Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Gjest Bestemoren
Skrevet

De dagene innbitte forsvarere av MBH er opptatt med andre ting i hverdagen sin enn å fylle sidene i denne tråden, er gode diskusjonsdager. 😉 Jeg tar hatten av for dere som fortsatt orker å motdebattere, «omatt og omatt»…

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bestemoren skrev (23 minutter siden):

De dagene innbitte forsvarere av MBH er opptatt med andre ting i hverdagen sin enn å fylle sidene i denne tråden, er gode diskusjonsdager. 😉 Jeg tar hatten av for dere som fortsatt orker å motdebattere, «omatt og omatt»…

Words, @Bestemoren❤️

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

En ting er sikkert og det er at den beklagelsen han kom med offentlig, ikke betød en dritt. 

I beklagelsen sa han at han har et rusproblem som han igjen skal søke seg til behandling for og ta på største alvor. 
Hvis han faktisk mente det så burde han vel allerede vært innlagt til rusbehandling, ikke reist til Italia for å feste med en kompis. 

Det er jo ikke som om Marius må stå i offentlig helsekø sånn som oss vanlige dødelige folk. 

• Liker 12
  • Nyttig 8
Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (45 minutter siden):

Du har ikke  så mye bedre greie på det di heller. Rusbehandling  er ikke  bare inn på en instutusjon også  blir man reparert  som en bil og fix ferdig ut igjen. Mennersker er litt mer komplekst enn det.  

Dessuten er tilbakekall faren enorm. Om de klaree det. 

Se sev på statistikker. Har linket til det tidligere.  Men går lett å finne ut av selv.

Ja, du har sikkert mye mer erfaring enn meg. 

Skrevet
Missy1 skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke som om Marius må stå i offentlig helsekø sånn som oss vanlige dødelige folk. 

Nei, han kan fint ta ting som de passer ham. Det er også en av forskjellene på en vanlig rusmisbruker, og en rusmisbruker i kongefamilien. Marius har ingenting å miste, han vet at han har hele verden for sine føtter uansett. Så det haster kanskje mindre å få hjelp, enn hvis det hadde vært Hansen borti gata det var snakk om, som kunne risikert å miste hus, jobb og familie hvis han nektet å la seg behandle.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

I bakvendtland har ikke Mamma og Faffas makt, penger og privilegier noe å si. Ikke at de har privatlege heller, neida. Det er like vanskelig for Marius som en som bor på gata fordi Marius ikke vil, og fordi en har personlige historier om at noen ikke vil.

Det er til å bli matt av. Man skjønner jo hvorfor land ender i diktatur når man ikke tør å åpne øynene for feilene ens helter gjør, for å bruke et ord brukt mye i denne tråden, det er på kanten til en diagnose. Et slags monarki-stockholm syndrom. "Ja det er 'forferdelig' at han slo, men han er syk altså, masse diagnoser som jeg ikke skal skrive noe om, men DIAGNOSE DIAGNOSE DIAGNOSE, sa jeg DIAGNOSE, uff dakars Marius har det så vanskelig. Bra han dro på ferie, vekk fra den griske pressen! Nå håper jeg Mette Marit den hellige hyrer inn advokater for å saksøke Bild, for det tar seg ikke ut at de legger ut bilder av en rusmisbruker med kokain, altså! Det var for øvrig sikkert mel i den posen! Sa jeg for øvrig at en av de fornærmedes advokater synes det er mye press fra pressen? Nå må alle slutte å kritisere Marius så ofrene kan få fred altså!!'.

En ting skal monarkistene ha, de er gode på å svelge unna katastrofe etter katastrofe ved å skylle på alt og alle. Det var sikkert gardisten som gikk i veien for Marius, og bilen kjørte nok av egen makt!

Endret av Anonio
  • Liker 7
  • Nyttig 11
Gjest Malmfrid
Skrevet
PusheenPusheen skrev (57 minutter siden):

Sant. Det blir for dumt å påstå at han ikke er offentlig. Det var ikke sikkert at hensikten var at han skulle være det, men han satte seg jo inn i offentligheten på eget initiativ, med å bl.a dra på sånne ting som dette, og la seg avbilde osv. Nå brukes "han er ikke offentlig" kun som en dårlig unnskyldning for å legge et eller annet ansvar over på noen andre.

