Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ninaen skrev (Akkurat nå):

Enig i så godt som alt, bortsett fra det med kjæresten. Media begrunnet det selv nå med at de har vært så unge, og hun er jo ikke myndig en gang. Så at de har holdt seg unna akkurat det synes jeg er helt innafor. 

Ja, jeg mener også at det er fint at pressen lar de unge være i fred med venner og kjærester.
Men man kan jo spørre seg hvorfor kronprinsparet dytter henne ut i rampelyset, når pressen har latt dem være i fred. Det er jo en invitasjon til å skrive om dette forholdet og følge med fremover.

• Liker 20
  • Nyttig 5
Skrevet
Malmfrid skrev (3 timer siden):

På meg virker det ikke som om du har særlige kunnskaper på feltet rus og psykiatri - og når du svarer som her:

så virker det svært provoserende på de av oss som har eller har hatt barn med rusproblemer.
Jeg liker ikke å snakke om mine egne erfaringer innen rus og psykiatri - men det betyr ikke at jeg ikke har greie på det som du kaller det. 

Istedenfor  å fortelle meg at jeg ikke vet noe om det. Er det mer konstruktivt å da heller komme med saklig motagrumenter. Det meste av det er hentet fra info sider fra nettet. Så da har ikke de peiling heller da. 

I tillegg har jeg vel også endel personlig erfaring  iht rusproblemer i nære relasjoner.  Og som nevnt tidligere også endel bekjente som er tidligere rus misbrukere. Så da har vel ikke de peiling heller da. Da mine svar også er farget av  deres erfaringer de har fortalt om selv. 

Det er så enkelt å bare skrive at andre ikke har peiling, uten å utdype  hva du egentlig mener du er uenig i. 

Og  jeg vet ikke hvorfor du gjør det. Men er det for å få mer rett. Går ikke det hjem her. Så din komentar om at jeg ikke har peiling,  vitner ikke om at du har det samme. 

På bla rusifo sine sider står det jo at rusmusbruk ofte forverrer psykiske  diagnoser man har fra før. Det fører til voldelige tendenser, mer angst og mer depresjoner bla. 

Så kanskje du burde lese deg litt opp selv, på rus og psykriatri. Før du kommer med ufine komentarer til andre forum brukere her inne.

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, Bestemoren said:

Jeg har i flere innlegg pekt på at «hendelsen» med MBH og fornærmede sannsynlig ville blitt dysset ned uten en venninnes inngripen - + Se&Hør sin bildevisning og Aftenposten sin publisering av mobilopptak. I neste runde bidro modige Julianne og Nora sterkt til at saken ikke forsvant fra offentligheten. Fornærmede anmeldte ikke selv, kontaktet ikke politiet, ville ikke ha besøksforbud og hadde nærkontakt med MBH i ettertid. 

Jeg får en dårlig smak i munnen, hva hadde skjedd UTEN en handlekraftig og klartenkende venninne, uten offentliggjøring av bilder og lydopptak, samt to tidligere offer? Og jeg liker IKKE tanken som da kommer, ville dette ha blitt dysset ned, ville pressen (fortsatt) hatt skrivevegring og hadde livet i kongefamilien haltet videre - uendret og skjult… Samtidig ville vi/folket blitt presentert for pene, pyntelige, smilende og vinkende medlemmer av denne familien. «“Something is rotten in the state of» Norway! 

Ja, nettopp dette jeg har sagt hele tiden også. Gudskjelov for en riktig god venninne som gjør det som er rett for offeret og sørger for å kontakte politi og at vi får se bilder av kniv i veggen osv. Uten hennes inngripen hadde ingen hørt et kvekk om hva han har gjort og han ville fortsatt å banke opp kvinner. Og så modige JS og NH som står frem og forteller hvordan han mishandlet dem også og med det viser at det slett ikke var en engangshendelse slik som Marius påstod i den såkalte unnskyldningen sin, men noe han har gjort i mange år og sannsynligvis mot alle han har vært sammen med. Å være i et forhold med en sånn mann er noe som gir disse kvinnene men for livet, det går langt langt dypere enn blåmerker og knuste gjenstander. Mange sliter med alvorlig PTSD og depresjon resten av livet. 

