Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Ser i VG at kongen har uttalt at bryllupet ble bedre enn han trodde det skulle bli.

Kan vel regne med at han fryktet kontroversielle taler om litt av hvert…

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isild skrev (24 minutter siden):

Jeg håper dette er begynnelsen på noe mer fra slottet (men jeg tviler) Dette var å markere `hvem som er hvem` i dette utvannede monarkiet, men de må rydde opp i vesentlig mer enn det. Vi har fortsatt en kriminell fyr som lever på medlemmer av kongehuset, og vi har  prinsesse som selger Hèstgensere på `lanseringsfesten` til henne og ektemannen (omtalt som "Royal wedding" i Hello! Magazine)  Det er vel faktisk ikke mulig å utnytte en prinsessetittel MER i kommersiell sammenheng enn det de to gjør. 

Jeg venter på hva kongehuset kommer til å gjøre med dette (venter ikke veldig i spenning da, for jeg tror på en måte det blir med det de har gjort) 

Det at ML faktisk prøver å tjene penger selv er vel kun positivt. Litt forskjell fra dem som får skattefri inntekt fra å leie ut eiendommer som staten betaler oppussing og vedlikehold for....

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (18 minutter siden):

Det at ML faktisk prøver å tjene penger selv er vel kun positivt. Litt forskjell fra dem som får skattefri inntekt fra å leie ut eiendommer som staten betaler oppussing og vedlikehold for....

Veldig fint at hun tjener penger selv, det er jo ikke det noen reagerer på. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 minutt siden):

Veldig fint at hun tjener penger selv, det er jo ikke det noen reagerer på. 

Syns folk reagerer på det, eller at gubben hennes er bifil og mye annet rart. Jeg reagerer mer på den gjengen som driver på med å bruke skattepenger til å berike seg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Callista skrev (43 minutter siden):

Dette var en veldig god oppsummering av kongehuset/familien. Noe av det verste ved denne skandalen, er at et opplyst, moderne demokrati som Norge velger å ha et kongehus. De kongelige og deres familier bruker media bevisst for å skape et glansbilde som ikke er i nærheten av virkeligheten. Det blir sjeldent fokusert på noe negativt. Hvorfor var ikke pressen mer pågående angående Mette-Marit sine møter med Epstein? Hvorfor stilles det få kritiske spørsmål til at vi har et «deltidskongehus» som ikke lenger har mange offisielle oppdrag? 

«I Sverige og Danmark lar monarkene seg feire av folket på fødselsdagene sine hvert år. Vår beskjedne konge reiser bort.» Sitat: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/dRJEbw/kronikk-kongefamilien-har-glemt-kunsten-aa-feire-med-folket

Monarkiet koster Norge over 300 millioner kroner, men kritikken stilner og tausheten brer seg etter hvert blant publikum. Hvorfor skal Norge bruke flere millioner i året på en slekt som ikke bidrar til et velfungerende samfunn?

Ganske mye mer, dessverre:

https://www.nettavisen.no/kongehuset/slottet/statsbudsjettet/kongehuset-koster-minst-460-millioner-kroner/s/12-95-3423209517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (13 minutter siden):

Syns folk reagerer på det, eller at gubben hennes er bifil og mye annet rart. Jeg reagerer mer på den gjengen som driver på med å bruke skattepenger til å berike seg selv. 

Da har du ikke lest med riktige briller. Folk reagerer ikke på at hun tjener penger, men hvordan hun tjener dem. Og ingen reagerer på at DV er bifil, men at de har løyet om det til ML aller aller nærmeste, hennes egne barn. 

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (1 time siden):

Nei du har rett i at han ikke er en del av kongehuset, men han er en del av kongefamilien og han er en offentlig person enten han liker det eller ikke på grunn av de valg han tar om å ha en offentlig profil osv.. 

