Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Krokenguri said:

Som feks vold er en bivirkning på høyt kokain bruk over tid. 

Vold er ikke en bivirkning av kokain. Nå må du gi deg.

Du sier du ikke unnskylder Marius, men dette er 100% en unnskyldning for vold. Du skylder på kokainen. Dette er ikke greit. Det er mange tusen mennesker som tar kokain som ikke banker de de er sammen med.

Du vet heller ikke noe om hvor mye kokain Marius har tatt, ei heller om hans diagnoser. Du synser og synser for å skape et bilde av en som ikke kan kontrollere seg pga. diagnoser og kokain så du kan komme med unnskyldninger for Marius. Det er bare trist.

Endret av Anonio
  • Liker 13
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ninaen skrev (22 minutter siden):

Du har nok rett i at noen ville reagert uansett. Samtidig så var nok det å «stikke utenlands» det dummeste å gjøre sånn mtp signaler, selv om det ikke var ulovlig. Tror kanskje det handler om hvor seriøst folk opplever at han tar saken. Og at satt på spissen så vil «alle» reagere på utenlandstur, mens kun «noen» ville reagert på «fjelltur på luksushytta som skattebetalerne betaler for». Om du følger tankegangen min? (Er litt krevende å få fram eksakt nyanser osv i kortere skriftlig innlegg noen ganger😅)

For meg handler det om at det sier en del om hvordan han tenker, og hvordan han evner å forstå både konsekvenser, verden rundt seg, og hvordan han (og vi alle for den saks skyld) påvirker andre. Så det å dra til Italia støtter den dårlige magefølelsen jeg umiddelbart fikk da han kom med unnskyldningen sin. Han bekrefter det narrativet jeg satt igjen med da. Hadde han ligget lavt, dratt på hytta, lagt seg inn til avrusning (mener ikke at han skulle gått i selvpålagt husarrest altså!) så hadde inntrykket/narrativet mitt blitt moderert i stedet. Når opplysningene om sms’er og telefoner til offeret nå kommer på toppen så får jeg bare bekrefta enda mer de røde flaggene og det bildet jeg fikk i utgangspunktet. Det blir enda vanskeligere å holde det åpent at det kan ha vært «desperat kjærlighetssorg» (som noen på Twitter kom med) når han i mellomtiden har fortsatt å vise dårlig dømmekraft og vise atferd/holdninger som bekrefter «drittsekk-diagnosen». 
Vær så snill spør om dere ikke skjønner hva jeg mener i stedet for å «angripe» her nå, prøver oppriktig å drøfte/diskutere og se nyanser her. Ikke ta andre eller noe.

Jeg er til dels enig med deg, men jeg synes det er litt vanskelig og vite hvordan Marius tenker. Jeg mener for det første at det at italiaturen var en « heisatur « på nåværende tidspunkt bare er spekulasjoner.  Jeg er rimelig sikker på at han var invitert i bryllupet og valgte og bruke flybillett og hotell han allerede hadde booket. Jo , han kunne ha spurt om og få låne ei hytte den helgen, kanskje han gjør det neste helg. Hele situasjonen er jo rar , med den tilbaketrekkingen av invitasjonen, så vansklig og si om han trodde han skulle i bryllup , eller bare benyttet seg av flybilletter og hotell han allerede hadde. Mulig han ser at det blir lenge til neste tur.. kanskje han tenker han skal i fengsel, kanskje han har planlagt ett langt opphold på avrusning .. det kan bli lenge til neste tur med kompiser. Så lenge politiet og advokaten har gitt grønt lys for utlandsreise er det jo bare « vi « som vurderer hva som « tar seg ut «. Det har jo ikke dukket opp noe av interesse i Pisa , selvom vi satt her og ventet fra han dro med snapvenner av snapvenner av datter til kg bruker onsdag, og beveget seg ut på en bar som luktet alkohol torsdag. For meg spiller det ingen trille hvor Marius befant seg i helgen så lenge han fulgte loven og ikke gjorde noe skandaløst. 