Det du sier der er helt sant. 

Gjest Bestemoren
Skrevet

Jeg har i flere innlegg pekt på at «hendelsen» med MBH og fornærmede sannsynlig ville blitt dysset ned uten en venninnes inngripen - + Se&Hør sin bildevisning og Aftenposten sin publisering av mobilopptak. I neste runde bidro modige Julianne og Nora sterkt til at saken ikke forsvant fra offentligheten. Fornærmede anmeldte ikke selv, kontaktet ikke politiet, ville ikke ha besøksforbud og hadde nærkontakt med MBH i ettertid. 

Jeg får en dårlig smak i munnen, hva hadde skjedd UTEN en handlekraftig og klartenkende venninne, uten offentliggjøring av bilder og lydopptak, samt to tidligere offer? Og jeg liker IKKE tanken som da kommer, ville dette ha blitt dysset ned, ville pressen (fortsatt) hatt skrivevegring og hadde livet i kongefamilien haltet videre - uendret og skjult… Samtidig ville vi/folket blitt presentert for pene, pyntelige, smilende og vinkende medlemmer av denne familien. «“Something is rotten in the state of» Norway! 

Skrevet
Bestemoren skrev (3 minutter siden):

Jeg har i flere innlegg pekt på at «hendelsen» med MBH og fornærmede sannsynlig ville blitt dysset ned uten en venninnes inngripen - + Se&Hør sin bildevisning og Aftenposten sin publisering av mobilopptak. I neste runde bidro modige Julianne og Nora sterkt til at saken ikke forsvant fra offentligheten. Fornærmede anmeldte ikke selv, kontaktet ikke politiet, ville ikke ha besøksforbud og hadde nærkontakt med MBH i ettertid. 

Jeg får en dårlig smak i munnen, hva hadde skjedd UTEN en handlekraftig og klartenkende venninne, uten offentliggjøring av bilder og lydopptak, samt to tidligere offer? Og jeg liker IKKE tanken som da kommer, ville dette ha blitt dysset ned, ville pressen (fortsatt) hatt skrivevegring og hadde livet i kongefamilien haltet videre - uendret og skjult… Samtidig ville vi/folket blitt presentert for pene, pyntelige, smilende og vinkende medlemmer av denne familien. «“Something is rotten in the state of» Norway! 

Har tenkt på det samme. Jeg har full forståelse for at man som offer synes det er kjempeskummelt å anmelde eller si ifra om sånne ting, og det må jo være spesielt vanskelig når voldsmannen er sønnen til Norges kommende dronning. Ære være denne venninnen som fikk ballen til å rulle ved at hun grep inn her. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
5 minutter siden, PusheenPusheen said:

Har tenkt på det samme. Jeg har full forståelse for at man som offer synes det er kjempeskummelt å anmelde eller si ifra om sånne ting, og det må jo være spesielt vanskelig når voldsmannen er sønnen til Norges kommende dronning. Ære være denne venninnen som fikk ballen til å rulle ved at hun grep inn her. 

Og når moren til voldsmannen, kronprinsessen i Norge, sender deg melding rett etter han har tatt kvelertak på deg og truet med kniv, brenning og diverse trusler. 

Det stinker, det skjønner alle som ikke er høye på monarkiet.

Lurer på hva som stod i SMSen. 'Jeg hørte at Marius dasket til deg med flat hånd, går det bra? Kan du ikke komme å sitte på med han i bilen jeg har kjøpt til han så han ikke tenner på tingene dine, det blir mye greier for meg om brannvesenet kommer'.

Endret av Anonio
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Anonio skrev (Akkurat nå):

Og når moren til voldsmannen, kronprinsessen i Norge, sender deg melding rett etter han har tatt kvelertak på deg og truet med kniv, brenning og diverse trusler. 

Det stinker, det skjønner alle som ikke er høye på monarkiet.

Ikke minst!

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Ofrene (Nora,Juliane) opplever jo endel av det man frykter. Før de får vite hvordan han stiller seg til anklagene.

