Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Pilaff skrev (Akkurat nå):

Upresis eller ikke, men siktelsen dreide seg i hovedsak om vold. Hvorfor tror DU han forteller om rus og flere diagnoser i uttalelsen sin?

Som en forklaring. Forklaring og unnskyldning  er to forskjellige ting.

Enkelt forklart. En forklaring er bakgrunnen for feks en hendelse . Det fritar deg ikke for ansvar eller at det er en unskyldning  for det som har skjedd.

Dersom hypotetisk si at noen har puttet dop i glasset til marius. Som førte til handlingen. Da kunne det vært en unskyldning. 

Dette er jo ikke tilfellet i denne saken og er da en gitt forklaring fra han sin side.men som han selv påpeker ikke en unskyldning for sine handlinger 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (17 minutter siden):

Som en forklaring. Forklaring og unnskyldning  er to forskjellige ting.

Enkelt forklart. En forklaring er bakgrunnen for feks en hendelse . Det fritar deg ikke for ansvar eller at det er en unskyldning  for det som har skjedd.

Dersom hypotetisk si at noen har puttet dop i glasset til marius. Som førte til handlingen. Da kunne det vært en unskyldning. 

Dette er jo ikke tilfellet i denne saken og er da en gitt forklaring fra han sin side.men som han selv påpeker ikke en unskyldning for sine handlinger 

OK, hvorfor tror DU han forteller om rus og diagnoser som en forklaring på volden, dersom det ikke er ment å være en unnskyldning for handlingene (selv om han sier det ikke er det)? 

Endret av Pilaff
Skrivefeil
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilaff skrev (Akkurat nå):

OK, hvorfor tror DU han forteller om rus og diagnoser som en forklaring på volden han, dersom det ikke er ment å være en unnskyldning for handlingene (selv om han sier det ikke er det)? 

Nå presiserer han selv at det ikke er noen unnskyldning.  Så da skjønner ikke jeg fokuset ditt på det heller.  Og helt enig med han i det at det ikke unskylder hans handlinger  i det heletatt. 

Men relevant er det jo. 

Han har jo over tid krysset en linje og dyttet grensene  sine  i negativ  retning over tid. 

Vet Ingenting om hvor mange ganger han har rassert bopel og slengt rundt med kniv . 

Men tydeligvis  holdt på en stund. Mtp tiden som er gått fra første til siste ex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonio said:

og det virker kanskje som det å la Marius velge når han selv blir innkalt til avhør er en enda større skivebom. 

Kan Marius velge når han blir innkalt til avhør?

Nei. Mener det er politiet og advokaten til Marius som må finne tid, og M må pent møte opp. Så det er vel ingen skivebom.

Tenkte det var advokaten hans som trenerte i første omgang, da det kan lønne seg å vente til man vet nøyaktig hvor mye politiet vet, for å planlegge hvor mye man skal innrømme. For å oppnå mildest mulig straff. Ja, typisk gangsteradvokat.

Nå som det er kommet så mye annet fram, lønte de seg kanskje ikke å vente. At det drar ut er vanskelig for både ofre og gjerningsmann. Ofrene vet jo ennå ikke hvordan siktede forholder seg til deres forklaringer. Må jo være ganske uutholdelig. For siktede kommer det fram mer og mer grums i tillegg til de alvorlige voldsanklagene.  Alt som er sagt og gjort og ment (eller ikke) blir analysert og diskutert av alle og enhver til minste detalj. Mer detaljert jo lenger tid som går.

Litt apropos, slår det en at MHB minner noe om figuren Lillelord i Johan Borgens romantriologi.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilaff skrev (4 minutter siden):

OK, hvorfor tror DU han forteller om rus og diagnoser som en forklaring på volden, dersom det ikke er ment å være en unnskyldning for handlingene (selv om han sier det ikke er det)? 

Alle skjønner hva folk sier når dem har med noe som... 

Har vært så mye siste tiden... 

Jeg hadde drukket for mye... 

Jeg hadde det så travelt... 

Jeg møte en gammel venn på veien... 

Jeg ble revet med av situasjonen... 

Jeg trodde du likte det... 

Og eksempel

Jeg har slitt med diagnoser

Jeg har hatt problemer med rus lenge

Var en krangel

Det handler om å redusere subjektivt ansvar.

"Jeg har vært voldelig mot X antall kvinner, og skal nå åpent fortelle politiet om alt det jeg har gjort gjennom årene. Så vil jeg ta den straff jeg fortjener." 

Det hadde blitt trampeklapp og applaus for å ta ansvar, hvis det hadde blitt gjort. 

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Nå presiserer han selv at det ikke er noen unnskyldning.  Så da skjønner ikke jeg fokuset ditt på det heller.  Og helt enig med han i det at det ikke unskylder hans handlinger  i det heletatt. 

Men relevant er det jo. 

Han har jo over tid krysset en linje og dyttet grensene  sine  i negativ  retning over tid. 

Vet Ingenting om hvor mange ganger han har rassert bopel og slengt rundt med kniv . 

Men tydeligvis  holdt på en stund. Mtp tiden som er gått fra første til siste ex

Du skjønner ikke fokuset? Det må jo opplagt være en grunn til at han nevner rus og diagnoser, men han sier samtidig at det ikke ikke er en unnskyldning. Jeg lurte på hva du tror er grunnen til at han har det med da. Jeg for min del tror at det er ment å vekke sympati og medfølelse. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malmfrid
Jobbermedbarn skrev (1 time siden):

Jeg er også helt sikker på at han var på vei til bryllupet og fikk vite at han ikke kunne komme og dermed valgte å bli der siden han på forhånd hadde bestilt tur. 