Han er en voldelig narcissistisk drittsekk og ikke en  stakkars liten narkoman som bare trenger litt kjærlig veiledning. At han drar på heisatur til Italia og fester som om ingenting har hendt og er all over nye jenter/offer sier alt om hva slags person han er og hvor seriøst han tar å bli rusfri og ta ansvar for sine handlinger. 

At han nå er ilagt besøksforbud tyder på at han ikke har respektert at fornærmede ikke vil ha kontakt med han, hadde han latt henne være i fred hadde det ikke vært nødvendig med besøksforbud. 

Hvordan noen i det hele tatt kan forsvare og unnskylde han er helt utrolig, nesten så man kan lure på om visse her inne er på kongefamiliens payroll eller kun er ute etter å provosere og kverulere. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
velociraptor skrev (3 timer siden):

Jo, det hjelper. Hvis han ikke er motivert, er det bedre å ha penger til å få en mental coach til å hjelpe ham å bli motivert, enn å ikke ha det. Hvis han er motivert, er det bedre med penger til å få rask og god hjelp, enn å måtte vente og kanskje havne i rennesteinen i mellomtiden. Hvis han ikke er motivert, er det bedre å ha tilgang et trygt hjem, med varme, strøm, klær, mat og nok penger til å kjøpe rent stoff i det minste, enn å bo på gata, fryse, sulte og måtte kjøpe billig utblandet blandingsstoff med farlige tilsetninger.

Klart penger hjelper, hva i all verden feiler det folk som ikke vil innrømme det?

Jeg vet ikke helt  hva som får  deg til å tenke at han ikke har hatt tilbud om alt som kan hjelpe tidligere.  Nå står nå marius som en rusmisbruker og som har utøvd vold, iht  det han har inrømmet. 

Men til nå har det ikke hjulpet. Og det er ikke sikkert det hjelper nå heller. Det får nå tiden vise.

Skrevet

Den venninna er det som virkelig er en god venn🙌🏼 🙌🏼

• Liker 24
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg mener også at det er fint at pressen lar de unge være i fred med venner og kjærester.
Men man kan jo spørre seg hvorfor kronprinsparet dytter henne ut i rampelyset, når pressen har latt dem være i fred. Det er jo en invitasjon til å skrive om dette forholdet og følge med fremover.

Jeg undret også over at de valgte å «dytte» det unge paret ut i rampelyset. Normaltvis gjøres ikke dette før det foreligger et forhold som er kommet langt, og til/før en forlovelse. Tanken som streifet meg da jeg så dette var at dette ble en perfekt «divertion», en avledning, et fokus på et absolutt vakkert par. Det ville altså rette fokus mot paret i stedet for all støy som har vært i familien forøvrig. De lykkes absolutt, og langt på vei. Ellers får vi tro at det flotte paret var komfortable i situasjonen. 

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (5 timer siden):

Jeg synes han stiller et veldig godt spørsmål.

En ting er at det her i tråden fremstilles som opplest og vedtatt at han er en offentlig person, men at media ikke problematiserer spørsmålet synes jeg er svakt.

De begrunner dekningen med at han er en offentlig person, men sier ingenting om hvilke vurderinger som ligger til grunn for den underliggende vurderingen.

Jeg tror ikke jeg har sett spørsmålet berørt mer enn en gang eller to, og da ble denne offentligheten basert på lettvintheter som følgerantall på instagram, og det at han har gått på en rød løper en gagn.

Det er ikke bra nok.

Er det ikke offentlig person i kraft av å inneha offentlige oppgaver/verv det siktes til, ikke offentlig som i å være kjent?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (3 timer siden):

Pressen i Norge er altfor snill mot de kongelige. Kongefamilien har alltid vært i en særstilling når det gjelder å bruke pressen akkurat som det passer dem og ellers nekte å svare. Politikere kan ikke holde på sånn. 
Mette-Marit sine møter med Epstein for eksempel - hvorfor? Hva var det de to måtte ha flere møter om? Nei, det vil slottet ikke svare på. En pedofili-dømt forbryter. Mette-Marit «visste ikke» det. Tror folk virkelig på det? Som Kjetil Alstadheim skrev: Har de ikke Google på slottet?

