Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Sefanja skrev (1 minutt siden):

Hvis du hadde visst hvor mange kriminelle menn som har vokst opp uten far, hadde du skjønt det. 

Men det gjelder vel ikke MBH? Mener bestemt han har vokst opp delt mellom mor og far.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sefanja skrev (2 minutter siden):

Hvis du hadde visst hvor mange kriminelle menn som har vokst opp uten far, hadde du skjønt det. 

Og veldig mange som vokser opp uten en far klarer seg helt fint. De blir ikke voldelige narkomane. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (Akkurat nå):

Du vet at biologisk far og stefar ikke er det samme?

??

Marius har en far og flere halvsøsken. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (Akkurat nå):

Og veldig mange som vokser opp uten en far klarer seg helt fint. De blir ikke voldelige narkomane. 

Selvfølgelig. Det er mange alenemødre som gjør en strålende jobb. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at han har en biologisk far han har hatt samvær med? Du vet at trygge voksenpersoner uavhengig av biologi beskytter mot skjevutvikling? Det være seg tanter/onkler, besteforeldre, lærere, nabokjerringer m.m. Du som roper om fag burde vite det.

• Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 timer siden):

Sønen er et myndig meneske, det er tulete å skuke sette en mor som ansvarlig for handlingene til et voksent barn! Selfølgelig kan MM være 100% i mot vold mot kviner og samtidig være glad i sønnen sin. Hadde hun svart ingen komentar hade det blit drat i filler også. Denne foreningen er nok mer reflektert rundt tematiken en deg, og forstår at det ikke er mødre eller stefedre som skal stå tilrete for hva voksne barn gjør. 

Og har MM sagt hun ikke utaler seg av respekt for Marius? Jeg hørte det var ut av respekt for de involverte, som inkluderer ofrene! Dette er en veldig privat og sår sak for de det gjelder, grusomt å bli utsat for vold av det som skal være kjæresten din og så blir hendelsen desikert på KG for morbid underholdning. Flot at MM i det minste har litt respekt for de involverte! Dette er åpenbart belastene nok for dem, uten at kongehuse skal strø emda mer salt i såret. 

Du direkte feilsiterer meg og bommet totalt på hva jeg mente i innlegget mitt. Prøv en gang til å tenk grundig gjennom hva jeg skriver…..

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malmfrid

Det stod 2 fedre i praksis. Det betyr at de har fungert som fedre - selvom kun den ene er biologisk far. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (13 minutter siden):

Hvis de anmelder Se og Hør, så må de vel også levere telefonen til politiet så de kan undersøke den? Finne spionvare, for eksempel. Det tviler jeg på at skjer, for Marius er en fyr med stor trang til å dokumentere, og mange skjeletter i skapet. Politiet kan finne flere straffbare forhold på den telefonen, det er jeg sikker på!

Så dette er bare tomme trusler fra advokaten. Men igjen skapte han overskrifter. Husk på det, dere som er så bekymret for mediedekningen og så ute etter å diskreditere Se og Hør. Advokaten og Marius ser ut til å ønske mediedekning. Det skal nok brukes for alt det er verdt i en kommende straffesak

Har ikke telefonen vært til politiet på et tidspunkt da?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (3 minutter siden):

Det stod 2 fedre i praksis. Det betyr at de har fungert som fedre - selvom kun den ene er biologisk far. 

Takk😊

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits skrev (7 timer siden):

Vi er heldigvis få som kan sette oss inn i det. 

Men jeg er såpass så gammel at jeg husker kjøret mot Diana. Det var ekstremt. 

Og jeg husker jeg så et oppslag i et Se og Hør mormor hadde liggende. Der var det et dobbeltsidig oppslag om at ML gikk uten sokker i skoene. Hun gikk på ungdomskolen. Tenk å få være så lite i fred? 

Sønnen til Diana har hatt det vanskelig. Eller har det vanskelig. 

Ari Behn har hatt det vanskelig. Vi skal ikke glemme at et helt land kollektivt latterliggjorde han. 

Når du er til overs og ikke passer inn, og i tillegg får ei flombelysning på deg, blir det tøft. Ikke kan du klage heller. Ta på deg pentøyet, hold kjeft og vink pent! 

