Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 17:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Purple Basil skrev (43 minutter siden):

Ja, det er mange her som for eksempel ser ut til å ignorere at det siste offeret fortsatt sliter med syn og svelg. Altså, hva faen. Det er alvorlig! Men neida, her er det flere som er besatt av at stakkars Marius ble fotografert i Italia, og fy til den fæle pressen. De samme folka henger seg opp i ordet "heisatur". Hvorfor er de ikke heller opprørte over at det siste offeret fremdeles sliter etter volden tidlig i august? Nei, det driter de fullstendig i.

Skikkelig skikkelig ugreit å hevde at folk driter i det! Det er ugrei debattskikk ! Ingen her driter i det, jeg vil han skal fp hjelp og dømt sånn andre hadde blitt, likevel ønsker jeg ikke en heksejakt på han og synes det etiske rundt alt som deles bør diskuteres 

Endret av Orly
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Nei. Han har ikke noen form av kompetanse å vurdere at dette kom av "diagnoser" eller rus. 

Faktisk ikke noen som har hvis ikke diagnosene er alvorlig psykose sykdom der stemmene fortalte han å bruke vold mot disse kvinnene. 

Hvis han har noe som på populasjonsnivå samvarierer med å bli dømt for vold, så er det ikke en forklaring på hvorfor han har utsatt disse kvinnene for vold. 

Kan du ikke bare kutte ut. Hans pressemelding var fryktelig dårlig, egosentrisk og uten hensyn til ofrene. Den var rettet til deg og andre som gikk fem på. 

Kutt ut selv. Du bare kverulerer. 

• Liker 1
Skrevet
Kønn skrev (25 minutter siden):

Ok. Du siterer meg som ikke tapetserer sidene her, men forsøker å vri debatten på de få innleggene jeg skriver. Nå klarte jeg ikke å sitte på hendene lenger. 

Som det står , dere, for det er de samme. Beklager om du ikke var en av de 

Skrevet (endret)
SagaP skrev (21 minutter siden):

Denne brukeren driver selv med omfattende brukerangrep, dessverre. Hen er likevel stadig inne i tråden og kjefter på andre brukere for det samme. 
Egentlig så burde man logget seg på med bankid og fullt navn synlig. Tipper noen av kverulantene her hadde vært kjapp til å lukke nebbet og deretter finne på noe annet å bedrive tiden med

Jaha? Snakk on å kaste stein i glasshus og nei jeg er ikke stadig innom her, du derimot , er stadig innom for p fortelle hva du mener om andre. Jeg håper tråden ryddes 

Endret av Orly
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Det er du som sier at det var kjent at han fikk bot i Kristiansand for bruk av kokain. Men da viser det seg at det ikke er så kjent hvis du ikke kan gjengi andre enn Feticha - at hun har fortalt dette i podcasten sin. Den hører aldri jeg på så da er det kanskje ikke så rart at jeg og andre med meg ikke ante det. 

Bildet av nora bla har vært diskutert.  Som jeg sier det kommer ikke nødvendigvis  så mye direkte og konkret. Men nok kontekst.

Dropp det. Husker ikke alle podcaster i detalj  jeg har hørt han bli nevnt de siste 5 årene. Så kan ikke gi deg bedre og nøyaktig  svar. 

Hvem som sa hva i minste detalj.  Blir også helt feil å prøve å svare på det. Men du kan jo for all del begynne å lytte selv.

Men å lytte timesvis podcast for å hente ut sitater til deg. Det har jeg ingen planer om.

Skrevet
Spitzy skrev (53 minutter siden):

Når jeg ble utsatt for vold spilte der ingen rolle om han var rusa eller ikke , for meg var resultatet det samme . Han var rusa , og jeg unnskyldte det ikke , jeg anmeldte , sto i en rettssak , fikk han dømt til en kort straff ( i tråd med strafferammen desverre ) og voldskadeerstatning. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener at jeg umyndiggjør volden til Marius for og tro på at han var rusa . De fleste av oss blir ikke voldelige av rus . Noen blir voldelige av rus . De må holde seg langt unna rus . Om en er voldelig konstant har man jo litt mer og jobbe med, men utfallet er det samme for offeret . Foreløpig vet jeg ikke om Marius er voldelig kun ved rus , for jeg har ikke sett anmeldesen til de 2 tidligere kjærestene . 