Kronprinsbarna får være fullstendig i fred. Ingen hadde skrevet et ord om Sverre Magnus sin kjæreste før kronprinsparet selv trakk henne frem i rampelyset. Pressen har visst om Marius sin livsstil og kriminelle nettverk i mange år. 

Kronprinsparet bruker visstnok rundt en million kroner i året bare på private reiser og klær, selv om de nesten ikke har noen oppdrag. 

Men de vil bare ha spørsmål av typen: Hva synes dere om Ålesund?

….og folket ser på med stjerner i øynene.

https://www.skup.no/sites/default/files/metoderapport/metoderapport-kongemakta.pdf&ved=2ahUKEwi-l9vK96aIAxX1IBAIHZHEJ6AQFnoECBIQAQ&usg=AOvVaw1iwEv6P8Wi4zg9GtQ5OPgU

Det finnes noen eksempler på at journalister faktisk gjør jobben sin, som Dagbladet som oppdaget mye rart når det gjelder folkets penger og familiens økonomi. 

Men generelt så er kongejournalister, snille kjendis journalister. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
JessicaL skrev (16 minutter siden):

Gudskjelov for en riktig god venninne som gjør det som er rett for offeret og sørger for å kontakte politi og at vi får se bilder av kniv i veggen osv. 

Hvorfor trenger vi bilder av det? Utsatte har selv uttalt at bildet var svært inngripende og belastende.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Vanedis skrev (2 timer siden):

Nå skrev ikke politisk redaktør i Aftenposten at Marius Borg Høiby har stått på slottsbalkongen på 17. mai. 

Jeg anser Marius Borg Høiby som en offentlig person, og det gjør nok flere andre. Så får bare du og andre være uenige. 😊

Hele ideen at media ikke skal dekke en potensielt meget alvorlig straffesak mot en medlem av kongefamilien er helt hårreisende.

Hva får folk slikt ifra? 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke helt  hva som får  deg til å tenke at han ikke har hatt tilbud om alt som kan hjelpe tidligere.  Nå står nå marius som en rusmisbruker og som har utøvd vold, iht  det han har inrømmet. 

Men til nå har det ikke hjulpet. Og det er ikke sikkert det hjelper nå heller. Det får nå tiden vise.

Fra hva som er gitt av informasjon vedrørende hans gjøren og laden så har han både hatt og fått alle muligheter, både mht støtte fra MM, økonomisk (tør vi anta) og praktisk. På tross av dette har han sklidd rundt fra det ene til det andre, og ikke evnet å stå i noe over tid. Trolig har fest og rus, med ref. til hans egne ord om dette, vært en styrende, fristende og trumfende faktor i hans liv, noe som åpenbart har vært hans førstevalg i mange år. 
En rusmisbruker må selv ville det å komme ut av det, ellers er det ikke en sjanse for å klare det. Han må gjøre et klart valg for hva han vil med sitt liv. Han er en voksen mann nå, og må både ta, og ha, ansvar for sine livsvalg. MM kan som mor støtte opp, selvsagt, men slik jeg ser det bør det være med såkalt « tough love», dvs. krav og forventninger, og ikke sy bløte puter oppunder armene hans. Jeg mener at økonomisk støtte må bort, om så har vært tilfelle. Et selvstendig ansvar innbefatter å forholde seg til alle livets realiteter. Dette løselige jet-set livet må ha vært et pengesluk uten like, og jeg klarer ikke å forstå hvordan det har latt seg gjøre med hans inntekt. Fest, kokain, reiser og alt dette må drenere hans konto kjapt, så det er å undre seg over hvordan livsstilen har blitt finansiert. Jeg får håpe, for hans del, at han flytter bort fra mamma MM og kongelig residens og begynner å leve et vanlig liv der man jobber om dagen og sover på nettene, og betaler egne utgifter. Det bør være en fornuftig start, og på høy tid! 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Bestemoren skrev (4 timer siden):

