Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

likestilling skrev (23 minutter siden):

Arrestert dem for hva? Du vet åpenbart veldig lite om hvordan ting fungerer i Norge og verden. At de kommer til Marius fordi han er den han er burde ikke sjokkere så veldig. Om du hadde hatt kriminelle venner og selv vært uten mistanke hadde ikke politiet kommet og arrestert deg heller. Forskjellen er at du ikke hadde hørt noe som helst.

Dette skjer selvfølgelig fordi han er Marius (eller noen andre "VIP"-personer) som politiet følger nøyere med.

Om de hadde latt være å arrestere ham for noe hadde det vært noe annet, men dette er jo en "bekymdringssamtale" som han får fordi han blir holdt øye med. Om du har flere opplysninger som tilsier andre får du dele dem før du slenger ut påstander om korrupsjon.

Nå har vel Marius gjort flere kriminelle handlinger han ikke har blitt arrestert for? Besittelse av ulovlige rusmidler, grov psykisk og fysisk vold, drapstrusler og andre trusler, tyveri, råkjøring og missbruk av diplomatpass. Han er også omgangsvenner med kriminelle miljøer.

Politiet har gitt han tillatelse til å dra på en lengre ferie, midt i en etterforskning. Kommer han hjem? Kanskje?

Tror du politiet (fra høyeste hold) var ute å advarte alle gjengmedlemmene, eller bare Marius? 

Endret av MissHannigan
  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Purple Basil skrev (35 minutter siden):

Ikke jeg heller! Det er nesten skremmende å se hvor naive folk er.

Samme her. Folk prøver stadig vekk finne argumenter for at det er helt andre som er skurkene. 
Nordmenn er generelt veldig naive mennesker. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (4 minutter siden):

Nå har vel Marius gjort flere kriminelle handlinger han ikke har blitt arrestert for? Besittelse av ulovlige rusmidler, grov psykisk og fysisk vold, drapstrusler og andre trusler, tyveri, råkjøring og missbruk av diplomatpass. Han er også omgangsvenner med kriminelle miljøer.

Politiet har gitt han tillatelse til å dra på en lengre ferie. Kommer han hjem? Kanskje?

Tror du politiet (fra høyeste hold) var ute å advarte alle gjengmedlemmene, eller bare Marius? 

Jeg har jo allerede vært kritisk til "forskjellsbehandling" tidligere. Han burde blitt tatt hardere for råkjøringen blant annet. Resten vet vi lite om, eller det har kommet frem i etterkant. Da han ble tatt for narkotikabruk fikk han forelegg som er vanlig.

For å dra på ferie trenger man ikke tillatelse fra politiet.

Selvfølgelig advarte de Marius, og inntil det motsatte er bevist antar jeg at det er nettopp FORDI han er Marius, og at han bare er i periferien av dette nettverket. Det er ikke ulovlig å ha dårlige venner. Om de hadde tatt ham med en kg kokain og latt ham gå hadde det selvsagt vært noe helt annet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Doris Becker skrev (2 minutter siden):

Og det benytter organiserte kriminelle seg av. Det er en grunn til at de svenske tunge kriminelle nettverk nå etablerer seg her. 

Og her har de klart å komme helt inn på sønn av norges neste dronning - og hatt tilgang til Skaugum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

likestilling skrev (6 minutter siden):

Okei, la oss anta at du har rett (uten at det er sikkert på noe vis). Akkurat HVA er korrupsjon her? Er folk virkelig ukjente med betydningen av begrepet?

Selvfølgelig blir kongefamilien forskjellsbehandlet, det er da ingen nyhet. Tror du andre ville fått stengt av Geiranger og luftrommet der for å feire bryllup, med hundrevis av politifolk som passer på?

Anonio skrev (10 minutter siden):

Det er ikke Marius som ber om tjenesten, du misforstår. Det er det kongefamilien som gjør.

Du kan ikke bare fjerne en del av definisjonen fordi du ikke er enig.

Her dekker maktpersoner andre maktpersoners rygg.

likestilling skrev (1 minutt siden):

Jeg har jo allerede vært kritisk til "forskjellsbehandling" tidligere. Han burde blitt tatt hardere for råkjøringen blant annet. Resten vet vi lite om, eller det har kommet frem i etterkant. Da han ble tatt for narkotikabruk fikk han forelegg som er vanlig.

For å dra på ferie trenger man ikke tillatelse fra politiet.

Selvfølgelig advarte de Marius, og inntil det motsatte er bevist antar jeg at det er nettopp FORDI han er Marius, og at han bare er i periferien av dette nettverket. Det er ikke ulovlig å ha dårlige venner. Om de hadde tatt ham med en kg kokain og latt ham gå hadde det selvsagt vært noe helt annet.

likestilling skrev (10 minutter siden):

Okei, la oss anta at du har rett (uten at det er sikkert på noe vis). Akkurat HVA er korrupsjon her? Er folk virkelig ukjente med betydningen av begrepet?

