Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Spitzy skrev (7 minutter siden):

For meg har det ikke vært fokus i denne tråden, og jeg er heller ikke enig i at det er en unnskyldning. Fokus for meg har vært spekulasjoner om « heisatur «, om damen på samme bar var i fare, i hvilken grad det er problematisk at han har tattoeringer og røyker sigaretter. 
det fokuset om rus eller ikke rus dukket jo opp den siste timen ? Jeg har aldri sett noen stille spørsmål til hvorvidt han var rusa eller ikke før nå, så alle har vel vært like naive som meg da, trodd at han snakket sant når han sa han hadde inntatt kokain. 

det som det har vært stort fokus på er avrusning. Det har ikke vært sikkert at han ikke har vært voldlig nykter ( det vet vi ikke ) men folk har diskutert som sikkert at han var rusa i den episoden vi kjenner til. Det er du som satte fingeren på at han kanskje ikke var rusa, så det var jo du som startet den debatten. 
om han er rusa eller ikke spiller egentlig ingen rollle for offerene og saken, men det spiller en rolle for rehabiliteringen , for om han er voldlig nykter, så holder det jo ikke med avrusning. Vel, hvis politiet ikke kan vise med blodprøve om han var rusa den natten i august, så får vi vente til kvinnenes forklaring blir offentliggjort da til og avgjøre om han blir voldlig av rus eller er voldlig konstant . 

Jeg tror akkurat som deg at en tilfeldig jente i Italia ikke hadde noe særlig å frykte.

Men istedenfor å ta det med at uansett om en mann har en historie å ha utøvet vold mot kvinner, så vil tilfeldig vold mot tilfeldige kvinner være særdeles usannsynlig, spesielt i utlandet.... Så ble det skrevet noe rart med spekulasjoner om Marius kun kan være voldelig når han er ruset. 

Det med festtur har jeg kommentert tidligere. Har fortsatt vanskelig for at man her ikke bare kan si at det som er mest sannsynlig er det mest sannsynlige.

Det kommer å komme enn offentlig rettsak. Med bilder fra legevakt på storskjerm, og omfattende vitnemål fra tidligere offer og andre som støtter opp under deres vitnemål (familie og venner). Så kan det høres ut som at ubetinget fengsel blir det slutlige utfallet. 

Hva motiverer noen som venter på det å sitte hjemme å kjede seg? 

Jeg har aldri vært i den situasjonen, men hadde jeg vært det, så hadde jeg nok passet på å glemme sorgene med litt fest og moro.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Krokenguri said:

Han har kun plikt til å møte opp. Han har ingen plikt til å la seg avhøre. 

Eneste han må svare på pm han godtar eller ikke godtar siktelser. 

Men det  foreligger ingen plikt å forklare seg for politiet.  

Ja, det vet vi vel alle her, det har blitt gjentatt til det kjedsommelige.

Men jeg tenker likevel at det hadde vært interessant å vite årsaken til at det kun har vært 3 timer avhør på en måned. Det finnes jo en eller flere grunner.

• Liker 6
Skrevet
Eyr skrev (3 minutter siden):

Men han har jo skrevet i unnskyldningen at han skal det. Mener du at det er løgn?

Nei, løgn blir jo feil å kalle det. Jeg tror han mente det da. Men som sagt, saken har vokst i etterkant av brevet. Så mulig han/ de revurderer det. 

Blir nok en vurdering  iht endelig siktelse ligger på bordet.  

Vi får se. Litt uklokt om han ikke gjør det.

Nå har han vel vært innkalt i noen avhør. Fikk med meg at ene var på 30 minutter.  Så vet ikke om han allerede har forklart seg om siste hendelse eller ikke. 

Resten vet vi jo lite om. 

Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

Men jeg tenker likevel at det hadde vært interessant å vite årsaken til at det kun har vært 3 timer avhør på en måned. Det finnes jo en eller flere grunner.

Den enkleste grunnen kan være at politiet nå i etterforskningen ikke ser noe stort behov for å avhøre han? 

Så slipper man ulike rare teorier. Er saker med kjent gjerningsmann, så nå samler vel dem bevis for at han kan ha gjort diverse straffbare handlinger, og så skal han kunne komme med sin kontradiksjon mot disse bevisene, som kan skape behov for mer etterforskning... Frem til en tiltale blir tatt ut. Ting kan ta tid, bare det for politiet å få noe fra et sykehus (hvis noen av de tidligere offerene har vært innom et akuttmottak), kan ta mange uker. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
lurker skrev (2 minutter siden):

Ganger. Timer vet vi ikke. 

Men han må møte opp og bli fremlagt påstander. Sånt skal vel presenteres av politiet.  Enten hjemme  eller på politihuset. Vil tro de ikke ønsker politiet unødvendig  på skaugum.  Og kan da bli enige om å ta det på politihuset. 

Skrevet
Just now, Krokenguri said:

Ganger. Timer vet vi ikke. 

Men han må møte opp og bli fremlagt påstander. Sånt skal vel presenteres av politiet.  Enten hjemme  eller på politihuset. Vil tro de ikke ønsker politiet unødvendig  på skaugum.  Og kan da bli enige om å ta det på politihuset. 

Han har vært i ett avhør, ettermiddag/tidlig kveld tirsdag 27. august.

