glemme hvorfor de har fått dem) 

Det skal ekstremt mye til for å få noen tvangsinnlagt osv, så i svært stor grad er mennesker med tunge psykiske diagnoser, rusmisbruk og voldelig adferd de pårørenes ansvar. 

En annen ting er at det er nesten helt umulig å finne behandlingssteder som tar for seg både rus og psykiatri. Psykiatriske avdelinger forlanger avrusning først, og rusavdelinger forlanger psykiatrisk behandling først (så pasienten er mottagelig for rusbehandingen og omvendt) 

MYE å ta tak i. 

Ja, det er jeg enig i. Er mye som ikke er tilfredsstillende i systemet, og det er jo innmari synd. Det går jo mest utover ofre og pårørende, de som er helt uskyldig oppi det hele. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (11 minutter siden):

Jeg er helt enig i at Marius som voksen er helt ansvarlig for sine handlinger. Men mener du på generelt grunnlag at den oppveksten/omsorgen du får fra du er født til du er myndig ikke har noe å si for de valgene du tar som voksen? 

Jeg hopper inn her - jeg mener at alle står til ansvar for egne handlinger, og det er lite som gjør meg så kvalm som å treffe mennesker som unnskylder dårlig oppførsel med oppvekst. Det mener jeg er en ansvarsfraskrivelse og at man tar en offerrolle.

MEN - det er ikke bare bare å bryte generasjonsmisbruk og ta de riktige valgene, så det er forståelig at alle ikke klarer det. Det jeg kan si meg enig i, er at med den posisjonen familien har vil det gjøre det ekstra vanskelig for han fordi det er enkelt å tenke man er untouchable, når man har mennesker som gjør alt for deg, i en grad den gjengse nordmann ikke kan relatere til.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (29 minutter siden):

Beklager selv 😊

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...