Må være et mareritt, enda verre blir det om han nekter forklaring eller straffeskyld. Da må man kjempe for at han skal bli straffet. Ekstra belastning. 

Har mistet all respekt for kronprinsfamilien. Den tausheten sier alt.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Malmfrid skrev (1 time siden):

Les hva jeg skrev over her.

1. Mener du at han ikke ble en offentlig person den dagen moren hans giftet seg inn i den norske kongefamilien? 
    Hva kan man ellers kalle ham?
  2. Når han selv som voksen velger å ha en instagramprofil med over 70.000 følgere - velger man ikke da samtidig å bli en offentlig person?
    Eller hva tror du var hensikten med instagramkontoen?
  3. Når han velger å bli kjæreste med influensere, gå på fester og la seg avbilde med disse - velger man samtidig en privat tilværelse eller en offentlig?

Det hadde vært interessant å lese dine svar her.

jeg vet ikke hva du mener med det du "skrev over her". Jeg har sluttet å lese de aller fleste innleggene i tråden.

Et bedre sted å starte når du svarer på noe du siterer, er med å lese det som faktisk ble sagt.

Det jeg sa var at Svein Brurås, professor i journalistikk, stiller et godt spørsmål, og at jeg savner at spørsmålet blir problematisert.

Jeg sa ikke at jeg har et svar på dette spørsmålet.

Jeg sa heller ikke at noen andre har et godt svar.

Jeg sa at jeg savner debatten, og at jeg synes argumentet om IG-følgere er et svakt argument.

Jeg endrer ikke mening om det argumentet bare fordi du gjentar det, eller insisterer. Jeg er uenig med deg. Godta det.

At folk går på en rød løper, eller har en kjæreste som er influencer, betyr etter min mening ikke at de har oppsøkt offentligheten på en måte som rettferdiggjør det medietrykket som er i denne saken. 

Jeg gidder ikke å bli med dere inn i en flisespikkerloop om medaljer eller røde løpere eller bryllup i Italia.

Dette er det jeg mener, og de argumentene som har kommet opp hittil, er etter min personlige mening ikke gode argumenter.

Jeg er åpen for å revurdere mitt standpunkt hvis noen kan vise at MBH aktivt har oppsøkt offentligheten på en måte som gjør at vi kan stille høyere krav til ham enn til andre privatpersoner, f.eks gjennom å ta tillitsverv eller innta en offentlig posisjon som er direkte i konflikt med det han er siktet for.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

jeg vet ikke hva du mener med det du "skrev over her". Jeg har sluttet å lese de aller fleste innleggene i tråden.

Et bedre sted å starte når du svarer på noe du siterer, er med å lese det som faktisk ble sagt.

Det jeg sa var at Svein Brurås, professor i journalistikk, stiller et godt spørsmål, og at jeg savner at spørsmålet blir problematisert.

Jeg sa ikke at jeg har et svar på dette spørsmålet.

Jeg sa heller ikke at noen andre har et godt svar.

Jeg sa at jeg savner debatten, og at jeg synes argumentet om IG-følgere er et svakt argument.

Jeg endrer ikke mening om det argumentet bare fordi du gjentar det, eller insisterer. Jeg er uenig med deg. Godta det.

At folk går på en rød løper, eller har en kjæreste som er influencer, betyr etter min mening ikke at de har oppsøkt offentligheten på en måte som rettferdiggjør det medietrykket som er i denne saken. 

Jeg gidder ikke å bli med dere inn i en flisespikkerloop om medaljer eller røde løpere eller bryllup i Italia.

Dette er det jeg mener, og de argumentene som har kommet opp hittil, er etter min personlige mening ikke gode argumenter.

Jeg er åpen for å revurdere mitt standpunkt hvis noen kan vise at MBH aktivt har oppsøkt offentligheten på en måte som gjør at vi kan stille høyere krav til ham enn til andre privatpersoner, f.eks gjennom å ta tillitsverv eller innta en offentlig posisjon som er direkte i konflikt med det han er siktet for.

Men HVA er dine argumenter da? Du kan ikke bare høvle ned andre uten å komme med noe bedre selv. 

Da kan du like godt slutte å nevne at han ikke er en offentlig person. 

