Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
NordreSving skrev (Akkurat nå):

Du svarte i det siterte innlegget. Du tar avstand fra volden. Og mener at det ikke trenger å sies igjen. Da vil du heller bruke til på å kritisere behandlingen som Marius har fått av pressen. Ser du ikke selv hvor merkelig den prioriteringen er? Som du skriver «vold er forferdelig» ferdig snakka. La oss heller bruke masse tid på å kritisere pressen for at de skriver om dette. Med all mulig respekt fremstår det som om du er mer opptatt av Marius strev med pressen enn av ofrene. Eller volden. Eller kokainbruk. Eller terrorisering. Hva som helst som omhandler det Marius har gjort. 

Nei, jeg ser ikke at det er en merkelig prioritering.

Alle er enige om at vold er fælt og at det Marius har gjort er fælt.  Jeg leser med interesse innleggene fra de som har masse kunnskap om vold og partnervold, jeg lærer nye ting,  men jeg har ikke noe spesielt å tilføye, og jeg er ikke uenig i det de skriver.

Jeg får veldig mye kritikk her i tråden, og det handler som regel om at jeg skriver for mye, men nå får jeg at jeg skriver for lite? eller at jeg prioriterer feil tema. Jeg må bare si at jeg synes den kritikken er ganske merkelig. 

For å snu det og spørre med dine egne ord: Skyldes denne kritikken at du vil  du ha fokus vekk fra debatten om medietrykket?

Jeg skjønner ikke behovet for å legge seg opp i hvilke spørsmål enkeltpersoner velger å debattere, så lenge man ikke avsporer.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
K_mb skrev (11 minutter siden):

Han drar jo inn rus og psykiske lidelser i sin utt!alse angående volden! Han skylder på rusen indirekte. I tillegg driver han hersketeknikker med å henvende seg til voldsofferet sitt for "kjæresten min"! 

Riktig. Men teksten var nok skrevet av PR-folk som kanskje ikke hadde full oversikt over saken? Bare en tanke

• Liker 4
Gjest NordreSving
Skrevet (endret)
Villroses hage skrev (1 time siden):

Igjen: Det er ikke MBH som trenerer eller bestemmer når han skal i avhør. Politiet og advokaten som finner tid. Politiet hadde ingen planer å ha avhør da MBH var bortreist.
Litt irriterende når noen stadig kommer med feilaktige påstander, som andre må tilbakevise.

Minner om denne uttalelsen fra politiet: 

https://www.dagbladet.no/nyheter/vurderer-kongefamilie-avhor/81867561

«Fra politiets side er det ønskelig med nytt avhør så snart som mulig, men det må passe for alle parter»

Vel, vi vet altså at politiet har hatt tid til avhør av fornærmede, så de har tatt seg tid. Da gjenstår motparten, den ferierende Marius og advokaten hans. Som ikke har tid. Advokaten som rådet Marius til å ikke stille i avhør. I sum fremstår det som om de trenerer saken. 

Var det tilbakevisende nok?

Endret av NordreSving
Skrevet
Malmfrid skrev (19 minutter siden):

Og det jeg ville ha fram - norske journalister er ikke så fæle som mange (og kongehuset) vil ha det til. For dette med kokainen i Kristiansan har de helt sikkert visst om + mye annet - men aldri skrevet et eneste ord om det. 

Det er jeg enig med deg i. De har gått over noen grenser i den aktuelle saken, men jeg er enig i at de i det store og hele har vist god selvjustis i det de ikke har publisert. De har også blitt mye mer hensynsfulle i forhold til den unge generasjonen kongeliges krav på privatliv, enn det de var mot Håkon og Märtha da de var unge.

Det jeg og har lagt merke til er at de har blitt flinkere til å skrive kritisk om kongehuset. På 80-/90-tallet var de fæle til å fotfølge kongebarna, samtidig som de aldri skrev et kritisk ord om kongehuset. Det var bare solskinnshistorier om "skøyerprinsen", så totalt sett synes jeg de har en mye bedre balanse i dag.

• Liker 1
Gjest NordreSving
Skrevet
MissLucy skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg ser ikke at det er en merkelig prioritering.

Alle er enige om at vold er fælt og at det Marius har gjort er fælt.  Jeg leser med interesse innleggene fra de som har masse kunnskap om vold og partnervold, jeg lærer nye ting,  men jeg har ikke noe spesielt å tilføye, og jeg er ikke uenig i det de skriver.

Jeg får veldig mye kritikk her i tråden, og det handler som regel om at jeg skriver for mye, men nå får jeg at jeg skriver for lite? eller at jeg prioriterer feil tema. Jeg må bare si at jeg synes den kritikken er ganske merkelig. 

For å snu det og spørre med dine egne ord: Skyldes denne kritikken at du vil  du ha fokus vekk fra debatten om medietrykket?

Jeg skjønner ikke behovet for å legge seg opp i hvilke spørsmål enkeltpersoner velger å debattere, så lenge man ikke avsporer.