Det hadde gjort henne til det man kaller en offentlig tjenesteperson - det er tydeligvis vanskelige begreper å skille for noen og enhver i en sak som denne, når er man en offentlig representant og når er man en privatperson? Om hun gikk i uniform var hun en offentlig representant uansett setting hun er i egentlig, gikk hun i sivile klær men handlet på vegne av det offentlige var hun en offentlig tjenesteperson, dersom hun satt i stua hjemme hos deg var hun privatperson..

https://snl.no/offentlighet

den formateringen er noe "dritt" men altså:

Man kan ikke leve livet sitt ute i det offentlige med en herskare følgere uten å akseptere at man er en offentlig person som en konsekvens av dette. Marius er en offentlig person siden han velger leve offentlig og dele / selge seg for oppmerksomhet - lik det eller ikke, spiller ingen rolle.. MEN han er ikke en kongelig selv om han mor er inngiftet kronprinsesse og ergo er det vel ikke riktig at han skal vernes som en kongelig heller når det kommer til stykket, og selv ikke kongelige er fritatt for loven, heldigvis og kanskje tvert imot. De kongelige strever for å etterleve loven de er satt til å verne om i sin rolle, og med kongelige mener jeg da altså kongen og dronningen og kronprinsen og tildels kronprinsessen siden vi ikke VET om hun har brutt noen lover ved å forsøke verne sin sønn best mulig i rollen som mor.

Det vi derimot får vite litt etter litt er at her er det mye grums som vaskes opp til overflaten og som engasjerer.

Det mangler noen begreper  her tenker jeg. Marius er ikke , har ikke vært eller kommer til å være en offentlig person for kongehuset. Men han er jo en kjent person pga den familien han er en del av.

Han har ikke, eller skal ikke representere kongehuset på noe vis. Ei heller ha en kongelig rolle utover det å være sønn, bonus sønn og bror. 

Det sier seg jo selv at der det er naturlig at en familie deltar. Der vil vi se marius. 

Nå som voksen har jeg ikke fått med meg om han har deltatt på slottsbalkongen. Og hvordan  ordlyden iht deltagelse der er. Om det kun er kongelige eller kongefamilien som skal stå der. I bunn og grunn tenker jeg at før han var 18år er det ok at bonusbarn får e plass der. Men kanskje ikke etter. Uten kongelige oppgaver. 

I bryllup etc i andre kongehus tenker jeg det er naturlig å delta  iht hvorvidt han direkte er bedt eller ikke. Det har de rom for å gjøre. Iht å invitere venner og øvrig familie etc. 

Men siden han er voksen. Bør han evnt få egen invitasjon. 

Jeg tenker de går noen runder nå. Og finner ut av hva som kan fungere best  på sikt. Og evnt tilpasser grunnolven iht dette med begreper etc for fremtiden.  

Slik at man senere i fremtiden  kan åpne opp  for evnt kongelige oppgaver, som å være beskytter ol. Eller om de skal være 100% som privat personer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Da har du ikke lest med riktige briller. Folk reagerer ikke på at hun tjener penger, men hvordan hun tjener dem. Og ingen reagerer på at DV er bifil, men at de har løyet om det til ML aller aller nærmeste, hennes egne barn. 

Er ikke rart at hun bruker det hun har. Er mye mer ille med broren hennes som tjener penger på å leie ut eiendommer som staten betaler vedlikhold og oppussing på. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Er ikke rart at hun bruker det hun har. Er mye mer ille med broren hennes som tjener penger på å leie ut eiendommer som staten betaler vedlikhold og oppussing på. 

Ingen av dem er perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Nei, men er stor forskjell å tjene penger på et åpent merked å det å bruke det at man selv ikke betaler skatt å bruke statlige penger til å få inn leieinntekter og øke verdien på sine private eiendommer. Les Skup saken fra Dagbladet, er trist å lese. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (2 minutter siden):

De har jo i utgangspunktet mulighet til å utrette så mye godt her i verden med sine posisjoner. Men føler vårt kongehus har blitt selvtilfreds. 

Uheldigvis er jeg enig. Haakon var en klippe i 1940. Kunde ha valgt den lette veien inn i Sverige. Olav jobbet gjennom hele krigen for riket. 

Men nå virker fokus å være på å ha det beste av begge verdener. Leve vanlig, men sosialt og økonomisk priviligerte. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongehuset reflekterer vel bare den norske folkesjela. Oljedopet, selvtilfreds, manglende ambisjonsnivå og en god dose arroganse 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JessicaL skrev (3 timer siden):

Ja, nettopp dette jeg har sagt hele tiden også. Gudskjelov for en riktig god venninne som gjør det som er rett for offeret og sørger for å kontakte politi og at vi får se bilder av kniv i veggen osv. Uten hennes inngripen hadde ingen hørt et kvekk om hva han har gjort og han ville fortsatt å banke opp kvinner. Og så modige JS og NH som står frem og forteller hvordan han mishandlet dem også og med det viser at det slett ikke var en engangshendelse slik som Marius påstod i den såkalte unnskyldningen sin, men noe han har gjort i mange år og sannsynligvis mot alle han har vært sammen med. Å være i et forhold med en sånn mann er noe som gir disse kvinnene men for livet, det går langt langt dypere enn blåmerker og knuste gjenstander. Mange sliter med alvorlig PTSD og depresjon resten av livet. 