Jeg har i flere innlegg pekt på at «hendelsen» med MBH og fornærmede sannsynlig ville blitt dysset ned uten en venninnes inngripen - + Se&Hør sin bildevisning og Aftenposten sin publisering av mobilopptak. I neste runde bidro modige Julianne og Nora sterkt til at saken ikke forsvant fra offentligheten. Fornærmede anmeldte ikke selv, kontaktet ikke politiet, ville ikke ha besøksforbud og hadde nærkontakt med MBH i ettertid. 

Jeg får en dårlig smak i munnen, hva hadde skjedd UTEN en handlekraftig og klartenkende venninne, uten offentliggjøring av bilder og lydopptak, samt to tidligere offer? Og jeg liker IKKE tanken som da kommer, ville dette ha blitt dysset ned, ville pressen (fortsatt) hatt skrivevegring og hadde livet i kongefamilien haltet videre - uendret og skjult… Samtidig ville vi/folket blitt presentert for pene, pyntelige, smilende og vinkende medlemmer av denne familien. «“Something is rotten in the state of» Norway! 

Veldig riktig og viktig. Uten den vennen, så hadde ikke dette engang vært en sak. 

Fordi kjæresten hadde ikke kommet til å anmelde det. 

Har hørt andre utsatte som i ettertid, har sett det var riktig at noen anmeldte det. Men at midt  situasjon og den tiden. Så de ikke selv helt alvoret de var utsatt for. 

Men midt oppi det hadde de ikke kommet til å gjøre det. 

Det er vel ikke uvanlig at det tar tid og blir ganske ille før de velger å gå til politet.

Podcasten " kvinna i bagasjerommet " er en historie  der politiet ikke anmeldte, og ikke tok offeret helt på alvor. Og en historue om hvor større  og større grep gjerningsmannen fikk over offeret og  hvor sykt galt det kan gå. Anbefales å lytte på. 4 episoder. 

Når det også gjelder  flere som anmelder for samme sak. Styrkes også saken. Og eneste måte å stoppe slike handlinger på. 

Desverre mange tusen som blir utsatt for sånt hvert år. Uten neveverdig fokus på det. 

I statistikken til SSB står  det iht alle type volds hendeser. Og der kommer det ikke frem iht vold i nære relasjoner 

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/kriminalitet-og-rettsvesen/statistikk/anmeldte-lovbrudd-og-ofre/artikler/okningen-i-anmeldte-lovbrudd-fortsetter-i-2023

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (6 timer siden):

Jeg synes han stiller et veldig godt spørsmål.

En ting er at det her i tråden fremstilles som opplest og vedtatt at han er en offentlig person, men at media ikke problematiserer spørsmålet synes jeg er svakt.

De begrunner dekningen med at han er en offentlig person, men sier ingenting om hvilke vurderinger som ligger til grunn for den underliggende vurderingen.

Jeg tror ikke jeg har sett spørsmålet berørt mer enn en gang eller to, og da ble denne offentligheten basert på lettvintheter som følgerantall på instagram, og det at han har gått på en rød løper en gagn.

Det er ikke bra nok.

Offentlig  tjeneste person.  Er de som mottar lønn fra staten for jobber  for staten. 

Marius mottar ikke slik lønn og har ikke offentlig arbeid  for kongehuset. 

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (17 minutter siden):

Offentlig  tjeneste person.  Er de som mottar lønn fra staten for jobber  for staten. 

Marius mottar ikke slik lønn og har ikke offentlig arbeid  for kongehuset. 

Hvis min datter hadde valgt å dra til Baltikum etter førstegangstjenesten istedenfor å dra rett tilbake til universitetet så hadde hun vært ansatt i staten. Men det hadde ikke gjort henne til en offentlig person. Kan dere ikke bare slutte å diskutere begreper som dere ikke skjønner??? 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Vanedis skrev (4 timer siden):

Når man eksempelvis lar seg avbilde på rød løper - https://www.dagbladet.no/nyheter/pappas-gamle-kompis-hyller-marius/81868946, og valgte å delta i "Skam" - https://www.nrk.no/kultur/marius-borg-hoiby-med-i-_skam_-avslutningen-1.12981655 , dvs. oppsøker offentligheten vil de fleste vel regne Marius Borg Høiby som en offentlig person.

