Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
PusheenPusheen skrev (7 minutter siden):

Til sammenligning, siden det ble nevnt tidligere i tråden, statsministeren har tre sønner. Selv om Støre, og Marit Slagsvold til dels, er offentlig, er ikke barna deres offentlige. De har valgt å ikke eksponere seg selv. Marius har derimot valgt å gjøre det motsatte, på mer enn èn måte.

Riktig. Bortsett fra ene sønnen som har vært litt i media. Rusliberalist. Men han vet at hvis han blir tatt for noe, så havner han på førstesidene. 
Sånn må det også være. Man kan ikke ha mennesker i samfunnet vårt som profilerer seg når det passer dem selv, slik som Marius har gjort i en årrekke 

https://www.tv2.no/nyheter/magnus-store-provde-psykedelisk-sopp-som-19-aring/14263071/

• Liker 10
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
Kønn skrev (10 minutter siden):

MBH er en offentlig person. Det ble han da moren giftet seg med kronprinsen og ble kronprinsesse. Lik det eller ei, men det er faktum. Han kunne valgt å holde en lav profil, det har han ikke gjort. Se på barna til prinsesse Ragnhild og prinsesse Astrid. Pressen sto på rød løper og ble nesten overfalt av F kjendiser som ville la seg intervjue. Barnebarna til Kong Olav tuslet i bakgrunnen opp den røde løperen uten at noen la merke til dem eller ga dem oppmerksomhet. Noen av disse barnebarna kom helt fra Brasil. Hadde M oppført seg slik som majoriteten hadde ikke dette vært tema i det hele tatt. Men fordi han har vist avvik de ikke vil identifiseres med er det mer bekvemt å spille på dette, ikke offentlig person kortet. De flytter rett og slett fokus vekk fra saken. Kall det gjerne hersketeknikk. For om de får gjennomslag for at han ikke er offentlig kan han jo bare fortsette å utagere uten konsekvenser. Så se på dette presset han får nå som hjelp til selvhjelp. De fleste vil vekk fra ubehagelige oppslag i pressen, så gjør noe med det da. Ikke reis på guttetur midt under en etterforskning selv om det er aldri så lovlig. 

Du har så rett.

Skrevet (endret)
SagaP skrev (10 minutter siden):

Riktig. Bortsett fra ene sønnen som har vært litt i media. Rusliberalist. Men han vet at hvis han blir tatt for noe, så havner han på førstesidene. 
Sånn må det også være. Man kan ikke ha mennesker i samfunnet vårt som profilerer seg når det passer dem selv, slik som Marius har gjort i en årrekke 

https://www.tv2.no/nyheter/magnus-store-provde-psykedelisk-sopp-som-19-aring/14263071/

Nettopp. Og selv dette trenger ikke bety at man er offentlig i samme forstand. Magnus Slagsvold Støre er ikke den jeg ser mest i mediebildet eller på SoMe. Jeg har også vært i media, om enn bare lokalt, men sammen med f.eks Støre, og andre lokalpolitikere. Jeg er ikke offentlig av den grunn. Mange er i media fra tid til annen uten at det har så mye å si for status offentlig/ikke offentlig. MBHs eksponering er av et helt annet kaliber. 

Endret av PusheenPusheen
Tilleggssetning
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Pressen i Norge er altfor snill mot de kongelige. Kongefamilien har alltid vært i en særstilling når det gjelder å bruke pressen akkurat som det passer dem og ellers nekte å svare. Politikere kan ikke holde på sånn. 
Mette-Marit sine møter med Epstein for eksempel - hvorfor? Hva var det de to måtte ha flere møter om? Nei, det vil slottet ikke svare på. En pedofili-dømt forbryter. Mette-Marit «visste ikke» det. Tror folk virkelig på det? Som Kjetil Alstadheim skrev: Har de ikke Google på slottet?