Jeg tror ikke MBH følte det som en stor ting å innrømme rusbruk, det var jo noe mange hadde visst i mange år. Jeg tror også han var ruset den natten, mer usikker om han var det dagen etter under den kjente telefonsamtalen og det han gjorde der (har bare hørt det som lå på VG) går jo også definitivt under vold, psykisk vold. 

Det tror jeg og - hvorfor skulle han ellers ha med dresspose?

Jeg for min del ante ikke at MBH ruser seg - har aldri hørt om det før. Så det må ha vært en godt bevart hemmelighet - ihvertfall aldri nevnt i den norske dagspressen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilaff skrev (13 minutter siden):

Du skjønner ikke fokuset? Det må jo opplagt være en grunn til at han nevner rus og diagnoser, men han sier samtidig at det ikke ikke er en unnskyldning. Jeg lurte på hva du tror er grunnen til at han har det med da. Jeg for min del tror at det er ment å vekke sympati og medfølelse. 

Han har vel blitt bedt om at folk ville ha en forklaring. Så ser vel at han har gitt det som var ønskelig.  På tidspunktet  han ga en utalelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (På 6.9.2024 den 16.42):

Jeg for min del ante ikke at MBH ruser seg - har aldri hørt om det før. Så det må ha vært en godt bevart hemmelighet - ihvertfall aldri nevnt i den norske dagspressen. 

Jeg for min del har fått det med meg for lenge siden. Iallefall etter den kokain boten. Så stor hemlighet  har det ikke vært

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (1 time siden):

Ja, også har man de som stoler blindt på en beviselig løgner og hans gangsteradvokats uttalelser da.

'Det var bare litt dasking med flat hand, lissom'.

Så flott at du stiller opp med kroneksempel for meg.

Null argumenter å komme med. Da griper vi til det beste våpenet, tillegge meningsmotstandere meninger de ikke har og utsagn de aldri har kommet med.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Krokenguri skrev (1 time siden):

Nei det gjør han ikke.

Han sier noe ala. Jeg har  slitt med rus og diagnoser.  Dette unskylder IKKE det jeg har gjort.  Sorry du er sykt upresis når du skriver 

Hvorfor sier han det da tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Jeg for min del har fått det med meg for lenge siden. Iallefall etter den kokain boten. Så stor herlighet  har det ikke vært

Det har aldri vært skrevet noe i aviser eller magasiner om rusbruk hos MBH - hvis du mener det må du gjerne fortelle hvilken avis eller hvilket magasin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malmfrid skrev (36 minutter siden):

Jeg har barn og svigerbarn som var født samme år, velkjent siden russetiden dessverre. Da er man jo også mye ute på byen i tidlig 20 årene og Oslo og omegn er ikke så stort. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (31 minutter siden):

Hvorfor sier han det da tror du?

At hqn legger skylden på seg selv 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest NordreSving

Jeg har et spørsmål til @MissLucy, @Aricia og @Oida (Andre må gjerne også svare). Hva er deres hovedstandpunkt i denne saken? 

For jeg forstår ganske enkelt ikke behovet for å bruke såpass mye tid på å diskutere pressens trykk, hvis det ikke er for å dra fokus bort fra selve saken. Det gjelder andre temaer også som man trekker inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilaff skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke klart å henge med i tråden, men leste meg litt opp nå. Derfor kommer dette litt utenom alt:

"Kroppskrenkelse" er et juridisk begrep, som aldri har vært del av normal dagligtale. Og måtte det, gud forby, aldri bli det! Det er en nedtoning av hvor alvorlig det er å banke noen helseløs og ta kvelertak. Mange i tråden bruker ordet nesten selvfølgelig hverdagslig, sikkert påvirket av å ha lest ordet så mange ganger.

Sier seg vel selv at det siktes til den juridiske ordlyden, synes du ikke? Har du noen gang hørt det i dagligtalen, der ute i oh store verden?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Jobbermedbarn skrev (14 minutter siden):

Jeg har barn og svigerbarn som var født samme år, velkjent siden russetiden dessverre. Da er man jo også mye ute på byen i tidlig 20 årene og Oslo og omegn er ikke så stort. 

Det er jo tragisk - det er mange år siden. Kan bli tøft å bli kvitt den avhengigheten. 
Jeg er fra vestlandet og det var helt ukjent for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving

https://www.aftenposten.no/norge/i/zAMX09/bistandsadvokat-kritisk-til-marius-borg-hoeibys-italia-tur-det-er-klart-jeg-reagerer

JS bistandsadvokat sier

«Min klient synes denne saken har vart veldig lenge nå, og hun ønsker sterkt at saken kommer videre og at det blir fremdrift. Hun står i et sterkt press, og det er tilleggsbelastning at avhørene av Marius Borg Høiby drøyer. At hun bare må vente i uvisse, sier Grødem til Aftenposten». Bistandsadvokaten sier at hun reagerer på at ting tar tid. 

Det bør vel veie tungt for den angrende MBH? Men hans plan er å «ha ferie, i Italia». Arrogansen er påtagelig. 

Forsvareren er ikke tilgjengelig for kommentar. 

Endret av NordreSving
Språk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...