Nei, rus er ingen unnskyldning.

Men da er det kanskje ikke så rart at det reageres på at Marius midt oppi denne alvorlige saken hvorpå han selv skylder på rus, reiser til Italia og oppsøker utesteder hvor det flommer av...rus! Alkohol er også et rusmiddel! Det vitner om svært dårlig dømmekraft fra både MBH og advokaten. 

Det sitter igjen et offer som mest sannsynlig sliter med traume og fysiske skader, og som har en tøff vei foran seg på alle måter. Samtidig kjennes det svært feil for de aller fleste at denne privilegerte mannen som er sønn av kronprinsessen tar ferie midt oppi dette, fester og koser seg. En rusmisbruker som oppriktig ønsker behandling oppsøker ikke steder hvor det tilbys rusmidler. Tvertimot, de gjør alt i sin makt for å holde seg unna alle fristelser frem til et behandlingssted kan ta de imot.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
SagaP skrev (4 timer siden):

De har bitt på narrativet til Høiby, advokaten hans og PR-folka som bistår. Blir ikke overrasket om First House har oppdraget på vegne av mammas «prins»

Blir heller ikke overrasket hvis PR-apparatet er tilstede på SoMe. Det er ikke lenger slik at bare leserinnlegg i avisa er det som setter agendaen på den offentlige debatten. Før kunne redaksjonene til en viss grad styre narrativet gjennom hvilke innlegg de publiserte. Nå er det fritt fram på SoMe for alle som har en mening (på godt og vondt), og et PR-team som søker å styre narrativet i en spesiell retning vil nok være tilstede på de plattformene der diskusjonene finner sted.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
NordreSving skrev (1 time siden):

Jeg har et spørsmål til @MissLucy, @Aricia og @Oida (Andre må gjerne også svare). Hva er deres hovedstandpunkt i denne saken? 

For jeg forstår ganske enkelt ikke behovet for å bruke såpass mye tid på å diskutere pressens trykk, hvis det ikke er for å dra fokus bort fra selve saken. Det gjelder andre temaer også som man trekker inn. 

Jeg forstår ikke spørsmålet. 

Må man ha et hovedstandpunkt? hvilken sak er det man må ha et hovedstandpunkt i? 

Jeg diskuterer de spørsmålene jeg synes er interessante knyttet til trådens tema som er MBH, og kan forsikre deg om at jeg ikke har noen skjult agenda.  Hvis du er bekymret for at noen spørsmål faller ut av fokus, så kan du jo bare gjøre som alle andre, og skrive et innlegg om det spørsmålet du ønsker fokus på?

• Liker 6
Skrevet
K_mb skrev (13 minutter siden):

Nei, rus er ingen unnskyldning.

Men da er det kanskje ikke så rart at det reageres på at Marius midt oppi denne alvorlige saken hvorpå han selv skylder på rus, reiser til Italia og oppsøker utesteder hvor det flommer av...rus! Alkohol er også et rusmiddel! Det vitner om svært dårlig dømmekraft fra både MBH og advokaten. 

Det sitter igjen et offer som mest sannsynlig sliter med traume og fysiske skader, og som har en tøff vei foran seg på alle måter. Samtidig kjennes det svært feil for de aller fleste at denne privilegerte mannen som er sønn av kronprinsessen tar ferie midt oppi dette, fester og koser seg. En rusmisbruker som oppriktig ønsker behandling oppsøker ikke steder hvor det tilbys rusmidler. Tvertimot, de gjør alt i sin makt for å holde seg unna alle fristelser frem til et behandlingssted kan ta de imot.

Han skylder jo ikke på rus. Les det han sa en gang til da.  Han skriver 

DETTE UNSKYLDER IKKE MINE HANDLINGER.

Makan

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (28 minutter siden):

Ja fordi iht retten bør jo også en sak være så riktig som mulig. 

Ene offeret nora har bla bedt om også rettferdighet iht han. Så ser ikke at de skal klare å føle saken noe lettere eller bedre om han blir dømt for ting som ikke stemmer heller. 

De rundt han er pårørende til en voldsmann. På lik linje med en kjæreste.  Så de skal ikke føle skyld iht marius sine handlinger.  Hvis man mener det. Da tar du vekk  skylden som er 100% marius sin. Og flytter den over på andre. 

Litt overasket over at du syntes det er en ok  sak. 