Selvfølgelig blir kongefamilien forskjellsbehandlet, det er da ingen nyhet. Tror du andre ville fått stengt av Geiranger og luftrommet der for å feire bryllup, med hundrevis av politifolk som passer på?

Du blander sammen helt ulike former for forskjellsbehandling. Hvis det er riktig, som Se og Hør antyder, at M har sluppet mer nærgående etterforskning og mulig straffeforfølgning fordi han er medlem av kongefamilien, er det tale om en type forskjellsbehandling som ligger farlig nær tjenesteforsømmelse og maktmisbruk.

• Liker 11
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren

Og der kom det en ny fornærmet og anmeldelse:

«Etter det Se og Hør vet, er nå en fjerde person fornærmet i saken - i tillegg til hans tre eks-kjærester. 

Marius skal ha fremsatt drapstrusler mot denne personen. Se og Hør kjenner vedkommendes identitet, og har tatt kontakt for en kommentar.

Våre henvendelser er foreløpig ikke besvart.»

https://www.seher.no/kongelig/anmeldt-for-drapstrusler/81923326

Endret av Bestemoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (8 minutter siden):

Og det benytter organiserte kriminelle seg av. Det er en grunn til at de svenske tunge kriminelle nettverk nå etablerer seg her. 

I Sverige er de inne i velferdssystemet, etter å ha brukt mange år på å komme seg inn via grov narkotikakriminalitet. 

I Norge kom de til dekka bord:

https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-224-doser-kokain/81468370

Endret av SagaP
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Really skrev (3 minutter siden):

https://www.seher.no/kongelig/anmeldt-for-drapstrusler/81923326

Marius anmeldt for drapstrusler.

Beklager hvis dette er blitt postet tidligere. Jeg ikke har hatt tid til å lese så mye i tråden.

Mannen er jo den verste voldsmann, send han i fengsel ! T

Det er vel personen han truet med å drepe i telefonsamtalen «dagen derpå»

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (28 minutter siden):

Det er ikke Marius som ber om tjenesten, du misforstår. Det er det kongefamilien som gjør.

Du kan ikke bare fjerne en del av definisjonen fordi du ikke er enig.

Her dekker maktpersoner andre maktpersoners rygg.

Påminnelse. 

"Etter 2010 har omfanget av den private omgangen avtatt. Jeg mener å huske at jeg og min kone har vært på to private middager hjemme hos kronprinsparet siden 2010. Vi har også overnattet en natt på deres hytte i Ulvdal og har ved en annen anledning spist lunsj der. Jeg mener dette var i henholdsvis 2013 og 2018. Ut over dette har vi kun sporadisk kontakt per SMS, i all hovedsak ved spesielle anledninger da vi sender hverandre gratulasjoner o.l. Jeg mener at min relasjon til kronprinsparet ikke kan beskrives som et nært personlig forhold, som var formuleringen i Lovavdelingens uttalelse i 2010"

Statsministeren ved vurdering om han var habil i forhold til apanasje. Når han var utenriksminister så konkluderte lova delingen under tvil at vennskapet med kronprinsparet ikke var nært nok for å gjøre han inhabil (vennskap vil falle under andre forhold, og gir ikke automatisk inhabilitet).

Maktnettverk. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Caniggia skrev (14 minutter siden):

Du blander sammen helt ulike former for forskjellsbehandling. Hvis det er riktig, som Se og Hør antyder, at M har sluppet mer nærgående etterforskning og mulig straffeforfølgning fordi han er medlem av kongefamilien, er det tale om en type forskjellsbehandling som ligger farlig nær tjenesteforsømmelse og maktmisbruk.

Dette er jeg selvfølgelig helt enig i, men jeg har ikke tolket det dithen.

Jeg tolker det som at de har gitt en advarsel om at han har dårlig omgangskrets. Siden du har det inntrykket hadde det vært fint om du kunne forklare hvorfor og argumentere for det litt.

Om det er slik at de har latt ham slippe unna alvorlig kriminalitet er det selvfølgelig noe helt annet og svært alvorlig. Om han har fått en advarsel, slik jeg har trodd, er det helt naturlig. Andre ville ikke fått spanere på døra fordi de har tvilsomme bekjente.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (14 minutter siden):

I Sverige er de inne i velferdssystemet, etter å ha brukt mange år på å komme seg inn via grov narkotikakriminalitet. 

I Norge kom de til dekka bord:

https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-224-doser-kokain/81468370

https://www.dagbladet.no/nyheter/festet-med-bhatti-venn/81780082

Dagbladets journalister har jobbet etter Se og Hør, så denne kom nå kl 1800.