ML har sin egen høylytte protest gående. Ari orka ikke. The Spare borti UK (jeg husker ikke hva han heter) har jo virkelig rasa mot familien sin og MBH har valgt å bli gangster. 

Og han har vokst opp i en koffert, slik som mange 50/50 unger har. Ikke alle tåler det så godt. 

Han har ikke bedt om dette. Å bli tatt fra seg friheten. Det var mora hans som dro han til slottet. 

Og hvem andre enn de som også lever på siden av samfunnet kan forstå han? Bare narkomane kriminelle. Det ble folka til MBH. Og han har sikkert vært lett å utnytte. 

Eksdamene hans synes synd i han, og ønsker han det beste. Så de er vel klar over hvilken ekstrem oppvekst han har hatt. 

De nytter ikke å skylde bare på Mette-Marit. Vi er alle skyld i det. MBH er en av oss (referansen min er drøy her). Fengsla våre er smekkfulle av skada barn. Og jada, psykopater også. Men det er ikke MBH. 

Jeg har aldri brydd meg om kongelige. Jeg kan knapt navna på de. Så det eneste jeg klarer å se er at vi har en institusjon som er svært skadelig for de som blir en del av den. 

MBH kan ikke rehabiliteres så lenge institusjonen består. Nå er han klint ut i alle landets aviser som tidenes drittsekk. Han har ikke utdanning og en cv å falle tilbake på. Han har ingenting mer å tape. Så det som står igjen da er å drukne seg sjøl i dop. 

For et rot! Noen må gripe inn slik at vi ikke gjør MBH til samfunnsfiende nummer en. 

Selbuvotter! Det er det mora han bryr seg om. Så lite viktig er han. 

Enig i veldig mye her og spesielt … « fengslene våre er fulle av skadede barn», det MÅ vi som samfunn gjøre noe med på alle plan. Mye mer penger og ressurser til forebygging, kunnskap og kompetanse har vi! 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren
Eyr skrev (33 minutter siden):

Begynne å bli dødslei det her argumentet. Jeg har også en psykisk lidelse, adhd, vokst opp med alenemor. Har fått kjempegode verdier inn med morsmelka, rettferdighet, takknemlighet, være ærlig feks.

Mye avhenger også av personlighet. Har 2 gutter med 12mnd mellomrom, vokst opp helt likens, veldig forskjellige…

Selv om min adhd har gitt meg masse ekstra motstand og nederlag i livet så er jeg fortsatt en god person som ønsker det beste for de rundt meg!

Søndagshilsen og klem til deg, @Eyr! 🥰🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (Akkurat nå):

Han har hatt samvær med sin far gjennom oppveksten.

Og så er det mange som har vokst opp uten sin far (min sønn inkludert) som ikke blir kriminelle kvinnemishandlere! Latterligste argumentet jeg har lest så langt! 

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (29 minutter siden):

Begynne å bli dødslei det her argumentet. Jeg har også en psykisk lidelse, adhd, vokst opp med alenemor. Har fått kjempegode verdier inn med morsmelka, rettferdighet, takknemlighet, være ærlig feks.

Mye avhenger også av personlighet. Har 2 gutter med 12mnd mellomrom, vokst opp helt likens, veldig forskjellige…

Selv om min adhd har gitt meg masse ekstra motstand og nederlag i livet så er jeg fortsatt en god person som ønsker det beste for de rundt meg!

Beklager, avsporing:

Jeg nekter absolutt ikke for at unger har forskjellig personlighet. Men, at man tror at søsken på ca samme alder har helt lik oppvekst det stemmer jo ikke helt da. Den ene har vært «forsøkskanin» med foreldre som har skullet lære seg å være foreldre - og fått en å dele oppmerksomheten med etter en stund, den andre har hatt et storesøsken som har vært lekekompis, sjalu, buffer - enten alle 3 deler eller bare noe av det - og blitt behandlet mer erfarent av foreldre som har hatt erfaringer med førstemann. Jeg snakker ikke spesifikt om deg - jeg snakker om meg selv (og de fleste andre). Og jeg mener ikke at verken nr 1 eller 2 har hatt det bedre eller verre enn den andre - men det er uansett ikke helt like oppvekstvilkår, selv om foreldre og hjem har vært det samme :) 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K_mb skrev (1 minutt siden):

Han har hatt samvær med sin far gjennom oppveksten.