Skrevet
Bestemoren skrev (1 time siden):

ja, det er alltid mest behagelig  å "diskutere" i et ekkokammer.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Malmfrid skrev (26 minutter siden):

Det du sier der er helt sant. 

Ja, jeg synes den forklaringen blir for tynn og det blir for lettvint å skylde på at han visstnok ikke er offentlig.

Endret av PusheenPusheen
Ordfeil
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Malmfrid skrev (46 minutter siden):

Men HVA er dine argumenter da? Du kan ikke bare høvle ned andre uten å komme med noe bedre selv. 

Da kan du like godt slutte å nevne at han ikke er en offentlig person. 

Jeg har ikke høvlet noen ned. Jeg har sagt at jeg er uenig.

Utgangspunktet er at vi blir født som private personer som ikke er offentlige. Det er noen ytterst få unntak fra den regelen, men MBH er ikke ett av dem. Det er derimot hans søsken og stefar.

Jeg mener at det skal mye til å tre ut av det private og inn i det offentlige, og det krever som hovedregel et aktivt valg.

Jeg mener at det å poste fjas på IG eller posere på en rød løper ikke er nok til å trø over den terskelen, på en måte som åpner opp for offentlig debatt om alt man foretar seg. Det åpner kun for debatt om det man poster på IG, eller det man har på seg på den røde løperen. 

Men, som sagt, jeg vil ikke konkludere, men jeg synes det kan problematiseres. 

Endret av MissLucy
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Ja lettere når man er mottakelig  for det. Men hjelper ikke med de beste om motivasjonen  ikke er der. 

Veien inn i rus problemer er en prosess og veien ut er en prosess. 

Noen på vei inn i rusproblemer, skjønner det selv. Og stopper før det blir et problem.  De som ikke klarer det ender opp i rusproblem. Å komme dit at man føler for å komme ut av rusproblemet tar også tid.  Den prosessen er ganske lik uavhengig av hvor mye penger på bok man har. Man må vøre klar for det.

Jo, det hjelper. Hvis han ikke er motivert, er det bedre å ha penger til å få en mental coach til å hjelpe ham å bli motivert, enn å ikke ha det. Hvis han er motivert, er det bedre med penger til å få rask og god hjelp, enn å måtte vente og kanskje havne i rennesteinen i mellomtiden. Hvis han ikke er motivert, er det bedre å ha tilgang et trygt hjem, med varme, strøm, klær, mat og nok penger til å kjøpe rent stoff i det minste, enn å bo på gata, fryse, sulte og måtte kjøpe billig utblandet blandingsstoff med farlige tilsetninger.

Klart penger hjelper, hva i all verden feiler det folk som ikke vil innrømme det?

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Malmfrid skrev (42 minutter siden):

Ja, du har sikkert mye mer erfaring enn meg. 

Er dette  noe å diskutere, egentlig? 

Det går an å svare heller litt mer saklig på andres inlegg her. Så kan man holde en saklig diskusjon. Og ikke holde på å diskutere brukere hele tiden 

Er det noe som er uklart eller du lurer på iht hva andre skrivet. Går det  fint an å spørre på høflige måter hva andre mener etc. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Bestemoren skrev (15 minutter siden):

Jeg beundrer disse jentene. Vet ikke om jeg hadde turt det samme. Av og til er det mest behagelig å bare holde munn. Please middelmådighetene på Skaugum, bukke og skrape for Høibyene og de halv-og kvart kongelige.
Men Nora og Julianne reiste seg og sto sammen med det siste offeret til eldstesønnen på Skaugum, da det smalt. For det har de fått gjennomgått, ikke minst i SoMe. 
Folk hyller makten, privilegiene og innflytelsen - at man blir litt banket eller at tingene ens blir tent på, eller at det ryker med en gardist eller to - er bare sånn man må regne med. Folk elsker de kongelige, og sluker rått det endimensjonale bildet som er skapt av disse  overmenneskene og deres støttespillere. 
Marius-saken er bare krusninger på en ellers velpolert overflate. Holdt oppe av innbitte monarkister som prøver å distansere Marius som er medlem av kongefamilien fra de andre medlemmene

• Liker 11
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...