jeg synes det viktigste er hva som skjer framover. Hva som kommer fram av hva han har gjort og tiltale og evt straffesak. At han blir behandlet nøytralt av politi og domstol, og tar en eventuell straff som kommer og gjør opp for deg.  Ja, han trenger avrusing, mulig også sinnemestring og psykatri. Skulle han lagt seg inn på avrusing nå? Burde han ikke bli ferdig med avhør og få tiltale først? 
nei, jeg er ikke enig med deg i alt, men mener ikke og « angripe « . 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Spitzy skrev (1 minutt siden):

Jeg er til dels enig med deg, men jeg synes det er litt vanskelig og vite hvordan Marius tenker. Jeg mener for det første at det at italiaturen var en « heisatur « på nåværende tidspunkt bare er spekulasjoner.  Jeg er rimelig sikker på at han var invitert i bryllupet og valgte og bruke flybillett og hotell han allerede hadde booket. Jo , han kunne ha spurt om og få låne ei hytte den helgen, kanskje han gjør det neste helg. Hele situasjonen er jo rar , med den tilbaketrekkingen av invitasjonen, så vansklig og si om han trodde han skulle i bryllup , eller bare benyttet seg av flybilletter og hotell han allerede hadde. Mulig han ser at det blir lenge til neste tur.. kanskje han tenker han skal i fengsel, kanskje han har planlagt ett langt opphold på avrusning .. det kan bli lenge til neste tur med kompiser. Så lenge politiet og advokaten har gitt grønt lys for utlandsreise er det jo bare « vi « som vurderer hva som « tar seg ut «. Det har jo ikke dukket opp noe av interesse i Pisa , selvom vi satt her og ventet fra han dro med snapvenner av snapvenner av datter til kg bruker onsdag, og beveget seg ut på en bar som luktet alkohol torsdag. For meg spiller det ingen trille hvor Marius befant seg i helgen så lenge han fulgte loven og ikke gjorde noe skandaløst. 

jeg synes det viktigste er hva som skjer framover. Hva som kommer fram av hva han har gjort og tiltale og evt straffesak. At han blir behandlet nøytralt av politi og domstol, og tar en eventuell straff som kommer og gjør opp for deg.  Ja, han trenger avrusing, mulig også sinnemestring og psykatri. Skulle han lagt seg inn på avrusing nå? Burde han ikke bli ferdig med avhør og få tiltale først? 
nei, jeg er ikke enig med deg i alt, men mener ikke og « angripe « . 

Er ikke uenig i noe av det du skriver her. Poenget er som andre påpeker at nettopp hva «vi» vurderer at «tar seg ut» faktisk er av betydning for saken på de tingene som ikke er rent strafferettslig, at man forventer at et menneske i den situasjonen tenker gjennom hvilke signaler som sendes ut. 🙂 

P.S. Den siste setningen min var ikke ment mot deg, det burde jeg spesifisert, var mer en generell kommentar i lys av siste døgnet 🙈)

• Liker 3
Skrevet
Krokenguri skrev (21 minutter siden):

Som feks vold er en bivirkning på høyt kokain bruk over tid. Det også har jo en relevans  iht saken. Og faktisk  kan det være utslagsgivende iht straffeutmåling om det er Diagnoser eller rus som ligger til  grunn til hendelsen. Der rus ikke  påbirker straffeutmåling. Men Diagnoser kan det

Nei, det er det ikke. De fleste klarer fint og ta kokain uten og bli voldelige, som de fleste klarer og drikke alkohol uten og bli voldelige. Noen blir voldelige når de er rusa. De er ofte de samme som blir voldelige av dop og alkohol. De må slutte og ruse seg helt. Vi andre kan drikke vin uten og bli voldelige som bivirkning. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
Krokenguri skrev (30 minutter siden):

Diagnoser og rus. Kan man iallefall forankre i fag  informasjon.  

Som feks vold er en bivirkning på høyt kokain bruk over tid.

Hva i helvete er det jeg leser? 