I dag er ikke tilbud til de som sliter med å ikke  være voldelig  godt nok. Og det er bare flaks om utsatte ofre får god oppfølging.  Tryggeste  for et offer er å vite at etter soning , er man også behandlet. Dessverre er dette tilbudet i norske fegsler for dårlig.  Og kan ende opp værre etter soning. Staten bevilger ikke nok penger. Så resultatet blir at ofrene  føler trygghet  når gjerningsmann sitter inne.  Og får retraumatisert frykt  når de kommer ut.

Jeg kan garantere deg at det er ikke for streng straff eller for mye skyld som kommer til å prege denne saken videre. 

Det er selvsagt han som har gjort ting og han som har hovedskyld, men hvis du tror at en mor ikke tenker på dette hver dag og saumfarer tankene om hva de har gjort galt og hva de kunne ha gjort annerledes. Det er bare sundt og ikke noe å bekymre seg over - jeg tror ikke du finner den mor på denne jord som ikke har tenkt de tankene. 

Nei - du har rett. Det er ikke nok steder for de som trenger det. Her stiller Marius i en særstilling - du kan være sikker på at de setter himmel og jord i bevegelse for å finne den beste plassen for ham - koste hva det koste vil. Igjen - ingenting du bør bekymre deg over. 

Hva du mener med:

Sitat

Litt overasket over at du syntes det er en ok  sak.

det forstod jeg ikke.  

Gjest Malmfrid
Skrevet (endret)
Malmfrid skrev (48 minutter siden):

Det er du som sier at det var kjent at han fikk bot i Kristiansand for bruk av kokain. Men da viser det seg at det ikke er så kjent hvis du ikke kan gjengi andre enn Feticha - at hun har fortalt dette i podcasten sin. Den hører aldri jeg på så da er det kanskje ikke så rart at jeg og andre med meg ikke ante det. 

Og det jeg ville ha fram - norske journalister er ikke så fæle som mange (og kongehuset) vil ha det til. For dette med kokainen i Kristiansand har de helt sikkert visst om + mye annet - men aldri skrevet et eneste ord om det. 

Endret av Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Han skylder jo ikke på rus. Les det han sa en gang til da.  Han skriver 

DETTE UNSKYLDER IKKE MINE HANDLINGER.

Makan

Han drar jo inn rus og psykiske lidelser i sin utt!alse angående volden! Han skylder på rusen indirekte. I tillegg driver han hersketeknikker med å henvende seg til voldsofferet sitt for "kjæresten min"! 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
Malmfrid skrev (Akkurat nå):

Jeg kan garantere deg at det er ikke for streng straff eller for mye skyld som kommer til å prege denne saken videre. 

Det er selvsagt han som har gjort ting og han som har hovedskyld, men hvis du tror at en mor ikke tenker på dette hver dag og saumfarer tankene om hva de har gjort galt og hva de kunne ha gjort annerledes. Det er bare sundt og ikke noe å bekymre seg over - jeg tror ikke du finner den mor på denne jord som ikke har tenkt de tankene. 

Nei - du har rett. Det er ikke nok steder for de som trenger det. Her stiller Marius i en særstilling - du kan være sikker på at de setter himmel og jord i bevegelse for å finne den beste plassen for ham - koste hva det koste vil. Igjen - ingenting du bør bekymre deg over. 

Hva du mener med:

det forstod jeg ikke.  

Å legge skylden på andre enn Marius. Jeg syntes det er rart du syntes det er ok.

For meg er det 100% marius sin skyld

Skrevet
Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Og det jeg ville ha fram - norske journalister er ikke så fæle som mange (og kongehuset) vil ha det til. For dette med kokainen i Kristiansan har de helt sikkert visst om + mye annet - men aldri skrevet et eneste ord om det. 

Det finnes selvsagt verre og ja en god del kunne vært publisert før, likevel synes det har blitt delt noe unødvendig nå. 

• Liker 1
Skrevet
TigerK skrev (18 minutter siden):

Blir heller ikke overrasket hvis PR-apparatet er tilstede på SoMe. Det er ikke lenger slik at bare leserinnlegg i avisa er det som setter agendaen på den offentlige debatten. Før kunne redaksjonene til en viss grad styre narrativet gjennom hvilke innlegg de publiserte. Nå er det fritt fram på SoMe for alle som har en mening (på godt og vondt), og et PR-team som søker å styre narrativet i en spesiell retning vil nok være tilstede på de plattformene der diskusjonene finner sted.