Og så er det mange som har vokst opp uten sin far (min sønn inkludert) som ikke blir kriminelle kvinnemishandlere! Latterligste argumentet jeg har lest så langt! 

Fordi du leser og tolker det til å handle om DEG. Jeg diakuterer Marius

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (11 minutter siden):

Jeg sier generelt! Hvor pokker tar du den påstanden fra? Og at Marius har vokst opp uten sin far?

Endret av K_mb
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (17 minutter siden):

Synes å lese at du snakker generelt her. Da er det ikke rart at andre svarer på vegne av situasjoner som motbeviser det du påstår. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aricia skrev (2 timer siden):

Nei, som sagt: Det er ikke Mette Marit som er siktet.

Men faller det deg ikke inn at dersom du skulle ha rett i at hun gang på gang etter Slottets mening har vist manglende rolleforståelse, så er det nettopp derfor hun nå konsekvent svarer "ingen kommentar"?  Tror du virkelig at kronsprinsparets strategi i møte med media på offisielle oppdrag i denne prekære situasjonen er bestemt av kronprinsessens følelser, personlighetstrekk og innfall? Nei, selvfølgelig gjør hun nå på offisielle oppdrag som hun har fått beskjed om, og det er å svare "ingen kommentar" - det betyr ikke at hun "lukker øynene" for sønnens oppførsel. Jeg fatter ikke den individualiserende og psykologiserende forklaringsmodellen så mange har i tilnærmingen til kongehusets medlemmer i denne saken. Den håndteres (godt, middels eller elendig) av institusjonen, ikke av enkeltpersoner. Og når enkeltpersoner kan se ut til å ha handlet på egenhånd (som feks Mette Marits sms til offeret), så tyder den videre håndteringen på at dette er blitt slått ned på.

Og mht å "spytte ut innlærte fraser": Enten sier det hun mener og føler for, eller så "spytter hun ut innlærte fraser", dvs innordner seg i den vedtatte mediestrategien Slottet har pålagt henne. Du kan nesten ikke kritisere henne for begge deler samtidig - bestem deg. At et medlem av kongehuset i denne pressede situasjonen følger vedtatt strategi sier selvsagt ingenting om hva hun innerst inne føler - bare dersom man har bestemt seg for å mistro og mislike alt ved henne lenge før noe av problemene med sønnen ble offentlig kjent.

MM har i tillegg til å svare at hun ikke vil kommentere, lagt til: i respekt for alle involverte, inkludert Marius. Samt: «den kritikken står jeg godt i» 

Det er lett å tolke dette som støtte til sønnen, da det er dét eneste hun formidler utover ingen kommentar. 
SoMe har endret også de tradisjonelle mediene, det så vi først og tydelig da Haakon var på oljemessa og ble spurt om Marius-saken. Det burde vært en tankevekker for slottet og kronprinsparet, og de burde endret sin mediestrategi; tiden har løpt fra svar ala «ingen kommentar»

Jeg tror ikke Slottet har slått ned på MMs sms til offeret, derimot så har media og jurister gjort det. Kongeparet er gamle, ML er ute av kongehuset. Da sitter vi igjen med HM som kunne refset MM for å ha sendt den sms’en. Det tror jeg ikke han har gjort. Tror heller ikke slottet har spesielt mye myndighet overfor oppdragsgiver. 
Derimot så tror jeg at MM gjør akkurat som hun vil. Noe hennes tilleggskommentarer til «ingen kommentar» svarene, tyder på.

Du skriver at du «fatter ikke den individualiserende og psykologiserende forklaringsmodellen mange har i tilnærmingen til kongehusets medlemmer i denne saken»

Nei vel, men du legger jo opp til dette i høy grad selv. Mange av dine kommentarer går jo nettopp på dette. Men du forklarer og psykologiserer individuelt bare ut fra litt andre premisser.

Endret av SagaP
Korrektur
  • Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (1 minutt siden):

Har ikke telefonen vært til politiet på et tidspunkt da?

