Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Doris Becker skrev (7 minutter siden):

Jeg leser det også sånn. 

"Korrupsjon er å bestikke eller motta bestikkelser, i form av penger, gaver eller tjenester, for at en person i en maktrolle skal gi en annen person fordeler utenom reglene.

Jeg vil si at en slik advarsel er en stor tjeneste. Som ikke andre ville fått. 

Du må lese den andre delen av definisjonen av "korrupsjon" også. Ikke rart det blir misforståelser når folk bare plukker ut ett ord fra en definisjon i ordboken.

"... for at en person i en maktrolle skal gi en annen person fordeler utenom reglene.".

Okei, du mener at advarselen er en stor tjeneste, men hva er det du mener Marius skulle gi dem tilbake av fordeler utenom reglene? Du har jo snudd det på hodet.

Politiet gjør en "tjeneste" (kan diskuteres) uten mottytelse, Det er ikke korrupsjon.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Greit å senke egne forventninger og forholde seg til realitetene. HM formidlet hvilken linje de la seg på for lenge siden.

Ja, det er noe med det å øse seg voldsomt opp på forhånd med ville hypoteser om hva som nå skal komme fram, og så bli sjokkert over at det utrolig nok ikke slår til, men at kronprinsparet svarer det eneste alle andre skjønner at de måtte svare: Ingen kommentar.

• Liker 8
Skrevet
likestilling skrev (2 minutter siden):

Du må lese den andre delen av definisjonen av "korrupsjon" også. Ikke rart det blir misforståelser når folk bare plukker ut ett ord fra en definisjon i ordboken.

"... for at en person i en maktrolle skal gi en annen person fordeler utenom reglene.".

Okei, du mener at advarselen er en stor tjeneste, men hva er det du mener Marius skulle gi dem tilbake av fordeler utenom reglene? Du har jo snudd det på hodet.

Politiet gjør en "tjeneste" (kan diskuteres) uten mottytelse, Det er ikke korrupsjon.

Nå må du ikke ødelegge festen.

:ironi: 

• Liker 5
Skrevet (endret)
likestilling skrev (4 minutter siden):

Det er ikke Marius som ber om tjenesten, du misforstår. Det er det kongefamilien som gjør.

Du kan ikke bare fjerne en del av definisjonen fordi du ikke er enig.

Her dekker maktpersoner andre maktpersoners rygg.

Endret av Anonio
  • Liker 10
  • Nyttig 8
Skrevet
Anonio skrev (Akkurat nå):

Det er ikke Marius som ber om tjenesten, du misforstår. Det er det kongefamilien som gjør.

Okei, la oss anta at du har rett (uten at det er sikkert på noe vis). Akkurat HVA er korrupsjon her? Er folk virkelig ukjente med betydningen av begrepet?

Selvfølgelig blir kongefamilien forskjellsbehandlet, det er da ingen nyhet. Tror du andre ville fått stengt av Geiranger og luftrommet der for å feire bryllup, med hundrevis av politifolk som passer på?

• Liker 5
  • Nyttig 3
Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
likestilling skrev (23 minutter siden):

Arrestert dem for hva? Du vet åpenbart veldig lite om hvordan ting fungerer i Norge og verden. At de kommer til Marius fordi han er den han er burde ikke sjokkere så veldig. Om du hadde hatt kriminelle venner og selv vært uten mistanke hadde ikke politiet kommet og arrestert deg heller. Forskjellen er at du ikke hadde hørt noe som helst.

Dette skjer selvfølgelig fordi han er Marius (eller noen andre "VIP"-personer) som politiet følger nøyere med.

Om de hadde latt være å arrestere ham for noe hadde det vært noe annet, men dette er jo en "bekymdringssamtale" som han får fordi han blir holdt øye med. Om du har flere opplysninger som tilsier andre får du dele dem før du slenger ut påstander om korrupsjon.