Du er faen meg så drøy der du spyr ut feilinformasjon, at jeg blir helt målløs. 

• Liker 16
  • Nyttig 7
Skrevet
Ninaen skrev (4 minutter siden):

Er ikke uenig i noe av det du skriver her. Poenget er som andre påpeker at nettopp hva «vi» vurderer at «tar seg ut» faktisk er av betydning for saken på de tingene som ikke er rent strafferettslig, at man forventer at et menneske i den situasjonen tenker gjennom hvilke signaler som sendes ut. 🙂 

P.S. Den siste setningen min var ikke ment mot deg, det burde jeg spesifisert, var mer en generell kommentar i lys av siste døgnet 🙈)

En annen ting jeg tenker på - Marius er også et menneske opp i dette. Nå får jeg kjeft av folk for og « støtte « han , men prøv og skille litt. Jeg støtter ingenting av vold og rusbruk. Jeg tipper dog at mennesket Marius ikke har det så veldig bra om dagen. Kanskje litt deprimert , kanskje litt angst? Mulig fulgt opp av psykiatrien ? Og låse seg inne i ei hytte alene er ikke nødvendigvis lurt i den situasjonen han er i. Og være sammen med andre kan derimot være lurt ( så lenge han ikke doper seg eller drikker seg dritings selvsagt - men det kunne han gjort alene på ei hytte også) 

jeg vil at Marius skal ta sin straff, ta et oppgjør med seg selv, bli rusfri , slutte og være voldlig , få en stabil jobb, og få et godt liv. Gjerne med tatoveringer, sigg, Harry merkeklær og som mekaniker . Det virker som at mange her mener at jo mer han driter seg ut jo bedre, og gjør han ikke noe galt så finner vi noe galt. Veien til et bedre liv for Marius kan godt starte med en tur til Italia med venner . Og låse seg inne på ei hytte kunne sett bedre ut, men hadde det vært bedre for Marius ? For hvis Marius skal bli en bedre mann må han jo gjøre det som er riktig for sin psyke. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Anonio skrev (48 minutter siden):

Det er like relevant som det er for alle andre rusmisbrukere som blir tatt for vold i nære relasjoner, omtrent null.

Man er ansvarlig for egne valg, ellers så må Marius få seg verge og BPA. Du vet for ente gang heller ikke hva disse 'diagnosene' er, eller om de i det hele tatt er noe, med tanke på hvor mye denne fyren lyver, så du kan gjerne begynne å tenke på hvor mange ganger daglig du nevner diagnoser du ikke vet noe om.

Basert på din og min viten, kan det være adhd eller ticks. Derfor bør man ikke vektlegge det sånn som du gjør til alle døgnets tider. Det virker bare som et svakt forsøk på å bortforklare det Marius gjør, som viser en drittsekk som banker kvinner, driver med telefonterror, kjører i 90 i slottsparken og stjeler ting.

Kanskje du skal lese litt bedre  det jeg skriver. 

Jeg har også tidligere skrevet med nesten store bokstaver om at det er marius som har ansvaret 100% for det han har gjort. 

Et langt innlegg om hvorfor jeg mener det. 

Da handlingene hans i stor grad  ble bortforklart iht  tingene han hadde og tilgang  til.

Så sier det en gang til med store bokstaver så det kanskje  går inn hos deg

MARIUS HAR 100% ANSVAR  FOR EGNE HANDLINGER.  DET ER HANS VALG Å RUSE SEG, ELLER LA DET VÆRE. 

DIAGNOSER OG RUSBRUK ER INGEN UNSKYLDNING  FOR SLIKE HANDLINGER 

Sånn klarte du å ta det  til deg nå. Så di kan slutte å tilegne meg meninger jeg ikke har videre

Skrevet (endret)
lavmålet skrev (30 minutter siden):

Nei, vold er ikke en bivirkning av kokain.

Vold er en handling.

Les på rusinfo. Det står der sort på hvitt. 

Merkelig at du vet det bedre enn dem da.