Kronprinsbarna får være fullstendig i fred. Ingen hadde skrevet et ord om Sverre Magnus sin kjæreste før kronprinsparet selv trakk henne frem i rampelyset. Pressen har visst om Marius sin livsstil og kriminelle nettverk i mange år. 

Kronprinsparet bruker visstnok rundt en million kroner i året bare på private reiser og klær, selv om de nesten ikke har noen oppdrag. 

Men de vil bare ha spørsmål av typen: Hva synes dere om Ålesund?

….og folket ser på med stjerner i øynene.

• Liker 20
  • Nyttig 8
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (27 minutter siden):

Pressen i Norge er altfor snill mot de kongelige. Kongefamilien har alltid vært i en særstilling når det gjelder å bruke pressen akkurat som det passer dem og ellers nekte å svare. Politikere kan ikke holde på sånn. 
Mette-Marit sine møter med Epstein for eksempel - hvorfor? Hva var det de to måtte ha flere møter om? Nei, det vil slottet ikke svare på. En pedofili-dømt forbryter. Mette-Marit «visste ikke» det. Tror folk virkelig på det? Som Kjetil Alstadheim skrev: Har de ikke Google på slottet?

Kronprinsbarna får være fullstendig i fred. Ingen hadde skrevet et ord om Sverre Magnus sin kjæreste før kronprinsparet selv trakk henne frem i rampelyset. Pressen har visst om Marius sin livsstil og kriminelle nettverk i mange år. 

Kronprinsparet bruker visstnok rundt en million kroner i året bare på private reiser og klær, selv om de nesten ikke har noen oppdrag. 

Men de vil bare ha spørsmål av typen: Hva synes dere om Ålesund?

….og folket ser på med stjerner i øynene.

Eksakt! Sånn er det. 

PusheenPusheen skrev (33 minutter siden):

Nettopp. Og selv dette trenger ikke bety at man er offentlig i samme forstand. Magnus Slagsvold Støre er ikke den jeg ser mest i mediebildet eller på SoMe. Jeg har også vært i media, om enn bare lokalt, men sammen med f.eks Støre, og andre lokalpolitikere. Jeg er ikke offentlig av den grunn. Mange er i media fra tid til annen uten at det har så mye å si for status offentlig/ikke offentlig. MBHs eksponering er av et helt annet kaliber. 

Enig i det meste her

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Litt mer vedrørende om Marius Borg Høiby bør regnes som en offentlig person.

Kjetil B. Alstadheim Politisk redaktør har i en kommentar i Aftenposten redegjort for hvorfor Høiby har fått en offentlig rolle gjennom kongefamilien, jf. https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/o3E0zV/kjendis-mot-sin-vilje-profilert-av-eget-valg

"Han trekker fram at kongefamilien ved flere sentrale anledninger, der de har hatt offisielle oppdrag, har inkludert Høiby. For eksempel ved å vinke fra slottsbalkongen og stått med familien utenfor hjemmet på Skaugum på 17. mai fra han var barn.

– Kongefamilien inkluderte ham ikke bare privat, men også ved sentrale anledninger der den opptrådte offisielt.", jf. https://www.nettavisen.no/kjendis/uenige-om-marius-offentlige-rolle-kongefamilien-gjorde-ham-offentlig/s/5-95-1948831

Eksempel fra lenken til Nettavisen over:

Screenshot_20240903_131427_Chrome.thumb.jpg.4fde8975c6f59c3938ffa2a4dbe3151f.jpg

Alstadheim viser også til at Høiby selv ikke har skygget unna rampelyset, men i stedet til tider søkt offentlighetens lys.

Skrevet

Nå har Marius blitt ilagt 6 mndrs besøksforbud mot sin siste kjæreste.

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet

Og btw- grunnen til at han i det hele tatt kan diskuteres i tråden her er fordi at forumreglene er slik at de som har offentlige kontoer og eksponerer seg selv i sosiale medier- ja de kan diskuteres her. 😉

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Selvfølgelig er han en offentlig person. Han er en del av kongefamilien. Han står med fullt navn på kongehusets hjemmeside.

