Gå til innhold

Marius Borg Høiby


Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker på ingen måte å forsvare voldsmannen MBH, ei heller familien hans. Men rusmisbruket bør holdes utenfor kritikken. Det er en sak mellom han og fastlegen. Dessuten mener jeg at samtalen med politiet var uproblematisk. Ordensmakta bør kunne snakke med folk på en uformell måte.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tradegy skrev (4 minutter siden):

Mulig jeg er litt rar, men jeg synes han politifyren, er litt for preget av å desperat leke kompis med MH. (Hørt kun to klipp). Det føles kunstig. 

 

Det gjør det, låter kunstig og overdrevent. Eller er det fordi - når vi har sett norske krimserier med den slags type snakk, så har vi tenkt at det er latterlig overdrevent tøft prat - men så er det faktisk ganske riktig gjengitt? 😅 Man er jo ikke bortskjemt fra tidligere med norsk film og kvalitet - man føler alltid at det er litt kunstig…

Endret av Andrea59
Skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (1 minutt siden):

Jeg ønsker på ingen måte å forsvare voldsmannen MBH, ei heller familien hans. Men rusmisbruket bør holdes utenfor kritikken. Det er en sak mellom han og fastlegen. Dessuten mener jeg at samtalen med politiet var uproblematisk. Ordensmakta bør kunne snakke med folk på en uformell måte.

Så enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (Akkurat nå):

Dessuten mener jeg at samtalen med politiet var uproblematisk. Ordensmakta bør kunne snakke med folk på en uformell måte.

Vel, enig i det. Men jeg mener nå at tjenestemenn kan oppføre seg som folk når de representerer loven. Beyond my fuckings paygrade, er ikke i en slik samtale. Politimannen burde sendes på et dannelseskurs.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (9 minutter siden):

Jeg ønsker på ingen måte å forsvare voldsmannen MBH, ei heller familien hans. Men rusmisbruket bør holdes utenfor kritikken. Det er en sak mellom han og fastlegen. Dessuten mener jeg at samtalen med politiet var uproblematisk. Ordensmakta bør kunne snakke med folk på en uformell måte.

Hvorfor bør rusmisbruket holdes utenfor kritikken? 

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VXL100 skrev (3 minutter siden):

Vel, enig i det. Men jeg mener nå at tjenestemenn kan oppføre seg som folk når de representerer loven. Beyond my fuckings paygrade, er ikke i en slik samtale. Politimannen burde sendes på et dannelseskurs.  

Kommer an på hvem som har samtalen. Ofte er de som har mye med gata og narko miljøet å gjøre en litt mer røff måte å snakke på enn en politi i uniform.  

Iht klippet,  syntes jeg ikke det er så stor forskjell på det og de klippene jeg har hørt i podcasten "avhørt"

De har også en serie eller to med eirik jensen bla. Der han snakker om sin tid i samme type jobb. Og det gir jo litt innsikt i hva det går ut på. Så min første tanke når jeg hørte det, var  at de hørtes litt nervøse ut, og tok ikke så hardt i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Hvorfor bør rusmisbruket holdes utenfor kritikken? 

Fordi det er en privatsak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (1 minutt siden):

Fordi det er en privatsak.

Ikke når rusmisbruket går ut over andre mennesker.

  • Liker 15
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (11 minutter siden):

Jeg ønsker på ingen måte å forsvare voldsmannen MBH, ei heller familien hans. Men rusmisbruket bør holdes utenfor kritikken. Det er en sak mellom han og fastlegen. Dessuten mener jeg at samtalen med politiet var uproblematisk. Ordensmakta bør kunne snakke med folk på en uformell måte.

Ikke helt enig i det. De fleste som yter vold , har det i seg også som nykter. Men har da kontroll når de er nykter. Og er kun voldelig under rus. 

Andre er voldelig  nykter og ruset. 

For min del syntes jeg temaet er litt interessant iht hvilket håp man skal ha iht marius fremover.

Hvis han plager ex nå i ruspåvirket tilstand, er det fortsatt et håp om en løsning der fremme. Plager  han ex nykter nå, da er det straks litt værre forutsetninger. 

Hvorvidt handlingene er knyttet opp mot nykter og ruspåvirket, er en form for et spm hva man kan forvente i fremtiden 

Men jeg vil understreke at det betyr ikke at vold i ruspåvirket tilstand  unskylder noe som helst eller minsker noen form for skyld.

Iallefall nå graver han seg godt ned. Og er nok ikke siste som vi får høre om

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Ikke når rusmisbruket går ut over andre mennesker.

Og når han pleier vennskap med narkotika kriminelle.

Endret av Glufseguri
  • Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (Akkurat nå):

Og når han pleier vennskap med narkotikakriminelle.

Ikke minst. Er virkelig ikke en privatsak. Han kjører jo ryktet til sin familie i grøfta også, da de heller ikke klarer å håndtere dette på en tilfredsstillende måte, etter min mening. 

  • Liker 22
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (25 minutter siden):

Mulig jeg er litt rar, men jeg synes han politifyren, er litt for preget av å desperat leke kompis med MH. (Hørt kun to klipp). Det føles kunstig. 

 

Synes det virker som han skal «tøffe» seg, jeg da. Den sjargongen han fører, måten han uttaler seg på. 
Han prøver å være alvorlig, men faller gjennom med sitt «street språk». «over my fuckin’ paygrade», «ikke fordi vi synes du er så kul lissom, for vi kjenner deg ikke, men fordi du er den du er..» 

Vil tro de hadde blitt mere seriøst oppfattet om de virket litt mere profesjonelle. M virket uanfektet. 
 