Hvis jeg må velge mellom å støtte ofrenes sak eller Marius sin sak, så er det ikke et vanskelig valg. Vold mot kvinner er et stort samfunnsproblem som jeg ønsker å bruke tid på å fokusere på. Medietrykket mot en voldsutøver er ikke like viktig. I min bok. 

Skrevet

Ærlig talt, det tar seg dårlig ut å bare bli værende i Italia og at ingen, hverken lille Marius selv, eller andre- har noen konkrete svar å gi. Hva kommuniserer en slik atferd? Beklager hvis dette er tatt opp før men jeg hadd ikke bla bakover i diskusjonen:)

• Liker 6
  • Nyttig 3
Gjest Malmfrid
Skrevet
Kaffeslabberaset skrev (2 minutter siden):

Ærlig talt, det tar seg dårlig ut å bare bli værende i Italia og at ingen, hverken lille Marius selv, eller andre- har noen konkrete svar å gi. Hva kommuniserer en slik atferd? Beklager hvis dette er tatt opp før men jeg hadd ikke bla bakover i diskusjonen:)

Tror det er litt delte meninger om hvor han er nå.

Noen skriver at han er kommet hjem - andre at han fremdeles er i Italia. 
Det har ihvertfall ikke vært delt noen foto fra flyplassen denne gang. 

Skrevet

Jeg er av den oppfatning at rusavhengighet er en sykdom. Denne sykdommen, i likhet med noen psykiske sykdommer, kan påvirke andre mennesker negativt på mange ulike måter. Sykdom kan være en forklaring på en handling, men ikke en blanko-fullmakt til å fortsette å la sin sykdom gå utover andre. 

Hvis man skulle bli syk på bussen hjem fra jobb, og kaste opp på medpassasjerene, så vil jeg håpe at de fleste på bussen forstår at du ikke kastet opp med vilje, og ha medfølelse med deg, selv om de synes det er ugreit å bli spydd på. Hvis du unnskylder deg ovenfor dine medpassasjerer og sier du skal rett hjem og legge deg og bli frisk igjen, så vil det sikkert være enden på DEN historien. Det kan allikevel være folk som husker denne episoden med gru i lang tid etterpå.

Hvis du derimot bare SIER at du skal reise hjem, men fortsetter å spy ned buss etter buss over hele byen resten av kvelden, og kanskje i ukevis, så blir det en annen sak. 

Å være syk er ikke lett, og det er vanligvis ikke noe man kan kontrollere, men man har et ansvar for å forhindre at sykdommen skader andre. Altså kan rus og psykiske diagnoser være en forklaring, men ikke en unnskyldning. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
NordreSving skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg må velge mellom å støtte ofrenes sak eller Marius sin sak, så er det ikke et vanskelig valg. Vold mot kvinner er et stort samfunnsproblem som jeg ønsker å bruke tid på å fokusere på. Medietrykket mot en voldsutøver er ikke like viktig. I min bok. 

Dette blir litt vanskelig å kommentere, når du reduserer det ene spørsmålet til "medietrykket mot en voldsutøver". Jeg synes ikke den beskrivelsen er dekkende for de spørsmålene som diskuteres.

Jeg er helt enig i at vold mot kvinner er et alvorlig problem. Men jeg kan bare gjenta at jeg leser det andre skriver om det spørsmålet med interesse, men føler ikke at jeg personlig har noe spesielt å tilføye den debatten som ikke allerede er uttrykt flere ganger av andre debattanter.

Jeg skjønner ikke hvorfor du tenker at du har noe med å overprøve hva jeg velger å diskutere?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Malmfrid skrev (3 minutter siden):

Tror det er litt delte meninger om hvor han er nå.

Noen skriver at han er kommet hjem - andre at han fremdeles er i Italia. 
Det har ihvertfall ikke vært delt noen foto fra flyplassen denne gang. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/zAMX09/bistandsadvokat-kritisk-til-marius-borg-hoeibys-italia-tur-det-er-klart-jeg-reagerer Her står det St han fortsatt er der..

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest MissHannigan
Skrevet

Hadde ikke blitt sjokkert om han valgte å ikke kom hjem igjen i det hele tatt.

Rart at en løs kanon fikk tillatelse til å dra i første omgang. 

Skrevet
MissHannigan skrev (Akkurat nå):

Han har vel også bodd i Italia før, eller? 

Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Dette blir litt vanskelig å kommentere, når du reduserer det ene spørsmålet til "medietrykket mot en voldsutøver". Jeg synes ikke den beskrivelsen er dekkende for de spørsmålene som diskuteres.

Jeg er helt enig i at vold mot kvinner er et alvorlig problem. Men jeg kan bare gjenta at jeg leser det andre skriver om det spørsmålet med interesse, men føler ikke at jeg personlig har noe spesielt å tilføye den debatten som ikke allerede er uttrykt flere ganger av andre debattanter.

Jeg skjønner ikke hvorfor du tenker at du har noe med å overprøve hva jeg velger å diskutere?