Nå har vel Marius gjort flere kriminelle handlinger han ikke har blitt arrestert for? Besittelse av ulovlige rusmidler, grov psykisk og fysisk vold, drapstrusler og andre trusler, tyveri, råkjøring og missbruk av diplomatpass. Han er også omgangsvenner med kriminelle miljøer.

Politiet har gitt han tillatelse til å dra på en lengre ferie, midt i en etterforskning. Kommer han hjem? Kanskje?

Tror du politiet (fra høyeste hold) var ute å advarte alle gjengmedlemmene, eller bare Marius? 

Endret av MissHannigan
Skrevet (endret)

.

Endret av Doris Becker
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Purple Basil skrev (35 minutter siden):

Ikke jeg heller! Det er nesten skremmende å se hvor naive folk er.

Samme her. Folk prøver stadig vekk finne argumenter for at det er helt andre som er skurkene. 
Nordmenn er generelt veldig naive mennesker. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
MissHannigan skrev (4 minutter siden):

Nå har vel Marius gjort flere kriminelle handlinger han ikke har blitt arrestert for? Besittelse av ulovlige rusmidler, grov psykisk og fysisk vold, drapstrusler og andre trusler, tyveri, råkjøring og missbruk av diplomatpass. Han er også omgangsvenner med kriminelle miljøer.

Politiet har gitt han tillatelse til å dra på en lengre ferie. Kommer han hjem? Kanskje?

Tror du politiet (fra høyeste hold) var ute å advarte alle gjengmedlemmene, eller bare Marius? 

Jeg har jo allerede vært kritisk til "forskjellsbehandling" tidligere. Han burde blitt tatt hardere for råkjøringen blant annet. Resten vet vi lite om, eller det har kommet frem i etterkant. Da han ble tatt for narkotikabruk fikk han forelegg som er vanlig.

For å dra på ferie trenger man ikke tillatelse fra politiet.

Selvfølgelig advarte de Marius, og inntil det motsatte er bevist antar jeg at det er nettopp FORDI han er Marius, og at han bare er i periferien av dette nettverket. Det er ikke ulovlig å ha dårlige venner. Om de hadde tatt ham med en kg kokain og latt ham gå hadde det selvsagt vært noe helt annet.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Doris Becker
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Doris Becker skrev (2 minutter siden):

Og det benytter organiserte kriminelle seg av. Det er en grunn til at de svenske tunge kriminelle nettverk nå etablerer seg her. 

Og her har de klart å komme helt inn på sønn av norges neste dronning - og hatt tilgang til Skaugum. 

Skrevet
likestilling skrev (6 minutter siden):

Okei, la oss anta at du har rett (uten at det er sikkert på noe vis). Akkurat HVA er korrupsjon her? Er folk virkelig ukjente med betydningen av begrepet?

Selvfølgelig blir kongefamilien forskjellsbehandlet, det er da ingen nyhet. Tror du andre ville fått stengt av Geiranger og luftrommet der for å feire bryllup, med hundrevis av politifolk som passer på?

Anonio skrev (10 minutter siden):

likestilling skrev (1 minutt siden):

Jeg har jo allerede vært kritisk til "forskjellsbehandling" tidligere. Han burde blitt tatt hardere for råkjøringen blant annet. Resten vet vi lite om, eller det har kommet frem i etterkant. Da han ble tatt for narkotikabruk fikk han forelegg som er vanlig.

For å dra på ferie trenger man ikke tillatelse fra politiet.