Det er liksom en av mange bakdeler med å ha et monarki det, at vi forholder oss til en hel familie. Familieforhold er selve grunnpilaren i monarkiet.

Når det gjelder politikere så er det kun personen vi «ansetter», på en tidsbestemt kontrakt. Likevel kan barn og ektefelles atferd smitte over på politikeren (eks Sindre, Laila B osv.) Wara måtte gå, og det hadde nok Erna også måttet hvis hun hadde vært statsminister.

De kongelige blir vi ikke kvitt.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Ennå mer informasjon hos Se & Hør:

https://www.seher.no/kongelig/ny-anmeldelse-fra-ekskjaeresten/81890458

"Nå kan Se og Hør avsløre at Marius Borg Høiby i tiden etter hendelsen i leiligheten på Frogner skal ha plaget eks-kjæresten med SMS-er.

I tillegg skal Høiby ha drevet en form for telefonterror mot kvinnen. Til alle døgnets tider skal han ha prøvd å ringe henne.

Det har gått så langt at eks-kjæresten har vært hos politiet og anmeldt Marius for «Hensynsløs adferd»."

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Vanedis skrev (1 time siden):

Når man eksempelvis lar seg avbilde på rød løper - https://www.dagbladet.no/nyheter/pappas-gamle-kompis-hyller-marius/81868946, og valgte å delta i "Skam" - https://www.nrk.no/kultur/marius-borg-hoiby-med-i-_skam_-avslutningen-1.12981655 , dvs. oppsøker offentligheten vil de fleste vel regne Marius Borg Høiby som en offentlig person.

Fra lenke over: .....

Enda en rød løper, der Marius Borg Høiby lar seg avbilde - fra https://www.vg.no/rampelys/i/Ea2A72/slutt-mellom-marius-borg-hoeiby-og-juliane-snekkestad

Screenshot_20240903_133637_Chrome.thumb.jpg.29f3a6f3d461139d597c0112a01a55ac.jpg

Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

"Nå kan Se og Hør avsløre at Marius Borg Høiby i tiden etter hendelsen i leiligheten på Frogner skal ha plaget eks-kjæresten med SMS-er.

I tillegg skal Høiby ha drevet en form for telefonterror mot kvinnen. Til alle døgnets tider skal han ha prøvd å ringe henne.

Det har gått så langt at eks-kjæresten har vært hos politiet og anmeldt Marius for «Hensynsløs adferd»."

Skal mor MM stå for kommunikasjonen nå da?😏

Får håpe hun holder seg unna.

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet
Vanedis skrev (8 minutter siden):

Litt mer vedrørende om Marius Borg Høiby bør regnes som en offentlig person.

Kjetil B. Alstadheim Politisk redaktør har i en kommentar i Aftenposten redegjort for hvorfor Høiby har fått en offentlig rolle gjennom kongefamilien, jf. https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/o3E0zV/kjendis-mot-sin-vilje-profilert-av-eget-valg

"Han trekker fram at kongefamilien ved flere sentrale anledninger, der de har hatt offisielle oppdrag, har inkludert Høiby. For eksempel ved å vinke fra slottsbalkongen og stått med familien utenfor hjemmet på Skaugum på 17. mai fra han var barn.

– Kongefamilien inkluderte ham ikke bare privat, men også ved sentrale anledninger der den opptrådte offisielt.", jf. https://www.nettavisen.no/kjendis/uenige-om-marius-offentlige-rolle-kongefamilien-gjorde-ham-offentlig/s/5-95-1948831

Eksempel fra lenken til Nettavisen over:

Screenshot_20240903_131427_Chrome.thumb.jpg.4fde8975c6f59c3938ffa2a4dbe3151f.jpg

Alstadheim viser også til at Høiby selv ikke har skygget unna rampelyset, men i stedet til tider søkt offentlighetens lys.