Siden dette er et emne som interesser deg veldig og gjelder jo flere enn Marius, kanskje det kan bli opprettet en egen tråd angående pressen i norge? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Gjest Malmfrid
Skrevet
Kaffeslabberaset skrev (4 minutter siden):

Og her står det at han kom hjem på tirsdag:

Sitat

Da Marius kom hjem fra Italia tirsdag, ble han informert om at han var ilagt besøksforbud overfor ekskjæresten. Det innebærer at Høiby ikke kan kontakte henne på noe vis - verken fysisk eller digitalt - fram til mars 2025.

Leste det her: 

https://www.seher.no/kongelig/eksen-fortsatt-sykmeldt/81899853

Skrevet

Artikkelen er bak betalingsmur, men refererer bittelitt: 

«Marius Borg Høiby er i Italia – på ubestemt tid. – Min klient synes denne saken har vart veldig lenge nå, og hun ønsker sterkt at saken kommer videre, sier bistandsadvokaten til Juliane Snekkestad»

«Onsdag 28. august reiste Marius Borg Høiby til Italia. Hans forsvarer, Øyvind Bratlien, begrunnet Italia-turen med at kronprinsessens sønn «hadde behov for ro».
Ni dager senere er han fortsatt ikke tilgjengelig for nye avhør hos politiet, som følge av sin reisevirksomhet»

«– Hva tenker du som bistandsadvokat om at Høiby er så lenge i Italia?
– Jeg tenker at politiet er tålmodige, men det er siktedes rett å ikke forklare seg. Jeg håper han snart kommer til Norge og at avhørene kan gjennomføres snarest mulig.
– Synes du politiet viser Høiby for stor forståelse, at de driver med forskjellsbehandling?
– Forskjellsbehandling er et ord jeg ikke vil bruke, men det er klart jeg reagerer på at det tar så lang tid å avhøre Høiby»

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet
SagaP skrev (1 minutt siden):

Artikkelen er bak betalingsmur, men refererer bittelitt: 

«Marius Borg Høiby er i Italia – på ubestemt tid. – Min klient synes denne saken har vart veldig lenge nå, og hun ønsker sterkt at saken kommer videre, sier bistandsadvokaten til Juliane Snekkestad»

«Onsdag 28. august reiste Marius Borg Høiby til Italia. Hans forsvarer, Øyvind Bratlien, begrunnet Italia-turen med at kronprinsessens sønn «hadde behov for ro».
Ni dager senere er han fortsatt ikke tilgjengelig for nye avhør hos politiet, som følge av sin reisevirksomhet»

«– Hva tenker du som bistandsadvokat om at Høiby er så lenge i Italia?
– Jeg tenker at politiet er tålmodige, men det er siktedes rett å ikke forklare seg. Jeg håper han snart kommer til Norge og at avhørene kan gjennomføres snarest mulig.
– Synes du politiet viser Høiby for stor forståelse, at de driver med forskjellsbehandling?
– Forskjellsbehandling er et ord jeg ikke vil bruke, men det er klart jeg reagerer på at det tar så lang tid å avhøre Høiby»

Takk😊

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
NordreSving skrev (14 minutter siden):

Jo, jo mer en voldsutøver får sjansen til å skamme seg jo bedre. Måten enkelte voldelige personer får spankulere fritt omkring og holde på ( gjerne fordi det skal hysjes  ned) er jo helt forferdelig. Noe all statistikk om partnervold viser. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (8 minutter siden):

Jeg er av den oppfatning at rusavhengighet er en sykdom. Denne sykdommen, i likhet med noen psykiske sykdommer, kan påvirke andre mennesker negativt på mange ulike måter. Sykdom kan være en forklaring på en handling, men ikke en blanko-fullmakt til å fortsette å la sin sykdom gå utover andre. 

Hvis man skulle bli syk på bussen hjem fra jobb, og kaste opp på medpassasjerene, så vil jeg håpe at de fleste på bussen forstår at du ikke kastet opp med vilje, og ha medfølelse med deg, selv om de synes det er ugreit å bli spydd på. Hvis du unnskylder deg ovenfor dine medpassasjerer og sier du skal rett hjem og legge deg og bli frisk igjen, så vil det sikkert være enden på DEN historien. Det kan allikevel være folk som husker denne episoden med gru i lang tid etterpå.

Hvis du derimot bare SIER at du skal reise hjem, men fortsetter å spy ned buss etter buss over hele byen resten av kvelden, og kanskje i ukevis, så blir det en annen sak. 

Å være syk er ikke lett, og det er vanligvis ikke noe man kan kontrollere, men man har et ansvar for å forhindre at sykdommen skader andre. Altså kan rus og psykiske diagnoser være en forklaring, men ikke en unnskyldning. 

Helt enig i at det ikke er en unnskyldning , for det er det ikke, men jeg håper han får hjelp sånn at ikke flere opplever dette. For øyeblikket er jeg litt usikker på om han ser alvoret i det han har gjort

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissHannigan skrev (7 minutter siden):

Om han ikke frivillig kommer hjem så håper jeg noen drar å henter han

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...