Det har du helt rett i. Men jeg tror heldigvis støttespillerne til den voldelige Skaugum-mannen kjemper en forgjeves kamp 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Å legge skylden på andre enn Marius. Jeg syntes det er rart du syntes det er ok.

For meg er det 100% marius sin skyld

Har jeg sagt noe annet? Han har hovedskylden sa jeg - men selvsagt enhver mor på denne jord vil tenke:

• hva gjorde vi galt?
  • hva kunne vi gjort annerledes?
  • hvordan hadde det gått hvis vi hadde gjort sånn istedet for sånn?

Og dette komme Mette Marit til å spørre seg selv og HM om mange ganger framover. På samme måte som alle andre mødre gjør når ting går litt feil for barna. 

Gjest NordreSving
Skrevet
MissLucy skrev (24 minutter siden):

Mener du at alle som deltar i tråden må uttale seg om hvert eneste aspekt ved den? mener du at alt man ikke nevner, det driter man i? hvor er logikken?

Jeg presiserte for mange uker siden at vold er forferdelig og at det synd på ofrene, og at dette er så selvsagt at det ikke burde være nødvendig å presisere det i hver eneste innlegg man skriver.

Det er vel ingen som er uenig i at det er synd på ofrene, så hva er det å diskutere egentlig?

Jeg har ikke noe behov for å sitte her å flagge medfølelsen min for likes.

Jeg diskuterer de spørsmålene som jeg personlig synes er interessante, og jeg må si det er ganske vanskelig å forstå denne trangen dere i menigheten har til å overprøve hvilke temaer andre velger å diskutere.

MissLucy skrev (14 minutter siden):

Jeg forstår ikke spørsmålet. 

Må man ha et hovedstandpunkt? hvilken sak er det man må ha et hovedstandpunkt i? 

Jeg diskuterer de spørsmålene jeg synes er interessante knyttet til trådens tema som er MBH, og kan forsikre deg om at jeg ikke har noen skjult agenda.  Hvis du er bekymret for at noen spørsmål faller ut av fokus, så kan du jo bare gjøre som alle andre, og skrive et innlegg om det spørsmålet du ønsker fokus på?

Du svarte i det siterte innlegget. Du tar avstand fra volden. Og mener at det ikke trenger å sies igjen. Da vil du heller bruke til på å kritisere behandlingen som Marius har fått av pressen. Ser du ikke selv hvor merkelig den prioriteringen er? Som du skriver «vold er forferdelig» ferdig snakka. La oss heller bruke masse tid på å kritisere pressen for at de skriver om dette. Med all mulig respekt fremstår det som om du er mer opptatt av Marius strev med pressen enn av ofrene. Eller volden. Eller kokainbruk. Eller terrorisering. Hva som helst som omhandler det Marius har gjort. 

Gjest Malmfrid
Skrevet
Orly skrev (1 minutt siden):

Det finnes selvsagt verre og ja en god del kunne vært publisert før, likevel synes det har blitt delt noe unødvendig nå. 

Da får vi være enige om å være uenige. 

Skrevet
NordreSving skrev (1 minutt siden):

Du svarte i det siterte innlegget. Du tar avstand fra volden. Og mener at det ikke trenger å sies igjen. Da vil du heller bruke til på å kritisere behandlingen som Marius har fått av pressen. Ser du ikke selv hvor merkelig den prioriteringen er? Som du skriver «vold er forferdelig» ferdig snakka. La oss heller bruke masse tid på å kritisere pressen for at de skriver om dette. Med all mulig respekt fremstår det som om du er mer opptatt av Marius strev med pressen enn av ofrene. Eller volden. Eller kokainbruk. Eller terrorisering. Hva som helst som omhandler det Marius har gjort. 

Spot on! Tråden burde forresten vært ryddet. Det er for mye god dag mann økseskaft argumentasjon slik som i eksemplene du viser til her

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
On 9/5/2024 at 4:01 PM, MissLucy said:

Eller satt der. Fra kort avstand. Det vet vi ikke, så det blir jo spekulasjoner.

Blir matt av denne tråden. Den kunne vært interessant, men jeg som snikleser melder meg ut når du fortsetter å sirkle i ring og avspore hele tiden. 

• Liker 6
  • Nyttig 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...