Selvfølgelig advarte de Marius, og inntil det motsatte er bevist antar jeg at det er nettopp FORDI han er Marius, og at han bare er i periferien av dette nettverket. Det er ikke ulovlig å ha dårlige venner. Om de hadde tatt ham med en kg kokain og latt ham gå hadde det selvsagt vært noe helt annet.

likestilling skrev (10 minutter siden):

Du blander sammen helt ulike former for forskjellsbehandling. Hvis det er riktig, som Se og Hør antyder, at M har sluppet mer nærgående etterforskning og mulig straffeforfølgning fordi han er medlem av kongefamilien, er det tale om en type forskjellsbehandling som ligger farlig nær tjenesteforsømmelse og maktmisbruk.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Gjest Bestemoren
Skrevet (endret)

Og der kom det en ny fornærmet og anmeldelse:

«Etter det Se og Hør vet, er nå en fjerde person fornærmet i saken - i tillegg til hans tre eks-kjærester. 

Marius skal ha fremsatt drapstrusler mot denne personen. Se og Hør kjenner vedkommendes identitet, og har tatt kontakt for en kommentar.

Våre henvendelser er foreløpig ikke besvart.»

https://www.seher.no/kongelig/anmeldt-for-drapstrusler/81923326

Endret av Bestemoren
Skrevet (endret)

.

Endret av Doris Becker
  • Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Doris Becker skrev (8 minutter siden):

Og det benytter organiserte kriminelle seg av. Det er en grunn til at de svenske tunge kriminelle nettverk nå etablerer seg her. 

I Sverige er de inne i velferdssystemet, etter å ha brukt mange år på å komme seg inn via grov narkotikakriminalitet. 

I Norge kom de til dekka bord:

https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-224-doser-kokain/81468370

Endret av SagaP
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonio skrev (28 minutter siden):

Påminnelse. 

"Etter 2010 har omfanget av den private omgangen avtatt. Jeg mener å huske at jeg og min kone har vært på to private middager hjemme hos kronprinsparet siden 2010. Vi har også overnattet en natt på deres hytte i Ulvdal og har ved en annen anledning spist lunsj der. Jeg mener dette var i henholdsvis 2013 og 2018. Ut over dette har vi kun sporadisk kontakt per SMS, i all hovedsak ved spesielle anledninger da vi sender hverandre gratulasjoner o.l. Jeg mener at min relasjon til kronprinsparet ikke kan beskrives som et nært personlig forhold, som var formuleringen i Lovavdelingens uttalelse i 2010"

Statsministeren ved vurdering om han var habil i forhold til apanasje. Når han var utenriksminister så konkluderte lova delingen under tvil at vennskapet med kronprinsparet ikke var nært nok for å gjøre han inhabil (vennskap vil falle under andre forhold, og gir ikke automatisk inhabilitet).

Maktnettverk. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Caniggia skrev (14 minutter siden):

Du blander sammen helt ulike former for forskjellsbehandling. Hvis det er riktig, som Se og Hør antyder, at M har sluppet mer nærgående etterforskning og mulig straffeforfølgning fordi han er medlem av kongefamilien, er det tale om en type forskjellsbehandling som ligger farlig nær tjenesteforsømmelse og maktmisbruk.

Dette er jeg selvfølgelig helt enig i, men jeg har ikke tolket det dithen.

Jeg tolker det som at de har gitt en advarsel om at han har dårlig omgangskrets. Siden du har det inntrykket hadde det vært fint om du kunne forklare hvorfor og argumentere for det litt.

Om det er slik at de har latt ham slippe unna alvorlig kriminalitet er det selvfølgelig noe helt annet og svært alvorlig. Om han har fått en advarsel, slik jeg har trodd, er det helt naturlig. Andre ville ikke fått spanere på døra fordi de har tvilsomme bekjente.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
SagaP skrev (14 minutter siden):

I Sverige er de inne i velferdssystemet, etter å ha brukt mange år på å komme seg inn via grov narkotikakriminalitet. 

I Norge kom de til dekka bord:

https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-224-doser-kokain/81468370

https://www.dagbladet.no/nyheter/festet-med-bhatti-venn/81780082

Dagbladets journalister har jobbet etter Se og Hør, så denne kom nå kl 1800.

Kommer nok komme mer fra ulike medier. Dem vil lage egne saker og ikke sitere Se og Hør. 

• Liker 8
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...