Org-krim kunne også fått PST til å ha denne samtalen med han. Det er fortsatt noe med dette «ute av øye, ute av sinn». Sikkerhetsfolkene må han se i øynene hver dag. Det hadde muligens påvirket han mere om de tok en kraftig seriøs samtale med han i stedet for. Nå er begge spanerne eksponert, samtidig som de ‘gir fra seg’ informasjon om pågående etterforskning som han tar opp og om mulig har delt videre. 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffeslabberaset skrev (På 7.9.2024 den 22.58):

Nei de har bare sponset hans livsførsel og latt ham holde på med sine varierte krumspring:) De er et fremtidig kongepar som har en slik sjarmør boende hos seg uten at det har sett ut til at de har tatt noen grep i årenes løp. Mulig de har gjort noe- men det vet vi ingenting om…Og nettopp fordi de er kongelige har vel en del mennesker en del forventninger om moralsk livsførsel og  om at de skal si noe.. ? 

Latt ham holde på? Du tror han forteller dem åpent om at han banker kjærestene sine? Ærlig talt.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaffeslabberaset skrev (På 7.9.2024 den 23.17):

De HAR noe med saken å gjøre. 

Hva har de med saken å gjøre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VXL100 skrev (33 minutter siden):

Vel, enig i det. Men jeg mener nå at tjenestemenn kan oppføre seg som folk når de representerer loven. Beyond my fuckings paygrade, er ikke i en slik samtale. Politimannen burde sendes på et dannelseskurs.  

Jeg reagerte også på måten vedkommende snakket. Er det slikt språk de bruker, de som representerer makta på vegne av staten??? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (På 8.9.2024 den 10.58):

Besøksforbud er slik at hvis han kontakter fornærmede, enten fysisk eller online, så må hun varsle politiet. Politiet vil da kontakte den som har besøksforbud. Det skjer ikke så mye mer enn det. 

"Politiet vil kontakte"? Hvis man bryter et besøksforbud kan man bli pågrepet. Hva som skjer kommer helt an på situasjonen. Det er forskjell på å sende en SMS med "jeg elsker deg fortsatt", og å møte på døra for å skambanke noen med balltre.

Endret av jabx
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Krokenguri skrev (21 minutter siden):

Ikke helt enig i det. De fleste som yter vold , har det i seg også som nykter. Men har da kontroll når de er nykter. Og er kun voldelig under rus. 

Andre er voldelig  nykter og ruset. 

For min del syntes jeg temaet er litt interessant iht hvilket håp man skal ha iht marius fremover.

Hvis han plager ex nå i ruspåvirket tilstand, er det fortsatt et håp om en løsning der fremme. Plager  han ex nykter nå, da er det straks litt værre forutsetninger. 

Hvorvidt handlingene er knyttet opp mot nykter og ruspåvirket, er en form for et spm hva man kan forvente i fremtiden 

Men jeg vil understreke at det betyr ikke at vold i ruspåvirket tilstand  unskylder noe som helst eller minsker noen form for skyld.

Iallefall nå graver han seg godt ned. Og er nok ikke siste som vi får høre om

 (Dette lurer jeg også på ( det jeg markerte med fet skrift), og er ellers enig i det du skriver her. 

Endret av Zenhouse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askefast skrev (1 minutt siden):

Jeg reagerte også på måten vedkommende snakket. Er det slikt språk de bruker, de som representerer makta på vegne av staten??? 

I denne type samtaler er det ikke uvanlig at politiet går ned på nivået til den de snakker med. Det er lettere å nå inn med "kompis-språk" enn å være autoritær. Marius har uansett ikke respekt for autoritet. Samtalen sier mer om Marius enn politiet.

  • Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (På 8.9.2024 den 12.53):

Du blir raskt sablet ned om du mener kronprinsparet bør si noe offentlig i denne saken. 

Og det skulle bare mangle. De har ingen grunn til å si noe offentlig. Uansett hva de sier så vil det bli feil og de blir kritisert.

De er ikke part i saken, og har ikke noe med den å gjøre. De skal ikke trenge å uttale seg om alle mulige saker de ikke er part i.

Hvis de hadde valgt å gjøre det likevel, så hadde det vært deres valg. Men jeg mener det ville vært et dårlig valg.

Endret av jabx
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (På 8.9.2024 den 15.47):

Godt innlegg! 

Jeg skal ikke dra egen historie igjen, men før det kom så langt som at de straffbare forholdene ble håndtert av politiet, så var det årevis med å "tørre å si det til noen", men ingen gjorde noe som helst, det var ingens ansvar (vi snakker nå blandt annet om helsevesen) Når det kommer til venner, familie og naboer, så er det svært sjelden at noen sier/gjør noe som helst. Ingen vil blande seg. De forstår at det er alvorlig og tøft, og ber deg fortelle det til "noen". 

Mange ofre leter etter denne "noen" i mange år. Det er ikke så enkelt å få hjelp som folk tror. Derfor er informasjon om hva man skal og kan gjøre ufattelig viktig, og det er like viktig at det ropes høyt at vold ikke er greit. 

Jeg hadde nå forventet at våre statsoverhodet hadde gått ut og fordømt vold og vold i nære relasjoner med alt de har - dette for å sette et eksempel på at man må snakke om det. Istedet gjør de som alle andre når det kommer til vold i nære relasjoner, tier det ihjel og indirekte formidler at det er helt greit med skam og skyld. I denne tråden grøsser jeg nesten når jeg ser hvor langt noen strekker seg for å finne unnskyldninger for Marius, eller late som han drikker vann på bar i Italia. 

MM har fordømt vold i nære relasjoner mange ganger. Det er ingen tvil om hvor hun står i akkurat den saken:

https://www.seher.no/kongelig/naturligvis-mer-ubehagelig/81795080

Videre kommentar derfra er derfor unødvendig. Og ville bare vært skadelig uansett.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...