Jeg leste et sted at det var omtrent 3 timer, men husker dessverre ikke hvor.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Fabienne skrev (5 minutter siden):

Denne kronikken av Per Isdal (grunnlegger av Alternativ til Vold) er opplysende om kombinasjonen rus, psykisk lidelse og vold. 

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/25v7va/partnervold-rus-psykiatri-pluss-ikke-erkjent-raseri

Utrolig godt lesestoff. Gir  jo håp om at det er mulig å få kontroll på slik oppførsel. 

Og han rar opp et viktig tema mange rusmisbrukere har tatt opp i mange år. At en ting er å behandle  rusproblemet. Men at det mangler på behandling av årsakene som ligger bak rusmisbruken. 

Hva de faktisk ruser  bort. Iht de som sliter med det.  Takker deg for deling

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
lurker skrev (2 minutter siden):

Han har vært i ett avhør, ettermiddag/tidlig kveld tirsdag 27. august.

Jeg leste et sted at det var omtrent 3 timer, men husker dessverre ikke hvor.

Åja. Det har jeg ikke fått  med meg. Beklager pirk på evnt feil ting. Trekker det tilbake

• Liker 1
Skrevet
Purple Basil skrev (51 minutter siden):

Forsvarerne til Marius kommer ikke til å slutte. Jeg anbefaler å bruke ignorer-funksjonen, da slipper dere å forholde dere til "stakkars Marius"-innleggene :)

Det var et godt tips. Takk😊

• Liker 8
  • Hjerte 1
Gjest Bestemoren
Skrevet
Sveits skrev (37 minutter siden):

Du går på inn på egen konto oppe til høyre og der vil du finne fanen "ignorerte brukere". Der skriver du inn de som du vil ignorere. 

Desverre så vil du se deres siterte innlegg. Jeg vil nå også blokkere de som svarer troll. Jeg har fått nok. 

Takk, da har jeg også tatt ignoreringsmuligheten i bruk. 

Skrevet

Jeg har ikke klart å henge med i tråden, men leste meg litt opp nå. Derfor kommer dette litt utenom alt:

"Kroppskrenkelse" er et juridisk begrep, som aldri har vært del av normal dagligtale. Og måtte det, gud forby, aldri bli det! Det er en nedtoning av hvor alvorlig det er å banke noen helseløs og ta kvelertak. Mange i tråden bruker ordet nesten selvfølgelig hverdagslig, sikkert påvirket av å ha lest ordet så mange ganger.

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
6 minutter siden, Pilaff said:

Jeg har ikke klart å henge med i tråden, men leste meg litt opp nå. Derfor kommer dette litt utenom alt:

"Kroppskrenkelse" er et juridisk begrep, som aldri har vært del av normal dagligtale. Og måtte det, gud forby, aldri bli det! Det er en nedtoning av hvor alvorlig det er å banke noen helseløs og ta kvelertak. Mange i tråden bruker ordet nesten selvfølgelig hverdagslig, sikkert påvirket av å ha lest ordet så mange ganger.

Ja, som Anne Holt så bra sa det:

"Den Marius-saken roper svært mange svært mye om, så den skal jeg ikke mene noe offentlig om før den er avgjort.

Annet enn dette: «kroppskrenkelse» er et juridisk ord, til bruk i rettslige sammenhenger for å karakterisere/avgrense typen vold som er brukt.
På norsk heter det nettopp _vold_.
«Jeg utøvde kroppskrenkelse» er ikke en normal setning. Det heter «jeg var voldelig».

Det får være en grense for nytale. Om ikke annet, så i respekt for (de dessverre altfor mange) voldsutsatte blant oss."
  • Liker 14
  • Nyttig 6
Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

Ja, som Anne Holt så bra sa det:

"Den Marius-saken roper svært mange svært mye om, så den skal jeg ikke mene noe offentlig om før den er avgjort.

Annet enn dette: «kroppskrenkelse» er et juridisk ord, til bruk i rettslige sammenhenger for å karakterisere/avgrense typen vold som er brukt.
På norsk heter det nettopp _vold_.
«Jeg utøvde kroppskrenkelse» er ikke en normal setning. Det heter «jeg var voldelig».

Det får være en grense for nytale. Om ikke annet, så i respekt for (de dessverre altfor mange) voldsutsatte blant oss."

Hun sa det bedre! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Purple Basil skrev (1 time siden):

Forsvarerne til Marius kommer ikke til å slutte. Jeg anbefaler å bruke ignorer-funksjonen, da slipper dere å forholde dere til "stakkars Marius"-innleggene :)

Hvor er så disse "stakkars Marius" innleggene? Jeg har ikke sett et eneste et.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
SagaP skrev (1 time siden):

Jeg hyller en fri og uavhengig presse, så kan du gjøre det motsatte

Vi har en fri og uavhengig presse, så hyll i vei.

Gapestokk som du tydeligvis higer etter, håper jeg vi aldri får.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Oida skrev (3 minutter siden):

Hvor er så disse "stakkars Marius" innleggene? Jeg har ikke sett et eneste et.

Jeg har ikke sett direkte "stakkars Marius", men mange forsøker å forklare og unnskylde handlingene hans med at noe eller noen andre egentlig har ansvaret. For eksempel media eller foreldrene. 

• Liker 5
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...