Det er ikke en påstand tatt fra luften. Slik andre gjør her inne

For odens skyld det KAN være en bivirkning på langvarig og høytforbruk

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Gjest lavmålet
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (12 minutter siden):

Det er ikke det det står. Det står "bruk av kokain, særlig i større mengder, kan potensielt føre til økt aggresjon (...)".

Det kan virke som du ikke er helt trygg på begrepsbruken her, og det er jo lov - men kanskje ikke så lurt å gå ut så høy og mørk.

Endret av lavmålet
Skrevet
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Ja, du har helt rett. Jeg googlet det nettopp. Og har lest det flere steder nå, at noen kan bli voldelige av kokainbruk. 

Samme som med alkohol. Enkelte mister fullstendig vettet i alkoholrus. Selv om det ikke er en unnskyldning for å bli utagerende,  så er det likevel et faktum. Slik du har presisert flere ganger i tråden:)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Ja, du har helt rett. Jeg googlet det nettopp. Og har lest det flere steder nå, at noen kan bli voldelige av kokainbruk. 

Samme som med alkohol. Enkelte mister fullstendig vettet i alkoholrus. Selv om det ikke er en unnskyldning for å bli utagerende,  så er det likevel et faktum. Slik du har presisert flere ganger i tråden:)

Hvis da noen kan bli det og andre ikke blir det, vil du da si at det er utifra hvilken personlighet de har? 

• Liker 4
Skrevet
Krokenguri skrev (18 minutter siden):

Synes det er rart at det står som bivirkning, men ja bruk av kokain og andre ulovlige og lovlige kan gjøre folk voldelige. 
kokain er forøvrig også medisin ( mot noen øyesykdommer i hvertfall, det utvider pupillen ) . Jeg hadde langvarig og høyt forbruk og ble gjort oppmerksom på en rekke bivirkninger ( søvnløshet, dårlig matlyst, rastløshet  osv ) men vold var ikke en bivirkning legene hadde på lista. 

• Nyttig 3
Skrevet
Eyr skrev (4 minutter siden):

Hvis da noen kan bli det og andre ikke blir det, vil du da si at det er utifra hvilken personlighet de har? 

Ja, absolutt:) Mye som kommer til overflaten når man inntar rusmidler.

Selv så drikker jeg ikke alkohol, overhodet. Festet mye før, da jeg var yngre. Men jeg var en av dem som endret meg betraktelig med alkohol i blodet. Og jeg likte ikke den utgaven av meg selv. Så jeg sluttet å drikke, rett og slett;)

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
42 minutter siden, Krokenguri said:

Nå står det faktisk ikke det du sier det står på rusinfo da.

Det står: 

Vanlige psykiske bivirkninger: bruk av kokain, særlig i større mengder, kan potensielt føre til økt aggresjon, angst, paranoia og hallusinasjoner.

Du skriver at vold er en bivirkning av kokain. Det er milevis imellom.

Ikke gå ut så hardt når det du sier ikke er sant, aggresjon er ikke vold.

At du klager på at andre ikke bruker kilder når du omgjør det dine egne kilder sier for å understøtte dine poeng, så virker det hele som sagt som et forsøk på å forsvare vold med diagnoser og rus.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Anonio skrev (1 time siden):

Vold er ikke en bivirkning av kokain. Nå må du gi deg.

Du sier du ikke unnskylder Marius, men dette er 100% en unnskyldning for vold. Du skylder på kokainen. Dette er ikke greit. Det er mange tusen mennesker som tar kokain som ikke banker de de er sammen med.

Du vet heller ikke noe om hvor mye kokain Marius har tatt, ei heller om hans diagnoser. Du synser og synser for å skape et bilde av en som ikke kan kontrollere seg pga. diagnoser og kokain så du kan komme med unnskyldninger for Marius. Det er bare trist.

JEG SKYLDER IKKE PÅ RUS.

men voldelig KAN være bivirkning på høyt kokain  bruk over tid

Begynner å lure på leseforståelsen din her

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Krokenguri said:

JEG SKYLDER IKKE PÅ RUS.