Kommer nok komme mer fra ulike medier. Dem vil lage egne saker og ikke sitere Se og Hør. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Malmfrid
likestilling skrev (2 minutter siden):

Dette er jeg selvfølgelig helt enig i, men jeg har ikke tolket det dithen.

Jeg tolker det som at de har gitt en advarsel om at han har dårlig omgangskrets. Siden du har det inntrykket hadde det vært fint om du kunne forklare hvorfor og argumentere for det litt.

Om det er slik at de har latt ham slippe unna alvorlig kriminalitet er det selvfølgelig noe helt annet og svært alvorlig. Om han har fått en advarsel, slik jeg har trodd, er det helt naturlig. Andre ville ikke fått spanere på døra fordi de har tvilsomme bekjente.

Nå vet ikke når denne advarselen ble gitt - men det er ikke så lenge siden ihvertfall en av vennene hans fra dette nettverket ble siktet for grov narkotikaovertredelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (1 time siden):

Det er jo ikke nødvendigvis korrupsjon! Det er enormt strenge regler om man er f.eks. toppolitiker. Veldig strenge bakgrunnsjekker og PST får vite det om barna dine blir tatt for kokainbruk på ferie i Spania. De har selvfølgelig full oversikt over gjengen Marius omgås, og de ønsker at Marius skal vite at de vet slik han skjerper seg. Jeg vet ikke akkurat hva som har skjedd selvfølgelig, men kan lett tenke meg noe lignende skje om noen andre i familien til høyt sikkerhetsklarerte sklir ut slik. Det de sier er at de ikke er ute etter å TA ham, noe de normalt sett ikke ville vært heller. De drar ikke normalt hjem til folk med kriminelle venner og kjører razzia uten klar mistanke med god grunn om at de som får razzia også er innblandet i narkotikahandel eller lignende. Normalt ville noen i periferien av et kriminelt nettverk ikke blitt oppsøkt av politiet slik.

De som er "høyt nok" til å trenge sikkerhetsklarering blir forskjellsbehandlet på den måten, men først og fremst fordi PST har kontroll og ansvar.

Når det gjelder å legge ned kongehuset nå er jeg helt enig, men dette er ikke "korrupsjon". Ro ned språkbruken.

Særdeles viktig det du påpeker her.  Hører heller ikke annet enn at han får en advarsel og tilbud om hjelp = forebyggende. Så syntes ikke opptaket forteller så mye annet enn det som politet har svart på.

Dog sa en politikvinne på et intervju , der spm kom om marius fikk  særbehandling  Da svarte hun ja, i den grad det er naturlig iht å være en del av kongefamilien. Dette var et intervju iht arrestasjonen.  Også påpekte hun at det var endel andre hensyn iht det enn normalt. 

Slik jeg da forsto det  opp mot sikkerheten til kongehuset. 

Jeg fant det klippet  når tråden var stengt. Og nå finner jeg den ikke igjen.... druknet i 2000 andre artikler....

De har nok visst  om endel lenge, og har måtte ta valget om å ta en prat. Og det er nok en viktig grunn til det. 

Lydopptaket  gir meg mer intrykk av at det ikke er første gang han har hatt kontakt  med dem. Han spør  iallefall  spm som ikke er helt naturlig  om det skulle være første møtet. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Særdeles viktig det du påpeker her.  Hører heller ikke annet enn at han får en advarsel og tilbud om hjelp = forebyggende. Så syntes ikke opptaket forteller så mye annet enn det som politet har svart på.

Dog sa en politikvinne på et intervju , der spm kom om marius fikk  særbehandling  Da svarte hun ja, i den grad det er naturlig iht å være en del av kongefamilien. Dette var et intervju iht arrestasjonen.  Også påpekte hun at det var endel andre hensyn iht det enn normalt. 

Slik jeg da forsto det  opp mot sikkerheten til kongehuset. 

Jeg fant det klippet  når tråden var stengt. Og nå finner jeg den ikke igjen.... druknet i 2000 andre artikler....

De har nok visst  om endel lenge, og har måtte ta valget om å ta en prat. Og det er nok en viktig grunn til det. 

Lydopptaket  gir meg mer intrykk av at det ikke er første gang han har hatt kontakt  med dem. Han spør  iallefall  spm som ikke er helt naturlig  om det skulle være første møtet. 

Før du glatt går forbi det igjen, siden dette er vanen din:

Sitat

Politiet skal ifølge ukebladet ha sagt til Høiby at «en sånn samtale er ikke noe vi hadde tatt med alle, det gjør vi kun fordi det er deg».

Hvordan forholder du deg til dette?

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...