Han er en voldelig narcissistisk drittsekk og ikke en  stakkars liten narkoman som bare trenger litt kjærlig veiledning. At han drar på heisatur til Italia og fester som om ingenting har hendt og er all over nye jenter/offer sier alt om hva slags person han er og hvor seriøst han tar å bli rusfri og ta ansvar for sine handlinger. 

At han nå er ilagt besøksforbud tyder på at han ikke har respektert at fornærmede ikke vil ha kontakt med han, hadde han latt henne være i fred hadde det ikke vært nødvendig med besøksforbud. 

Hvordan noen i det hele tatt kan forsvare og unnskylde han er helt utrolig, nesten så man kan lure på om visse her inne er på kongefamiliens payroll eller kun er ute etter å provosere og kverulere. 

Veldig bra skrevet, og jeg er helt enig med deg 🙏

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malmfrid skrev (19 timer siden):

Er ikke overrasket av å høre at staten skjuler de reelle kostnadene for kongehuset på flere budsjettposter. Dagbladet viser her noe av det beste innen norsk gravejournalistikk. Jeg håper det fortsetter, men tror dessverre ikke det. Når Marius eventuelt må sone sin straff, så er kritiske artikler mot kongehus/familie sikkert et tilbakelagt kapittel for norsk presse.

Endret av Callista
Skrivefeil
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Det å være i offentlig tjeneste, i fylkeskommune, kommune, stat eller virksomhet regulert i særlov ha ikke noe med det å være offentlig å gjøre. 

Som er poenget mitt. Du og noen andre skriver mye rart uten kontakt med virkeligheten i denne tråden. En kvinne som jobber 20 % som vaksedame i et kommunalt badeanlegg, eller den kommende kongens stesønn... 

Kan du ikke bare akseptere at Marius er enn offentlig person. 

Kontakt med virkeligheten viser at det er delte meninger rundt dette, ref.tidlgere lenke fra annen bruker:

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/GyrEyJ/marius-borg-hoeiby-saken-ser-uvanlige-ting-i-pressedekningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (4 minutter siden):

Er ikke overrasket av å høre at staten skjuler de reelle kostnadene for kongehuset på flere budsjettposter. Dagbladet viser her noe av det beste innen norsk gravejournalistikk. Jeg håper det fortsetter, men tror dessverre ikke det. Når Marius eventuelt må sone sin straff, så er er kritiske artikler mot kongehus/familie sikkert et tilbakelagt kapittel for norsk presse.

Det Dagbladet fant var skremmende, og ikke minst den totale mangelen fra kongehuset når det gjelder åpenhet. Intervjuer med leietakere på Skaugum Som fortalte om ansatte i staten so stadig var innom å ordnet på eiendommene som kronsprinsen fikk skattefri inntekt å leie ut. 

Denne familien må ta et valg. Ønsker dem å tjene eller ikke. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Malmfrid
Fremmed fugl skrev (11 minutter siden):

Uheldigvis er jeg enig. Haakon var en klippe i 1940. Kunde ha valgt den lette veien inn i Sverige. Olav jobbet gjennom hele krigen for riket. 

Men nå virker fokus å være på å ha det beste av begge verdener. Leve vanlig, men sosialt og økonomisk priviligerte. 

Det er sant. Nå er det viktigere med flotte ferier enn jobber for Norge 

Endret av Malmfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (21 minutter siden):

Det er ingen som forventer perfeksjon. Listen er lagt meget lavt. Nå skal vi være fornøyd så lenge de ikke er kriminelle og ellers bryr seg om noe som helst annet enn å berike seg selv. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xemiliex skrev (Akkurat nå):

Det er ingen som forventer perfeksjon. Listen er lagt meget lavt. Nå skal vi være fornøyd så lenge de ikke er kriminelle og ellers bryr seg om noe som helst annet enn å berike seg selv. 

Nei, det var vel egentlig det som var poenget mitt. Nytter ikke å argumentere for at HM også gjør noe sketchy, bare fordi jeg reagerer på noe søstera hans gjør. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...