Vold er en bivirkning på at man er en idiot som ikke kan kontrollere følelsene sine. Kokainen gjør en ikke voldelig, det kan gjøre en litt mer aggressiv. Det er milevis imellom.

Du blir så sur fordi flere påpeker hvordan dine egne kilder ikke sier det du sier, og kommer med personangrep. Bravo.

Endret av Anonio
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Gjest Malmfrid
Skrevet
Spitzy skrev (2 timer siden):

En annen ting jeg tenker på - Marius er også et menneske opp i dette. Nå får jeg kjeft av folk for og « støtte « han , men prøv og skille litt. Jeg støtter ingenting av vold og rusbruk. Jeg tipper dog at mennesket Marius ikke har det så veldig bra om dagen. Kanskje litt deprimert , kanskje litt angst? Mulig fulgt opp av psykiatrien ? Og låse seg inne i ei hytte alene er ikke nødvendigvis lurt i den situasjonen han er i. Og være sammen med andre kan derimot være lurt ( så lenge han ikke doper seg eller drikker seg dritings selvsagt - men det kunne han gjort alene på ei hytte også) 

jeg vil at Marius skal ta sin straff, ta et oppgjør med seg selv, bli rusfri , slutte og være voldlig , få en stabil jobb, og få et godt liv. Gjerne med tatoveringer, sigg, Harry merkeklær og som mekaniker . Det virker som at mange her mener at jo mer han driter seg ut jo bedre, og gjør han ikke noe galt så finner vi noe galt. Veien til et bedre liv for Marius kan godt starte med en tur til Italia med venner . Og låse seg inne på ei hytte kunne sett bedre ut, men hadde det vært bedre for Marius ? For hvis Marius skal bli en bedre mann må han jo gjøre det som er riktig for sin psyke. 

Det beste for Marius er selvsagt - avrusing og et langt opphold på rehabilitering. Han har tydeligvis rust seg i mange, mange år og vil trenge en lang rehabilitering. Veldig mange har et opphold på oppimot 1 år, kommer ut, går på en sprekk og forhåpentligvis finner ut at de vil prøve igjen. Dette kan ta flere år - det er slett ingen quick-fix. Mye må endres underveis. Kokain er sentralstimulerende og svært avhengighetsskapende. 

Mange orker ikke dette - er ikke motivert, suget etter rus er for stort.

Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

JEG SKYLDER IKKE PÅ RUS.

Så vold er en "bivirkning" av kokain. Ok. Men nå mener jeg at det å banke kjærester er en bivirkning av dårlig holdninger mot kvinner. Men det er du kanskje ikke enig i? Er det kun narkotikaen som får deg til å føle deg "over" andre, og kan  (for de voldelige) "rettferdiggjøre" volden fordi de mener de står over andre? 

Jeg føler hele Marius-greiene føles litt Exit-aktig, der penger og sosial stand gjør at noen ser på vanlige mennesker som ting som bare kan brukes. utallige eksempler på dette fra rike menn gjennom historien.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
Ninaen skrev (3 timer siden):

Jeg er mest interessert i å ha reelle diskusjoner om denne saken og de mer prinsipielle spørsmålene og temaene den får fram

Da legger jeg til grunn at du styrer unna ukvemsord mot andre brukere framover og at du holder deg til temaet.
Ser fram til å lese dine kommentarer i den reelle diskusjonen, og vil bemerke at det blir interessant å se hvordan du belyser de prinsipielle spørsmålene. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonio skrev (1 time siden):

Vold er en bivirkning på at man er en idiot som ikke kan kontrollere følelsene sine. Kokainen gjør en ikke voldelig, det kan gjøre en litt mer aggressiv. Det er milevis imellom.

Du blir så sur fordi flere påpeker hvordan dine egne kilder ikke sier det du sier, og kommer med personangrep. Bravo.

Å duer ekspert på å vri på alt alle andre skriver....

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...