Jeg vet ikke om politiet undersøkte telefonen da han ble arrestert første gang. Det krever i så fall at han ga fra seg koder frivillig, for det tar tid å åpne en telefon (det vet jeg av erfaring). Det er også kø på slike prosjekter, og på det tidspunktet var han vel bare tiltalt for kroppskrenkelse? Det er neppe høyt prioritert. Han fikk jo åpenbart med seg telefonen hjem da han ble løslatt. 

Han kan jo selvfølgelig ha åpnet telefonen sin frivillig, i et svært uvanlig anfall av samarbeidsvilje. Men jeg registrerer at advokaten er veldig diffus på hvem han anklager for dette. Han snakker om en åpen anmeldelse og sauser inn både politi og se og hør. Hvis anmeldelsen blir et faktum og telefonen blir levert inn, så skal jeg spise mine ord, men frem til da tror jeg at dette bare er en avledningsmanøver.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke om politiet undersøkte telefonen da han ble arrestert første gang. Det krever i så fall at han ga fra seg koder frivillig, for det tar tid å åpne en telefon (det vet jeg av erfaring). Det er også kø på slike prosjekter, og på det tidspunktet var han vel bare tiltalt for kroppskrenkelse? Det er neppe høyt prioritert. Han fikk jo åpenbart med seg telefonen hjem da han ble løslatt. 

Han kan jo selvfølgelig ha åpnet telefonen sin frivillig, i et svært uvanlig anfall av samarbeidsvilje. Men jeg registrerer at advokaten er veldig diffus på hvem han anklager for dette. Han snakker om en åpen anmeldelse og sauser inn både politi og se og hør. Hvis anmeldelsen blir et faktum og telefonen blir levert inn, så skal jeg spise mine ord, men frem til da tror jeg at dette bare er en avledningsmanøver.

Den ble beslaglagt av politiet, stått i media. De brukte det for å forklare hvorfor de ikke ransaket bolig, fordi de fikk det de var ute etter direkte fra MBH. Nemlig telefonen. Og da har de jo sikret seg innholdet, altså speilet. Mtp at dette ikke «bare» var vold allerede på det tidspunktet, men også telefonsamtalene han hadde tatt til offeret, fikk de nok tillatelse fra jourhavende til beslagleggelse og speiling med hastegrad for å sikre bevis. På det tidspunktet var nok MBH så blåst og ute at han faktisk samarbeidet. 

Endret av Ninaen
Lagt til siste 2 setninger for å presisere.
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (22 minutter siden):

Nemlig! Utrolig mange som har ADHD diagnose uten å bli voldelige, kokainsnortende drittsekker! Også utrolig sjelden at mennesker med (potensielt) mer alvorlige diagnoser er kriminelle voldsmenn. At han og andre bruker psykiske diagnoser som en unnskyldning for å begå onde gjerninger er veldig stigmatiserende for de 99.9% av befolkningen som også har psykisk sykdom men er gode og snille mennesker som aldri har gjort noe straffbart.

Den eneste psykiske diagnosen som kan være en unnskyldning for å utøve vold er schizofreni og å være i en aktiv psykose. Det er definitivt ikke tilfelle her! 

Det er skremmende og provoserende at noen forsøker å bagatellisere vold mot kvinner og annen kriminalitet ved å legge skylden på diagnoser og "vanskelig barndom" (skikkelig fælt å vokse opp som en bortskjemt brat). MBH er ene og alene ansvarlig for sine handlinger. Han har hatt alle muligheter til å leve et godt liv helt uten økonomiske bekymringer og med et kontaktnett som ville gitt han jobb innen hva han enn skulle ønske. Men han valgte å bli en arrogant drittsekk som slår alle kjærestene sine helsløse og terroriserer dem psykisk. Han valgte å bruke kokain. Han valgte å ikke ta avrusning og rehab seriøst. Han valgte å pleie omgang med tungt kriminelle og pga det utsette hele familien sin for fare. Han velger også å fortsette med alt dette samt å ikke samarbeide med politiet. Han kunne lagt seg inn på rehab, vist anger for alle de grusomme tingene han har gjort og stilt i avhør, tatt ansvar og vist ofrene sine bittelitt respekt. Men neida, han drar på partytur til Italia og så på hyttetur med narkovennene sine istedet. Han bryter også besøksforbudet. Han har selv tatt valgene som har ført han dit han er i dag. 

• Liker 15
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...