Jeg vet ikke om det er 100 prosent treffende alt det Alstadheim sier. MBH står ikke på slottsbalkongen med familien sin på 17. mai. Han var der på kronprinsparets bryllupsdag, og så figurerte han på en balkonggreie på Stiftsgården i Trondheim ifm kongeparets 25-årsjubileum. Personlig er jeg kritisk til at han var tilstede ved den anledningen, men jeg registrerer at Behnjentene også var der, så jeg antar det var definert som en familieanledning.

Jeg synes Alstedheim trekker for langt betydningen av at MBH så på  barnetoget foran sitt hjem, sammen med sin familie, da han var hjemmeboende mindreårig. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er 100 prosent treffende alt det Alstadheim sier. MBH står ikke på slottsbalkongen med familien sin på 17. mai. Han var der på kronprinsparets bryllupsdag, og så figurerte han på en balkonggreie på Stiftsgården i Trondheim ifm kongeparets 25-årsjubileum. Personlig er jeg kritisk til at han var tilstede ved den anledningen, men jeg registrerer at Behnjentene også var der, så jeg antar det var definert som en familieanledning.

Jeg synes Alstedheim trekker for langt betydningen av at MBH så på  barnetoget foran sitt hjem, sammen med sin familie, da han var hjemmeboende mindreårig. 

Nå skrev ikke politisk redaktør i Aftenposten at Marius Borg Høiby har stått på slottsbalkongen på 17. mai. 

Jeg anser Marius Borg Høiby som en offentlig person, og det gjør nok flere andre. Så får bare du og andre være uenige. 😊

Skrevet
Vanedis skrev (12 minutter siden):

Nå skrev ikke politisk redaktør i Aftenposten at Marius Borg Høiby har stått på slottsbalkongen på 17. mai. 

Jeg anser Marius Borg Høiby som en offentlig person, og det gjør nok flere andre. Så får bare du og andre være uenige. 😊

Ja, for all del 🙂

Jeg tenker at situasjonen hans er så uvanlig, at det er litt vanskelig å bruke vanlige "regler" på denne vurderingen, uansett hvilken vei man heller.

Jeg ser absolutt argumentene som taler for at han er offentlig.

Men jeg synes ikke svaret er så åpenbart at det ikke er verd å stille noen kritiske spørsmål rundt det, og reflektere over hva det egentlig betyr å være "offentlig", og hvilke konsekvenser man aksepterer ved de ulike måter å tre inn i rampelyset på.

• Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Ja, for all del 🙂

Jeg tenker at situasjonen hans er så uvanlig, at det er litt vanskelig å bruke vanlige "regler" på denne vurderingen, uansett hvilken vei man heller.

Jeg ser absolutt argumentene som taler for at han er offentlig.

Men jeg synes ikke svaret er så åpenbart at det ikke er verd å stille noen kritiske spørsmål rundt det, og reflektere over hva det egentlig betyr å være "offentlig", og hvilke konsekvenser man aksepterer ved de ulike måter å tre inn i rampelyset på.

Er greit at man er kritisk men når den samme diskusjonen går på rundgang så er det på tide å avslutte med å være uenig mener jeg. 

Så kan vi ta en liten undersøkelse her feks.
De som mener MBH er offentlig kan trykke 👍🏼 og de som mener han ikke er det kan trykke 💙

• Liker 32
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
lurker skrev (35 minutter siden):

Da kan man virkelig begynne å lure. Gjør han dette i nykter tilstand så er han verre enn først antatt. Eller tror han hun sletter disse meldingen eller ikke tar opp telefonsamtalene. Den ‘lille mannen’ er nok ikke klar for behandling slik han lovet for offeret og hele Norges befolkning. 

Endret av Kønn
  • Liker 19
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...