Fra lenke over:

Screenshot_20240903_122540_Chrome.thumb.jpg.4678cb25b6424cb56d7e12d32762a743.jpg

Offentlig arrangement  er vel noe annet enn offentlig  person.

Når du er på 17 mai som et offentlig  arrangement er du ikke en offentlig  person av den grunn.

Selv har jeg deltatt på mange offentlige arangementer og vært bakmann for dem. Men er fortsatt ikke en offentlig  person av den grunn.  Selv om noe av det har medført  bilde og artikkel  i avisen

Så for meg blir det litt rart, å hevde at han er offentlig person når han er på rød løper. 

Han er ikke på den røde løperen som offentlig  tjenestemann for staten eller Norge 

Skrevet
Bestemoren skrev (6 timer siden):

De dagene innbitte forsvarere av MBH er opptatt med andre ting i hverdagen sin enn å fylle sidene i denne tråden, er gode diskusjonsdager. 😉 Jeg tar hatten av for dere som fortsatt orker å motdebattere, «omatt og omatt»…

Ingen overraskelse at du trives best i ekkokammeret. Kan skjønne det må være utrolig slitsomt med stemmer som evner å se ting fra et noe annet perspektiv.

Forøvrig komisk at du omtaler dette som "diskusjonsdager". Det som i stor grad pågår i denne tråden er spekulasjoner som vrenges og vris til de blir etablerte sannheter. Dette krydres så med nedsettende omtale av personer som ikke har noe med saken å gjøre. 

Btw. Det at noen evner å se denne saken fra flere sider. At de reagerer på heksejakten som foregår i denne tråden betyr ikke at de er "innbitte forsvarere av Marius Borg Høiby" eller hans gjerninger. Det betyr ganske enkelt at de evner å ha to tanker i hodet samtidig, og at de ikke er blendet av blodtåka.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Bestemoren skrev (6 timer siden):

De dagene innbitte forsvarere av MBH er opptatt med andre ting i hverdagen sin enn å fylle sidene i denne tråden, er gode diskusjonsdager. 😉 Jeg tar hatten av for dere som fortsatt orker å motdebattere, «omatt og omatt»…

Det er ganske fascinerende å prøve og lese seg opp på tråden etter en hel dag med aktivitet, og så står EN bruker for 50% av alle innleggene. Man lurer jo på om personen er like dominerende ute i den virkelige verdenen. Mens andre, særlig du, skaper alltid hyggelig stemning. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (5 minutter siden):

Hvis min datter hadde valgt å dra til Baltikum etter førstegangstjenesten istedenfor å dra rett tilbake til universitetet så hadde hun vært ansatt i staten. Men det hadde ikke gjort henne til en offentlig person. Kan dere ikke bare slutte å diskutere begreper som dere ikke skjønner??? 

Det er ikke usant det jeg skrev. Hun er i offentlig  tjeneste når hun drar til  balkan. Det medfører også at de skal oppføre seg korekt i tjeneste. 

Marius er ikke offentlig  eller i offentlig  tjeneste. Og har ingen krav eller retningslinjer som han må følge iht rollen han har som seg selv. Men det påvirker  omdømme i større  grad på hans familie  enn det som er normalt. 

Skal vel være glad han ikke er kongelig  da, slik at han også kan motta straff for sine handlinger. 

Det var en gang diskusjoner om ha skulle  bli prins. Det var veldig delte meninger iht det. Men resultatet ble at at han ikke skulle være prins. Som særskulls barn har han ikke noen arverett til tronen. Husker ikke helt begrunnelsen til at han ikke ble det. 

I dag er jeg veldig glad for det.

Resultatet ble at hans bestefar laget barnebok  om gutten som ikke fikk være prins...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...